Gå til innhold

Mister far permisjonen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har sagt opp jobben slik at jeg ikke skal tilbake etter permisjonsslutt. Jeg orket ikke tanken på å dra tilbake, var fæle arbeidsforhold..

Mister far da rett til sine 12 uker?? Hvor mye må jeg evt jobbe før han kan beholde sin del. Jeg hadde tenkt å begynne i jobb igjen etter sommeren, men hvis far mister sin del må jeg jo nesten finne meg en jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fedrekvoten (de 12 ukene) har han rett på uansett, men hvis han skulle tatt noe av fellesperioden måtte du vært i jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han får den uansett.

Lønnet permisjon eller ikke er vel opp til arbeidsgiver??? er det ikke slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han får den uansett.

Lønnet permisjon eller ikke er vel opp til arbeidsgiver??? er det ikke slik.

Nei. Har han krav på pappaperm, så har han krav på betaling i permisjonstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest agnesb

Ok. Da er det vel slik jeg sier i de 2 ukene omkring fødsel som arb.giver velger om det er lønnet eller ikke.

Eller så er det vel forskjellig her hos oss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De to ukene han har rett på i forbindelse med fødsel, er underlagt arbeidstilsynet og følgelig lovgivningen som ligger til grunn der, Arbeidsmiljøloven. Der fremkommer det at fedre har rett på to uker fri, men det er opp til arbeidsgiver om denne er helt lønnet, delvis lønnet, eller ulønnet. I offentlig sektor er det vanlig at begge ukene er lønnet f.eks.

Fedrekvoten er underlagt NAV og trygdelovgivningen. Her har far selvstendig opptjeningsrett, som ble innført fra 2010, slik at far har rett på disse ukene med foreldrepenger, selv om mor har sagt opp sin stilling. Hva mor gjør under disse ukene, er revnende likegyldig, men skal far ha uker fra fellesperioden, så må mor være i arbeid/aktivitet/studer når disse tas ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...