AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #1 Skrevet 19. mars 2012 Hei. Jeg er en mamma på snart 22 år hvor sønnen min på 4 bor fast hos pappaen sin men er på besøk hos meg fra Fredag til Mandag annen hver uke. For snart 1 år siden var jeg i kontakt med barnevernet for og få hjelp med samarbeidet mellom meg og far siden det ikke har vært så bra. I dag ble jeg innkalt til et møte med barnevernet hvor det stod at jeg som mor hadde sendt inn en bekymringmelding ang sønnen min ( noe jeg ikke har gjort ) som igjen førte til at de forlanger og få komme hjem til meg på oppfølging når sønnen min er hos meg! Det ble også lagt frem at sønnen min ligger litt etter de jevnaldrene barna når det kommer til prat og kommunikasjon, samt det og leke med andre barn ( Noe verken jeg eller far kjenner igjen ) ( Han har bodd fast hos pappaen sin i ca 2 år, omsorgen ble ikke fratatt meg i retten ) Det jeg lurer på nå er om noen av dere vet om barnevernet har lov/kan gå etter meg, komme hjem til meg på observasjon når jeg ikke har den daglige omsorgen, og jeg bare har han i helgene? - Har surfet litt rundt på nettet etter en plass hvor jeg kan snakke med en advokat etc om dette gratis men finner ikke noe, så vet du om noen sider som dette, legg gjerne ved en link som jeg kan undersøke
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #2 Skrevet 19. mars 2012 https://www.google.no/search?sourceid=navclient&aq=0&oq=fri+rettshjelp&ie=UTF-8&rlz=1T4SUNA_enNO286NO286&q=fri+rettshjelp&gs_upl=0l0l0l1375lllllllllll0&aqi=g5
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #3 Skrevet 19. mars 2012 Her har du nok misforstått litt. Det er ikke du som har sendt en bekymringsmelding, men noen har sendt en bekymringsmelding ang. deg og samværet med din sønn. Barnevernet har ikke "krav" eller rett til å sjekke forholdene i hjemmet ditt, de er faktisk pliktig til å gjøre det. Om sønnen din har problemer med kommunikasjon og sosiale forhold så vil han sannsynligvis bli henvist til PPT og/eller BUP. Det trenger nødvendigvis ikke være noe "galt" med han. 9
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #4 Skrevet 19. mars 2012 Hadde det ikke vært like greit å ta det møtet med barnevernet da? La dem komme på observasjon, og så bruke anledningen til å spørre om hva som egentlig har skjedd her, hva som ligger til grunn osv? Rett og slett finne ut det du kan om saken? Hvis det beror på en stor misforståelse, går jo saken ut av verden med en gang. Min manns bror opplevde marerittet- en "gal" nabo sendte inn bekymringsmelding med beskyldninger om både mishandling og manglende oppfølging. Barnevernet tok deretter kontakt med barnehagen, og sendte brev til min svoger med krav om møte. Han gikk jo selvfølgelig rett i fprsvarsposisjon, lurte på hjemmelen for kontakt med barnehagen, ville ha advokat osvosv. Heldigvis fikk vi roet ham ned, og etter at barnevernet hadde vært på det møtet og sett at det ikke var grunnlag for noen sak, så var det ute av verden. Barnevernet vil ikke "gå etter deg", de er antagelig interessert i å finne ut hvordan situasjonen er. Og hvis de finner at alt er helt i sin orden, så lukker de saken. 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #5 Skrevet 19. mars 2012 Virker som noen andre har sendt en bekymringsmelding på deg ja. Kan være barnehagen, naboen, legen eller et annet barns forelder for alt vi vet.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #6 Skrevet 19. mars 2012 Ville tro at det er barnehagen som har sendt bekymringsmeldingen til barnevernet da de vektlegger pedagogiske ting som barnehagen legger merke til.
Gjest Vettel Skrevet 19. mars 2012 #7 Skrevet 19. mars 2012 Du kontaktet barnevernet for å få hjelp med samarbeid med faren? Kanskje de oppfattet det som at du var bekymret? Vanligvis tar man jo kontakt med familievernkontoret for slike saker, ikke barnevernet. Eventuelt er det nok noen andre som har sendt bekymringsmelding. Be de bare komme på besøk, du kan fint forberede deg på forklaring på hvorfor barnet bor hos faren på heltid, etc. Om de skal gjøre en fullstendig utredning av barnet ditt, så er en del av det å møte foreldrene på hjemmebane. Ikke noe farlig altså. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #8 Skrevet 19. mars 2012 Du kontaktet barnevernet for å få hjelp med samarbeid med faren? Kanskje de oppfattet det som at du var bekymret? Vanligvis tar man jo kontakt med familievernkontoret for slike saker, ikke barnevernet. Eventuelt er det nok noen andre som har sendt bekymringsmelding. Be de bare komme på besøk, du kan fint forberede deg på forklaring på hvorfor barnet bor hos faren på heltid, etc. Om de skal gjøre en fullstendig utredning av barnet ditt, så er en del av det å møte foreldrene på hjemmebane. Ikke noe farlig altså. Lykke til! Ja jeg gjorde det, det fordi jeg i mine " yngre " dager hadde kontakt med barnvernet, og saksbehandleren min der kom jeg i god kontakt med, så derfor tok jeg kontakt med henne!
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #9 Skrevet 19. mars 2012 Her har du nok misforstått litt. Det er ikke du som har sendt en bekymringsmelding, men noen har sendt en bekymringsmelding ang. deg og samværet med din sønn. Barnevernet har ikke "krav" eller rett til å sjekke forholdene i hjemmet ditt, de er faktisk pliktig til å gjøre det. Om sønnen din har problemer med kommunikasjon og sosiale forhold så vil han sannsynligvis bli henvist til PPT og/eller BUP. Det trenger nødvendigvis ikke være noe "galt" med han. I det jeg leste i dag på møte, var det jeg som hadde "sendt " bekymringmelding ang faren og og sønnen min sin hverdag!
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #10 Skrevet 19. mars 2012 Ville tro at det er barnehagen som har sendt bekymringsmeldingen til barnevernet da de vektlegger pedagogiske ting som barnehagen legger merke til. Hadde det vært barnehagen hadde hun visst det, da de ikke har anledning til å være anonym. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #11 Skrevet 19. mars 2012 Ja jeg gjorde det, det fordi jeg i mine " yngre " dager hadde kontakt med barnvernet, og saksbehandleren min der kom jeg i god kontakt med, så derfor tok jeg kontakt med henne! Ikke noe å bli sur for da. Folk prøvde bare å være hjelpsomme. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #12 Skrevet 19. mars 2012 Igjen må jeg minne på at far har alene full omsorg for barnet, og han bor fast hjemme hos pappaen sin! Han er hos meg fra Fredag - Mandag!
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #13 Skrevet 19. mars 2012 I det jeg leste i dag på møte, var det jeg som hadde "sendt " bekymringmelding ang faren og og sønnen min sin hverdag! Da må jo du få klarhet i det, at du ikke har ment hendvendelsen din som en bekymring. Men her er det jo deg og ditt hjem de ønsker å undersøke, derfor har de nok en bekymring iht deg også. Men det er ikke sånn at det nødvendigvis er noen som har sendt en melding, BV kan ha konkludert med en bekymring selv. Uansett, dette er ikke farlig. De er der for å hjelpe deg til å være en best mulig mor. 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #14 Skrevet 19. mars 2012 I det jeg leste i dag på møte, var det jeg som hadde "sendt " bekymringmelding ang faren og og sønnen min sin hverdag! Da er det vel du som har ordlagt deg slik at de oppfattet det som at du mente det var grunnlag for bekymring da. Hva med å ta kontakt g forklare hva du egentlig mente? At du ville ha hjelp til å takle barnefar. 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #15 Skrevet 19. mars 2012 Ikke noe å bli sur for da. Folk prøvde bare å være hjelpsomme. Er ikke sur, er bare frustrert siden jeg ikke skjønner noe som helt! Ble helt forvirret etter det møtet. Jeg trodde jeg skulle på et møte hvor vi skulle diskutere meg og barnefaren og forholdene rundt det, men hun saksbehandleren begynte og snakke om at jeg måtte få meg advokat hvis jeg skulle ha full omsorg, ja rett og slett begynte hun og snakke om ting som aldri har vært diskutert før! Setter utrolig stor pris på alle hjelpen og meningene jeg får:)
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #16 Skrevet 19. mars 2012 Igjen må jeg minne på at far har alene full omsorg for barnet, og han bor fast hjemme hos pappaen sin! Han er hos meg fra Fredag - Mandag! Joda, men barnet skal ha det bra i helgene også :-) 4
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #17 Skrevet 19. mars 2012 Hadde det vært barnehagen hadde hun visst det, da de ikke har anledning til å være anonym. Ok, da vet jeg ihvertfall det ! Men på papiret stod det at mor ( jeg ) hadde sendt en bekymringmelding!
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #18 Skrevet 19. mars 2012 Joda, men barnet skal ha det bra i helgene også :-) Han har det kjempebra :D Lærte han og gå på ski for noen mnd siden! :D Var også den som lærte han og sykle :D
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #19 Skrevet 19. mars 2012 Da er det vel du som har ordlagt deg slik at de oppfattet det som at du mente det var grunnlag for bekymring da. Hva med å ta kontakt g forklare hva du egentlig mente? At du ville ha hjelp til å takle barnefar. Var det jeg prøvde på i dag, hadde jo meg med samværsavtalen og det hele. Men hun ville ikke høre så utrolig mye på akkurat det..
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #20 Skrevet 19. mars 2012 Igjen må jeg minne på at far har alene full omsorg for barnet, og han bor fast hjemme hos pappaen sin! Han er hos meg fra Fredag - Mandag! OG? Noen har reagert på hvordan barnet har det hos DEG, det at far er en super far med hovedomsorgen, betyr ikke at mor er det. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå