Gå til innhold

hvorfor går jeg ikke ned i vekt?


sam10

Anbefalte innlegg

Jeg trener kondisjon 3-4 dager i uken og styrke 3-4 dager i uken. Spiser ikke hvite karbohydrater som ris, poteter (kun et"karbohydratmåltid" med 3 knekkebrød pr dag, ellers omelett, kylling, salat og kjøtt, kesam til kvelds) skeier så og si aldri ut med sjokolade e.l, utskeielser blir taco på lørdagskvelden. Ellers ligger kcal inntak fra 1300 til 1600... Hvorfor går jeg ikke ned i vekt? Skjønner det er et håpløst spørsmål, men noen teorier? Rimelig umotiverende det her :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan det tenkes at du egentlig får i deg mer kalorier enn du tror? Evt kanskje du spiser for lite? 1300 er fryktelig lite, og det kan hende kroppen senker metabolismen for å beskytte seg selv mot å sulte ihjel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at når du trener styrke bygges muskler, som veier mer enn fett. Så de "nye" musklene det veier litt opp for hva du mister av fett.

Ellers ville jeg skrevet en matdagbok hvor ALT føres inn, evt lage deg bruker på diett.no (selvom den ikke er heeelt nøyaktig på alt så gir den deg et inntrykk på hva du ligger på av alle næringsstoffer)

Synes også at 1300 høres litt for lite ut, kanskje du må spise litt mer proteiner.

Er 3 knekkebrød om dagen alt du spiser i tillegg til middagen? Hørtes lite ut. Hva med å legge om kostholdet litt, og ha 2-3 måltider med proteinrikt fettfattig pålegg på knekkebrødene, som kalkunpålegg på cottage cheese feks :)

Får kroppen din hvile nok mellom treningsøktene? Den trenger tid til å "komme seg" for å klare å bygge omm muskelcellene igjen etter styrketrening eller hard kondisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver ned alt jeg spiser på greteroede.no, som rekner ut kcal.. har trent regelmessig i....vet ikke, 4 år? Men er i det siste året jeg har trent mye. Neinei, en dag kan se sånn ut: omelett til frokost, gulrot til mellommål, 3 knekkebrød til lunsj, eple til mellommål, seifilet og grønsaker til middag, mandler til mellommål og en halv kesam til kvelds. Trener slik at muskelgruppene får hvile før de trenes på nytt. (2-splittpror hvor halve kroppen trenes 2gr pr uke, også trener jeg sjeldent samme type kondis to dager på rad...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en hviledag i uka, hvor du ikke trener noe? Hvordan ser helgene ut kostholdsmessig? Sitter du mye stille når du ikke trener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest *Maja*

Skriver ned alt jeg spiser på greteroede.no, som rekner ut kcal.. har trent regelmessig i....vet ikke, 4 år? Men er i det siste året jeg har trent mye. Neinei,

en dag kan se sånn ut: omelett til frokost, gulrot til mellommål, 3 knekkebrød til lunsj, eple til mellommål, seifilet og grønsaker til middag, mandler til mellommål og en halv kesam til kvelds.

Trener slik at muskelgruppene får hvile før de trenes på nytt. (2-splittpror hvor halve kroppen trenes 2gr pr uke, også trener jeg sjeldent samme type kondis to dager på rad...)

Men du spiser jo nesten ingenting. Sånn jeg ser det så får du i deg knapt 5-600 kalorier om dagen.

Kroppen din tærer mer på muskelmassen enn den bygger muskler(som den skal ved trening). Husk at muskler brenner fett og dem er du i ferd med å ødelegge.

Du kan også skade indre organer, hjerte og skjelett ved å fortsette som du gjør.

Det første du må gjøre er å øke matinntaket ditt ellers kommer dette til å ende galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du spiser jo nesten ingenting. Sånn jeg ser det så får du i deg knapt 5-600 kalorier om dagen.

Ifølge kalkulatoren jeg har brukt er det mer enn det... Bare omeletten er jo minst 200 kcal..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Maja*

Ifølge kalkulatoren jeg har brukt er det mer enn det... Bare omeletten er jo minst 200 kcal..

Ok. 200 på omelett.

Seifilet 150. En neve nøtter 150.

Grønnsaker og frukt 150.

3 knekkebrød 100.

Med kesamet så havner du fremdeles under 1000 kalorier pluss at du trener og da skal du kompensere for det i tillegg. Du spiser fremdeles alt for lite.

Endret av *Maja*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Presser du deg nok på treningene? Det skal være vondt å trene hardt. Blir du helt sliten og utmattet av joggingen, så du får lyst å krype de siste meterene?

Synes det er rart du ikke merker forskjell av å trene i 4 år, så det betyr at du mest sannsynelig trener feil, siden kostholdet ditt er greit :)

Hva med å teste ut en PT?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger med på den siste her.. mulig jeg ikke presser meg for hardt, men springer feks 4x4 en gang i uken på 13-14km/t så vil ikke si det er så "dårlig"? :-S har kun trent styrke i 4 mnd..er kanskje litt vesentlig ..

Ja, lurer på om jeg må ta en tur til pt altså.. takk for teorier folkens. Kan også si at jeg er 1.62 høg og veger 65kg, så dere som mener jeg ikke spiser nok skjønner at jeg ikke er en flis liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. 200 på omelett.

Seifilet 150. En neve nøtter 150.

Grønnsaker og frukt 150.

3 knekkebrød 100.

Med kesamet så havner du fremdeles under 1000 kalorier pluss at du trener og da skal du kompensere for det i tillegg. Du spiser fremdeles alt for lite.

3 knekkebrød er ihverfall 150. Wasa Sport+ inneholder 50 pr skive. Og så har hun vel noe pålegg på, regner jeg med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest *Maja*

3 knekkebrød er ihverfall 150. Wasa Sport+ inneholder 50 pr skive. Og så har hun vel noe pålegg på, regner jeg med.

Ryvita har ca. 35. Uansett: 50 kalorier fra eller til spiller liten rolle med dette kostholdet. Det er alt for lite mat uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Maja*

Presser du deg nok på treningene? Det skal være vondt å trene hardt. Blir du helt sliten og utmattet av joggingen, så du får lyst å krype de siste meterene?

Synes det er rart du ikke merker forskjell av å trene i 4 år, så det betyr at du mest sannsynelig trener feil, siden kostholdet ditt er greit :)

Hva med å teste ut en PT?

Husk at kostholdet er 70% av vektnedgang, trening er 30% (og mest for å stramme opp og forme). Noe er galt med kostholdet. Spiser en mindre enn en forbrenner så går en ned i vekt, uansett.

I følge det kostholdet ts beskriver så spiser hun i underkant av 1000 kalorier om dagen, noe som er for lite, i tillegg er det næringsfattig mat, utenom nøttene. Jeg tror derfor ts spiser mer enn hun tror.

Hun burde uansett spise mer og mer proteiner, sunt fett og grove kornprodukter, mener jeg.

Endret av *Maja*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener kondisjon 3-4 dager i uken og styrke 3-4 dager i uken. Spiser ikke hvite karbohydrater som ris, poteter (kun et"karbohydratmåltid" med 3 knekkebrød pr dag, ellers omelett, kylling, salat og kjøtt, kesam til kvelds) skeier så og si aldri ut med sjokolade e.l, utskeielser blir taco på lørdagskvelden. Ellers ligger kcal inntak fra 1300 til 1600... Hvorfor går jeg ikke ned i vekt? Skjønner det er et håpløst spørsmål, men noen teorier? Rimelig umotiverende det her :-/

Det høres veldig rart ut, og jeg forstår at du er frustrert. Jeg spiser mye mer enn dette daglig, skeier ut titt og ofte, spiser brød og pasta daglig og trener svært sporadisk, og har samme vekt, men 15 cm ekstra på høyden.

Jeg ville økt på med litt proteiner, jeg. Hvis du spiser som du sier kan du fint slenge på litt melk og yoghurt. Jeg ville skippet nøtter hvis jeg var på diett, fordi kroppen min responderer mer på mat i større mengder enn små mengder, uavhengig av kaloriinntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville innført litt grove kornprodukter for å se om kanskje kroppen din responderer positivt på det. Det er ikke sånn at du kommer til å gå opp i vekt hvis du begynner å spise firkorn eller havregrøt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at kostholdet er 70% av vektnedgang, trening er 30% (og mest for å stramme opp og forme). Noe er galt med kostholdet. Spiser en mindre enn en forbrenner så går en ned i vekt, uansett.

I følge det kostholdet ts beskriver så spiser hun i underkant av 1000 kalorier om dagen, noe som er for lite, i tillegg er det næringsfattig mat, utenom nøttene. Jeg tror derfor ts spiser mer enn hun tror.

Hun burde uansett spise mer og mer proteiner, sunt fett og grove kornprodukter, mener jeg.

Når jeg regner på kostholdet hennes ligger hun mellom 1300-1600 som hun selv sier. Synes ikke det høres ut som det er noe feil med kostholdet hun beskriver, såfremst hun tar tran og drikker mye vann, og spiser greie porsjoner av det hun nevner.

Så om det ikke er kostholdet er det treningen. Hun sier hun legger måltidene inn på en side som regner ut, og de pleier å være nøyaktig såfremst man ike "lyver" om inntaket.

Seifilet, grønnsaker, frukt, egg, høres ikke ut som næringsfattig kost synes jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig rart ut, og jeg forstår at du er frustrert. Jeg spiser mye mer enn dette daglig, skeier ut titt og ofte, spiser brød og pasta daglig og trener svært sporadisk, og har samme vekt, men 15 cm ekstra på høyden.

Det er det som er ! Jeg skeier seriøst omtrent aldri ut.. da er det snakk om en kvart 70% sjokolade på lørdager liksom... VELDIG frustrerende, da jeg ser andre som skeier ut både titt og ofte som du sier som går ned mer enn meg...

Jeg ville innført litt grove kornprodukter for å se om kanskje kroppen din responderer positivt på det. Det er ikke sånn at du kommer til å gå opp i vekt hvis du begynner å spise firkorn eller havregrøt.

Har et "sykdom" som gjør at jeg bør spise lavkarbo..

Når jeg regner på kostholdet hennes ligger hun mellom 1300-1600 som hun selv sier. Synes ikke det høres ut som det er noe feil med kostholdet hun beskriver, såfremst hun tar tran og drikker mye vann, og spiser greie porsjoner av det hun nevner.

Så om det ikke er kostholdet er det treningen. Hun sier hun legger måltidene inn på en side som regner ut, og de pleier å være nøyaktig såfremst man ike "lyver" om inntaket.

Seifilet, grønnsaker, frukt, egg, høres ikke ut som næringsfattig kost synes jeg.

Takk for det ;) Blir jo egg og kylling/kjøtt hver dag som inneholder mye proteiner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også det er fordi du spiser lite. 1300 kcal på en dag du trener er veldig lite! Hva med å prøve å spise litt mer en periode og se om det utgjør noe?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...