Gjest Badabing Skrevet 23. mars 2012 #21 Skrevet 23. mars 2012 Her er et innlegg på en blogg hvor personen har tatt bilder fra innsiden. Creepy :D Stilig! Jeg som ikke engang tror på spøkelser, kjente at det gikk litt kaldt nedover ryggen.. :gjeiper:
Gjest uAnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #22 Skrevet 23. mars 2012 Stilig! Jeg som ikke engang tror på spøkelser, kjente at det gikk litt kaldt nedover ryggen.. :gjeiper: Enig! Jeg tror heller ikke på skrøpelser, men om det skulle finnes, så bor de garantert på Lier 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #23 Skrevet 23. mars 2012 Spennende dette her! Det er veldig merkelig at bygningene ble forlatt uten et ordentlig oppryddingsarbeide. Det er i grunn ikke forsvarlig i det hele tatt, men tanke på taushetsplikt og slikt. Det jeg derimot har lyst til å påpeke, som jeg ser en annen AB har sagt før meg, er at psykologiens og psykiatriens fortid generelt er ganske mørk. Det er en relativt ung praksis og vitenskap, og det er ikke mange år siden grusomme forsøk og umenneskelig behandling var vanlig. Lobotomi, elektrosjokk o.l er ikke unikt for Lier. Elektrosjokk er jo til og med en vanlig behandlingsmetode for alvorlig depresjon den dag i dag, dog helt sikkert utført på en litt mer human måte. Uansett, poenget mitt er at hvis det skal ha skjedd noe grusomt på Lier, så må det være noe helt spesielt, noe utenom vanlig praksis i datidens psykiatri. Kanskje har det skjedd noe helt annet? Er det er noen pasienter som det klikka helt for? Noen ekstra uhyggelige ansatte? Har lite tro på at det er sinte, hevnsøkende og lobotomerte ånder i hvertfall.. Da burde i såfall alle gamle institusjoner for psykisk syke være stengte. 3
LongKissGodnight Skrevet 24. mars 2012 #24 Skrevet 24. mars 2012 3 år siden eller noe tenker jeg. Rart hvis de har senket vaktholdet, men det vet jeg ingenting om. Går utifra at politisperringene fortsatt er oppe? Dvs at det er straffbart å gå inn. Blir man tatt kan det medføre sanksjoner. Husk at det er lett å bli oppdaget om man er der på natten og går rundt i et forlatt hus med lommelykt. Da vet ALLE at det er noen som snoker rundt der inne. Jeg har aldri vært inne der,kun utenfor huset. Mn ja vil nok tro det lett oppdages da det er hus på oversiden og undersiden,så lett å se om det er noe lys som tennes der inne på nattestid. Foressten... Det er en dokumentarfilm som blir laget om Lier mentalsykehus, fant et klipp fra youtube:
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #25 Skrevet 24. mars 2012 venninna mi var der for en stund tilbake ,de ble ikke stoppet av noen vakter eller noe. 1
Longgone Skrevet 24. mars 2012 Forfatter #26 Skrevet 24. mars 2012 Dersom du er interessert i norsk psykiatrihistorie generelt (og ikke spesifikt i Lier) kan jeg anbefale artikler og bøker av Joar Tranøy (søk i BIBSYS e.l) og Svein Haugsgjerd. Gaustad har også et eget museum som er åpent for publikum. Takk for tips, det skal jeg gjøre! Ja, er veldig interessert i psykriatrien, går sykepleie nå og kommer garantert til å videreutdanne meg innenfor psykriatri!
Longgone Skrevet 24. mars 2012 Forfatter #27 Skrevet 24. mars 2012 Spennende dette her! Det er veldig merkelig at bygningene ble forlatt uten et ordentlig oppryddingsarbeide. Det er i grunn ikke forsvarlig i det hele tatt, men tanke på taushetsplikt og slikt. Det jeg derimot har lyst til å påpeke, som jeg ser en annen AB har sagt før meg, er at psykologiens og psykiatriens fortid generelt er ganske mørk. Det er en relativt ung praksis og vitenskap, og det er ikke mange år siden grusomme forsøk og umenneskelig behandling var vanlig. Lobotomi, elektrosjokk o.l er ikke unikt for Lier. Elektrosjokk er jo til og med en vanlig behandlingsmetode for alvorlig depresjon den dag i dag, dog helt sikkert utført på en litt mer human måte. Uansett, poenget mitt er at hvis det skal ha skjedd noe grusomt på Lier, så må det være noe helt spesielt, noe utenom vanlig praksis i datidens psykiatri. Kanskje har det skjedd noe helt annet? Er det er noen pasienter som det klikka helt for? Noen ekstra uhyggelige ansatte? Har lite tro på at det er sinte, hevnsøkende og lobotomerte ånder i hvertfall.. Da burde i såfall alle gamle institusjoner for psykisk syke være stengte. Jeg tror ikke Lier var så mye verre enn de andre sykehusene på den tiden, både på Gaustad og Dikemark drev de med lobotomering. Det som interesserer meg mest er hvorfor det står så mye inventar, pasientjournaler ol igjen der, det er vell vanlig når noe stenges at alt inventar blir tatt med. Særlig noe så personlig som journaler! Hehe, jeg tror ikke noe særlig på det paranormale og er ikke interessert for jeg tror det finnes noen lobotomerte ånder der
Longgone Skrevet 24. mars 2012 Forfatter #28 Skrevet 24. mars 2012 Står masse, masse, MASSE på paranormal.no, men husk å ta det meste løst oppdiktet du leser på forum med en klype salt Ja, jeg fant sykt mye der igår, jeg er fremdeles ikke ferdig å lese!! Nå er jeg ikke så veldig overtroisk av meg, men god underholdning er det vertfall å lese på paranormal!!
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #29 Skrevet 24. mars 2012 Jeg tror ikke Lier var så mye verre enn de andre sykehusene på den tiden, både på Gaustad og Dikemark drev de med lobotomering. Det som interesserer meg mest er hvorfor det står så mye inventar, pasientjournaler ol igjen der, det er vell vanlig når noe stenges at alt inventar blir tatt med. Særlig noe så personlig som journaler! Hehe, jeg tror ikke noe særlig på det paranormale og er ikke interessert for jeg tror det finnes noen lobotomerte ånder der Alt er ryddet ut fra Lier nå.
Longgone Skrevet 24. mars 2012 Forfatter #30 Skrevet 24. mars 2012 Alt er ryddet ut fra Lier nå. Nei? Jeg har en kompis som var der for et par helger siden, han tok en del bilder og det var fremdeles en del inventar igjen.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #31 Skrevet 24. mars 2012 Nei? Jeg har en kompis som var der for et par helger siden, han tok en del bilder og det var fremdeles en del inventar igjen. Det ble ryddet ut i oktober, og de ryddet mere i midten av februar. Er ingenting der lenger som kan betegnes som spennende.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #32 Skrevet 24. mars 2012 Jeg tror ikke Lier var så mye verre enn de andre sykehusene på den tiden, både på Gaustad og Dikemark drev de med lobotomering. Det som interesserer meg mest er hvorfor det står så mye inventar, pasientjournaler ol igjen der, det er vell vanlig når noe stenges at alt inventar blir tatt med. Særlig noe så personlig som journaler! Hehe, jeg tror ikke noe særlig på det paranormale og er ikke interessert for jeg tror det finnes noen lobotomerte ånder der Det står jo igjen fordi dørene bare ble låst, og ingen hadde fått ansvaret for å flytte inventar og papirer. Ikke mer mystisk enn det. Sykehuset var hverken verre eller bedre enn andre på den tiden, så dette er inne noe hohus pokus som er dysset ned. Det er rett og slett ingen ansvarlige in charge ut over sykehusledelsen som er der i dag. Man har nok bare andre prioriteringer enn å bruke ressurser på denne bygningsmassen per nå. Området er avlåst og at folk bryter seg inn er ikke annerledes enn at folk feks bryter seg inn og snoker i gamle, fraflyttede skolebygninger olign. Ånder og sånne ting kan suse omkring over alt det, dersom man tor på sånt. At folk mumler om ånder på dette stedet er nok bare fordi folk liker å la fantasien løpe løpsk, og at man med rette syns det kapitlet i psykiatriens historie har et makabert preg over seg. Folk var redde for psykiatri, for legene var jo på en måte maktesløse mot psykiske lidelser og eksprimenterte uten hell.Men å dra spøkelser inn i bildet er jo bare å fantasere vilt. De som var shizofrene den gang var ikke noe annerledes enn dem som er syke i dag. Bare at de ikke hadde tibud om effektiv behandling, så de ble mye sykere enn folk blir i dag. Dessuten ble de jo også påført en hjerneskade av "behandlingen" de fikk, når de ble lobotomert. I dag ligger folk i narkose når de får elektrosjokk. Men en elektrisk impuls er ikke noe man sender gjennom en hjerne uten god grunn. Mange blir bedre av det, selv om de har noen bivirkninger som kan inkludere å miste hukommelsen en kort stund, feks. Det er, og var i gamle tider også, som å bli påført et epeleptisk anfall. Klart det har eventyrpreg og er spennede å intressere seg for sånt som dette.Noe å bruke fantasien sin på. Men at det er vanskelig å finne ut om dette er bare tull. Det er ingen skjult del av historien. Oppsøk et bibliotek,og gamle offentlige arkiver, så vil du mest sannsynlig finne all den informasjonen du ser etter.Det gjelder bare å vite hvor man skal lese. 7
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #33 Skrevet 24. mars 2012 Takk for tips, det skal jeg gjøre! Ja, er veldig interessert i psykriatrien, går sykepleie nå og kommer garantert til å videreutdanne meg innenfor psykriatri! Garantert fordi? Fordi det har sensasjonspreg? Da syns jeg , ærlig talt, du skal finne deg noe annet å gjøre, for pasientene har krav på mer respekt enn at du objektiverer dem. 4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #34 Skrevet 24. mars 2012 Jeg har lenge vært interessert i det nedlagte mentalsykehuset på Lier. Jeg har googlet stort sett det som er å google, og lest det meste men jeg har aldri funnet frem til hva som egentlig skjedde på Lier da det virker som det er veldig mye som har blitt skjult for samfunnet. Jeg prøvde å lage en tråd på freakforum, men det gikk ikke så da prøver jeg meg her istedet. Er det noen av dere som har noen historier å dele fra Lier? Jeg tar imot alt med takk, det behøver nødvendigvis ikke å være historien bak nedleggelsen. Med fare for å høres gal ut... Når jeg blir hengt opp i noe så gir jeg meg ikke før jeg får vite alt, hehe. Freakforum var liksom stedet å begynne når du skulle sette deg inn i dette, og ikke Nasjonalbiblioteket og bøker om norsk psykatri sin historie? 2
Longgone Skrevet 24. mars 2012 Forfatter #35 Skrevet 24. mars 2012 Garantert fordi? Fordi det har sensasjonspreg? Da syns jeg , ærlig talt, du skal finne deg noe annet å gjøre, for pasientene har krav på mer respekt enn at du objektiverer dem. At det var? At man interesserer seg for eldre psykriatrihistore gjør at man automatisk ikke burde jobbe innenfor psykriatri? 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #36 Skrevet 24. mars 2012 At det var? At man interesserer seg for eldre psykriatrihistore gjør at man automatisk ikke burde jobbe innenfor psykriatri? At det var? Måten du framstiller deg selv på i tråden, gjør at jeg lurer på om du bør jobbe med psykiatriske pasienter, ja. 2
pinar Skrevet 24. mars 2012 #37 Skrevet 24. mars 2012 Garantert fordi? Fordi det har sensasjonspreg? Da syns jeg , ærlig talt, du skal finne deg noe annet å gjøre, for pasientene har krav på mer respekt enn at du objektiverer dem. Er vel en fordel å være interessert i psykiatri om man skal jobbe med det... 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #38 Skrevet 24. mars 2012 Nå fikk jeg så fryktelig lyst til å dra dit, ta med meg datamaskin og skanner, skanne inn alt av dokumenter jeg får skannet, gå gjennom de og sensurere navn (på både pasienter og leger/personell), for så å legge ut alle disse historiene på nett. Det høres ut som noe som almenheten absolutt burde få ta del i og kjennskap til. Det er nok ikke strøm der... Dessuten, hvem er du til å gjøre dette? 1
Gjest uAnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #39 Skrevet 24. mars 2012 Nå fikk jeg så fryktelig lyst til å dra dit, ta med meg datamaskin og skanner, skanne inn alt av dokumenter jeg får skannet, gå gjennom de og sensurere navn (på både pasienter og leger/personell), for så å legge ut alle disse historiene på nett. Det høres ut som noe som almenheten absolutt burde få ta del i og kjennskap til. Det er allerede gjort.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #40 Skrevet 24. mars 2012 Hvis noen tar seg inn i de nedlagte bygningene regnes det som innbrudd, og fjerning av gjenstander regnes som tyveri. Det var ikke fullstendige journaler som ble funnet der, kun prøvesvar. Det var ingen opplysninger om pasientenes diagnoser eller behandling. Det er ingen tvil om at det har skjedd mye som ikke burde skjedd der. Det var nok ganske ille å være pasient ved noen av avdelingene. Bygningen var ganske skummel, med store kalde rom med murvegger og vinduer med gitter foran. De som var på lukket avdeling hadde ingen mulighet til å dra derfra hvis de ikke ble utskrevet. Det var sikkert forferdelig å mot sin vilje bli lagt i belter for å få elektrosjokk (ECT), selv om hensikten var å behandle pasienten. Men sammenlignet med f.eks instituajoner i Romania fra den samme tiden, var Lier sykehus et bra sted å være. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå