Gå til innhold

"typ" -nytt ord?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har aldri hørt noen bruke dette "ordet" før nå nylig.

F.eks;

A: "hvilken aldersgruppe passer dette for?"

B: "det passer best for typ 30 + "

meg: hæ??? Typ? Hva er det for et ord? :klo: Noen her som kan opplyse meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er også brukt i Oslo-området, etter hva jeg har hørt når jeg har vært der borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker det mye, faktisk. Både det og det sv.uttrykket 'koll', og sikkert mange andre som har sneket seg inn i dagligtalen. Moro med språk som utvikler seg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke jeg har hørt det før, eller rettere sagt, jeg har ikke lagt merke til det. Nå som jeg har lest om bruk av ordet, kommer jeg sikkert til høre det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker det ofte, men så er jeg halvt svensk og skriver/prater ofte på svensk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker det ofte, men så er jeg halvt svensk og skriver/prater ofte på svensk

Samme her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten min er svensk, så har kopiert det fra han. Og med tanke på at alle arbeidsinnvandrerene fra Sverige er ikke det noe rart at vi tar til oss et så kort og enkelt ord. Ikke noe hipster med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt ordet i typ 6-7 år nå (haha, tørt), vet ikke helt hvor jeg har det fra - er ikke svensk eller noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt ordet i typ 6-7 år nå (haha, tørt), vet ikke helt hvor jeg har det fra - er ikke svensk eller noe.

Du har det fra Sverige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har det fra Sverige.

O rly! De jeg mente var at jeg ikke er svensk og ikke omgås svenske personer, så det er ikke derfra jeg har det. Det har nok bare sneket seg inn via andre norske i omgangskretsen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vet at ordet har vært i bruk lenge i Sverige, og at det brukes stadig oftere i Norge.

Men ordet er faktisk vanlig å bruke på italiensk også - blant relativt unge mennesker, og da på nøyaktig samme måte som på svensk/norsk.

" Han er typ tretti år" -

" Lui ha tipo trent'anni".

Synes det er fascinerende at dette ordet synes å spre seg som et moteord blant unge i såpass forskjellige land og kulturer.

Kjenner noen til flere språk hvor dette forekommer?

Endret av Uglen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O rly! De jeg mente var at jeg ikke er svensk og ikke omgås svenske personer, så det er ikke derfra jeg har det. Det har nok bare sneket seg inn via andre norske i omgangskretsen min.

Mitt spørsmål har ingenting med temaet i tråden å gjøre, men jeg ble veldig nysgjerrig så håper dere unnskylder meg. Hva betyr orly? Jeg trodde det bare var en flyplass....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

orly = oh really.. den var vel ikke så vanskelig å forstå?:D

Jeg både skriver og sier "typ", har gjort det en stund.. aldri tenkt over at det ikke er et vanlig ord. Jeg bor i Oslo da. Har ikke noen nære svenske venner akkurat men de er jo overalt her i Oslo og jeg har jo sett mye svensk tv og film og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Her var det jaggu en 7 år gammel tråd om ordet «typ» fra før! Jeg ser og hører det blir brukt oftere og oftere, og kan ikke forstå hvorfor. Hvis det er et svensk ord, hvorfor er det så mange nordmenn som bruker det?

Typ meg her, og typ meg der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...