Gå til innhold

Virkningen av lange gåturer..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke sånn altfor glad i å stå å svette på et treningssenter, men har begynt å gå lange turer hver dag. Jeg går mellom syv og to kilometer mer eller mindre hver dag. Vil dette ha noen særlig positiv effekt for kropp og helse, eller er det stort sett bare waste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mente selvfølgelig mellom syv og ti kilometer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

Hva er ønsket effekt? Vil du gå ned i vekt, stramme opp kroppen, forbedre kondisjonen? Dette avhenger også av din nåværende helsetilstand. Litt vanskelig å svare uten å vite dette på forhånd. Generelt sett er det jo godt for kroppen å være i fysisk aktivitet, sånn sett er dette bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tidligere trent mye, og gjerne en hel del kondisjon, så vil jo kondisjonen gå ned. Har du tidligere sittet på kontor og i soffan vil det selvsagt hjelpe masse!!! så det kommer helt an på din situasjon. Kommer jo også an på formen din. Har du høy puls/høy % av makspuls mens du går? eller er det mer kosetur enn trening? (se på pulsen!)

Er det kosetur og du ønsker mer effekt- kanskje på tide å øke tempo, motbakker osv. Er du ikke så opptatt av resultat, men syns det funker for humør og holder vekta i sjakk- så er det jo fantastisk, og myyyye bedre enn hva gjennomsnittet av befolkningen får til!

Du har ivertfall kommet i gang, og kan lett øke på tempo etterhvert, siden du kommer i bedre form. Se på toppidrettsutøverne- mye av treninga de utfører er nettopp lågintensitets. Også kan man putte inn litt mer intensitet etterhvert om man ønsker det.

Hva er målet med treninga/gåturene??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sånn altfor glad i å stå å svette på et treningssenter, men har begynt å gå lange turer hver dag. Jeg går mellom syv og to kilometer mer eller mindre hver dag. Vil dette ha noen særlig positiv effekt for kropp og helse, eller er det stort sett bare waste?

Det er kjempebra! Det er klart du får positive effekter av dette! Forbrenningen øker, du får frisk luft og kommer i litt bedre form.

Etterhvert som du føler deg piggere, kan du utfordre deg selv ved å gå tøffere ruter (mer oppoverbakker), lengre ruter og ved å legge inn løpeøkter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rastl0s

ALL trening du gjør har en potensiell god effekt. Derimot om du overdriver kan virkningen være motsatt, men da skal man trener veldig mye da...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvikklunsj

Du forbrenner 1kcal per Kg-kroppsvekt Per Km du går, så det er kjempe bra om du går ei mil da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Maja*

Jeg startet selv med powerwalking og kom definitivt i bedre form enn jeg var. Kunne gå i 7 km/t i en time flere ganger i uka, men på et punkt så ble jeg ikke sliten av det lenger. Da startet jeg med joggeintervaller; skal si fettprosenten begynte å gå nedover da.

Nå har jeg avansert enda mer ved å jogge 4-5 mil i uka, men powerwalking var springbrettet mitt til en bedre helse og en sterk og utholden kropp :jepp:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg leste litt om at bare at bare 30-45 minutter vil gi deg betydelig bedre helse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...