Gå til innhold

Hvilke kvaliteter er det viktig å ha når man jobber med barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilke kvaliteter er det viktig å ha når man jobber med barn? At man er leken, omsorgsfull, en ansvarlig leder? Utdyp gjerne og forklar hva og hvorfor du mener det du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis vi ser bort fra kunnskap om barns utvikling, lek o.s.v,

vil jeg si at en viktig egenskap er å være omsorgsfull.

At man har vilje og evne til omsorg for barna med tanke på å ivareta deres behov,

både fysisk og psyksisk. Med fysiske/basale behov mener jeg mat, bleieskift, temperaturregulering ift. påkledning o.l, med psykiske mener jeg å kunne trøste,

å oppfatte barnas signaler, å kommunisere med barna på deres nivå o.s.v

Ellers er tålmodighet en fin evne som gjerne testes ofte når man jobber med barn.

Det er også en fordel om man trives å arbeide med barn, at man er engasjert og

genuint opptatt av deres livsverden og ønsker å gjøre en best mulig jobb!

Hvorfor spør du etter dette? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi ser bort fra kunnskap om barns utvikling, lek o.s.v,

vil jeg si at en viktig egenskap er å være omsorgsfull.

At man har vilje og evne til omsorg for barna med tanke på å ivareta deres behov,

både fysisk og psyksisk. Med fysiske/basale behov mener jeg mat, bleieskift, temperaturregulering ift. påkledning o.l, med psykiske mener jeg å kunne trøste,

å oppfatte barnas signaler, å kommunisere med barna på deres nivå o.s.v

Ellers er tålmodighet en fin evne som gjerne testes ofte når man jobber med barn.

Det er også en fordel om man trives å arbeide med barn, at man er engasjert og

genuint opptatt av deres livsverden og ønsker å gjøre en best mulig jobb!

Hvorfor spør du etter dette? :)

Fordi jeg lurer på om jeg har egenskapene jeg trenger. Vurderer å søke om jobb i barnehage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehage, da syns jeg du bør ha TÅLMODIGHET (!!), være omsorgsfull, kjenne til barns kognitive utvikling, leken, ansvarlig og en trygg voksenperson.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal være en god rollemodell, tålmodig, empatisk, kunne forstå barns sosiale, kognitive og motoriske utvikling.

Hvordan sosial kompetanse utvikles, stimulere og tilrettelegge for lek og barns evne til å ta andres perspektiv.

Du skal kunne lede samlinger med innhold, ha kjennskap til og arbeide etter rammeplanens fagområder, der skal du gjerne være litt kreativ i tillegg.

Barnehageår legger grunnlag for overgang til skole, jo mer bevisst vi "jobber" med dem, jo mer støtt står de når vi sender dem til skolen.

Det viktigste jeg lærer dem er faktisk og bli selvstendig, jeg er streng og setter grenser- men det er fordi jeg vil gjøre dem best mulig rustet til den store verden uten den trygge barnehagen.

Mine er derfor blitt flinke, målet er at ALLE SKAL HA GODE SELVBILDER, VET AT DE MESTERER OG ER STOLTE AV SEG SELV. :kgbaby:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal være en god rollemodell, tålmodig, empatisk, kunne forstå barns sosiale, kognitive og motoriske utvikling.

Hvordan sosial kompetanse utvikles, stimulere og tilrettelegge for lek og barns evne til å ta andres perspektiv.

Du skal kunne lede samlinger med innhold, ha kjennskap til og arbeide etter rammeplanens fagområder, der skal du gjerne være litt kreativ i tillegg.

Barnehageår legger grunnlag for overgang til skole, jo mer bevisst vi "jobber" med dem, jo mer støtt står de når vi sender dem til skolen.

Det viktigste jeg lærer dem er faktisk og bli selvstendig, jeg er streng og setter grenser- men det er fordi jeg vil gjøre dem best mulig rustet til den store verden uten den trygge barnehagen.

Mine er derfor blitt flinke, målet er at ALLE SKAL HA GODE SELVBILDER, VET AT DE MESTERER OG ER STOLTE AV SEG SELV. :kgbaby:

Alle tomler opp for dette innlegget!

Når det er sagt, er det ikke sånn at du må føle at du mestrer alt dette for å kunne jobbe som assistent i en barnehage. Etter min mening er det viktigste:

- at du genuint liker unger og å være sammen med dem

- at du er T Å L M O D I G

- at du kan sette egne grenser og stå for dem

- at du er leken og tør å fjolle litt

- at du er trygg nok på deg selv til å tåle ungers til tider svært direkte måte å stille spørsmål på

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...