Gå til innhold

Budgivning der ingen ga bud.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var en leilighet på Øvre Haugen, der det var seks interesserte. Men ingen ga bud, untatt meg. Alle hoppet av.

Selger var ikke villig til å godta budet. Det var i dag kl.1430.

Og hva gjør jeg nå? gi et nytt høyere bud i morgen?

Eller vente til selger legger den ut på nytt?

Synes det var rart at ingen ga bud i det hele tatt. Alle bare satt og ventet på at det første bud ble gitt. Dette var lenge etter at fristen gikk ut. Er dette vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest O___o

Tja.

Noen budrunder høyner folk med 50 000-100 000 per bud.

For min egen del ville jeg da ha sett på andre boliger/alternativer.

Hva kunne jeg evt. ha brukt 100 000 i opphussing på et annet sted?

Jeg synes ikke du skal by over hva du har bydd i første omgang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke selger kommet med noe "motbud"?

Isåfall kan det tyde på at de har god tid og vil kjøre ny visning.

Ring megler og spør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke selger kommet med noe "motbud"?

Isåfall kan det tyde på at de har god tid og vil kjøre ny visning.

Ring megler og spør.

Selger ville ha "minst" 2.5 mill, men det er litt for mye for min del..

Jeg ga bud på 2.250 mill.. Men det ville selger ikke godta. Det var kun jeg som ga bud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Jeg synes også det kan tyde på at selger ikke har det travelt. Men det kan jo være andre momenter som også spiller inn:

Bød du langt under prisantydning? I så fall er det ingen overraskelse at budet avvises.

Har megler fått finansieringsbeviset ditt? I så tilfelle kan det være et sleipt triks dersom megler ser du har mer å gå på.

Jeg ville holdt hodet kaldt og ikke budt over meg selv uten videre. Få interessenter og kun ett bud kan tyde på at boligen ikke er så attraktiv som selger gjerne vil.

Edit: jeg ser at du nå har svart hvor mye du bød. Ti prosent under hva selger vil ha (var 2,5 prisantydning?) er ikke akkurat noe ekstremt skambud, så jeg ville bare opprettholdt budet.

Endret av Spinell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan by en gang til med samme sum, litt høyere, eller ikke by i det hele tatt.

Vi var eneste budgiver når vi kjøpte bolig.

Ga først et bud på 250 000 under prisantydning, fikk nei. Ventet to døgn og ba 40 000 mer enn det opprinnelige budet. Da fikk vi ja ;-) Skal sies at boligen hadde lagt ute en stund, men megler sa at selger ville ha minst prisantydning- det viste seg altså å ikke stemme.

Hvis du vil ha leiligheten og kan betale noe titusener til, så ville jeg prøvd meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva var prisantydning? Jeg bød prisantydning på en leilighet da jeg skulle kjøpe. Det var i en stor by og helt ok marked. Jeg var den eneste som bød, men selger ville ha minst XX for boligen, noe som var litt mer enn 100k over prisantydningen.. Jeg fikk da tilbud om å legge inn et nytt bud som matchet selgers ønske (eller evnt. prøve meg på noe mellom) men jeg valgte å ikke by høyere og selger avviste budet mitt. Syntes det var "sleipt" av dem å kreve mer enn prisantydningen var.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var prisantydning? Jeg bød prisantydning på en leilighet da jeg skulle kjøpe. Det var i en stor by og helt ok marked. Jeg var den eneste som bød, men selger ville ha minst XX for boligen, noe som var litt mer enn 100k over prisantydningen.. Jeg fikk da tilbud om å legge inn et nytt bud som matchet selgers ønske (eller evnt. prøve meg på noe mellom) men jeg valgte å ikke by høyere og selger avviste budet mitt. Syntes det var "sleipt" av dem å kreve mer enn prisantydningen var.

Vel, jeg vil ikke kalle det sleipt.

Kanskje selger har lagt mye penger i leiligheten? Tatt opp større lån, og regnet med at leiligheten ville stige mer i verdi?

Uansett : det koster myye å leie inn megler. Kanskje megleren har kostet 100 000, og selger vil ikke sitte igjen med tap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Trodde myndighetene var blitt strengere mot meglere som satte slike kunstig lave lokketilbud, jeg...

Det er jo ikke annet enn et lokketilbud dersom boligen blir lagt ut med en prisantydning, men det viser seg at dette er en pris som ingen kan få kjøpt leiligheten for. Og ikke fordi det er en vill budrunde, men fordi man ikke vil selge til den prisen som antydes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lukter som lokkepris!

Prisantydning 2.190.000, men selger åpenbart ønsker 2.500.000 og avviser bud på 2.250.000. Trodde ikke slike kunnstig lave lokkepriser var lov jeg. Hmm...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lukter som lokkepris!

Prisantydning 2.190.000, men selger åpenbart ønsker 2.500.000 og avviser bud på 2.250.000. Trodde ikke slike kunnstig lave lokkepriser var lov jeg. Hmm...

Burde jeg bare droppe hele greia?

det er jo en flott leilighet da.. Men kanskje i Oslos beste strøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lukter som lokkepris!

Prisantydning 2.190.000, men selger åpenbart ønsker 2.500.000 og avviser bud på 2.250.000. Trodde ikke slike kunnstig lave lokkepriser var lov jeg. Hmm...

Burde jeg bare droppe hele greia?

det er jo en flott leilighet da.. Men kanskje i Oslos beste strøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette lukter som lokkepris!

Prisantydning 2.190.000, men selger åpenbart ønsker 2.500.000 og avviser bud på 2.250.000. Trodde ikke slike kunnstig lave lokkepriser var lov jeg. Hmm...

Hvor mye koster det for selger å ta en ny visning? Kan jo ikke være lønnsomt for vedkommende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde jeg bare droppe hele greia?

det er jo en flott leilighet da.. Men kanskje i Oslos beste strøk.

Du mener vel Oslos verste strøk...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener vel Oslos verste strøk...

Hehe. Du sier noe der ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Neste runde hadde jeg gått ned til prisantydning, jeg. :sjenert:

Og hvis selger da legger inn en ny antydning, ville jeg bydd det samme som du gjør nå. Iallefall ikke gå opp hvis det ikke er andre som byr! Vi bød på en leilighet som lå ute til salgs i 6 måneder, kun oss som var interessert. Til slutt ga selger opp, og sa vi skulle få den for 50 000 mer enn det vi først bød. Vi gikk deretter opp 20 000, og fikk den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg vil ikke kalle det sleipt.

Vel, nå er dette mer enn sleipt, det er ikke tillatt med lokkebud, og en bolig kan ikke legges ut for en lavere prisantydning enn den summen selgeren er villig til å akseptere.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå er dette mer enn sleipt, det er ikke tillatt med lokkebud, og en bolig kan ikke legges ut for en lavere prisantydning enn den summen selgeren er villig til å akseptere.

Jeg mener selvsagt lokkePRIS. Jeg ville ha tatt en prat med meglerens overordnede, jeg, og opplyst om at meglerforetaket faktisk bryter loven. Villedende markedsføring er forbudt. Les mer her:

http://www.forbrukerombudet.no/2012/02/11042143.0

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8010702

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wei Wei

Jeg kjøpte en bolig da jeg var den eneste interesserte. Også den eneste på visning.

Først ga jeg et bud på 60 000 under prisantydning. Selger godtok ikke. Da kom jeg med 10 000 under prisantydning og det ble godtatt.

Må si det var mitt første boligkjøp. Nå ser jeg at siden alt ble diskutert over telefon i arbeidstiden, så ble jeg på en måte stresset og ville jo ha leiligheten. I dag vet jeg at neste visningsrunde koster alt fra 0 til 2000 kr for en selger. Det er ikke så mye for selgeren og samtidig, så kan han få det igjen (om ikke mer) ved eventuelt budkrig. MEN, mer venting og arbeid er jo stress.

Derfor mener jeg det er lurt å vente. Ikke la dem presse deg til å by mot deg selv. Er det ingen interesserte, så kommer ingen til å "ta" leiligheten fra deg akkuratt nå. Du kan eventuelt delta også på neste budrunde. Da må du kanske komme med et høyere bud, men det må du jo nå også.

Hold hodet kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...