Gå til innhold

adopsjon contra gravid med hjelp


Gjest sexysadie

Anbefalte innlegg

Gjest sexysadie

Dette har jeg lurt på ei stund.

Det koster en halv bondegård og adoptere; mens det ikke er fullt så dyrt med kunstig befruktning

Hvorfor er ikke reglene mere lik der?

Hvis man skal adoptere blir man undersøkt i hodet og ræva (nær sagt)men ikke hvis du skal ha hjelp.

Jeg sier ikke at den ene måte er bedre/verre enn den andre men bør de ikke likestilles; da det mye godt handler om det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette har jeg lurt på ei stund.

Det koster en halv bondegård og adoptere; mens det ikke er fullt så dyrt med kunstig befruktning

Hvorfor er ikke reglene mere lik der?

Hvis man skal adoptere blir man undersøkt i hodet og ræva (nær sagt)men ikke hvis du skal ha hjelp.  

Jeg sier ikke at den ene måte er bedre/verre enn den andre men bør de ikke likestilles; da det mye godt handler om det samme.

:enig:

Er så enig, så enig. Har tenkt på det samme selv flere ganger, faktisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Det er jo to veldig forskjellige ting da....

Når man adopterer et barn overtar man ansvaret for et barn som allerede en gang har mistet sine forsørgere av en eller annen grunn. At man blir undersøkt i alle rettninger ved adobsjon er jo nettopp for å redusere tjanse for at barnet skal oppleve omplasering en gang til.

Når det angår pris betaler man ikke stort mer enn det faktisk koster i noen av tilfellene. Hvorfor skulle prøverør gå opp med 70 000 fra ca 30 000 (privat). Bare for at adopsjon kjapt koster 100? Hvem skulle få de 70 000 i mellomlegg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Det er jo to veldig forskjellige ting da....

Når det angår pris betaler man ikke stort mer enn det faktisk koster i noen av tilfellene. Hvorfor skulle prøverør gå opp med 70 000 fra ca 30 000 (privat). Bare for at adopsjon kjapt koster 100? Hvem skulle få de 70 000 i mellomlegg da?

Kanskje det kunne bli billigere å adoptere???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"To sider av samme sak.."

Kanskje, men alikevel så forskjellige.

Assistert befruktning er en sak mellom deg og legen/sykehuset.

Mens adopsjon er en sak mellom deg, din lege, din kommune, staten, adopsjonsformidleren, giverlandet, barnet og fosterhjem/barnehjem.

Altså en god del fler som vil ha sin del av "kaka".

En adopsjon koster ca. 80.000 kr, dette dekker kostnader til administrasjon, dokumentavgifter og andre avgifter i Norge og utlandet, oversettelser, advokathonorar og livsopphold for barna i opprinnelseslandet.

I tillegg kommer utgifter til reise og opphold når barnet er klart til å hentes.

Kanskje det kunne bli billigere å adoptere??

Ja, det kunne det sikkert, hvis staten hadde holdt sitt ord på at engangsstøtten skulle økes betraktelig. Men inntil det skjer (hvis det skjer?) er støtten på 23.400 kr. Denne støtten betales ut etter at barnet har kommet hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

To sider av samme sak vil jeg kalle det.

Nei, det er faktisk to svært forskjellige ting... Det er noe helt annet å ha følt det på kroppen... Det som er "ditt" tar insinktene seg av (Ikke nødvendigvis med en gang, men kvinnekroppen "vet" mye! Det kan maange av dere bekrefte!)

Noen har kanskje sett mitt innlegg vedr. "omplassering av hund". Selv om jeg er veldig glad i hunder, står mennesker høyere! Jeg ville sikkert ha tenkt meg om til jeg var 87 hvis jeg skulle ta hånd om et menneske som allerede var til...

MEN; Det er ingen menneskerett å få barn! Mange av oss har ventet for lenge/pådratt oss sykdommer etc. Mange (Jeg vil si de fleste...) bruker lett 100' på å reise på drømmeferien/drømmebryllupetl/kul bil/bygge hus/kjøpe leilighet etc., men når vi får høre at det koster 100' å få barn, så er det plutselig for dyrt... Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Flere har allerede vært inne på det, men det er noe med at adoptivbarn er jo statens ansvar i en helt annen grad enn barn som er blitt til ved assistert befruktning. Det at de en gang har mistet sine omsorgsgiverer gjør at de kanskje trenger foreldre som er spesielt ansvarsfulle. Det blir jo deres barn, klart det, men jeg tror likevel det krever litt mer.

Når det er sagt skulle jeg ønske det ble rimeligere å adoptere. For mange er det nok uaktuelt av økonomiske grunner. Med et par studielån og en liten leilighet i sentrale strøk er det hardt nok å spare opp til egenandelen for assistert befruktning.

Til deg som argumenterer for at det å få barn ikke er en menneskerett. Nei, selvfølgelig er det ikke det, men det er heller ikke et argument for at barnløse skal betale alt selv. Norge har et velferdssystem som prøver å gi befolkningen god livskvalitet også, ikke bare "minimumsbehandling" som i flere andre land. Dette innebærer for eksempel at kvinner som er operert for brystkreft i Norge kan få brystrekonstruksjon dekket av staten selvom dette strengt tatt ikke er "medisinsk nødvendig". Alle kan få gratis høyere utdanning selvom det heller ikke er noe krav i menneskerettighetene.

Kunne nevne en drøss med andre ting som vi tar for gitt i Norge som ikke har noe med menneskerettighetene å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...