Gå til innhold

Nødvendig at "far" er med på alle Ultralyd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tullete å ta masse UL bare for å "hilse på" ungen! Alle får med seg alle farer ol. i svangerskapet, som f.eks. røyking, alkohol, div matvarer osv. MEN at det kan være skadelig med flere UL er det ingen som bryr seg om...... Merkelig!!

Jeg hadde høyrisikosvangerskap og hadde sikkert 12 UL og pappaen var med på den ordinære, hvor vi fikk vite kjønn. Resten dro jeg på alene fordi min mann har en jobb. Idiotisk å ta fri for å være med meg, jeg klarte det utmerket på egen hånd :-) Han fikk selvsagt se alle bildene da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bra dette ikke er en norsk stil da :) hehe

Norskstil, mener du? Eller at det er norsk stil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det bare en i tillegg til de to private. En tidlig og en 3D.

Men du..Jeg tror du har missforstått bruken av anførselstegn. Minner meg om den episoden fra Friends hvor Joey hele tiden bruker hermetegnet feil. :gjeiper:

Kan du ikke forklare hva som er feil da? Blir litt usikker jeg :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke tvingende nødvendig at far er med på alle undersøkelser, men det kan være fint å være med.

Hva med at han er med på den ordinære rundt uke 18 i alle fall - da måles jo barnet opp og ned, og man får et skjema der det forhåpentligvis står at ungen er frisk og fin. Ja, og så får man vite kjønn, hvis man vil. Etterpå kan dere kanskje kjøpe noe fint til barnet sammen? Så kan han heller jobbe de andre gangene, hvis det er det dere har bestemt dere for.

Men hvis barnet er friskt trenger dere strengt tatt ikke å glane på den etter uke 18, det blir finere bilder når den kommer ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at du etterhvert som du kommer lenger ut i svangerskapet tenker at du ikke trenger like mange ul som det du tenker deg nå. Jeg husker hvertfall at jeg i starten ønsket ul hele tiden for å sjekke at alt var bra pga lite symptomer osv. Etterhvert som man kjenner spark og liv inni magen så roer bekymringene seg hos de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke? Jeg mener, så lenge du har et normalt svangerskap uten risiko er det ingen grunn til å "dure" rundt med ul-undersøkelser til alle døgnets tider? Jeg mener i såfall at du får gå privat for å få flere ultralydsundersøkelser, slik at ikke køen på mitt lokale sykehus øker enda mer. Jeg må nemlig vente til i uke 20 før jeg får komme til ved mitt sykhus, pga ventetid og kø-dannelser. Anbefalinger er en ultralyd hos friske gravide uten risiko.

Ja jeg ville jo selvfølgelig gått privat da? har ikke sagt noe annet.

Man får vel ikke bare utdelt UL undersøkelser uten grunn. Jeg vil bare se til at alt er bra, og bare for kosens skyld.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norskstil, mener du? Eller at det er norsk stil?

Er det tema? Jeg ser ikke vitsen...

TS

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg ville jo selvfølgelig gått privat da? har ikke sagt noe annet.

Man får vel ikke bare utdelt UL undersøkelser uten grunn. Jeg vil bare se til at alt er bra, og bare for kosens skyld.

TS

Men hvorfor skal far jobbe for å tjene mer penger til baby når du svir av tusenvis av kroner på UL?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at du etterhvert som du kommer lenger ut i svangerskapet tenker at du ikke trenger like mange ul som det du tenker deg nå. Jeg husker hvertfall at jeg i starten ønsket ul hele tiden for å sjekke at alt var bra pga lite symptomer osv. Etterhvert som man kjenner spark og liv inni magen så roer bekymringene seg hos de fleste.

Bekymringene er ikke så store :)

kan sikkert virke unødvendig men sånn er det sikkert for mange.

Vil bare titte til iallfall en ekstra gang iløpet av svangerskapet :)

Det er det nok mange som gjør.

Far får få bilder han :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som AB over tenkte også jeg at jeg ville ha masse ultralyder for å se på lillebaby, men etter en tidlig UL for å forvisse oss om at det var liv der inne og den ordinære, har vi egentlig ikke behov for flere. Jeg kjenner henne jo godt inne i magen hele tiden og syns det gir meg like mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var far med på alle, inkl. nesten alle kontroller hos jordmor. Sistnevnte fordi de slet med å finne hjertelyden en gang jeg var på kontroll, og måtte på hasteultralyd. Dette var en såpass skremmende opplevelse at far derfor var med på kontrollene videre, ultralyd eller ei (og ultralyder ble det totalt sett mange av, først pga. blødninger, så pga. seteleie på slutten).

Men er alt normalt, skjønner jeg ikke hvorfor man skal på ultralyd i tide og utide. Altså, jeg skjønner tidlig ultralyd og den ordinære, men etter det vil jo spark være en indikator for om alt er normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekymringene er ikke så store :)

kan sikkert virke unødvendig men sånn er det sikkert for mange.

Vil bare titte til iallfall en ekstra gang iløpet av svangerskapet :)

Det er det nok mange som gjør.

Far får få bilder han :)

kanskje greit å tenke på at det ikke nødvendigvis er så bra for barnet med så mange ultralyder? Og ultralyder koster jo 500-1000kr per gang privat!!

Jeg har hatt tre dette svangerskapet, alle pga komplikasjoner i forrige svangerskap. Synes ikke det er så kos, men har heller vært livredd for at de skal finne noen feil... godt å få den ultralyden, og se at alt er ok, men trenger ikke fler for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga av IVF og blødninger har jeg vært på 6 ul ila 2 svangerskap. Faren har vært med på alle utenom 7 ukers ul i første svangerskap og en i uke 10 i andre svangerskap.

Det er jo alltid en (liten) sjans for at man oppdager at noe

er galt på ul så sånn sett kan det være greit å ha han med, jeg for min del har ikke følt det behovet, han var med fordi han hadde lyst :)

Endret av Bimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her var far med på de to vi hadde.

Vi var på en tidlig for å se hvor langt jeg var på vei pga uregelmessige sykluser og ordinær ul.

Hadde absolutt ikke behov for flere ul en det når jeg kjente godt med liv hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i uke 15 og har hatt to UL allerede.

1 ved uke 7 på sykehuset hvor jeg var alene

1 privat i uke 12 hvor også far var med

Skal ha 1 i uke 18 og 1 i uke 24 som er satt opp hittil.

Det er kun den i uke 12 vi har betalt selv og det var fordi far ikke får vært med på noen av UL, så for at han skulle få være med på en og ha opplevelsen av å ha sett Minsten, så ble det slik.

Veldig glad vi valgte en privat og.

Så, det er helt opp til dere hva han blir med på. Far her blir som sagt ikke med på noen (med untatt av den ene) fordi det ikke lar seg gjøre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun UL i uke 18 som er en del av svangerskapsomsorgen!

Mange velger allikevel å ta en tidlig UL for å få bekreftelse på at det er et hjerte som slår/stadfeste termin eller av andre grunner, og mange velger å ta 3D UL ca. uke 23-28 for "moro skyld".

Men med mindre man har et risikosvangerskap så har man egentlig ikke noen god grunn til å ta 3-4 UL eller mer. Det er tross alt snakk om en slags stråling/bølger, og man kan ikke utelukke at det kan gi skader på fosteret... Selv om det mest trolig ikke vil skje noe! Men man bør altså ikke ta det bare for "å følge med". En frisk kvinne har ikke noe reelt behov for mer en en UL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bekymringene er ikke så store :)

kan sikkert virke unødvendig men sånn er det sikkert for mange.

Vil bare titte til iallfall en ekstra gang iløpet av svangerskapet :)

Det er det nok mange som gjør.

Far får få bilder han :)

Syns dette høres litt ureflektert ut. Som mange sier, skjønner ikke cluet med at far skal jobbe, og så skal dere svi av masse penger på unødvendig UL. Tenk på at dere ikke vet hva dere utsetter barnet for, og at det kan komme grunner som gjør at dere MÅ ha flere UL enn nødvendig senere.

Dere får jo ikke det vannvittig store utbyttet av mange ULer hvis pappaen ikke kan være med en gang, han skal bare få et bilde etterpå.. Høres ut som dette handler om ditt eget ønske om å se på babyen mye, uten særlig hensyn til verken barn eller far.

Far har rett på fri til å være med på vanlige kontroller, jeg ville heller prioritert å gå sammen på disse. Fantastisk fint å være der og følge med på hvordan magen vokser, hvordan babyen ligger, og lytte til hjertelyden når jordmor sjekker den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dette høres litt ureflektert ut. Som mange sier, skjønner ikke cluet med at far skal jobbe, og så skal dere svi av masse penger på unødvendig UL. Tenk på at dere ikke vet hva dere utsetter barnet for, og at det kan komme grunner som gjør at dere MÅ ha flere UL enn nødvendig senere.

Dere får jo ikke det vannvittig store utbyttet av mange ULer hvis pappaen ikke kan være med en gang, han skal bare få et bilde etterpå.. Høres ut som dette handler om ditt eget ønske om å se på babyen mye, uten særlig hensyn til verken barn eller far.

Far har rett på fri til å være med på vanlige kontroller, jeg ville heller prioritert å gå sammen på disse. Fantastisk fint å være der og følge med på hvordan magen vokser, hvordan babyen ligger, og lytte til hjertelyden når jordmor sjekker den.

Enig, det er jo umulig å skjønne hva man ser på disse ultralydbildene uansett :fnise:

Det er fint å være to på den ordinære ultralyden, også fordi det kan bli avdekket mulige avvik, og da er det kjipt å være der alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm dette sporet da voldsomt av fra spørsmålet mitt....

Men jaja.. Jeg vil iallfall ha en eller to flere enn de vanlige UL.

Og grunnen til at han skal bli på jobb er ikke bare pga av pengene men også for og ikke være borte ifra jobb.

Og ja, det er mitt egent ønske om og få se babyen. Og hva så???

Far har da ingenting imot det.

Det er jo selvsagt for meg og han, ikke for noen andre. Trenger ikke være rakettforsker for og skjønne det.

Men ja det kan hende noen mener det kan skade osv, så jeg skal ikke ta 20 UL uten grunn. Men jeg vil gjerne ta en titt i feks 7mnd eller noe omkring der.

Det kan godt hende jeg bytter mening når sparkene kommer osv men nå tenker jeg iallfall slik.

Vi får se hva det blir til. Han blir med på den første. Hvis de ikke ser kjønnet tar vi en til og om han blir med eller ikke får vi bestemme da.

Takk for svar!

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mahareth

Jeg tror du kommer til å oppleve at behovet for å kikke litt forsvinner når sparkene kommer :) Jeg tenkte litt som deg, at jeg ville gjerne kikke litt ekstra, men nå har jeg ikke noe behov for det. Det har kanskje litt å gjøre med at jeg får ekstra oppfølging med flere ul, men jeg tror faktisk ikke jeg ville tatt en ekstra ul nå for å kikke. Jeg kjenner jo babyen nesten hele tiden, jeg vet han har det bra inni der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...