Gjest nytt Skrevet 20. mars 2012 #61 Skrevet 20. mars 2012 Ja, hvis de er gfite. Barn må vel være over 18 år for at overformynderiet ikke skal komme inn? Nei, de må ikke være gift. SAMBOERES RETT TIL Å SITTE I USKIFTET BO I det nye kapittelet i arveloven er lengstlevende gitt en begrenset rett til å sitte i uskiftet bo etter førstavdøde. Denne retten omfatter i utgangspunktet kun felles bolig med innbo, samt bil og fritidsbolig (med innbo) som samboerne har brukt i fellesskap. Også her kreves det at samboerne har, har hatt eller venter barn sammen. Samboere kan gi lengstlevende en utvidet rett til å sitte i uskiftet bo, slik at også andre eiendeler omfattes. Dette må imidlertid bestemmes i testament – alternativt kan førstavdødes arvinger samtykke til at uskifteretten utvides. Dersom førstavdøde har særkullsbarn, må disse samtykke til at lengstlevende kan sitte i uskiftet bo. Slikt samtykke kan gis både før og etter førstavdøde går bort. Av bevishensyn bør forhåndssamtykke gis skriftlig.
Gjest "gjest" Skrevet 20. mars 2012 #62 Skrevet 20. mars 2012 Skulle bare mangle at ikke særkullsbarna får ut arven sin.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #63 Skrevet 20. mars 2012 Er det bare meg som kjenner at det vrenger seg inni meg når jeg hører eller leser ordet "særkullsbarn"? Første gang jeg hørte at jeg var særkullsbarn ble jeg veldig lei meg. Det var en jurist som sa det til meg og forklarte at jeg var "barn fra tidligere forhold". I mine 15 år gamle ører hørtes det ut som "barnet han fikk før han startet den ordentlige familien sin".
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #64 Skrevet 20. mars 2012 Ville nå mye heller vært barn fra første ekteskap enn fra andre ekteskap! Som særkullsbarn er man som oftest laget av intens kjærlighet (av den typen man opplever når man er ung), og det er en ny, livsendrende opplevelse. Kull nummer to kommer som regel når mannen er i tredveåra, og selv om han er godt fornøyd med de barna han allerede har skjønner han at om han vil ha noen ny kone må han bare stille opp og gi henne en unge eller to så hun blir fornøyd. Dette er veldig generaliserende selvsagt, men har i jobben min sett mange eksempler på at menn er hakket mer begeistret for barna de har fra sin første familie enn de nye barna.
Gjest "gjest" Skrevet 20. mars 2012 #65 Skrevet 20. mars 2012 (endret) Første gang jeg hørte at jeg var særkullsbarn ble jeg veldig lei meg. Det var en jurist som sa det til meg og forklarte at jeg var "barn fra tidligere forhold". I mine 15 år gamle ører hørtes det ut som "barnet han fikk før han startet den ordentlige familien sin". For mange (menn) er det dessverre sånn. Endret 20. mars 2012 av "gjest"
Gjest gjest Skrevet 20. mars 2012 #66 Skrevet 20. mars 2012 Første gang jeg hørte at jeg var særkullsbarn ble jeg veldig lei meg. Det var en jurist som sa det til meg og forklarte at jeg var "barn fra tidligere forhold". I mine 15 år gamle ører hørtes det ut som "barnet han fikk før han startet den ordentlige familien sin". Hva mener du at du er da ?
Gjest gjest Skrevet 20. mars 2012 #67 Skrevet 20. mars 2012 Ville nå mye heller vært barn fra første ekteskap enn fra andre ekteskap! Som særkullsbarn er man som oftest laget av intens kjærlighet (av den typen man opplever når man er ung), og det er en ny, livsendrende opplevelse. Kull nummer to kommer som regel når mannen er i tredveåra, og selv om han er godt fornøyd med de barna han allerede har skjønner han at om han vil ha noen ny kone må han bare stille opp og gi henne en unge eller to så hun blir fornøyd. Dette er veldig generaliserende selvsagt, men har i jobben min sett mange eksempler på at menn er hakket mer begeistret for barna de har fra sin første familie enn de nye barna. ehh.. barn lagt av to kåte tenåringer som ikke tenker på konsekvensene av å ikke bruke prevansjon og som resulterete i barnet som ble født etter at forholdet tok slutt er ikke akkurat hva jeg ser på som kjærlighetsbarn.. det er barn som egentlig ikke skulle vært til, mens de barna som kommer fordi far elker mor så mye at han er villig til å skape et barn med henne , for å kunne leve lykkelig med henne til døden skiller dem er da langt mere lagt av kjærlighet..
Gjest gjest Skrevet 20. mars 2012 #68 Skrevet 20. mars 2012 Ville nå mye heller vært barn fra første ekteskap enn fra andre ekteskap! Som særkullsbarn er man som oftest laget av intens kjærlighet (av den typen man opplever når man er ung), og det er en ny, livsendrende opplevelse. Kull nummer to kommer som regel når mannen er i tredveåra, og selv om han er godt fornøyd med de barna han allerede har skjønner han at om han vil ha noen ny kone må han bare stille opp og gi henne en unge eller to så hun blir fornøyd. Dette er veldig generaliserende selvsagt, men har i jobben min sett mange eksempler på at menn er hakket mer begeistret for barna de har fra sin første familie enn de nye barna. ehh.. barn lagt av to kåte tenåringer som ikke tenker på konsekvensene av å ikke bruke prevansjon og som resulterete i barnet som ble født etter at forholdet tok slutt er ikke akkurat hva jeg ser på som kjærlighetsbarn.. det er barn som egentlig ikke skulle vært til, mens de barna som kommer fordi far elker mor så mye at han er villig til å skape et barn med henne , for å kunne leve lykkelig med henne til døden skiller dem er da langt mere lagt av kjærlighet..
Gjest gjest Skrevet 20. mars 2012 #69 Skrevet 20. mars 2012 Skulle bare mangle at ikke særkullsbarna får ut arven sin. synes faktisk det er litt feil at de har krav på arven før fars ektefelle er gått bort.. Far giftet seg jo i levende live for å skapeet liv og hjem med sin vikelig utkårede... Hadde han villet skåne "arven" har ekteparet mulighet for særeie..
Gjest "gjest" Skrevet 20. mars 2012 #70 Skrevet 20. mars 2012 synes faktisk det er litt feil at de har krav på arven før fars ektefelle er gått bort.. Far giftet seg jo i levende live for å skapeet liv og hjem med sin vikelig utkårede... Hadde han villet skåne "arven" har ekteparet mulighet for særeie.. Så det er barnas feil at de er født? Hvorfor gifter folk seg med folk som har barn fra før uten særeie, lurer jeg litt på?
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2012 #71 Skrevet 20. mars 2012 Hvorfor gifter folk seg med folk som har barn fra før uten særeie, lurer jeg litt på? Har ikke så mye kunnskap innen juss? Kan du forklare hva du mener? Jeg er gift med en mann som har særkullsbarn. Jeg eier en andel av boligen. I tillegg har vi gjensidig testamente og livsforsikring slik at jeg kan kjøpe ut særkullsbarna om han faller fra. Hvor kommer dette med særeie inn?
Gjest "gjest" Skrevet 20. mars 2012 #72 Skrevet 20. mars 2012 Har ikke så mye kunnskap innen juss? Kan du forklare hva du mener? Jeg er gift med en mann som har særkullsbarn. Jeg eier en andel av boligen. I tillegg har vi gjensidig testamente og livsforsikring slik at jeg kan kjøpe ut særkullsbarna om han faller fra. Hvor kommer dette med særeie inn? Det at det er et skriv på at det som du eier (altså særeiet), ikke faller inn under fellesboet (som eies av begge) og at uansett hva som skjer, dødsfall eller samlivsbrudd, så tar man det med seg igjen og ingen kan sette noe krav på det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå