Gå til innhold

Anatman og reinkarnasjon


Anbefalte innlegg

Hei! :vinke:

Noen buddhister (eller andre som har interesse av buddhismen) her inne som har lyst til å dele tanker og ideer rundt anatman og gjenfødelse? Jeg tar opp religion, og syns forøvrig buddhismen er veldig interessant, men har litt problemer med å greie å "definere" anatman som buddhistene ser det. Buddhistene tror jo på reinkarnasjon, men samtidig tror de ikke at mennesket har noen individuell sjel (anatman), i motsetning til hinduene (atman).

Sånn jeg tolker det er at siden vi alle er en del av samsara, og alt flyter, blir vi reinkarnert, men det er uvisst til hva. Siden vi ikke har noen fast sjel, kan vi likesågodt bli til en blåklokke som et menneske, men det er en slags "bonus" å bli menneske, for det kan søke visdom.

Det som forvirrer meg, er at buddhistene finner mennesker i verden som de mener er "reinkarnasjonen av den og den..."hvordan går det an hvis man ikke har noen individuell sjel? Hvordan kan da denne sjelen bli gjenkjent i et annet menneske? :klo:

Jeg skrev til buddhistforeningen, og buddhisten som svarte anbefalte meg en bok, men kunne ikke forklare det på noen tilfredsstillende måte...derfor: noen tanker blant dere? :)

Ha en god dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis jeg ikke husker helt feil så forklares samsara/gjenfødelsen i buddhismen som en rekke av lys som tenner hverandre. Altså et lys tenner det neste i det samme som det selv slukker. Hvordan de forklarer karma i denne sammenhengen er jeg mer usikker på, det er jo NOE som går over fra det ene livet til det andre, som bestemmer hva man gjenfødes som?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :)

Det jeg ikke skjønner er hvordan det går an å ikke ha en individuell sjel, men samtidig bli reinkarnert som et menneske, og bli "gjenkjent" fra tidligere liv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buddhismen har ulike retninger, og vi skal huske at buddhismen slik den faktisk praktiseres ofte er noe annet enn den stiliserte, vestlige "fagbuddhismen" man kan lese om i religionsfagene. Her fremstilles buddhismen forenklet, skjematisk og logisk, men som med all religion og alle livssyn er buddhismen variert.

I hinduismen fremstilles gjenfødelsessyklusen som evig, og det å unnslippe den er nærmest umulig. Vanlige folk setter derfor sitt håp til å bli gjenfødt til et bedre liv.

I buddhismen ligger muligheten for nirvana (frigjøringen fra samsara) nærmere. Selv om det sies at anatman ikke er en personlig, individuell sjel, så er det likevel slik det tenkes. Se på for eksempel troen på en Lama i tibetansk buddhisme, der Lamaen blir gjenfødt når den gamle dør. Dalai Lama har sin egen personlighet og er seg selv, han er ikke den forrige Lama, selv om han er den gjenfødte Lama. Her ser vi både elementer av en identifisert "sjel" som beveger seg fra kropp til kropp, samtidig som at denne "sjelen" ikke manifesterer seg som samme personlighet.

For en nøye gjennomgang av dette burde du lese bøker av for eksempel Dalai Lama. Han har skrevet en flott bok som heter Om livet og døden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...