Gå til innhold

Flytte hjemmefra for første gang, hva trengs/bør en kjøpe?


Nessy

Anbefalte innlegg

Jeg husker vi hadde glemt masse småting når vi flyttet ut. Alt fra ostehøvel til dobørste.

Var i butikken å kjøpte småting jeg trengte hver dag i en uke, hvertfall!

Kommer ikke på noe nå, men er kjekt å ha noen penger på lur sånn at du har råd til ting du har glemt å kjøpe. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mari kontrari

Tror de andre har dekket det meste her, så jeg kan bare tilføye et tips om hvordan skaffe ting:

Dersom du er på budsjett, men ikke bare vil ha ikea-ting er det utrolig mye serviser, kopper ol. som selges billig i bruktbutikker, fretex ol., og en del gis også bort på finn.no. Så om det passer, kikk litt der og stikk på loppemarked - det er jo sesong for det nå.

Lykke til i det første egne hjem :)

PS: Kom på en ting jeg fikk av faren min som er genialt: En lommelykt som hele tiden står i en stikkontakt og fungere slik at dersom strømmen blir borte slår den seg på automatisk. Så slipper du å lete etter den i mørket. Var utrolig fint for meg som bodde første året i et gammelt hus med (over)følsomme sikringer.

PPS: Og invester i en god løsning for å sortere papp, plast, etc., det er så mye kjekkere enn å ha poser som flyter utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo veldig an på hvor du flytter hen. Jeg flyttet til umøblert studentbolig første gang, og der var det taklampe, klesskap, røykvarsler og lignende fra før av.

Jeg husker jeg kjøpte sånt startsett med kjøkkenutstyr som folk nevner her på IKEA. Det var utrolig praktisk, fordi det inneholder så og si alt man trenger når man er alene, også ting man ikke tenker på, som boksåpner, potetskreller (veldig god, faktisk!) og lignede. Jeg vil si at kvaliteten ikke er så verst heller, prisen tatt i betraktning (det kostet vel rundt 700-800 kr?). Jeg bruker alt fremdeles, inkludert stekepanna med teflonbelegg (nå omtrent fire år gammel). Det eneste er at håndtaket på et grytelokk er falt av.

På IKEA kjøpte jeg også et verktøysett med hammer, tang og skrutrekker med bits til en hundrings – igjen akkurat det man trenger (med mindre man er superhandy og fikser masse) –, et tørkestativ og store og små håndklær.

Servise og møbler fikk jeg av slektninger eller kjøpte på loppemarked. Det er utrolig mye fine ting som står på loft rundt omkring, så spør slektninger og bekjente om de har noen møbler de ikke bruker eller kunne tenke seg å gi bort! Det er også mange ting som generasjonen over deg ikke tenker over at du kan synes er fint, fordi de ikke var moderne da de ble stuet bort en gang på 80-tallet, så spør om å få se tingene selv om tanta di påstår at det bare er noe gammelt ræl.

Forøvrig synes jeg ikke du skal være redd for å ikke ha ALT når du flytter inn. Du merker jo fort hva du trenger, så skriv heller en liste underves og ta en handletur til når du ha bodd på stedet i en ukes tid, så slipper du å bruke plass på å oppbevare ting du ikke bruker. Når man flytter hjemmefra for første gang pleier man jo ikke å ha allverden med plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen forslag, som eggedeler, synes jeg du kan se litt an, TS. Har du et par-tre gode kniver er det mye ræl du kan SLIPPE å skaffe deg. Det er fort gjort å overestimere hva man egentlig trenger. Sats på det mest grunnleggende, og "bo deg inn" litt før du kjøper mer spesifikke gjenstander. Kanskje trenger du dem ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig sant det AB over meg :)

Takk for alle gode tips så langt, var litt ting og tang jeg hadde glemt ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gode tips du har fått!:) det jeg glemte selv, som skapte mest frustrasjon når jeg faktisk trengte det, var visp, dokost og dopapir!:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ikke pizzaskjærer, flaskeåpner eller kjevle på en stund, det var irritasjonsmoment for kom jo på det når jeg skulle hatt det. Er masse småting man ikke tenker på, som man er vant til at man bare har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En her skrev tørkeballer til tørketrommelen.

Hva i alle dager er dette, og hvilken funksjon har det? Har bodd hjemmefra en del år nå, og har aldri hatt noe annet enn klær i tørketrommelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og lommelykt og stearinlys i tilfelle strømbrudd, batterier til fjernkontroller o.l, lighter, kjøkkenklut og håndklær, oppvaskbørste, zalo, potetskreller, skarp kniv, brødskjærer, skjærefjøl, sånne "brikker" til å ha kjeler på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En her skrev tørkeballer til tørketrommelen.

Hva i alle dager er dette, og hvilken funksjon har det? Har bodd hjemmefra en del år nå, og har aldri hatt noe annet enn klær i tørketrommelen?

Det var meg (trådstarter) som skrev :) Kom bare over det på en "ting og tang"-side hos sparkjøp, det skal vist redusere tiden det tar for å tørke tøyet i tørketrommelen, skal bli mykere og luftigere.

http://www.sparkjop.no/Sparkjop/Products/SparBase/PID-590067.aspx?VariantID=&ColorOnly=1&params=fh_view_size%3d16%26fh_secondid%3dp590067%26fh_lister_pos%3d0%26fh_location%3d%252f%252fcatalog01%252fnb_NO%252f%2524s%253dt%255cu00f8rkeballer%26fh_eds%3d%25c3%259f%26fh_refview%3dsearch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...