Gå til innhold

Innlagt på dps

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Når du er innlagt har du en primærkontakt, og da er det denne personen du skal snakke med om sånne ting som dette.

Da vil du få mye mer ut av å være der også. Ikke sitt på nett med dette, men bank på vaktrommet og be å få snakke med den som er ansvarlig kontakt for deg denne vakten.

Be om samtaler og at de engasjerer seg i deg, fordi du trenger dem.

og hvis du er så syk at du rett og slett mener du eringen verd og ikke tør be om hjelp?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Pasientombud som en foreslo her er også en god ide.

Ellers kan du jo skrive det du er villig til anonymt, evt. som et nyhetstips. Du gjør en vktig innsats om du orker å gjøre samfunnet oppmerksom på dette.

Hvis du orker, psykisk (kanskje det kan hjelpe deg å ha et prosjekt?), kan du notere det du opplever (tid, hendelser, -pass selvfølgelig på at de ansatte ikke ser det), og hvis du har mulighet kan du ta opp (smarttelefon, kamera) eksempler på det som skjer.

Jeg mener bare at kanskje det kan hjelpe å "slå tilbake" når man opplever noe urimelig, og som sagt, du gjør andre fremtidige pasienter en stor tjeneste hvis du klare å rette oppmerksomhet mot dette.

NYHETSTIPS?

Unnskyld meg, men det er ikke veien å gå å ringe avisen og starte et mediesirkus, når man er en pasient som skal bli frisk av en psykisk knekk.

Sånt er det friske folk som må ta seg av, og ikke de som er for dårlige til å være hjemme.

Å slå tibake gjør man med å sende en klage til fylkeslegen og kontakte sin primære behandler og be om mer støtte, og ikke ved å gjøre seg selv til en offentlig person med alt stress og gransking av egen person som det medfører.

Ærlig talt.

At ansatte på en sykehusavdeling ikke opptrer etter forventningene til pasienten er en sak for avdelingslederen, og ikke media.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

og hvis du er så syk at du rett og slett mener du eringen verd og ikke tør be om hjelp?

Da er det nettopp dette din primære kontakt må få med seg, så de kan ta det med i planen når de skal hjelpe deg videre. Bank på hos dem. Ingen kan gjøre det for deg.Du MÅ si fra hvordan du har det hvis noen skal kunne hjelpe deg.

:klemmer:

AnonymBruker
Skrevet

Det hun må gjøre er å logge av fra KG og gå å si at hun ikke har det greit.

De ansatte er ikke tankelesere som kan vite at hun sliter, når hun tilsynelatende sitter rolig på nett og taster. Da tror de alt i avdelingen er greit, noe det ikke er.

TS må slutte å skjule at hun har det ille, og banke på ov spørre etter kontaktpersonen sin. Kontaktpersonen må få vite dette TS sier, så hun kan fortelle det ttil legen og psykologen til TS.

TS, logg av fra KG og bank på vaktrommet.<3

Du klarer det! <3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig slik det skal foregå?

Nei, men de vet jo ikke hvor ille du føler det, for du har ikke sagt det til dem.

Beklager men smileys'ne funker ikke, ellers skulle du fått en klemmesmily.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå vet jeg ikke hva dps er for noe. Men dette høres virkelig utrivelig ut! Tyveri er det også!

Og mest sannsynlig er set ikke sant at de tar med seg godteriene til pasientene hjem.

Når noe bakes i en avdeling, spiser man av det sammen, og resten tas med på personalrommet til kveldsvaktene og de som jobber om natten, fordi pasientene skal få middag og kvelds og orke sunn mat og fysisk aktivitet. De skal ikke trøstespise kaker hele kvelden.Junkfood er heller ikke bra for psyken, så man skal spise i begrensede mengder.

Det man baker er ikke for å spise en masse , men for å være i aktivitet og bli vurdert hvor frisk/organisert man er.

Å spise av det SAMMEN er for trivsel, og det man baker er ikke TIL pasientene som har bakt det.

Jeg tror noen er lei seg og smører litt tykt på for å få trøst.

Men personen gå til vaktrommet og si fra hvordan det egentlig føles for henne, om noe skal kunne bli annerledes.

Det er sykdommen som snakker, og da må hun be de ansatte om hjelp.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

det er nok ikke fekjær. Skulle gjerne sagt navnet, men jeg tror jeg venter med det til jeg skrives ut. Jeg vil ikke ødelegge mer for meg selv enn det som er nødvendig. Jeg står gjerne fram med både mitt og institusjonens navn når jeg er utskrevet, men det er ikke lov å oppgi slikt her på KG, så det blir i så fall via en annen kanal, men jeg må finne ut hvordan....

Jeg tror ikke du skal si noe om hvor du er/har vært i det hele tatt, jeg.

• Liker 1
Skrevet

Det hun må gjøre er å logge av fra KG og gå å si at hun ikke har det greit.

De ansatte er ikke tankelesere som kan vite at hun sliter, når hun tilsynelatende sitter rolig på nett og taster. Da tror de alt i avdelingen er greit, noe det ikke er.

TS må slutte å skjule at hun har det ille, og banke på ov spørre etter kontaktpersonen sin. Kontaktpersonen må få vite dette TS sier, så hun kan fortelle det ttil legen og psykologen til TS.

TS, logg av fra KG og bank på vaktrommet.<3

Du klarer det! <3

Hallo? Forstår du egentlig hva TS sier??? Hun sier hun ikke klarer det, og at primærkontakten er en av de som ikke bryr seg! Det er faktisk de ansattes JOBB å oppsøke, snakke med og hjelpe pasientene. Ikke sitte og spise kake og leke forening på pauserommet. Pasientene er jo syke, man kan ikke forvente at de skal komme og banke på døra. Det er jo det samme som å si at en nyoperert pasient med store smerter selv skal gå og banke på til sykepleiernes kontor og be om smertestillende....

• Liker 6
Skrevet

Og mest sannsynlig er set ikke sant at de tar med seg godteriene til pasientene hjem.

Når noe bakes i en avdeling, spiser man av det sammen, og resten tas med på personalrommet til kveldsvaktene og de som jobber om natten, fordi pasientene skal få middag og kvelds og orke sunn mat og fysisk aktivitet. De skal ikke trøstespise kaker hele kvelden.Junkfood er heller ikke bra for psyken, så man skal spise i begrensede mengder.

Det man baker er ikke for å spise en masse , men for å være i aktivitet og bli vurdert hvor frisk/organisert man er.

Å spise av det SAMMEN er for trivsel, og det man baker er ikke TIL pasientene som har bakt det.

Jeg tror noen er lei seg og smører litt tykt på for å få trøst.

Men personen gå til vaktrommet og si fra hvordan det egentlig føles for henne, om noe skal kunne bli annerledes.

Det er sykdommen som snakker, og da må hun be de ansatte om hjelp.

Tror ikke akkurat maten var det som var poenget i dette innlegget.... Men at personalet sitter over halve dagen på vaktrommet istedenfor å gjøre jobben sin.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

jeg har samme opplevelse som ts på dps et i denne byen også!

om jeg fikk vonde mareritt og sto og banget hodet i veggen så var det ingen som kom.

når jeg gikk ut i stua for å se på tv satt personalet der, og de lagde ikke akuratt plass til meg også!

"gå og legg deg igjen"

Det er nemlig ikke meningen at du skal sitte oppe om nettene.

Du skal være oppe på dagtid, og få orden på døgnrytmen. Da må de være fsate på rutinene.

Dessuten må¨du jo si ifra når du har hatt mareritt, og ikke tro folk pakker deg inn i bomull fordi du er på sykehus. Du har fortsatt ansvar for eget liv og at du sier fra når du trenger hjelp.

På natten skal du sove, og ikke sitte i sofaen og se TV.

Du må be personalet å komme når du har det ille og mareittene må du snakke om med personalet på dagtid.Det er da de kan bearbeides, så du kan få bedre netter etter hvert.

De som jobber gir rapport om at de har snakket med deg på natten, så da er de på dagvakten forberedt.

Man har fortsatt ansvar for å få det bedre, selv om man er på et sykehus. Personalet kan ikke bli friske for deg.

Det blir som med hjertesyke som er innlagt på sykehus. Det er de selv som må trene og gjøre den tunge jobben for å bli friske etter operasjon, selv om de er på et sykehus.Personalet kan ikke gjøre tingene for noen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke akkurat maten var det som var poenget i dette innlegget.... Men at personalet sitter over halve dagen på vaktrommet istedenfor å gjøre jobben sin.

Jeg forstod GODT hva som var poenget. Men mitt poeng er at personalet gjør jobben. Det er personen bak innlegge som ikke sier ifra at vedkommende trenger en samtale. Så da TROR personalet feilaktig at vedkommende har det bra, og at de kan ta det med ro på vaktrommet.

Man må hjelpe seg selv, for å få hjelp. Å sitte på nett og be om sympati hjelper ikke, når hjelpen er på vaktrommet i form av personale som har kompetansen til å støtte vedkommende.

AnonymBruker
Skrevet

Hallo? Forstår du egentlig hva TS sier??? Hun sier hun ikke klarer det, og at primærkontakten er en av de som ikke bryr seg! Det er faktisk de ansattes JOBB å oppsøke, snakke med og hjelpe pasientene. Ikke sitte og spise kake og leke forening på pauserommet. Pasientene er jo syke, man kan ikke forvente at de skal komme og banke på døra. Det er jo det samme som å si at en nyoperert pasient med store smerter selv skal gå og banke på til sykepleiernes kontor og be om smertestillende....

Hallo, hvordan skal hun få hjelp når hun ikke vil si fra?

Hvordan kan du få hjelp på en medisinsk avdeling når du later som du ikke har smerter, og sitter på nett og klager?

Jeg prøvde å oppmuntre henne til å få logget seg av nett og snakke med dem som er på jobb for å behandle hennes problemer. Dem hun ikke snakker med, fordi hun satt på nett og tastet på et forum.

Noen ganger må man være villig til å gjøre det som trengs for å bli bedre, og ikke unnvike og velge minste motstands vei som er å sitte på nett og snakke uforpliktende med ukjente.

• Liker 1
Skrevet

Trodde faktisk personalet var så professjonelle og utdannede at de vet at en med psykiske lidelser har store problemer med å oppsøke hjelpen selv, og at det derfor var deres jobb å oppsøke den syke.

I følge deg kan altså personalet, i teorien, sitte på vaktrommet hele dagen og ikke gjøre noe hvis ingen banker på døren.

Mulig jeg har misforstått da...

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo det samme som å si at en nyoperert pasient med store smerter selv skal gå og banke på til sykepleiernes kontor og be om smertestillende....

En nyoperert pasient på en medisinsk avdeling vet at hun skal ringe i snora g be om en sprøyte når medisinen ikke hjelper godt nok. Hun må selv SI IFRA til sykepleieren så sykepleieren kan ringe lege og anestesi dersom persone har mye vondt.

På et psykiatrisk sykehus kan faktisk behandlingen gå ut på at du ikke oppsøkes, men må lære å være selvstendig og ta mot til deg og snakke med dem rundt deg.Noe TS ikke gjorde/vil.

• Liker 1
Skrevet

Hallo, hvordan skal hun få hjelp når hun ikke vil si fra?

Hvordan kan du få hjelp på en medisinsk avdeling når du later som du ikke har smerter, og sitter på nett og klager?

Jeg prøvde å oppmuntre henne til å få logget seg av nett og snakke med dem som er på jobb for å behandle hennes problemer. Dem hun ikke snakker med, fordi hun satt på nett og tastet på et forum.

Noen ganger må man være villig til å gjøre det som trengs for å bli bedre, og ikke unnvike og velge minste motstands vei som er å sitte på nett og snakke uforpliktende med ukjente.

At hun ble innlagt burde være en ganske god indikasjon på at hun har stort behov for hjelp. Man er ikke på dps for morro skyld, regner jeg med.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Trodde faktisk personalet var så professjonelle og utdannede at de vet at en med psykiske lidelser har store problemer med å oppsøke hjelpen selv, og at det derfor var deres jobb å oppsøke den syke.

I følge deg kan altså personalet, i teorien, sitte på vaktrommet hele dagen og ikke gjøre noe hvis ingen banker på døren.

Mulig jeg har misforstått da...

Noen ganger er det veldig lite hjelp i å la en person få lov å fortsette å unnvike det ubehagelige og være hjelpeløs.

Noen ganger består hjelpen i å la persone erfare et det går kjempefint å bake på personalrommet, og at da kommer folk ut til deg og vil snakke sammen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

At hun ble innlagt burde være en ganske god indikasjon på at hun har stort behov for hjelp. Man er ikke på dps for morro skyld, regner jeg med.

Les over. Dette er det ingen vits å fortsette å diskutere lenger.

TS får det ikke bedre av å la vær å informere personalet om hva som er hennes problem, og det må hun selv ta ansvar for og ikke satse på leserinnlegg til Aftenposten VG, TV2 og klager til Pasientombudet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan kontakte pasientombudet.

De kan også komme på uanmeldt besøk og sjekke forholdene når som helst på døgnet.

Om det du beskriver er riktig, høres det noe spesielt ut.

Det jeg vet er at det er mye mer møtevirksomhet på et slikt sted enn man kanskje tenker over på forhånd.

Jeg har aldri opplevd personale som stjeler maten til pasientene, men noen steder skal personalet spise måltidene sammen med pasientene. Det blir da bestilt nok mat til alle. Om pasienter har privat mat, kan de oppbevare det på rommet sitt eller i kjøleskap med navnelapp, og det blir da selvsagt respektert som vedkommendes eiendom. Det skjer derimot ofte at pasienter ønsker å spandere både på hverandre og personalet. Mange personal synes det er ok å si ja takk til en twist, f.eks.

Som nevnt har du en primærkontakt som du kan prate. Om denne ikke er på jobb, ber du om å få snakke med den som er din kontakt denne vakten. Det ER lov å banke på vaktrommet.

AnonymBruker
Skrevet

Ellers kan du jo skrive det du er villig til anonymt, evt. som et nyhetstips. Du gjør en vktig innsats om du orker å gjøre samfunnet oppmerksom på dette.

Hvis du orker, psykisk (kanskje det kan hjelpe deg å ha et prosjekt?), kan du notere det du opplever (tid, hendelser, -pass selvfølgelig på at de ansatte ikke ser det), og hvis du har mulighet kan du ta opp (smarttelefon, kamera) eksempler på det som skjer.

Jeg mener bare at kanskje det kan hjelpe å "slå tilbake" når man opplever noe urimelig, og som sagt, du gjør andre fremtidige pasienter en stor tjeneste hvis du klare å rette oppmerksomhet mot dette.

Filme og ta opp på en psykiatrisk avdeling? Det er vel strengt tatt ikke helt gunstig mtp personvernet til alle pasientene som er der, ikke bare TS.

AnonymBruker
Skrevet

Dersom det faktisk er slik at personalet bare sitter på vaktrommet og ikke bryr seg om pasientene er det ikke bra, men for miljøpersonale på et dps er det mange oppgaver man ikke tenker over at de må gjøre. Sannsynligvis gjør de faktisk nødvendige ting inne på vaktrommet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...