Gå til innhold

søvn 11 mnd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

nå er poden snart 11 måneder og har noen spm anng søvn:

han våkner kl 06 og sover første lur fra ca 09-11. før sov han en times tid fra 13.30-14.30,men nå er han ikke trøtt for ca 14.30-15, og derfor blir siste luren veldig sen.. som igjen fører til at han ikke er iseng før ca 20. Noen tips til hvordan vi skal gjøre det framover? vil jo gjerne legge han litt tidligere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her fant vi på veldig mye gøy i ni-ti-tiden. Da klarte vi å utsette luren slik at han sov ca 11 til 13-14. Og da holder det akkurat til leggetid kl 19.

Nå er han 12 måneder, og det hender han tar seg en lur på ettermiddagen, men for hver gang han gjør det blir det vanskeligere å legge seg på kvelden. Så vi prøver å unngå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du legge tidligere, så vær forberedt på at han gjerne vil opp tidligere også. :gjeiper:

Om han skal begynne i barnehage snart, så vil det ofte gå seg til av seg selv med forskyvning av første lur, og etterhvert kutting av andre lur. hvis ikke får du forsøke å gradvis forskyve første lur, slik at den andre etterhvert utfases.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekk ham etter 45 min ved første luren.

Helt enig. :) Vi opplevde det samme som TS, og begynte å korte ned den første luren til at det gradvis ble 30-45 min. Det ga en mye lengre og bedre lur fra ca kl 13.30 (?), og ungen ble ikke så overtrøtt før leggetid.

(Datteren min kuttet forøvrig den første luren av seg selv; hun ble umulig å legge, og gikk over til en lang lur, opp mot tre timer, fra ca 12.30 og utover.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Misteltein

nå er poden snart 11 måneder og har noen spm anng søvn:

han våkner kl 06 og sover første lur fra ca 09-11. før sov han en times tid fra 13.30-14.30,men nå er han ikke trøtt for ca 14.30-15, og derfor blir siste luren veldig sen.. som igjen fører til at han ikke er iseng før ca 20. Noen tips til hvordan vi skal gjøre det framover? vil jo gjerne legge han litt tidligere

Min sov fra rundt 9-11, og fra 16-16.30. Var trøtt igjen fra rundt 19 eller 19.30. :) Det gikk fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min sov fra rundt 9-11, og fra 16-16.30. Var trøtt igjen fra rundt 19 eller 19.30. :) Det gikk fint.

når begynte du med EN lus istedefor to? og er det ikke slik at søvn avler søvn fortsatt??

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekk ham etter 45 min ved første luren.

Enig.

Og etterhvert kan du prøve å forskyve første luren, slik at han sover bare en lur. (og da kan den være så lang som opptil 3 timer om behov)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår gutt er 11 mnd gammel :rodmer: Han sovner ca kl 1915 på kveldene, og våkner som regel mellom kl 0545-0615. Han sover som regel en drøy time i 10-tida, og en drøy time i 14-tida. Her fungerer det altså overraskende fint for tida; slet lenge med at han krevde en tredje dupp i 16-17-tida og da sov urolig på natta og ville opp grytidlig :sjenert:

Jeg syns du har to muligheter her:

1. Vekk gutten etter 1 time på formiddagsduppen, slik at ettermiddagsduppen innledes tidligere.

2. Drøye formiddagsduppen så lenge du kan, slik at han går over til kun en dupp på dagtid.

Hadde definitivt gått for alternativ 1 selv, da han fremdeles er liten nok til å ha behov for 2 dagdupper. Spesielt da han våkner kl 06 og ikke legges før kl 19/20 - 13 timer lange dager er lenge for en 11 mnd gammel smårolling, spesielt om han kun skal få lov til å sove èn dupp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.

Og etterhvert kan du prøve å forskyve første luren, slik at han sover bare en lur. (og da kan den være så lang som opptil 3 timer om behov)

Hos oss falt søvnen mye mer på plass da vi gikk over til én lur. Hun begynte å sove mer totalt på dagtid, og begynte også å strekke morgenen gradvis lengre. Sistnevnte har nok også noe med at jeg kuttet morgenpuppen rundt 11 måneder, men mitt inntrykk er at hun begynte å sove bedre totalt sett da vi gikk over til én lur. Vi gjorde det allerede ved 9 måneder siden hun ble helt umulig å legge til formiddagsluren sin.

Da hun begynte i barnehagen dahun var 16 måneder måtte vi imidlertid over på to lurer igjen, siden hun ble så sliten. Så den første måneden sov hun en halvtimes tid fra 09.30, før hun kuttet den selv nok en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...