Gå til innhold

Amming og jobb


LineGourmet

Anbefalte innlegg

Hei!

Gutten min er nå 8 mnd og får 3 måltider med fast føde pr dag. I tillegg til dette får han pupp 2-3 ganger om natta + 3-4 ganger på dagen.

Jeg skal begynne å jobbe igjen etter påske, og vi kommer derfor til å natt-avvenne nå i påsken... :sjenert: *gruer meg*

Når jeg starter på jobb vil mannen innføre et 4. måltid og vi regner med at han også vil spise bedre på dagtid når han ikke lenger for pupp nattestid - men det jeg lurer på er:

Vil baby få nok morsmelk med amming 2-3 ganger i døgnet? (morgen ca 6, kvelds ca 19-20 og når jeg legger meg 22-23) - eller bør mannen gi mme en gang eller 2 på dagen?

Håper noen har peil.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi gir bare MME på natta vi nå. Ifølge vår helsesøster var det visstnok nok, da de små får i seg en del melk via grøten også. 5 dl skal de visst ha, og man kunne få opptil 1 dl per porsjon med grøt.

Så ja, jeg vil si at det er nok å amme slik som du planlegger nå. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det høres ut som barnet får rikelig med melk.

Da jeg begynte på jobb igjen (etter 6-7 mnd med permisjon) ammet jeg på morgenen før jeg dro på jobb, så kom pappaen med babyen i lunsjen så jeg ammet på jobben. Så ammet jeg når jeg kom hjem, og rett før leggetid. Ellers var det fast føde det gikk i.

Etter et par-tre mnd, var det bare amming tidlig på morgenen og sent på kvelden. Da hadde jeg uansett lite melk igjen, og babyen viste ikke så stor interesse heller.

Amminga i arbeidstida mi var like mye for pappaens del, så han skulle få seg en tur ut med babyen i løpet av dagen. Var ikke så mange barselgrupper etc for ham, dessverre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jenta mi var i den alderen ammet vi morgen og kveld, og evt før hver dupp. Men rundt 8-9-10 mnd gikk vi over til mme før soving i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal holde med tre morsmelksmåltider når han får såpass mye fast føde ja. Tilby vann hvis han er tørst etter grøten/middagen. Men hvis du skal nattavvenne helt ville jeg kanskje heller ammet morgen, rett etter jobb (kanskje du tar ammefri og er hjemme litt tidligere?) og ved leggetid. Ingen vits i å vekke babyen kl 22-23 for å amme bare for å amme.

Min er syv måneder gammel og har sluttet av seg selv å spise på natta etter at pappaen overtok nettene. Han spiser tre måltider fast føde og pupp ca fire ganger fra han står opp til han legger seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ammer noe, skal det ikke være nødvendig å gi mme i tillegg i den alderen. Men barnet bør selvsagt tilbys vann i stedet for på dagen.

Ang amming etter leggetid. Ikke sikkert dere får så mye effekt av nattavvenning hvis barnet fortsatt blir ammet etter leggetid. De kan jo ikke klokka disse små, så de skjønner jo ikke hvorfor de får pupp en gang, men ikke den neste. Og så lenge tilbudet er der en gang, så vil han gjerne forvente å få samme tilbudet neste gang han våkner.

Når de blir så store blir også nattamming like mye en vane, vanen er ofte vanskeligere å bryte enn behovet. Så det lureste er å kutte tvert når en først nattavvenner, altså ingen mat etter leggetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar alle sammen :)

Pumping på jobb eller ammefri er ikke en option for meg dessverre.

Men jeg er litt usikker på ammingen før jeg legger meg (Umuriel), har tenkt det er mest for å fylle han opp :ler: Men det er kanskje unødvendig. En variant er jo som du sier, amme når jeg kommer hjem fra jobb, men jeg er hjemme tidligst kl 17 og da blir det jo veldig tett oppi kveldsgrøten... :filer:

edit: og vann har han tilgjengelig hele tiden ;)

Endret av LineGourmet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammer kl 17, gir kveldsgrøt kl 18 og så pupp igjen kl 19 (leggetid). Det går helt fint :) Morsmelken er så lettfordøyelig, så det sitter ikke så lenge i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...