Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2012 #1 Skrevet 25. mars 2012 Det er to døtre i huset, den yngste (10 år) bryr seg ikke om arv, men er mest opptatt av at mamma og pappa skal leve lenge og hode seg friske, hun vil ikke miste noen hun er glad i. Den eldste (14 år) kan stadig finne på å si ting som "jeg gleder meg til dere dør, for da får jeg huset," eller "når dere dør; hvor mye penger får jeg da?" Jeg synes dette er litt tragikomisk. På den ene siden driver jeg og forsikrer 10 åringen om at vi har god helse og vil være med i mange år ennå, de fleste lever til de blir 70-80 år osv, og vi er fortsatt ganske unge..., mens til den eldste sier jeg "du bør ikke være så opptatt av lettjente penger, men du bør heller få deg en utdannelse slik at du kan tjene egne penger og kjøpe eget hus..." Jeg mistet selv min egen mor i ung alder, og derfor sårer det meg ekstra når 14 åringen snakker om arveutsiktene, men jeg tenker at hun er nok bare umoden og korttenkt, og at om noen år får nok pipa en annen lyd. Hvis ikke gir jeg nok bort hele formuen til noen som trenger den bedre
Gjest O___o Skrevet 25. mars 2012 #2 Skrevet 25. mars 2012 Her høres det ut som en rekke grunnleggende verdier og holdninger ikke er på plass, og det før temaet om arv. 4
Selje Skrevet 25. mars 2012 #3 Skrevet 25. mars 2012 Jeg syns du skal si følgende: Du kommer nok ikke til å arve noenting hvis vi dør før vi er nitti år. Da vi kjøpte dette huset måtte vi låne alle pengene, og vi har ikke betalt tilbake mer enn et par tusen ennå, så det er nok best vi lever lenge, ellers er det du, som er eldste barn, som må betale alt tilbake! Og så ler du en ond latter, før du kysser henne godnatt:) 34
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #4 Skrevet 25. mars 2012 Fy fader for en drittunge du har oppdratt. Her er det du og far som har feilet i oppdragelsen, og det er dere som må endre dette. 8
Gjest Hikken Skrevet 25. mars 2012 #5 Skrevet 25. mars 2012 Hadde jeg hatt en slik drittunge hadde jeg sagt rett ut at hun ikke kom til å få ett rødt øre, bare for å skremme henne litt. 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #7 Skrevet 25. mars 2012 Hvis det er snakk om en tenåring så hadde jeg ikke tenkt så mye på det. Jeg tror ikke hun mener det. Jeg blir derimot kvalm av voksne mennesker som krangler om arven til gamle mennesker i familien som fremdeles lever. I min familie har vi en onkel som har helt meldt seg ut av familien, men skal alltid blande seg om noen "får" noe av moren hans, og som har prøvd å prate med moren sin privat om arv og tror seriøst at hun ikke sier det videre til de andre. 13
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #8 Skrevet 25. mars 2012 Har hun arvet TS sine holdninger mon tro? 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #9 Skrevet 26. mars 2012 En jente på 14 år burde virkelig vite bedre enn å si sånne ting. Greit nok at 14-åringer skal hate mamma og pappa i ny og ne, men å snakke fornøyd om fremtidens arv er innmari ekkelt. 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #10 Skrevet 26. mars 2012 Jeg synes dere er litt vel kjappe til å gi ts skyld for dette, pga dårlig oppdragelse. Barn er forskjellige, og det andre barnet var jo stikk motsatt. Det er faktisk ikke ALT i et barns personlighet som foreldrene er ansvarlige for. Kanskje har de snakket om arv og slikt på skolen til storesøster, og så er hun ennå såpass umoden og korttenkt at hun ikke skjønner at hun opptrer støtende. Jeg ville sagt det til henne, at hun ikke måtte snakke slik, for da blr du litt lei deg, el.l. 21
amonyn Skrevet 26. mars 2012 #11 Skrevet 26. mars 2012 Jeg blir derimot kvalm av voksne mennesker som krangler om arven til gamle mennesker i familien som fremdeles lever. I min familie har vi en onkel som har helt meldt seg ut av familien, men skal alltid blande seg om noen "får" noe av moren hans, og som har prøvd å prate med moren sin privat om arv og tror seriøst at hun ikke sier det videre til de andre. Jeg er så enig! Jeg blir faktisk også kvalm av dem som krangler over arven etter noen har gått bort også. Voksne mennesker som ødelegger familiebånd, på grunn av noen ekstra penger som de strengt tatt ikke trenger. Kjenner ikke familien min på den ene siden fordi de er sure på "meg" for å ha stjålet arven deres. Ennå jeg var lita jente da dette var i retten. Husker alt vi fant på, var bestevenninne med kusinen min da jeg var lita. Men så ble det brått slutt og all kontakt ble brutt med den siden av familien. Jeg skjønte ikke hvorfor, før senere. Hvis søsknene mine begynner å krangle når mine foreldre dør, får de bare ta hele skiten. Jeg vil ikke miste flere familiemedlemmer. Har også en slik onkel, verste er at han er den som har mest TS: Hvis datteren min hadde sagt noe slikt, hadde jeg forklart litt om lån, slik noen før meg har sagt. Også hadde jeg sagt at man ikke kan gjøre barna helt arveløse, men hører jeg deg prate slik en gang til, så skal jeg passe på å selge huset og bruke opp pengene mine før jeg dør. 6
Gjest Vampen Skrevet 26. mars 2012 #12 Skrevet 26. mars 2012 Fy fader for en drittunge du har oppdratt. Her er det du og far som har feilet i oppdragelsen, og det er dere som må endre dette. Fy faen for en drittunge du har oppdratt. I alle dager.. Det er snakk om en 14 åring! Om foreldrenes oppdragelse er skyld i alle lite gjennomtenkte, usympatiske, provoserende og tvilsomme utsagn som den jevne 14 åring klarer å klemme ut av seg i løpet av en dag, så er det mange foreldre som bør skamme seg. 23
Inx Skrevet 26. mars 2012 #13 Skrevet 26. mars 2012 I alle dager.. Det er snakk om en 14 åring! Om foreldrenes oppdragelse er skyld i alle lite gjennomtenkte, usympatiske, provoserende og tvilsomme utsagn som den jevne 14 åring klarer å klemme ut av seg i løpet av en dag, så er det mange foreldre som bør skamme seg. Neii! Det er bøgenes feil!
amonyn Skrevet 26. mars 2012 #14 Skrevet 26. mars 2012 I alle dager.. Det er snakk om en 14 åring! Om foreldrenes oppdragelse er skyld i alle lite gjennomtenkte, usympatiske, provoserende og tvilsomme utsagn som den jevne 14 åring klarer å klemme ut av seg i løpet av en dag, så er det mange foreldre som bør skamme seg. Helt enig. Det KAN være foreldrenes feil, men det trenger absolutt ikke være det. Jeg var virkelig en avskyelig drittunge da jeg var 14 år, det er ikke mine foreldres feil. Nå er jeg en ansvarlig voksen person, og det er takket være mine foreldre. Evig takknemlig for at de holdt ut 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #15 Skrevet 26. mars 2012 Kjære TS, hvis du skal ta alt som kommer ut av 14-åringens munn bokstavelig og bli såret av det, kommer du til å få en slitsom tid fremover. 11
cornflake_girl Skrevet 26. mars 2012 #16 Skrevet 26. mars 2012 14-åringer = små psykopater. De aller fleste vokser det heldigvis av seg 3
Gjest _Blomsten_ Skrevet 26. mars 2012 #17 Skrevet 26. mars 2012 Høres ut som hun er litt umoden og korttenkt. Det går seg helt sikkert til, men du kan jo fortelle henne at det sårer deg og at du syntes det var vondt å miste moren din som 14 åring. Er ikke sikkert det er dumt at hun får seg en vekker. 7
Gjest Okusan Skrevet 26. mars 2012 #18 Skrevet 26. mars 2012 (endret) Litt kjapt å stemple jenta som dårlig oppdratt... som flere har påpekt dreier det seg om en fjortis, i ordets beste betydning Når det er sagt, ville jeg gått av skaftet dersom min egen fjortis sa noe tilsvarende. Synes det er en urovekkende tilnærming til verden, og ikke så rent lite frekk heller, og jeg ville blitt ganske sjokkert. Det er bra at du tar slike uttalelser på alvor, og bare fortsett å gjøre det klart hva som er greit og ikke greit å mene i forbindelse med dette. Generelt virker det som det er en stor grad av ego-fiksering hos ungdommer, og selv om det på en måte er forståelig (alle ungdommer er først og fremst opptatt av seg selv ) synes jeg ikke de skal få lov til å sette seg selv i verdens sentrum uten korreksjon. Endret 26. mars 2012 av Okusan 3
vinterspeil Skrevet 26. mars 2012 #19 Skrevet 26. mars 2012 Det er nok ikke ment å såre deg. Tenåringer er tenåringer Mannen min pleier å si til faren sin dersom sistnevnte snakker om å bruke mye penger "søster og jeg skal diskutere om du får lov" 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #20 Skrevet 26. mars 2012 Høres ut som en umoden fjortisuttalelse så ville ikke gjort så mye med det i utgangspunktet. MEN det er også en mulighet for at hun nå faktisk tenker mye på fremtiden, hva som skjer hvis dere dør (kjenner hun noen som har mistet foreldre nylig?) og at hun rett og slett trenger å vite hva som skjer med henne og søsteren om noe skulle skje. I vanlig fjortismodus er man derimot tøff som fanden i trynet, så å spørre er uaktuelt og derfor fisker hun etter informasjon ved å si disse tingene om arv. Hva med å snakke med henne om dette? 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå