Gå til innhold

Tegnspråk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har døve foreldre og har snakket tegnspråk med de hele livet. Fremdeles lærer jeg noe nytt hele tiden :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ganske godt belegg for det jeg sier ja, men jeg må innrømme at selv hos meg er teorien noe rusten. Så det er alltid hyggelig med en diskusjon, annet enn av mennesker som sier; "Å, du er støttekontakten til den døve du!", "kan du si til xxx at" (nei, men jeg kan godt tolke det for deg), "sånn tegnspråk er jo så praktisk, kan snakke med folk over hele verden, for det er jo internasjonalt!". Så jeg innrømmer glatt at jeg lett blir provosert og får piggene ut hvis noe antyder at NTS ikke er et språk, eller at NTS bygger på norsk :laugh:

Det utsagnet får jeg veldig ofte!! Det er så mange som tror at tegnspråk er internasjonalt, og når jeg forteller at det er forskjellig fra land til land (selv om noen er likere, f.eks. hadde jo fransk tegnsprå veldig mye å si for amerikansk tegnspråk), så sier folk gjerne "men så dumt, det burde vaere det samme!" og da svarer jeg at ja, og vi burde alle snakke esperanto. Tegnspråk har utviklet seg i hvert enkelt land, akkurat som talespråk.

Endret av Aranciata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Det utsagnet får jeg veldig ofte!! Det er så mange som tror at tegnspråk er internasjonalt, og når jeg forteller at det er forskjellig fra land til land (selv om noen er likere, f.eks. hadde jo fransk tegnsprå veldig mye å si for amerikansk tegnspråk). Folk reagerer gjerne med "men så dumt, det burde vaere det samme!" og da svarer jeg at ja, og vi burde alle snakke esperanto. Tegnspråk har utviklet seg i hvert enkelt land, akkurat som talespråk.

Det er mitt svar også :jepp: (eller eventuelt, ja det hadde vært fint om alle snakket engelsk fordi folk flest ikke vet hva esperanto er :gjeiper:) Om jeg fikk en tier for hver gang folk spurte, så hadde jeg nesten tjent mer enn det på tolkejobben :laugh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehodet

Bare en liten siste input fra meg :fnise:

Mine foreldre snakker fortsatt døvespråk (jeg han nå spurt dem siden vi engang har denne diskusjonen på KG), de har aldri fulgt utviklingen i så stor grad som min kusine og fetter. Men de forstår hverandre helt fint.

Onkel og tante er ikke så "satt" i det gamle språket fordi de ha døve barn og har fulgt utviklingen i større grad.

Og når jeg sitter på cafe i Roma og det kommer et hørselshemmet Japansk par og setter seg på nabobordet, så har vi en dialog. Om enn litt mer knotete enn det ville ha vert på engelsk :fnise:

Vi diskuterte språkforskjeller og historien bak de forskjellige tegnene. (visste du at Tommelen betyr mann og lillefinger betyr dame på JTS?- Tommelen symboliserer mannen som en kraftig staut kar, og lillefingeren den nette lille konen hans)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva, det overrasker meg ikke. Vet om en som opplyste til flyselskapet at han var døv. De sto klar med rullestol til ham for å frakte ham inn i flyet.

Selv har jeg fått spørsmål om jeg kan lese og om mine drømmer blir tekstet/tolket. (er døv selv)

enkelte folk...

618px-JeanLucPicardFacepalm.jpg

Hvis du kan engelsk så forteller Marlee om en hel del morsomme opplevelser i denne forelesningen. Fra 6:08 og frem. Men altså, hele forelesingen hennes er fantastisk og fin, ikke et minutt som er overflødig. Men som sagt, fra 06:08 og fremover (dette er godt tekstet, ikke sånn jalla-teksting - trykk på CC).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Bare en liten siste input fra meg :fnise:

Mine foreldre snakker fortsatt døvespråk (jeg han nå spurt dem siden vi engang har denne diskusjonen på KG), de har aldri fulgt utviklingen i så stor grad som min kusine og fetter. Men de forstår hverandre helt fint.

Onkel og tante er ikke så "satt" i det gamle språket fordi de ha døve barn og har fulgt utviklingen i større grad.

Og når jeg sitter på cafe i Roma og det kommer et hørselshemmet Japansk par og setter seg på nabobordet, så har vi en dialog. Om enn litt mer knotete enn det ville ha vert på engelsk :fnise:

Vi diskuterte språkforskjeller og historien bak de forskjellige tegnene. (visste du at Tommelen betyr mann og lillefinger betyr dame på JTS?- Tommelen symboliserer mannen som en kraftig staut kar, og lillefingeren den nette lille konen hans)

Da er det de som kaller det det (selvfølgelig helt greit), men tegnspråk brukt i Norge er og har vært NTS. Og da snakker jeg om språket, ikke hva det blir kalt. Man skifter ikke til nytt språk, om man skifter navn på det. Språk er i utvikling, men regnes fortsatt som samme språket ;)

Jada, jeg kan også diskutere med døve i utlandet, men da snakker jeg i liten grad norsk tegnspråk ;) Og når jeg ser på Marlee Matlin så ser jeg mange tegn som jeg ikke kan, for jeg snakker nemlig ikke ASL, og jeg hadde hatt store problemer med å forstå henne uten tolk i foredraget over.

Edit: at et navn skal kunne være så vanskelig å skrive :roll::fnise:

Endret av Wolfmoon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lærte å bruke det forståelig etter 5 måneder, men 'fullt' etter omtrent 2 år.

Det skal sies at jeg kun er en hobby-lærling, og aldri studert dette proffesjonelt, så slikt setg kan jeg dessverre ikke være til stor nytte her. Hadde en veldig tunghørt kusine da jeg var i 11 års alderen, og noe måtte jeg jo lære etterhvert for å kunne kommunisere med henne. Hun var veldig venneløs på den tiden, og det var vel det minste jeg kunne prøve på for å muntre henne opp. I dag lever hun i beste velgående med samboer på andre siden av Atlanteren, men fortsatt får jeg en takk for innsatsen i ny og ne.

Nå har jeg dessverre glemt mesteparten, og eier ei grasiøsitet på feltet lenger. Men jeg vil øsnke deg lykke til! Det er en flott egenskap å kunne kommunisere med noe så utrolig som tegnspråk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærecider

Pærecider, kjempebra innlegg! Jeg tror det er utrolig viktig å vise at tegnspråk er et tredimensjonalt språk hvor man bruker mer enn bare ord for å gi mening. For eksempel det at man kan "plassere" folk i rommet foran seg og referere til disse punktene for å si han, hun, osv.

Jeg kan ikke norsk tegnspråk men jeg kan ASL (amerikansk tegnspråk) og synes det er veldig moro. Jeg tok kurs på universitetsnivå (to kvelder i uka ) i to år og synes jeg fikk med meg masse. Selv etter det første semesteret kunne jeg begynne å prate litt. (Tror det hjalp at jeg er utadvendt og glad i skuespill, jeg synes det er greit å drite meg ut!)

Det viktigste er å finne folk man å øve seg med!

Tusen takk! Det du sier om å kunne drite seg ut er viktig år man lærer seg et nytt språk, og da spesielt tegnspråk, siden det er så mye bruk av grimaser og håndbevegelser som for mange nordmenn kan føles uoverkommelig. Men kommer man over den kneika, så går det så mye bedre! Og man blir jo som et barn igjen når man lærer seg et nytt språk, enten det er TS, russisk eller kinesisk, har ikke tall på alle de komiske feilene mine elever og venner har gjort når de holder på å lære tegnspråk.

Det utsagnet får jeg veldig ofte!! Det er så mange som tror at tegnspråk er internasjonalt, og når jeg forteller at det er forskjellig fra land til land (selv om noen er likere, f.eks. hadde jo fransk tegnsprå veldig mye å si for amerikansk tegnspråk), så sier folk gjerne "men så dumt, det burde vaere det samme!" og da svarer jeg at ja, og vi burde alle snakke esperanto. Tegnspråk har utviklet seg i hvert enkelt land, akkurat som talespråk.

Hehe, mange blir og overrasket over å høre at norsk og svensk TS er temmelig forskjellige. Jeg har vært mye i Nederland, og kan og GTN (nederlandsk tegnspråk) og det er jo totalt forskjellig fra norsk TS. Men vi døve har jo den fordelen at vi er flinke til å bruke kroppspråk og siden de grammatiske markørene kan være like i mange land (lokalisasjon, proformer etc) så kan man lettere kommunisere over landegrensene enn mange hørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Tusen takk! Det du sier om å kunne drite seg ut er viktig år man lærer seg et nytt språk, og da spesielt tegnspråk, siden det er så mye bruk av grimaser og håndbevegelser som for mange nordmenn kan føles uoverkommelig. Men kommer man over den kneika, så går det så mye bedre! Og man blir jo som et barn igjen når man lærer seg et nytt språk, enten det er TS, russisk eller kinesisk, har ikke tall på alle de komiske feilene mine elever og venner har gjort når de holder på å lære tegnspråk.

Hehe, mange blir og overrasket over å høre at norsk og svensk TS er temmelig forskjellige. Jeg har vært mye i Nederland, og kan og GTN (nederlandsk tegnspråk) og det er jo totalt forskjellig fra norsk TS. Men vi døve har jo den fordelen at vi er flinke til å bruke kroppspråk og siden de grammatiske markørene kan være like i mange land (lokalisasjon, proformer etc) så kan man lettere kommunisere over landegrensene enn mange hørende.

Vaffel er en klassiker :laugh:

Hvorfor GTN? For ikke å snakke om dansk TS forresten, jeg kommer aldri til å skjønne alfabetsystemet deres :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærecider

Vaffel er en klassiker :laugh:

Hvorfor GTN? For ikke å snakke om dansk TS forresten, jeg kommer aldri til å skjønne alfabetsystemet deres :klo:

Vaffel, ja... :gjeiper: En venn av meg presterte å si tegnet for analsex gjennom en hel kveld istedet for tegnet for identitet. Stakkaren var så flau etter at jeg diskret forklarte ham forskjellen mellom de to tegnene...

GTN- Gebarentaal Nederlands. Har reist dit en del via jobb, og har nære venner der,etterhvert familie, så det ble naturlig å lære tegnspråket der. Talespråket er det litt verre med, men leser det rimelig greit.

Dansk TS, å himmel, alfabetssystemet deres ligner ikke grisen, jeg prøvde å lære meg det da jeg bodde i Danmark en kort stund, kan det fortsatt, men det er ikke så raskt og elegant som mine danske venner får det til. :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærecider

Hvis du kan engelsk så forteller Marlee om en hel del morsomme opplevelser i denne forelesningen. Fra 6:08 og frem. Men altså, hele forelesingen hennes er fantastisk og fin, ikke et minutt som er overflødig. Men som sagt, fra 06:08 og fremover (dette er godt tekstet, ikke sånn jalla-teksting - trykk på CC).

Takk for link, skal sjekke den ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra tråd, blir glad av å lese den! I det siste har jeg vaert litt mindre aktiv pga. masse jobbing, men i helgen skal jeg satse på å sosialisere litt så jeg får brukt litt tegnspråk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...