Gå til innhold

Hvis mannen ble skapt først


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hmm likte den der jeg " Mannen er bare en prototype og Kvinnen er den fullverdige versjonen "

Endret av Kårky
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bibelen er klar på årsaken til at kvinnen ble skapt: Mannen var ensom. (1. mosebok, kapittel 2)

Det er en ekstremt misogynistisk bok vi snakker om her:

Din lyst skal stå til din mann,

og han skal råde over deg. (1. mosebok 3:16)

Kvinnen som mannens eiendel:

Du skal ikke begjære din nestes hus. Du skal ikke begjære din nestes kone, slaven eller slavekvinnen hans, oksen eller eselet hans eller noe annet som hører din neste til. (2. mosebok 20:17)

Menn kunne ha flere koner (1. mosebok 25:6)

Menn kunne sette barn på slavekvinnen sin (1. mosebøk 30:9)

Instruksjoner for salg av din datter:

Når en mann selger datteren sin som slavekvinne, skal hun ikke gis fri på samme måte som de andre slavene (2. mosebok 21:7)

Når en mann forfører en jomfru som ikke er lovet bort, og ligger med henne, da skal han betale brudeprisen og ta henne til kone. Men nekter faren å gi henne bort til ham, skal han betale en sum som tilsvarer brudeprisen for en jomfru. En trollkvinne skal du ikke la leve. (2. mosebok, 22:16-18)

Kvinnen er mer uren dersom hun føder en datter enn en sønn:

Når en kvinne skal ha barn og føder en sønn, er hun uren i sju dager.

...

Føder hun en pike, er hun uren i to uker

(3. mosebok, kapittel 12)

Når en prestedatter vanhelliger seg ved å drive utukt, vanhelliger hun sin far. Hun skal brennes. (3. mosebok 21:9)

Om en mann treffer en jente som er jomfru og ikke er lovet bort, og han forgriper seg på henne og ligger med henne, og de blir oppdaget, da skal mannen som lå med jenta, betale hennes far femti sjekel sølv. Hun skal være hans kone fordi han krenket henne, og han får ikke skille seg fra henne så lenge han lever (3. mosebok 22:28)

Pengeverdi av mennesker:

En mann som er mellom tjue og seksti år, skal ha en verdi på femti sjekel sølv etter helligdommens vekt. Er det en kvinne, skal hun ha en verdi på tretti sjekel.

Er det et menneske som er mellom fem og tjue år, skal verdien av en gutt være tjue sjekel og av en jente ti sjekel.

Er det et barn mellom en måned og fem år, skal verdien av en gutt være fem sjekel sølv og av en jente tre sjekel sølv.

Er det et menneske på seksti år eller mer, skal verdien av en mann være femten sjekel og av en kvinne ti sjekel. (3. mosebok, kapittel 27)

Kvinner ble ikke med i folketall:

Tell opp hele Israels menighet, slekt for slekt og familie for familie, og skriv ned navnet på alle menn, hode for hode. (4. mosebok, 1:2)

Kun kvinner skal testes for utroskap (4. mosebok, kapittel 5)

Kvinners løfter krever menns samtykke (4. mosebok, kapittel 30)

Når Gud beordret isrealittene til å angripe landsbyer, lot Han dem ofte spare jomfru kvinner (siden de kan "brukes"):

Men kvinnene, småbarna og husdyrene og alt annet i byen kan du ta som bytte.

...

Det kan hende at du drar i krig mot dine fiender og Herren din Gud overgir dem i dine hender så du tar noen av dem til fange. Blant fangene ser du en vakker kvinne som du begjærer og vil gifte deg med. Da skal du føre henne inn i huset ditt.

(5. mosebok kapittel 20, 21)

Hvis en kvinne blir voldtatt i en by skal hun drepes. (5. mosebok, kapittel 22)

Menn kan skille seg fra kvinner, men ikke omvendt (5. mosebok, kapittel 24)

Når to menn kommer i slagsmål, og konen til en av dem kommer løpende for å hjelpe sin mann, og hun rekker hånden ut og griper den som slår ham, i kjønnsdelene, da skal du uten skånsel hogge hånden av henne. (5. mosebok, kapittel 25)

Kan et menneske være rettferdig for Gud,

kan den som er født av en kvinne, være ren? (Job, kapittel 25)

Og Nye Testamentet er ikke noe bedre:

Første korinterbrev, kapittel 11:

Jeg vil dere skal vite at Kristus er enhver manns hode, mannen er kvinnens hode, og Kristi hode er Gud ...

Mannen må ikke dekke hodet, for han er Guds bilde og ære. Men kvinnen er mannens ære. For mannen ble ikke til av kvinnen, men kvinnen av mannen. Mannen ble heller ikke skapt for kvinnens skyld, men kvinnen for mannens.

Første korinterbrev, kapittel 14:

Som i alle kristne menigheter skal kvinnene tie i menighetssamlingene. Det er ikke tillatt for dem å tale, de skal underordne seg, slik også loven sier. Hvis det er noe de vil lære, så la dem spørre sine menn hjemme. For det sømmer seg ikke for en kvinne å tale i menigheten. Var det kanskje fra dere Guds ord gikk ut, eller er det bare til dere det er nådd fram?

Paulus’ brev til efeserne, kapittel 5:

De gifte kvinner skal underordne seg under mennene sine som under Herren selv. For mannen er kvinnens hode, slik Kristus er kirkens hode; han er frelser for sitt legeme. Likesom kirken underordner seg under Kristus, skal en kvinne underordne seg under sin mann i alt.

Paulus’ brev til kolosserne, kapittel 3:

Dere hustruer skal underordne dere under deres menn, som det sømmer seg for kristne. Dere menn skal elske deres hustruer og ikke være harde mot dem.

Første brev til Timoteus, kapittel 2:

En kvinne skal ta imot læren i taushet; hun skal underordne seg. Jeg tillater ikke en kvinne å opptre som lærer, heller ikke å være herre over mannen; hun skal være stille. For Adam ble skapt først og så Eva. Og Adam ble ikke forført, men kvinnen lot seg forføre og brøt budet. Men hun skal bli frelst, igjennom sin barnefødsel, så sant hun holder fast ved tro, kjærlighet og helliggjørelse og lever som det sømmer seg.

Peters første brev, kapittel 3:

Likeså skal dere gifte kvinner underordne dere under deres menn. Så kan de menn som står Ordet imot, bli vunnet, ikke ved ord, men ved hustruens livsførsel, når de ser hvordan dere lever i renhet og gudsfrykt. La ikke ytre stas, frisyrer, gullkjeder og fine klær være det som pryder dere. Deres smykke skal være det indre, skjulte menneske med sitt milde og rolige sinn, som er uforgjengelig og dyrebart for Gud. For slik smykket de hellige kvinner seg i tidligere tider, de som satte sin lit til Gud. De underordnet seg sine menn, likesom Sara var lydig mot Abraham og kalte ham herre. Hennes barn er dere nå blitt, dersom dere gjør hva godt er, og ikke lar dere skremme av noe.

Og nå, dere ektemenn: Vis forståelse i samlivet med hustruen, som er den svakere part; og vis henne ære, for sammen skal dere arve nåden og livet. Gjør dette, så ikke bønnene deres blir hindret.

...

Trenger jeg å skrive mer?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du tror mannen ble skapt før kvinnen, og drar inn Guds mening i dette, må jo det tilsi at du tror på Bibelen. Hvorfor skulle du ellers tro at mannen ble skapt først?

Jeg tror på Gud, men jeg tror ikke at bibelen er Guds ord til menneskene. Jeg tror ikke Gud er så ond, som det blir beskrevet i bibelen. Jeg er tror Gud er en kjærlig energi, og har ikke noe med den bibelen som er skrevet. Jeg tror heller ikke Gud fordømmer, og bare det å si at "Duskal ikke ha andre Guder enn meg", setter Gud opp som en du skal frykte, noe jeg mener er menneskelagd. Enkelte ganger er det lettere å få mennesker til å følge en, om man skremmer de til å følge etter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på Gud, men jeg tror ikke at bibelen er Guds ord til menneskene. Jeg tror ikke Gud er så ond, som det blir beskrevet i bibelen. Jeg er tror Gud er en kjærlig energi, og har ikke noe med den bibelen som er skrevet. Jeg tror heller ikke Gud fordømmer, og bare det å si at "Duskal ikke ha andre Guder enn meg", setter Gud opp som en du skal frykte, noe jeg mener er menneskelagd. Enkelte ganger er det lettere å få mennesker til å følge en, om man skremmer de til å følge etter.

Men hvis du ikke tror på guden i bibelen, hvilken gud tror du på da?

Og hvor har du fått informasjon om denne guden?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på Gud, men jeg tror ikke at bibelen er Guds ord til menneskene. Jeg tror ikke Gud er så ond, som det blir beskrevet i bibelen. Jeg er tror Gud er en kjærlig energi, og har ikke noe med den bibelen som er skrevet. Jeg tror heller ikke Gud fordømmer, og bare det å si at "Duskal ikke ha andre Guder enn meg", setter Gud opp som en du skal frykte, noe jeg mener er menneskelagd. Enkelte ganger er det lettere å få mennesker til å følge en, om man skremmer de til å følge etter.

1. Hvilken Gud tror du på, om du ikke tror på Bibelen? Jeg regner med at du vet at det finnes ulike syn på hvem "Gud" er, og hvis du f.eks tror på den kristne guden, hvordan har du da greid å få et forhold til den kristne gud og hva han/hun står for uten å tro på Bibelen?

2. Hvis du tror på en eller annen gud, men ikke Bibelen - hvorfor tror du at gud skapte mannen først?

Jeg er ikke religiøs selv, men skal jeg diskutere religiøse spørsmål er det ganske kjekt om den man diskuterer med faktisk har en gjennomtenkt tro. Men dine påstander er dessverre ikke det. Du tror på Gud, men ikke den guden som Bibelen forteller om, men samtidig tror du på Bibelens beretning om at mannen ble skapt først... aiaiai...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bare et eventyr ;) jeg kan anbefale lesestoff fra en mann som heter Charles Darwin, det kan oppklare litt. Lykke til!

Hva er det som er så bra med det eventyret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er så bra med det eventyret?

Det er FAKTA, det er det som er bra.

Men det er jo ikke alle som liker fakta, de vil helle leve i en desillusjon av en boble med eventyr (som religion).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

men er bare til for å lage mer damer, for å beskytte damene og tilbe oss fordi vi kan lage babyer :rodmer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bibelen blelaget av prester for å tjene penger ikke noe mer...

og kristendommen er ond tvers igjennom!!

men gud han er bare godhet, barmhjertighet og kjærlighet.

jeg er ikke kristen men jeg tror på gud..

det er ikke noe mer som har spilt mer blod en kristendommen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beetle Bailey

I Følge Jødisk folkeminne så er Lilith den første kvinnen, hun ble skapt samtiding med Adam. Hun forlot Adam etter at hun nektet å bli underdanig til ham og ville deretter ikke komme tilbake til Paradiset før hun hadde ektet erkeengel Samael.

Hun var skapt av jord som Adam, og derfor skulle de (med unntak av kjønn) være like likeverdige og perfekte. Forskjellen på de to var at Lilith ville være alene om å være «på toppen» under samleie. Symbolsk betyr dette at hun satt seg selv høyere enn sin mann. Konsekvensen av dette ble at Gud kastet henne ut av Edens hage, samtidig som hun ble dømt til å være mor for alle onde ånder og demoner. Lilith ble så konen til demonenes leder, Ashmadai, og dronning over demonene. Ifølge folketroen er hun en trussel for kvinner under fødselen og nyfødte, og hun arbeider om natten.

Så ble Eva skapt som den andre kvinnen ikke den første.

Endret av Beetle Bailey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Følge Jødisk folkeminne så er Lilith den første kvinnen, hun ble skapt samtiding med Adam. Hun forlot Adam etter at hun nektet å bli underdanig til ham og ville deretter ikke komme tilbake til Paradiset før hun hadde ektet erkeengel Samael.

Hun var skapt av jord som Adam, og derfor skulle de (med unntak av kjønn) være like likeverdige og perfekte. Forskjellen på de to var at Lilith ville være alene om å være «på toppen» under samleie. Symbolsk betyr dette at hun satt seg selv høyere enn sin mann. Konsekvensen av dette ble at Gud kastet henne ut av Edens hage, samtidig som hun ble dømt til å være mor for alle onde ånder og demoner. Lilith ble så konen til demonenes leder, Ashmadai, og dronning over demonene. Ifølge folketroen er hun en trussel for kvinner under fødselen og nyfødte, og hun arbeider om natten.

Så ble Eva skapt som den andre kvinnen ikke den første.

Artig. Så Lilith var på sett og vis den første feministen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nåda, det er lite hensiktsmessig å diskutere noe ein ikkje har funnet henvisninger til i den Boken ein prøver å diskutere.

Gud skapte Eva og Adam som de første menneskene, hvorfor det gikk i den rekkefølgen har jeg foreløpig ikkje oversikt over fra noen av Tekstene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva fortelle det at en mann aldri ville laget en slik tråd?

At kvinner har et dårlig selvbilde og må alltid finne en måte og rakke ned på mannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men hvis du ikke tror på guden i bibelen, hvilken gud tror du på da?

Og hvor har du fått informasjon om denne guden?

Jeg tror på min Gud, og kaller den positive energien for Gud. Jeg tror ikke på den Guden som fremstilles i bibelen.

Den informasjonen jeg har fått om min form for Gud, om man skal kalle den positive energien for Gud i det hele tatt, men jeg velger å gjøre det, har jeg fått av meg selv og ut i fra ting jeg har lest og hvordan jeg selv tenker at Gud er for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvilken Gud tror du på, om du ikke tror på Bibelen? Jeg regner med at du vet at det finnes ulike syn på hvem "Gud" er, og hvis du f.eks tror på den kristne guden, hvordan har du da greid å få et forhold til den kristne gud og hva han/hun står for uten å tro på Bibelen?

2. Hvis du tror på en eller annen gud, men ikke Bibelen - hvorfor tror du at gud skapte mannen først?

Jeg er ikke religiøs selv, men skal jeg diskutere religiøse spørsmål er det ganske kjekt om den man diskuterer med faktisk har en gjennomtenkt tro. Men dine påstander er dessverre ikke det. Du tror på Gud, men ikke den guden som Bibelen forteller om, men samtidig tror du på Bibelens beretning om at mannen ble skapt først... aiaiai...

1. Hvilken Gud tror du på, om du ikke tror på Bibelen? Jeg regner med at du vet at det finnes ulike syn på hvem "Gud" er, og hvis du f.eks tror på den kristne guden, hvordan har du da greid å få et forhold til den kristne gud og hva han/hun står for uten å tro på Bibelen?

2. Hvis du tror på en eller annen gud, men ikke Bibelen - hvorfor tror du at gud skapte mannen først?

Jeg er ikke religiøs selv, men skal jeg diskutere religiøse spørsmål er det ganske kjekt om den man diskuterer med faktisk har en gjennomtenkt tro. Men dine påstander er dessverre ikke det. Du tror på Gud, men ikke den guden som Bibelen forteller om, men samtidig tror du på Bibelens beretning om at mannen ble skapt først... aiaiai...

Gud er for meg positiv energi, og jeg har fått et forhold til den Guden på grunn av jeg har valgt det selv og tror på den positive energien som finnes omkring oss. Det har ikke noe med den bibelske fremstillingen av Gud, og jeg har ikke den troen som en kristen har på Gud. Det er mange forskjellige måter å se på Gud, og jeg soms agt ser ikke på Gud som den dømmende Guden som finnes i bibelen. Jeg tror alle og enhver en ansvarlig for sine egne handlinger, og det er ingen andre enn deg selv som dømmer deg når du en gang død.

Hvor har jeg sagt at den bibelske fremstillingen er den riktige i forhold til at mannen ble skapt først?

Tror kanskje du må lese innlegget mitt en gang til, for det står da virkelig ikke at jeg mener at Gud skapte mannen først. Ajajaj kan jeg si til deg, som drar ting ut som ikke står der, en meget farlig måte å diskutere på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel si det

Det er jo egentlig ganske kjipt at hun er blitt så æresskjelt bare fordi hun satte seg selv høyere enn mannen sin? Jeg mener, Adam blir ikke demonisert på samme måte, enda han inntar den samme plassen nærmest som en selvfølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm likte den der jeg " Mannen er bare en prototype og Kvinnen er den fullverdige versjonen "

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...