Gå til innhold

Kommunikasjon og språk

Gjest .-L-.

Anbefalte innlegg

Gjest .-L-.

Nå skal jeg faktisk anstrenge meg for å skrive korrekt her. Jeg innser at en del folk på dette forumet ikke tar meg seriøst fordi jeg ikke gidder å skrive 70-100% korrekt. Dette er folk jeg putter i gruppen språkfolk. De er flink på språk, men slik jeg oppfatter dem pleier de som regel ikke å tilføre emnet noe annet enn å påpeke skrive feil og dårlig setningsoppbygning. Hadde det vært slik at budskapet senderen kommer med hadde vært helt uforståelig så hadde jeg ikke sagt noe, men jeg syntes dette med å få påpekt språkfeil er irriterende. Iallefall når budskapet til senderen er forståelig. Skal jeg sitte å anstrenge meg for å bli tatt seriøst av folk som ikke er interissert nok i emnet til å se over skrivefeil? Jeg må faktisk bruke masse tid og energi på det fordi jeg har åpenbart dårlige skriveferdigheter.

Når jeg skal lese hva andre skriver gir jeg en stor faen i om det mangler en h foran vor, eller om noen skriver kor istedenfor hvor. Jeg velger heller å fokusere på budskapet fordi jeg faktisk har sett en del kommunikasjonskurs og vet at er det en ting en ikke skal gjøre når man diskuterer med noen, så er det å påpeke små feil hos den andre. Dette fordi den andre personen automatisk går i forsvarsposisjon og blir mindre imøtekommende for det du har å si. Løsningen er vel egentlig at dersom dere vil rette på meg og faktisk gjøre meg interessert i å fikse opp i skrivefeilene mine, så burde dere pakke inn rettelsene deres på en god måte. Saken er at jeg som havner utenfor språkgruppen blir sett på som unintelligent av dere fordi jeg ikke kan skrive, mens dere blir sett på som uintelligent av meg fordi dere ikke bidrar med noe konstruktivt til emnet som diskuteres.

Jeg har lyst å presisere at kommunikasjonskursene jeg har sett har vært om muntelig kommunikasjon. Det hadde nesten vært komisk om jeg hadde tatt kurs i skriftelig kommunikasjon og samtidig vært så dårlig på det xD

Endret av .-L-.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker du da på folk som skriver på dialekt eller folk som har dysleksi?

En av reglene på forumet er jo at det ikke er lov å skrive dialekt/sms-språk, men når det gjelder åpenbare dysleksiproblemer er jeg helt enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Jeg innrømmer glatt at jeg har vanskeligheter med å ta folk seriøst om de "ikke gidder" å anstrenge seg for å skrive riktig.

Men jeg er ikke en av de som påpeker det, da jeg er enig i at det ikke tilfører debatten noe som helst.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Jeg er uenig med deg, TS, for for meg er det viktig at tekster er korrekt skrevet. Alt som avviker fra korrekt språk distraherer meg, og gjør at budskapet blir veldig mye mindre tydelig. (Og da gjør jeg selvfølgelig unntak for tilfeller hvor man skriver feil for gøy, fordi det er slang, eller lignende.)

Men, som sagt: Jeg synes det er viktig å skrive korrekt. :)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er også uenig med deg, veldig uenig. Jeg mener ikke dermed at folk med dysleksi ikke skal skrive - men det er lov til å anstrenge seg litt, f.eks. ved å bruke retteprogram.

Uansett - hvis det er som du sier, at du ikke "gidder" å skrive riktig, får du ikke mye kred fra meg.

Forøvrig er det ikke "småfeil" du har en tendens til å prestere, det er såpass store feil at det blir veldig tungt å lese og vanskelig å forstå hva du mener. Jeg synes rett og slett det blir vanskelig å fokusere på budskapet (jeg har lest andre ting du har skrevet, og har virkelig strevd med å forstå), fordi graverende skrivefeil forstyrrer veldig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er flere problemstillinger her.

Ett problem er at det (som du har merket) finnes en del personer som er genuint interessert i språk, og som ikke synes at rettskriving er spesielt vanskelig. For disse er det direkte vanskelig å ikke legge merke til skrivefeil; faktisk er det slik at feilene formelig skriker mot en, og tildels overdøver budskapet.

Det blir litt som om du du hadde truffet en mann i en elegant sort dress, men med rosa slips og en rød og en brun sokk. Uansett hvor flink han ellers var til å legge frem sitt budskap, ville dette ha forringet ditt inntrykk av ham.

Det neste problemet er at det ikke er mulig for en som leser budskapet å vite om avsender virkelig gjør sitt beste, eller om vedkommende bare slurver. Mannen i eksempelet ovenfor kunne f.eks. vært enten fargeblind eller helt uinteressert i hvordan han så ut, men sånt kunne man jo ikke vite om man ikke kjente ham fra før.

Det siste problemet er at det virkelig finnes folk som bare slurver og skriver dialekt eller SMS-språk, eller bruker uttrykk fra såkalt "kebab-norsk", eller bare generelt ikke gidder å bruke energi på å organisere tankene sine såpass at de skriver forståelig. Spesielt det siste er respektløst mot leseren, som da skal sitte og bruke tid på å finne ut hva i alle dager vedkommende kan ha ment. Du finner en del eksempler på denslags i en av trådene her inne.

All respekt til deg, TS, for at du bruker krefter på å skrive mest mulig korrekt, og jeg forstår at du blir irritert hvis noen da påpeker dine skrivefeil på en lite konstruktiv måte og kanskje avsporer hele tråden.

(Edit: Skrivefeil. Oh, the irony.)

Endret av Heart
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest .-L-.

Tenker du da på folk som skriver på dialekt eller folk som har dysleksi?

En av reglene på forumet er jo at det ikke er lov å skrive dialekt/sms-språk, men når det gjelder åpenbare dysleksiproblemer er jeg helt enig med deg.

Jeg skal ta selvkritikk for at jeg skriver dialekt og ikke tenker på skrivefeil. Jeg har aldri fått påvist dysleksi, men jeg er veldig dårlig på skrive riktig. Mest sannsynlig fordi jeg er lat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest .-L-.

Jeg er også uenig med deg, veldig uenig. Jeg mener ikke dermed at folk med dysleksi ikke skal skrive - men det er lov til å anstrenge seg litt, f.eks. ved å bruke retteprogram.

Uansett - hvis det er som du sier, at du ikke "gidder" å skrive riktig, får du ikke mye kred fra meg.

Forøvrig er det ikke "småfeil" du har en tendens til å prestere, det er såpass store feil at det blir veldig tungt å lese og vanskelig å forstå hva du mener. Jeg synes rett og slett det blir vanskelig å fokusere på budskapet (jeg har lest andre ting du har skrevet, og har virkelig strevd med å forstå), fordi graverende skrivefeil forstyrrer veldig.

Jada, jeg skal prøve å skjerpe meg. Jeg liker bare dårlig fremgangsmåten som blir brukt for å si at jeg skriver dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Jeg skal ta selvkritikk for at jeg skriver dialekt og ikke tenker på skrivefeil. Jeg har aldri fått påvist dysleksi, men jeg er veldig dårlig på skrive riktig. Mest sannsynlig fordi jeg er lat.

Slik jeg tenker så er det ens eget ansvar å kommunisere på en slik måte at folk forstår hva man mener, og ser hva slags budskap man prøver å formidle. Rettskriving er en stor del av det når vi tross alt kommuniserer skriftlig.

Når det blir mange feil så er det lett at budskapet drukner. Hvis det mangler komma, stor boktav etter punktum, ord som er skrevet på dialekt, eller særskrivingsfeil som gjør at man gjerne må lese setningen to ganger for å forstå sammenhengen, så blir det slitsomt å lese, og det blir vanskelig å konsentrere seg om hva forfatteren av innlegget prøver å si.

At du er for lat til å prøve å skrive riktig, gjør at du blir vanskelig å ta seriøst. Hvorfor skal jeg anstrenge meg med å lese det du skriver, hvis du ikke orker å anstrenge seg med å kommunisere på en måte som er lettere å forstå?

Endret av Raindrops
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, skyldes det bare latskap burde du egentlig bare svelge kritikken.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest .-L-.

Jeg tror det er flere problemstillinger her.

Ett problem er at det (som du har merket) finnes en del personer som er genuint interessert i språk, og som ikke synes at rettskriving er spesielt vanskelig. For disse er det direkte vanskelig å ikke legge merke til skrivefeil; faktisk er det slik at feilene formelig skriker mot en, og tildels overdøver budskapet.

Jeg forstår jo dette. Jeg blir veldig irritert når folk sier ting som jeg vet er feil, eller forteller meg at jeg ikke har peiling på ting jeg har lest i læreboken dagen før. Tenker på en måte det er samme irritasjonen. Uansett, jeg har godt av å lære meg å skrive riktig. Alle mine eksamener er skriftelige og jeg har nokk allerede fått noe trekk pga av dårlig skrift og skrivefeil i tekster jeg har skrevet.

Det blir litt som om du du hadde truffet en mann i en elegant sort dress, men med rosa slips og en rød og en brun sokk. Uansett hvor flink han ellers var til å legge frem sitt budskap, ville dette ha forringet ditt inntrykk av ham.

Jeg forstår poenget ditt, men jeg havner i en annen person gruppe enn de du sikter til. Jeg bedømmer folk ut i fra hva de faktisk sier/skriver, ikke nødvendigvis hvordan de ser ut eller hvilket første inntrykk de gir meg, eller på skrive måten. Frank Årebrot er et godt eksempel på en person som ikke ser så bra ut, men som kommer med veldig mye bra.

Det neste problemet er at det ikke er mulig for en som leser budskapet å vite om avsender virkelig gjør sitt beste, eller om vedkommende bare slurver. Mannen i eksempelet ovenfor kunne f.eks. vært enten fargeblind eller helt uinteressert i hvordan han så ut, men sånt kunne man jo ikke vite om man ikke kjente ham fra før.

Jeg kan ærlig si at språk har vært det faget som har interresert meg minst gjennom hele mitt skoleliv. Er det noe jeg slurver mest med så er det faktisk språk. Hadde det vært opp til meg så hadde språk litteraturen man lærer på vg2 og vg3 vært gjort om til et teoretisk Norsk kurs. Et valgfag slik de har gjort med matten. Der har man i dag praktisk og teoretisk matte. Så kunne heller vi som skal drive vitenskap fått lært oss "praktisk Norsk" slik at vi kan skrive skikkelige vitenskapelige tekster. Det er faktisk ganske viktig ettersom vi kanskje en dag skal publisere artikkler innenfor emnene vi studerer. Det å skrive disse artikklene er faktisk en egen kunst, jeg fikk aldri noe opplæring i det. Istedenfor måtte jeg lese å analysere Jeppe på Bjerget eller hva stykket het og det var for min del bortkastet tid. Nå må jeg bruke tid på å finne ut hvordan sensorene vil at jeg skal skrive tekstene mine for at jeg skal få gode tilbakemeldinger.

Det siste problemet er at det virkelig finnes folk som bare slurver og skriver dialekt eller SMS-språk, eller bruker uttrykk fra såkalt "kebab-norsk", eller bare generelt ikke gidder å bruke energi på å organisere tankene sine såpass at de skriver forståelig. Spesielt det siste er respektløst mot leseren, som da skal sitte og bruke tid på å finne ut hva i alle dager vedkommende kan ha ment. Du finner en del eksempler på denslags i en av trådene her inne.

Her må jeg faktisk anstrenge meg når jeg skriver. Fordi jeg har mange tanker om temaet og ofte kommer de ned på papiret helt merkelig. Så jeg må lese igjennom det jeg skriver et par ganger før jeg faktisk poster det. Selv da blir det uforståeligt noen ganger og jeg må rette på det dagen etter.

All respekt til deg, TS, for at du bruker krefter på å skrive mest mulig korrekt, og jeg forstår at du blir irritert hvis noen da påpeker dine skrivefeil på en lite konstruktiv måte og kanskje avsporer hele tråden.

Slik jeg ser det er det to typer folk med forskjellige interesser som kolliderer. Jeg har ikke krav til at den andre skriver korrekt fordi jeg selv skriver lite korrekt. Andre som bryr seg om språket blir irritert fordi de ser på den andre personen som lat og uintelligent samtidig som de etter min mening er for lite opptatt av budskapet.

Endret av .-L-.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest .-L-.

Vel, skyldes det bare latskap burde du egentlig bare svelge kritikken.

Jo, men samtidig så burde disse folkene innse at de henger seg for mye opp i språket. Det er faktisk slik at det bare er enkelte som blir irritert over skrivefeil. Hadde ikke de hatt et krav til språket hadde det heller ikke vært et problem her. På samme måte kan jo det argumenteres med at dersom jeg hadde skrevet riktig så hadde det ikke vært noe problem. Problemet for meg er at jeg må bruke masse tid og energi på å skrive riktig fordi jeg dårlig på det. Så hvorfor skal jeg bruke min tid på det når enkelte ikke bruker samme tid og energi på å tolke budskapet mitt. Istedenfor så er de etter min mening frekke. Uansett, jeg skal prøve å bli bedre på å skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så opptatt av språk, og at det skal være riktig skrevet av en grunn. Ikke for å være frekk mot dyslektikere eller noe sånt, men hvis jeg leser en tekst der det er mellomrom mellom ord som ikke skal ha det (særskriving/orddeling) eller der det er og/å-feil i store mengder....så klarer jeg faktisk IKKE å få med meg budskapet. Da må jeg konsentrere meg veldig, lese ting flere ganger og tenke nøye over hva som er ment.

Jeg har problemer med å ta budbringeren seriøst, og jeg skjønner at det er dumt, og at mange rett og slett ikke kan noe for at de skriver mye feil. Men jeg syns det er veldig vanskelig å få med meg poenget når det flommer over av feil. Skrivefeil og hurtigtastfeil er én ting. Men å ikke gidde eller å ikke bry seg virker dessverre bare useriøst.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest .-L-.

At du er for lat til å prøve å skrive riktig, gjør at du blir vanskelig å ta seriøst. Hvorfor skal jeg anstrenge meg med å lese det du skriver, hvis du ikke orker å anstrenge seg med å kommunisere på en måte som er lettere å forstå?

Forstår poenget ditt, men hvorfor skal jeg anstrenge meg for å oppfylle ditt behov når du ikke anstrenger deg for å forstå budskapet mitt?. Det er faktisk anstrengende for meg å skrive riktig. Jeg må bruke veldig mye mer tid på å skrive innleggene mine fordi jeg hele tiden må undersøke hvordan ordene skrives. Jeg har ikke noe retteprogram. Vet egentlig ikke om de har rettskrivning i officepakken.

Endret av .-L-.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det er det to typer folk med forskjellige interreser som koliderer. Jeg har ikke krav til at den andre skriver korrekt fordi jeg selv skriver lite korrekt. Andre som bryr seg om språket blir irretert fordi de ser på den andre personen som lat og uintelligent samtidig som de etter min mening er for lite opptatt av budskapet.

Det er jeg ikke helt enig i, for det forutsetter at det bare er de som er språkinteressert som har problemer med å lese dårlig formulerte tekster. Det er nok ikke tilfellet. Hvis du hadde måttet forholde deg til lærebøker med dårlig språk, usammenhengende resonnementer og drøssevis av skrivefeil, kan jeg love deg at du hadde merket forskjellen!

Faktisk er det slik at de eneste tekstene du overhodet ikke merker svakhetene ved, er de du selv har skrevet. Sånn er det for alle. Så når du reagerer med irritasjon over at andre retter på språket ditt, fordi du synes det er unødvendig og pedantisk, tar du antakelig feil. Det kan tenkes at teksten er en prøvelse å lese, og du er i såfall den eneste som ikke ser det. Som du selv sier, av og til ser du ikke feilene før dagen etterpå. Akkurat det tror jeg de fleste har opplevd.

Jeg kan ærlig si at språk har vært det faget som har interresert meg minst gjennom hele mitt skoleliv. Er det noe jeg slurver mest med så er det faktisk språk.

Vel, folk har forskjellige anlegg og interesser, og det må de få lov til å ha, men samtidig må man forholde seg til visse normer og realiteter. Hvis du vil bli sunn, må du f.eks. lage og spise skikkelig mat, uansett hvor uinteressert du er i matlaging og kosthold. Hvis du vil beholde førerkortet, må du følge trafikkreglene selv om du anser det som sikkert å bryte dem. Og hvis du vil bli forstått og tatt seriøst, må du bruke litt krefter på å uttrykke deg noenlunde korrekt.

Siden vi nå først er i en språktråd, kan jeg jo vise deg hva jeg fant i ditt opprinnelige innlegg ved første gjennomlesing, uten å lete etter feil på noen som helst måte:

"språk folk" - språkfolk (særskriving)

"skrive feil" - skrivefeil (særskriving)

"uforståeligt" - uforståelig (feilstaving)

"ikkje" - ikke (dialekt)

"syntes" - synes (feil tid)

"språk feil" - språkfeil (særskriving)

"Iallefall" - I alle fall/iallfall (feilstaving)

"forståeligt" - forståelig (feilstaving)

"interrisert" - interessert (feilstaving)

"nokk" - nok (feilstaving)

"i emne" - i emnet (feil form, ubestemt vs. bestemt)

"å se over skrivefeil" - å overse skrivefeil (feil uttrykk)

"kommunikasjons kurs" - kommunikasjonskurs (særskriving)

"små feil" - småfeil (særskriving)

"språk gruppen" - språkgruppen (særskriving)

Og dette er ikke ment som sur kritikk eller en demonstrasjon av hvor "ille" du skriver, jeg vil bare vise deg hvordan innlegget så ut med mine øyne. Feilene var ganske distraherende.

Endret av Heart
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Innleggene dine er komplett uforståelige selv om man legger godviljen til. Derfor vil ingen ta deg seriøst, så enkelt er det. Det handler ikke om at man er «språkfolk» eller ikke.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest .-L-.

Det er jeg ikke helt enig i, for det forutsetter at det bare er de som er språkinteressert som har problemer med å lese dårlig formulerte tekster. Det er nok ikke tilfellet. Hvis du hadde måttet forholde deg til lærebøker med dårlig språk, usammenhengende resonnementer og drøssevis av skrivefeil, kan jeg love deg at du hadde merket forskjellen!

Jeg liker egentlig at det ikke står 100% korrekt, for da må jeg bruke mine grunnkunnskaper til å tolke. I mine lærebøker så står som du sier ikke mye skrivefeil og dårlige resonnementer, men noen konsepter er feilaktig skrevet pga av at man må ta hensyn til religion når man skriver disse bøkene. Det er også slik at noen av påstandene som kommer i bøkene er feile. Er det en svakhet enkelete fagpersoner har så er det at de tror deres fagfelt kan forklare virkeligheten alene. Vi blir trent i å bruke kunnskapene våre til å tolke spørsmål som gjerne har mange svar. For eksempel så kan en konsekvens av dårlig skrivemetode og skriftfeil være at budskapet kan bli tolket på flere måter. Da er det vi som må bruke våre kunnskaper til å finne det riktige budskapet. Jeg syntes jo det er veldig kjekt, og jeg mye trening i det. Samtidig så ser jeg at det er slitsomt for andre som ikke syntes det er kjekt.

Faktisk er det slik at de eneste tekstene du overhodet ikke merker svakhetene ved, er de du selv har skrevet. Sånn er det for alle. Så når du reagerer med irritasjon over at andre retter på språket ditt, fordi du synes det er unødvendig og pedantisk, tar du antakelig feil. Det kan tenkes at teksten er en prøvelse å lese, og du er i såfall den eneste som ikke ser det. Som du selv sier, av og til ser du ikke feilene før dagen etterpå. Akkurat det tror jeg de fleste har opplevd.

Ja, jeg har innsett dette.

Og hvis du vil bli forstått og tatt seriøst, må du bruke litt krefter på å uttrykke deg noenlunde korrekt.

Her er ikke jeg helt enig. Jeg mener jo da at folk som legger mer vekt på budskapet, og ikke skrivemåten faktisk tar deg seriøst så lenge budskapet du kommer med er bra.

Siden vi nå først er i en språktråd, kan jeg jo vise deg hva jeg fant i ditt opprinnelige innlegg ved første gjennomlesing, uten å lete etter feil på noen som helst måte:

"språk folk" - språkfolk (særskriving)

"skrive feil" - skrivefeil (særskriving)

"uforståeligt" - uforståelig (feilstaving)

"ikkje" - ikke (dialekt)

"syntes" - synes (feil tid)

"språk feil" - språkfeil (særskriving)

"Iallefall" - I alle fall/iallfall (feilstaving)

"forståeligt" - forståelig (feilstaving)

"interrisert" - interessert (feilstaving)

"nokk" - nok (feilstaving)

"i emne" - i emnet (feil form, ubestemt vs. bestemt)

"å se over skrivefeil" - å overse skrivefeil (feil uttrykk)

"kommunikasjons kurs" - kommunikasjonskurs (særskriving)

"små feil" - småfeil (særskriving)

"språk gruppen" - språkgruppen (særskriving)

Og dette er ikke ment som sur kritikk eller en demonstrasjon av hvor "ille" du skriver, jeg vil bare vise deg hvordan innlegget så ut med mine øyne. Feilene var ganske distraherende.

Det går fint :). Det som er ille er at jeg brukte masse tid på å rette skrivefeil i det innlegget, allikevel var det så mange xD.

Endret av .-L-.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal jeg sitte å anstrenge meg for å bli tatt seriøst av folk som ikke er interrisert nokk i emne til å se over skrivefeil?

Hvorfor i alle dager skal vi anstrenge oss for å forstå det du skriver og ta deg seriøst når du ikke har respekt nok for mottakerene av budskapet at du ikke gidder å prøve å skrive riktig en gang?

I rest my case!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest .-L-.

Innleggene dine er komplett uforståelige selv om man legger godviljen til. Derfor vil ingen ta deg seriøst, så enkelt er det. Det handler ikke om at man er «språkfolk» eller ikke.

Det liker ikke jeg å tro :P, så jeg velger heller å putte deg i språkgruppen xD.

Det har nokk mer med at jeg tror at folk tenker som jeg gjør. Det må jeg slutte med fordi folk som ikke har min tankegang forstår absolutt ingenting av hva jeg skriver. Når disse folkene i tillegg får at negativt syn på meg fordi jeg skriver dårlig blir det hel svart.

Folk som tenker slik jeg gjør derimot, forstår hva jeg mener.

Endret av .-L-.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...