Gå til innhold

Omvisning på føden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg



  1. Var du på omvisning på føden?
  2. Var det givende for deg og evt din partner eller bare bortkastet tid?
  3. Hvilken uke i svangerskapet var du der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Nei

2. Klarte fint å føde uten, begge ganger.

3.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider



  1. Var du på omvisning på føden?
  2. Var det givende for deg og evt din partner eller bare bortkastet tid?
  3. Hvilken uke i svangerskapet var du der?

Ja, var det. Sammen med svangerskapskurset jeg gikk på i første svangerskap. Husker ikke hvilken uke jeg var i, men det var nok i tredje trimester.

Om det var givende eller ei. Tja. Jeg var jo ikke på nett den gang, så vi fikk jo se litt av mulighetene, noe som ikke alltid var beskrevet så bra i bøkene. Sånn sett var det givende. I dag? Neh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke på omvisning, følte liksom ikke helt behovet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror forøvrig at omvisning er greit for mennesker som ikke helt liker sykehus/hvitkledde, slik at de kan få en feel for hvor de skal før de skal dit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det var veldig greit. Jeg hadde aldri vært på sykehus før, så jeg syns det var greit å vite hvordan føderommet, lystgassen og undersøkelsesrommet osv så ut. Ikke et must å få med seg, men syns det var OK når jeg hadde muligheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg lurer bare på erfaringer fordi jeg vurderer å ta en tur til vårt sykehus på omvisning, men så er jeg litt usikker på om jeg "trenger" det på en måte....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på omvisning på avdelingen jeg trodde jeg skulle føde (ABC), og det syntes jeg var kjempefint! Jeg gledet meg skikkelig til å komme tilbake dit. Og syntes det var veldig betryggende å vite (trodde jeg) hvor jeg skulle. Nå hadde jeg fødselssamtale på fødestuen så det hele føltes ganske spesielt og fint :)

Pga igangsetting måtte jeg på vanlig avdeling. Og det var ikke et like hyggelig sted.. sånn rent stemnings- og interiørmessig :ler: Men alt i alt var jeg glad jeg hadde vært innom bygningen og sånn, med null erfaring med sykehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var det, men det gav meg ikke så mye. Bortsett fra at jeg fikk se hvilken dør jeg skulle gå inn, hvor heisen opp til føden var. Og så fikk jeg undersøkt nærområdet for mulige parkeringsplasser etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har vært det før begge fødsler. Og var veldig glad for det. Har antydninger til angst for ukjente steder og situasjoner, så var veldig glad for å vite hva jeg gikk til. Og hva som ble forventet av meg.

Siste gangen var jeg uten mannen. Han hadde ikke mitt behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse



  1. Var du på omvisning på føden?
  2. Var det givende for deg og evt din partner eller bare bortkastet tid?
  3. Hvilken uke i svangerskapet var du der?

1. Jepp

2. Tja, den gangen vi kom så var alle rommene opptatt, så vi fikk bare sett gangen, og fått litt informasjon om hvordan vi skulle gjøre det når vi kom ("trykk på denne knappen, da kommer noen å åpner opp"). Jeg spurte bl.a. hva jeg burde ha med meg, men fikk ikke noe særlig svar. Tror det hadde vært mer givende en annen dag der det ikke var så fullt, og kanskje med en annen sykepleier.

MEN av å være på besøk der så gikk det mer opp for meg at jeg faktisk skulle føde snart.

3. i uke 33 eller 34 tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ja

2. Ikke kjempenødvendig, men jeg syntes det var litt greit å ha sett meg rundt på et føderom, og fått litt info om hva som var der (badekar, lystgass, "prekestol", baller til å sitte på, osv.) Det var nok med på å gjøre meg litt mindre nervøs.

3. Vi var der omtrent et par måneder før fødsel tror jeg, husker ikke nøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 - Ja

2 - Det var ikke spesielt nyttig. Jeg så bare et rom med en seng og noen slanger rundtom, og så viste de meg badekar og sånn ball og diverse greier jeg uansett ikke brukte under fødselen. Jeg var ikke redd for sykehus eller noe sånt, så jeg brydde meg ikke om hvordan det så ut der egentlig. Men det var veldig greit å få vite hvor vi skulle parkere og hvor raskeste inngang var, for når vi kom dit med de sykeste riene og en dritstressa mann så hadde det nok fort gått i surr ellers.

3 - Ca. uke 35

Endret av sjøhest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi var ikke på omvisning, men da vi var innom for journalskriving så fikk vi pekt ut riktig dør, info om parkering, nattinngang osv. Den type informasjon ble jeg veldig glad for, men tror ikke jeg hadde fått så mye mer ut av å se selve føderommene og slikt. Fødselsforberedende kurs derimot fikk vi veldig mye igjen for begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, var på omvisning før første fødsel, en gang i siste trimester. Jeg syntes det var nyttig. Det var et stort sykehus, og jeg hadde ikke vært der før. Så det var veldig greit å få info om hvor man skulle parkere, hvor man skulle gå, hvilken luke man skulle henvende seg i osv. Fødselen min gikk feldig kjapt, så hvis vi hadde komt dit og skulle begynne og vandre rundt i gangene uten å vite hvor vi skulle, hadde jeg nok født i korridoren...

Jeg syntes også det var greit å se et føderom, en prekestol, litt av utstyret de bruker og få litt info om hvilke valg man har osv. Jeg husker jeg tenkte at føderommet var utrolig stusselig, med bare en stålkrakk for far å sitte på, slitt maling og grelt taklys. Men da jeg kom dit med 8 cm åpning, enset jeg ikke verken hvilken etasje jeg var i eller hvilken farge de var på veggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for givende svar hvertfall!

Jeg kommer nok til å ta en tur, bare for å ha gjort det. Tar meg bare 1 time av dagen min og det har jeg mer enn nok tid til! :fnise:

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på svangerskapskurs i regi av sykehuset. Det tok 5 timer, og inkluderte en omvisning på føden. Syns det var helt greit, gadd ikke gå på svangerskapskurs over mange kvelder. Hadde overlevd fint uten dog.

Var i uke 35 tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...