Gå til innhold

Problemer med å sovne!


Tilim

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen bra tips for å i det hele tatt få sovnet om natta?

Det går veldig opp og ned med meg. Søvnen min har gradvis blitt verre, men natt til fredag sov jeg som en unge fordi jeg var helt utslitt og det var selvfølgelig deilig!

Men det var dessverre et engangstilfelle.

Jeg prøver å legge meg sammen med samboeren (jeg går hjemme nå) for å fortsette å ha en normal døgnrytme, og er som regel normalt trøtt da, men jeg sliter som regel med innsovningen. (Har bygget meg en stabel med puter i senga i tillegg)

Når jeg først sovner, så våkner jeg en stund senere fordi jeg er sulten, er tørst, må på do, har halsbrann, veldig aktiv baby i magen eller helst en kombinasjon av flere av disse.

Så da er det opp og tisse/snyte seg/spise litt/drikke noe/ta noe mot halsbrannen etc.

Også er det tilbake til å ikke klare å sovne igjen.

Min faste leggerutine har blitt å drikke Ricola God Natt urtete, ta et glass melk, ta Gaviscon mot halsbrann, gå på do, spraye saltvan i nesa, pusse tenner, legge meg.

Det blir gjerne noe av den samme rutinen når jeg må opp om natta.

Det som irriterer meg en del er at når jeg ligger og prøver å sove, så får jeg den roen over meg som man får rett før man skal sovne, men den forsvinner alltid etter noen sekunder! Prøver å ligge helt stille for å ikke "forstyrre" det som skjer, men det hjelper ikke.

Nå er det mest sånn at jeg gruer meg til å legge meg, for jeg vet at jeg bare kommer til å ligge og vri meg i timesvis.

Prøver selvfølgelig ikke å fokusere på det, men å faktisk få sove, men jeg merker at det blir vanskeligere og vanskeligere.

Kjenner flere som sier at de sov veldig mye på slutten, opp mot 16 timer i døgnet og sånt, men jeg er stikk motsatt! :(

Jeg er så sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hjelper det å lese noe på senga? Det gjør jeg alltid dersom jeg ikke får sove.. Hva med å gå en lang tur en liten stund før sengetid? Dersom du er i form til det... En annen ting som kan virke avslappende er å ta en dusj rett før leggetid!

Håper du får sove bedre, er slitsomt å ikke bli uthvilt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å lese på senga et par ganger, men det har ikke hatt noen virkning så langt.

Jeg pleier å dusje eller bade annenhver dag på kveldstid, så tror ikke det har så mye effekt heller. :(

Kveldsturer har jeg ikke gått noe særlig, så det kan jo prøves i kveld..

Sånn ellers har jeg prøv å lufte ut på soverommet og henge ut dyna for å lufte den når det har vært vær til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to! Er kommet ett par uker lenger enn deg, men sliter med å sove. Evt. Jeg har stort søvnbehov. I natt har jeg vridd meg og vært oppe x antall ganger bare for å tisse. Blir så trøtt av ujevne netter at jeg sover jammen meg litt på dagtid også.

Prøver i likhet med deg å legge meg samtidig med samboeren min og på den måten holde en jevn døgnrytme.

Har bare lagt meg ned å lest på mobilen min eller i disse bøkene vi har fått i forbindelse med svangerskapet. Tenker at det viktigste er at jeg ligger å slapper av om jeg ikke får sove. I tillegg bare ligger jeg å kjenner på livet i magen. Rett og slett prøver å unngå å skape stress for meg selv for at jeg ikke får sove. Når jeg snur på meg, så må jeg som regel opp å tisse :/ så blir noen turer opp om natten.

Har jo ingen råd å gi deg egentlig. Bortsett fra at vi er fler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje du bør begrense drikkingen før leggetid. Da får du færre dobesøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Det. Jeg går på 1-2 ganger, som regel 1, så antall turer er ikke det verste, det er det at jeg ikke klarer å sovne når jeg først har våknet om natta.

Jeg sov ingenting natt til lørdag og natt til søndag, men fikk noen timer i natt (med noe avbrudd selvfølgelig), og til og med det hjalp veldig!

Gikk en liten kveldstur med samboeren og tok meg et varmt bad før jeg drakk te og melk. Dessverre måtte jeg stå opp igjen eter en kort stund siden det kjentes ut som hadde et lite blodtrykksfall og ble liggende og gape etter luft som en fisk slik at jeg forstyrra samboeren, så da ble det tur opp på sofaen med dyne og bok i 2 timers tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...