Gjest .. Skrevet 18. mars 2012 #1 Skrevet 18. mars 2012 Hva er bra å ta hver dag? Noe jeg kan bestille fra iherb? Jeg har så lite energi, er trøtt og sliten hele tiden. Lyst å begynne på vitaminer som er bra for kroppen, huden osv.
Supraspinatus Skrevet 18. mars 2012 #2 Skrevet 18. mars 2012 Hva er bra å ta hver dag? Noe jeg kan bestille fra iherb? Jeg har så lite energi, er trøtt og sliten hele tiden. Lyst å begynne på vitaminer som er bra for kroppen, huden osv. Jeg tar tran hver dag. Og bruker proteinpulver i frokostsmoothie, samt drikker en pulverbasert recoverydrikke etter trening.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2012 #3 Skrevet 18. mars 2012 Jeg tar tran hver dag. Og bruker proteinpulver i frokostsmoothie, samt drikker en pulverbasert recoverydrikke etter trening. Tran fra matbutikken? er den flytende tranen like bra ?
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2012 #4 Skrevet 18. mars 2012 Tran fra matbutikken? er den flytende tranen like bra ? Den fra møllers..
Supraspinatus Skrevet 18. mars 2012 #5 Skrevet 18. mars 2012 Tran fra matbutikken? er den flytende tranen like bra ? Møllers med sitronsmak. Tranpiller holder jeg meg unna for du vet ikke om tranen inni er harsk.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2012 #6 Skrevet 18. mars 2012 Møllers med sitronsmak. Tranpiller holder jeg meg unna for du vet ikke om tranen inni er harsk. http://karijaquesson.blogg.no/1196410635_jeg_er_skuffet_mllers.html
Athene Skrevet 18. mars 2012 #7 Skrevet 18. mars 2012 Kosttilskudd har jeg i utgangspunktet ingen tru på. Med tre unntak. 1) man har fått påvist mangel 2) man er i en spesiell livssituasjon (graviditet=folat) 3) Omega 3 og 6 i Norge om vinteren. Dersom du sliter med energi og plager bør første stopp være en lege for blodrpøver, og ikke apoteket. Deretter bør du se på eget kosthold, og aktivitetsnivå. Det viktigste for å få i seg de vitaminene man behøver er et riktig kosthold, kroppen utnytter seg av maten den får på en helt annen måte enn den klarer å utnytte seg av tilskudd i pilleform. Av egen erfaring er følgende supert for huden: Avocado, olivenoje, nøtter, masse vann og fet fisk. Jeg har passert 30, og har aldri tørr hud, eller kviser, og er veldig fornøyd med hudens elastisitet og glød. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2012 #8 Skrevet 18. mars 2012 Kosttilskudd er ikke vidundermedisiner, og kroppen din er såpass komplisert at det å få i seg litt mer av ett stoff sjeldent vil utgjøre merkbare forandringer. Noen ting som er viktig når du har lav energi: - få i deg de næringsstoffene du trenger. Er det mye du ikke tåler/ikek liker, så kan kosttilskudd være en fin løsning, det. Men det aller beste er å få det i seg naturlig gjennom maten. Og du bør tenke på kostholdet som helhet. Det kommer ikke til å hjelpe å ta tran hvis du lever på pasta og sjokolade ellers. Spis sunt fett, proteiner, frukt og grønt og treige karbohydrater - lite sukker og "tomme kalorier". - vær i fysisk aktivitet. Å sitte på rumpa hver dag gjør deg trøtt. ta noen treningsøkter. gå til/fra jobb7skole om du kan, ta trappa i stedet for heisen, luft bikkja til naboen, lek med tantebarn, spill fotball på lørdager, gå deg en deilig tur i solskinnet og så videre. - sov nok. Er du utslitt, er det ikke rart om du er sliten. - stress mindre (lettere sagt enn gjort, jeg vet...) Stress er dårlig for produktiviteten i det lange løp, fordi du bruker så mye energi på å tenke på alt du ikke får gjort. - også er det den psykiske siden. De fleste av oss har vel opplevd å være på et sted i livet vi ikke vil; en fæl jobb, et forhold som sjangler, å være umotivert for studier, å mange mål og mening. Denslags vil også påvirke energien. Håper du finner en løsning,d et er slitsomt å ha det sånn!
Supraspinatus Skrevet 18. mars 2012 #9 Skrevet 18. mars 2012 http://karijaquesson.blogg.no/1196410635_jeg_er_skuffet_mllers.html Husker den artikkelen hun refererer til når jeg leser det igjen, men det er 5 år siden. Mulig det ikke har endret seg, men jeg håper det har det. Kosttilskudd har jeg i utgangspunktet ingen tru på. Med tre unntak. 1) man har fått påvist mangel 2) man er i en spesiell livssituasjon (graviditet=folat) 3) Omega 3 og 6 i Norge om vinteren. Dersom du sliter med energi og plager bør første stopp være en lege for blodrpøver, og ikke apoteket. Du trenger ikke tilskudd av omega 6! Det får du nok av ellers. (Gjerne litt for mye). En blodprøve vil sjeldent kunne vise mangel av vitaminer. Du kan dog oppdage ting som jernmangel/lav blodprosent. Vanligvis ser man litt på hvilke symptomer man har. I utgangspunktet trenger man, som du påpeker, ingen tilskudd av vitaminer dersom man spiser grønnsaker. Og spiser man lite av det bør man heller øke inntaket fremfor tilskudd. 1
Athene Skrevet 18. mars 2012 #10 Skrevet 18. mars 2012 Du trenger ikke tilskudd av omega 6! Det får du nok av ellers. (Gjerne litt for mye). En blodprøve vil sjeldent kunne vise mangel av vitaminer. Du kan dog oppdage ting som jernmangel/lav blodprosent. Vanligvis ser man litt på hvilke symptomer man har. I utgangspunktet trenger man, som du påpeker, ingen tilskudd av vitaminer dersom man spiser grønnsaker. Og spiser man lite av det bør man heller øke inntaket fremfor tilskudd. Takk for informasjon! Her var jeg nok rask - har aldri hatt mangler eller tatt tilskudd selv, så da synset jeg nok litt mye om ting jeg ikke kan. Hovedpoenget mitt var i alle fall at piller ofte har liten effekt i forhold til det et bevisst kosthold har.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2012 #11 Skrevet 18. mars 2012 Takk for informasjon! Her var jeg nok rask - har aldri hatt mangler eller tatt tilskudd selv, så da synset jeg nok litt mye om ting jeg ikke kan. Hovedpoenget mitt var i alle fall at piller ofte har liten effekt i forhold til det et bevisst kosthold har. Jeg spiser sunt, trener, går tur, sover nok. Men er likevell sliten og ingen energi. Må tvinge meg til å trene osv. Jeg tok blodprøve for et halvt år siden, se om jeg hadde jernmangen, andre sykdommer osv men har var fint. Derfor lurer jeg på om det kan være noe vitamin mangel eller noe.
antibac Skrevet 18. mars 2012 #12 Skrevet 18. mars 2012 Jeg tar: Jerntilskudd Trantabletter Multivitaminer Magnesium C-vitaminer
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #14 Skrevet 19. mars 2012 Jern og b-vit, skal egentlig ta tran men det går alltid i glemmeboka.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #15 Skrevet 19. mars 2012 Men man skal ikke ta jern med mindre en har jernmangel da.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2012 #16 Skrevet 19. mars 2012 Men man skal ikke ta jern med mindre en har jernmangel da. Vet det:))
Gjest oline Skrevet 19. mars 2012 #17 Skrevet 19. mars 2012 Noen som har testet spirulina eller chlorella? feks fra http://www.besteffekt.no/spirulina
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2012 #18 Skrevet 20. mars 2012 Noen som har testet spirulina eller chlorella? feks fra http://www.besteffekt.no/spirulina Nei, vil prøve det selv! Så håper noen svarer !
Gjest Badabing Skrevet 20. mars 2012 #19 Skrevet 20. mars 2012 Tar aminojern, udo's choice (mye billigere på iherb) og sanasol innimellom.
challenger Skrevet 20. mars 2012 #20 Skrevet 20. mars 2012 Noen som har testet spirulina eller chlorella? feks fra http://www.besteffekt.no/spirulina Hold deg langt unna spirulina i pulverform! Det smaker helt jævlig.. Klarte å ta det to ganger før jeg kasta opp!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå