AnonymBruker Skrevet 17. mars 2012 #1 Skrevet 17. mars 2012 Selvsagt er dette delvis hypotetisk, da mange ikke har muligeten til å velge. Men HVIS du kunne velge helt fritt ville du valgt: 1. Familiekvinne Mulige konsekvenser; - Familien går soleklart foran yrke, karriere og status. - God tid til mann og barn - Fri hver helg m/ turer på fjell, mark og hytte. Selvsagt sammen med mann og barn - Mye tid til ektemann/samboer i uka, også sex - Et yrke som ikke gir status, men stabil og grei inntekt. - God tid til å følge opp barna på sine aktiviteter (fotball, ski, svømming, teater etc.) 2. Karrierekvinne Mulige konsekvenser; - Høy status - Høy lønn - Mange firmafester og -reiser - Møte mye nye mennesker - Kjent fjes i bransjen og høy anerkjennelse blant kolleger og folk i bransjen - Ettertraktet hos andre firmaer - Mye borte fra familien, også i helgene. Mye overtid. - Følgelig mindre seksuell aktivitet på hjemmebane, store fristeler på reiser og seminarer. - Svært ofte hindret fra å følge opp på barnas aktiviteter. Valgets kval? 1
Gjest Indra Skrevet 17. mars 2012 #2 Skrevet 17. mars 2012 Tror jeg velger å leve mest for meg selv, jeg. Verken familie eller karriere er noe jeg prioriterer å skaffe meg. 2
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2012 #5 Skrevet 17. mars 2012 Jeg er karrierekvinne. Har i en alder av 24 en sjefsstilling i et stort konsern og passer inn under alle punktene du ramset opp under "karrierekvinner". Jeg er singel, men har et godt sexliv. Har ikke noe hast med å roe meg ned. En gang blir jeg nok mer fokusert på å stifte familie, men inntil videre nyter jeg suksess, reiser og økonomisk frihet alene. Passer meg meget godt, jeg savner ingenting!
Gjest Solsmil Skrevet 17. mars 2012 #6 Skrevet 17. mars 2012 Av de to "ondene", så må jeg velge familie... ønsker verken barn, eller å bli en karierekvinne som alltid er på jobb, men jeg ønsker en greit/godt betalt 9-4 jobb der jeg kan dra hjem til mannen min etterpå. helt uten barn.
Gjest Regza Skrevet 17. mars 2012 #7 Skrevet 17. mars 2012 Fjern barn fra ligninga, så tar jeg familie valget. Driter i jobb egentlig.
Cata Skrevet 17. mars 2012 #8 Skrevet 17. mars 2012 Siden jeg aldri har ønsket meg barn, så kommer jeg nok nærmest "karrierekvinnen". Status og firmafester gir jeg beng i, men skulle gjerne vært en å regne med i bransjen.
I Grosny Skrevet 17. mars 2012 #9 Skrevet 17. mars 2012 Jeg er mann, og da blir hele problematikken snudd på hodet. Status er bare ett middel som kan brukes i kampen for å skaffe seg familie. Det store målet for mange menn er altså å skaffe seg en god familie, og alt annet er bare nødvendige eller unødvendige skritt på veien. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2012 #10 Skrevet 17. mars 2012 så overfladiske mennesker er , og så forb lite dere har forstått
I Grosny Skrevet 17. mars 2012 #12 Skrevet 17. mars 2012 så overfladiske mennesker er , og så forb lite dere har forstått Skal vi forstå, så må du fortelle mer. 1
Tabris Skrevet 17. mars 2012 #14 Skrevet 17. mars 2012 Siden jeg ikke har barn, og ikke har tenkt å ha barn, så heller jeg mer mot karrierevalget, faktisk. Jeg vil selvsagt ha tid til min samboer og kose meg hjemme, men verden er jo ikke svart/hvitt.
ludo Skrevet 17. mars 2012 #15 Skrevet 17. mars 2012 ta vekk barn og legg til venner så velger jeg helt klart familie!
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2012 #16 Skrevet 17. mars 2012 Jeg er norsklærer, så jeg får hverken fritid til familien eller karriere, mens andre kanskje kan få til begge deler? Jeg mener med andre ord at dette er en veldig konstruert problemstilling. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2012 #17 Skrevet 17. mars 2012 Jeg er mann, og da blir hele problematikken snudd på hodet. Status er bare ett middel som kan brukes i kampen for å skaffe seg familie. Det store målet for mange menn er altså å skaffe seg en god familie, og alt annet er bare nødvendige eller unødvendige skritt på veien. Det kommer an på. Status gjør jeg heller da for min egen del (er mann), familie bryr jeg meg ikke særlig om å skaffe. Barn vil jeg nok helst ikke ha uansett.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2012 #18 Skrevet 17. mars 2012 Her fremstilles jo det som man enten må være en hjemmeværende husmor med minimal utdanning eller er karrierekvinne med høy utdanning. Det går faktisk an å gjøre begge deler, eller en mellomting :-) 3
I Grosny Skrevet 17. mars 2012 #19 Skrevet 17. mars 2012 Det kommer an på. Status gjør jeg heller da for min egen del (er mann), familie bryr jeg meg ikke særlig om å skaffe. Barn vil jeg nok helst ikke ha uansett. Jeg skrev "mange menn", og mange faller jo utenfor her. Jeg gjetter at du er ganske ung. Kanskje du bygger deg status for ubevisst å komme i posisjon til å skaffe deg familie når du blir eldre? Eller kanskje du rett og slett er en som vil vandre alene?
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2012 #20 Skrevet 17. mars 2012 Jeg skrev "mange menn", og mange faller jo utenfor her. Jeg gjetter at du er ganske ung. Kanskje du bygger deg status for ubevisst å komme i posisjon til å skaffe deg familie når du blir eldre? Eller kanskje du rett og slett er en som vil vandre alene? Vel, er rundt tredve, så er ikke så ung. Men jeg har innsett at det ikke er verdt statusjaget for å få en eller annen statushore på krok (som det er flest av i Norge). Da er det bedre å nå mine egne mål for min egen del, og vil heller prioritere å reise og oppleve sammen med gode venner.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå