Gå til innhold

Nordmenn mener kvinner selv har skyld i voldtekten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

OK, la oss ikke blande kortene for mye.

Bruk av vold og særlig da vold som påfører offeret skade, er en skjerpende omstendighet. Så overfallsvoldtekter ER allerede i utgangspkt mer alvorlige og straffes strengere enn "bare voldtekt" hvor man tvinger seg til sex med trusel om vold eller i kraft av sin større fysiske styrke.

Da er vi ihvertfall enig på det punktet. Det er jo de som mener at voldtekt er voldtekt, uansett forholdene rundt, og alle typer voldtekt bør straffes like hardt.

Jeg vet ikke helt om jeg skjønner dette med "signaler" i sammenhengen. Er "Nei, vær så snill å stopp" eller "ikke gjør dette" et "signal" som det kan være vanskelig å "oppfatte"? Eller tenker du på mer subtile ting når du snakker om "signaler"?

Med signaler tenkte jeg både på uttalte ord, og på de mer subtile tingene. Det har jo vært flere saker hvor (som oftest) kvinnen har angret underveis, men ikke klart å si ifra, men mener at mannen "burde ha skjønt". Dette blir jo veldig subjektivt, og det er tilnærmet umulig å si hvor mye skyld den (påståtte) overgriperen har. Ved direkte uttalte ord, som overgriperen velger å overse er det lettere å plassere skylden. Ingen har rett til å ha sex med en annen person, men jeg mener at alle har et ansvar for å ta vare på sin egen kropp og å si klart ifra dersom det er noe man ikke ønsker å være med på.

Man har også saker hvor begge parter egentlig har vært for fulle til å gi samtykke. Rent juridisk har de to da voldtatt hverandre, men i praksis blir det den som angrer mest som er offeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da er vi ihvertfall enig på det punktet. Det er jo de som mener at voldtekt er voldtekt, uansett forholdene rundt, og alle typer voldtekt bør straffes like hardt.

Med signaler tenkte jeg både på uttalte ord, og på de mer subtile tingene. Det har jo vært flere saker hvor (som oftest) kvinnen har angret underveis, men ikke klart å si ifra, men mener at mannen "burde ha skjønt". Dette blir jo veldig subjektivt, og det er tilnærmet umulig å si hvor mye skyld den (påståtte) overgriperen har. Ved direkte uttalte ord, som overgriperen velger å overse er det lettere å plassere skylden. Ingen har rett til å ha sex med en annen person, men jeg mener at alle har et ansvar for å ta vare på sin egen kropp og å si klart ifra dersom det er noe man ikke ønsker å være med på.

Man har også saker hvor begge parter egentlig har vært for fulle til å gi samtykke. Rent juridisk har de to da voldtatt hverandre, men i praksis blir det den som angrer mest som er offeret.

OK, du snakker om de sk "uaktsomme" voldtektene. Det er en bullshit kategori, og jeg kan ikke se at den har noe i strafferetten å gjøre i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anoanonym

Takk skal dere faen meg ha, alle dere som mener jeg helt eller delvis kan takke meg selv for at jeg ble voldtatt. Jeg håper jeg ikke kjenner dere og at dere er en av mine venner!

Ja, jeg var på nachspiel og hadde drukket. Alle dere moralister har sikkert aldri vært det? Elller? Flaks for dere at det ikke skjedde noe straffbart. Vet du, det går som regel bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere faen meg ha, alle dere som mener jeg helt eller delvis kan takke meg selv for at jeg ble voldtatt. Jeg håper jeg ikke kjenner dere og at dere er en av mine venner!

Ja, jeg var på nachspiel og hadde drukket. Alle dere moralister har sikkert aldri vært det? Elller? Flaks for dere at det ikke skjedde noe straffbart. Vet du, det går som regel bra!

Uten å vite mer om situasjonen rundt er det vanskelig å vite om du oppførte deg idiotisk eller ikke.

Har jeg selv skylden for at jeg blir ranet hvis jeg drikker meg full og går gjennom mørke, belastede områder? Er det idiotisk av meg å gjøre dette?

Endret av hulaboer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra sagt Hulaboer!

Hva med han tullingen her!? http://www.tv2.no/underholdning/hjelperdeg/thomas-inviterte-til-nachspiel-jeg-ble-rundstjaalet-3742620.html

En voksen mann som tok med seg tre ukjente på nachspiel. Ble frastjålet masse og får ingenting fra forsikringsselskapet!

Det er ikke lurt og ta med seg fremmede hjem og så sovne mener forsikringsselskapet.

Hvorfor skal kvinner hele tiden ha andre regler enn oss menn? Hvorfor blir menn som gjør dumme ting ansett som og være dumme, mens kvinner som gjør teite ting bare blir forklart at de er kvinner!?

Hvorfor sier damer at uansett hva de gjør, så er det aldri kvinnens skyld, mens menn forteller at når de gjør dumme ting, så er det mennenes skyld?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...