Gjest Purple Haze Skrevet 24. mars 2012 #41 Skrevet 24. mars 2012 Er vel en fordel å være interessert i psykiatri om man skal jobbe med det... Selvfølgelig, men man må tenke på at man skal jobbe med mennesker som er syke og har et vanskelig liv fra før. Da må man nærme seg med respekt og forsiktighet. Helst ikke være opphengt i "spøkelseshistorier" fra sykehistorier. Det er menneskeskjebner bak alt dette. Også bør man lære seg å skrive psykiatri riktig 2
Longgone Skrevet 24. mars 2012 Forfatter #42 Skrevet 24. mars 2012 Selvfølgelig, men man må tenke på at man skal jobbe med mennesker som er syke og har et vanskelig liv fra før. Da må man nærme seg med respekt og forsiktighet. Helst ikke være opphengt i "spøkelseshistorier" fra sykehistorier. Det er menneskeskjebner bak alt dette. Også bør man lære seg å skrive psykiatri riktig Er det det jeg er interessert i da? Har jeg noen gang nevnt noe om spøkelseshistorier?? Jeg lurte ganske enkelt på om noen hadde VÆRT der, og hvorfor det fremdeles er inventar der.... Det har da ingenting med pasientene å gjøre i det hele tatt, det er ikke de jeg interesserer meg for når det gjelder Lier.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #43 Skrevet 24. mars 2012 Jeg kan i og for seg forstå fascinasjonen til TS, jeg tror mange tenker på tidligere tiders psykiatri som noe mystisk og utilgjengelig, sikkert også fordi bygningene er så spesielle. Når det er sagt kjenner jeg ganske mange som har jobbet på Lier i nyere tid, og når man kjenner psykiatrien mer fra innsiden er den dessverre ikke så mystisk. Fremdeles fascinerende, men mest av alt full av lidelse, før som nå. Galskap er dessverre mye smerte. Hvis man er interessert anbefaler jeg å lese boken om Gaustad som kom ut ved 150-års-jubileet i 2005. Der blir bl.a hensikten bak arkitekturen forklart, og dermed også alle lignende sentralinstitusjoner som ble bygget i Norge etterpå (Dikemark, Blakstad, Veum osv).
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #44 Skrevet 25. mars 2012 Jeg kan i og for seg forstå fascinasjonen til TS, jeg tror mange tenker på tidligere tiders psykiatri som noe mystisk og utilgjengelig, sikkert også fordi bygningene er så spesielle. Når det er sagt kjenner jeg ganske mange som har jobbet på Lier i nyere tid, og når man kjenner psykiatrien mer fra innsiden er den dessverre ikke så mystisk. Fremdeles fascinerende, men mest av alt full av lidelse, før som nå. Galskap er dessverre mye smerte. Hvis man er interessert anbefaler jeg å lese boken om Gaustad som kom ut ved 150-års-jubileet i 2005. Der blir bl.a hensikten bak arkitekturen forklart, og dermed også alle lignende sentralinstitusjoner som ble bygget i Norge etterpå (Dikemark, Blakstad, Veum osv). Interessant! Kan du si noe om hensikten bak denne arkitekturen? Er det en faglig begrunnelse for det? 1
PuppyEyees Skrevet 25. mars 2012 #45 Skrevet 25. mars 2012 (endret) div. info http://www.nrk.no/programmer/radio/radiodokumentaren/1.7052930 http://www.liernett.no/4658-et-lite-stykke-psykiatrihistorie http://dt.no/kultur/det-er-hol-i-gjerdet-pa-lier-1.6368225 Gutter fant pasientlister og info inne i bygningene: http://dt.no/nyheter/pasientlister-la-slengt-1.6375766 Reaksjon: http://dt.no/nyheter/anmelder-innbruddet-ved-lier-sykehus-1.6377450 Lier mentalsykehus står fortsatt. Det sies at det blant annet ble drevet med lobotomi og masse andre ting som aldri skulle vært lovlig. Lobotomi-artikler http://www.bernteide.no/betatxt4.htm http://www.paranormal.no/forum/phpbb3/viewtopic.php?f=1&t=16703&p=447856 "-Etter lobotomeringen ble jeg neddopet og utsatt for elektrosjokk og en rekke grusomme behandlingsformer. Jeg bodde mye på isolat. Vi spiste mat fra blikkopper og måtte gjøre fra oss på gulvet - akkurat som i fengsel. Ingen fortalte hva de puttet i oss og hvilken behandling vi fikk, sier hun." Ble man lagt inn på Lier regnet folk med at man aldri kom ut igjen... Grunnen til at så mye står igjen er jo rett og slett at det ble stengt veldig plutselig, ingen fikk ansvaret for å fjerne ting, og det ble vel på en måte "glemt bort". Nå er det meste fjernet, står bare igjen småtteri som ikke røper noe om pasientene. Endret 25. mars 2012 av PuppyEyees
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #46 Skrevet 25. mars 2012 Forholdene i psykiatrien er vel egentlig ikke stort bedre i dag, selv om det helt klart har gått fremover på mange områder. Forskjellen er at i dag "lobotomeres" man kjemisk i form av tabletter. Elektrosjokk er en behandlingsform som fortsatt lever i beste velgående. Og folk legges fortsatt i reimer. Hilsen skeptikeren. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #47 Skrevet 26. mars 2012 Er det noen som vet hva som skjedde med pasientene når det ble en sånn plutselig slutt? De ble vel ikke bare sluppet løs?
Longgone Skrevet 27. mars 2012 Forfatter #48 Skrevet 27. mars 2012 Er det noen som vet hva som skjedde med pasientene når det ble en sånn plutselig slutt? De ble vel ikke bare sluppet løs? De ble vell flyttet til andre sykehus
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #49 Skrevet 27. mars 2012 "Jeg har vokst opp i en familie hvor de fleste kvinnene jobbet på Lier (den første startet på 50-tallet) og selv gikk jeg i barnehage der på 70-tallet. Kanskje det var på grunnlag av dette tiårets vektlegging av fri barneoppdragelse at jeg fikk besøke disse på jobb og vandre fritt rundt på avdelingene, dette førte i alle fall til at jeg har et rimelig edruelig syn på bygningsmassens åndelige krefter, i en slik grad at jeg har jobbet der mye selv. Jeg har stuka rundt på loft og i kjeller i både benyttede (4 av bygningene er i full drift, med i alt 8 avdelinger) og nedlagte bygninger, både som barn og voksen, og sett dette som en nyttig del av utdannelsen innen psykiatriens historie i Norge. 23-salen ligger i 2 etg. av andre bygning til venstre, det som er C. Her satt Ambjørnsen for det meste stille i en krok mens han lot de andre ta jobben, og gjorde research. I dag ligger sikkerhetsavdelingen på hans gamle arbeidsplass, og er slettes ikke lagt ned. Det er klart det på utsiden kan høres helt vilt å benytte belter og andre tvangsmidler, men jeg kan opplyse at dette pågår den dag i dag. Det er forståelig at dette kan sees som et overgrep, men la meg understreke at belter ikke bare brukes for å beskytte ansatte og medpasienter for vold, men også for å hindre pasienten å gjøre fatal skade på seg selv. Ikke ideellt gjerne, men jeg tror det har spart manges liv og helse oppigjennom. Jeg har opplevd pasienter som selv har bedt om å bli beltelagt før denne gikk av skaftet. Og når jeg først er inne på pasienter; der er spurt tidligere i denne tråden om det finnes vakter som kan hindre tilgang til bygningene nattestid, og dette ble avkreftet av en som hadde sett at vaktbua stod tom. Det finnes ingen slik vaktbu, kanskje vedkommende refererte til kiosken? Derimot har Lier nå fullt belegg av pasienter, som for det meste kommer dit av fri vilje, for å få hjelp til å komme seg videre i livet. Disse menneskene er like mangeartede som i resten av befolkningen, og fortjener å bli behandlet med respekt, også av folk som vil besøke stedet av ren nysgjerrighet. Da mange ikke har lett for å sove om natten, vil jeg anbefale lykkejegerne her om å la bilen stå og ikke unødig skremme opp menneskene som er der. Et tips er å kjøre ned via Lierbakkene, ned Stokkeveien og dermed ta beina fatt til B-bygget, som da vil være det første en møter. Til alle spekulasjonene om likhus og hemmelige ganger, må jeg desverre si at dette er humbug. Det var i starten planlagt et kjelehus som skulle varme opp alle bygningene via tunneller i bakken, men da dette ble for dyrt, ble det 11/12-1922 bestemt sløyfet og det ble heller laget fyrkjeler i hver bygning. Datoen har jeg fra "Lier Sykehus 50 år"- et ganske fyldig festskrift utgitt i 1976. Så til alle; ta gjerne turen, men behold hjertet på rett plass og vis hensyn!" Her er innlegget jeg skrev om Lier på Freakforum-07. Tråden lever i beste velgående der, så bare å lese for de som er interessert. Bygningene er sperret av fordi det kan være farlig for folk å bevege seg rundt i falleferdige hus, figure that. 1
Longgone Skrevet 28. mars 2012 Forfatter #50 Skrevet 28. mars 2012 "Jeg har vokst opp i en familie hvor de fleste kvinnene jobbet på Lier (den første startet på 50-tallet) og selv gikk jeg i barnehage der på 70-tallet. Kanskje det var på grunnlag av dette tiårets vektlegging av fri barneoppdragelse at jeg fikk besøke disse på jobb og vandre fritt rundt på avdelingene, dette førte i alle fall til at jeg har et rimelig edruelig syn på bygningsmassens åndelige krefter, i en slik grad at jeg har jobbet der mye selv. Jeg har stuka rundt på loft og i kjeller i både benyttede (4 av bygningene er i full drift, med i alt 8 avdelinger) og nedlagte bygninger, både som barn og voksen, og sett dette som en nyttig del av utdannelsen innen psykiatriens historie i Norge. 23-salen ligger i 2 etg. av andre bygning til venstre, det som er C. Her satt Ambjørnsen for det meste stille i en krok mens han lot de andre ta jobben, og gjorde research. I dag ligger sikkerhetsavdelingen på hans gamle arbeidsplass, og er slettes ikke lagt ned. Det er klart det på utsiden kan høres helt vilt å benytte belter og andre tvangsmidler, men jeg kan opplyse at dette pågår den dag i dag. Det er forståelig at dette kan sees som et overgrep, men la meg understreke at belter ikke bare brukes for å beskytte ansatte og medpasienter for vold, men også for å hindre pasienten å gjøre fatal skade på seg selv. Ikke ideellt gjerne, men jeg tror det har spart manges liv og helse oppigjennom. Jeg har opplevd pasienter som selv har bedt om å bli beltelagt før denne gikk av skaftet. Og når jeg først er inne på pasienter; der er spurt tidligere i denne tråden om det finnes vakter som kan hindre tilgang til bygningene nattestid, og dette ble avkreftet av en som hadde sett at vaktbua stod tom. Det finnes ingen slik vaktbu, kanskje vedkommende refererte til kiosken? Derimot har Lier nå fullt belegg av pasienter, som for det meste kommer dit av fri vilje, for å få hjelp til å komme seg videre i livet. Disse menneskene er like mangeartede som i resten av befolkningen, og fortjener å bli behandlet med respekt, også av folk som vil besøke stedet av ren nysgjerrighet. Da mange ikke har lett for å sove om natten, vil jeg anbefale lykkejegerne her om å la bilen stå og ikke unødig skremme opp menneskene som er der. Et tips er å kjøre ned via Lierbakkene, ned Stokkeveien og dermed ta beina fatt til B-bygget, som da vil være det første en møter. Til alle spekulasjonene om likhus og hemmelige ganger, må jeg desverre si at dette er humbug. Det var i starten planlagt et kjelehus som skulle varme opp alle bygningene via tunneller i bakken, men da dette ble for dyrt, ble det 11/12-1922 bestemt sløyfet og det ble heller laget fyrkjeler i hver bygning. Datoen har jeg fra "Lier Sykehus 50 år"- et ganske fyldig festskrift utgitt i 1976. Så til alle; ta gjerne turen, men behold hjertet på rett plass og vis hensyn!" Her er innlegget jeg skrev om Lier på Freakforum-07. Tråden lever i beste velgående der, så bare å lese for de som er interessert. Bygningene er sperret av fordi det kan være farlig for folk å bevege seg rundt i falleferdige hus, figure that. Utrolig bra skrevet! Takk for informasjon
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå