Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2012 #21 Skrevet 17. mars 2012 Har ingen følelser ang det ordet. Men, lausunge derimot.. For ikke å snakke om uekte barn... Egentlig er vel ikke " uekte barn" ille eller feil, for det er jo nettopp det noen barn er.. Ikke ekte som real kids, men barn av folk som ikke har inngått EKTESKAP og er EKTEPAR. Ekte refereres jo til gift eller ikke gift...
Gjest Misteltein Skrevet 18. mars 2012 #22 Skrevet 18. mars 2012 (endret) Det er fortsatt kun et juridisk begrep, i seg selv helt nøytralt. Hvilket forhold en ny partner får til ditt barn, er det du selv som legger premissene for Vi har ingen garantier i livet. Jeg håper at det blir sånn, og jeg kommer til å jobbe for at det blir sånn! Tja... Hva skal man si... Spiller liten rolle hva din mann gjør, det er hva DITT barn gjør.. Den dagen du dør vil hjelpet det lite hvordan din nye mann har inkludert barnet deres.. På grunn av at du lå med en ANNEN mann enn din nye mann da særkullsbarnet ditt ble til har dette barnet rett til å kreve sin arv umiddelbart, og alt det du og ham gar bygd opp sammen blir tatt fra din mann.. Mens om din nye mann dør først sitter du trygt i uskiftet bo... Det kan barnet kreve om man er sammen med barnefar eller ikke, så akkurat det argumentet ditt er helt urelevant. Du får heller prøve å dra opp et argument av bukselomma enn å slenge rundt deg med stygge ord om meg. Innlegget er redigert som et ledd i rydding. Yvonne (mod) Endret 18. mars 2012 av Yvonne
Gjest GJesta Skrevet 18. mars 2012 #23 Skrevet 18. mars 2012 Hvis man tenker på det, så er det jo særkullsbarna som er de "egentlige" barna, sett f.eks ifht arverekker og sånt i royale kretser - bare en liten digresjon... hehe de egentlige barna faktisk...... Den første kona er vel også den egentlige kona da vel... Herregud, alle barn er ekte barn og fortjener like mye kjærlighet og status hos sine foreldre...
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2012 #24 Skrevet 18. mars 2012 Jeg har bare positive assosiasjoner til det. Er særkullsbarn selv, mine barn er særkullsbarn, og min samboer har særkullsbarn.
Gjest Misteltein Skrevet 18. mars 2012 #25 Skrevet 18. mars 2012 (endret) Egentlig er vel ikke " uekte barn" ille eller feil, for det er jo nettopp det noen barn er.. Ikke ekte som real kids, men barn av folk som ikke har inngått EKTESKAP og er EKTEPAR. Ekte refereres jo til gift eller ikke gift... Da er det isåfall mange barn som er uekte i dagens samfunn. Det er jo sjeldent noen gifter seg om dagen. Mange barn fødes jo der hvor foreldrene bor sammen som SAMBOERE. Hva gjør barnet egentlig uekte? Hvis foreldrene får et barn, også gifter seg ett år senere? Er barnet da uekte? Barnet kom jo når foreldrene ikke var gift, det var ikke inngått et ekteskap selvom de giftet seg etterpå. Og, foreldre som nå er skilt, men var gift på barnets fødselstidspunkt? Det er da et ekte barn? De bor sammen med foreldrene sine? De har kanskje fått nye barn med ny kjæreste, samboer eller gift? Disse barna, som nå har skilte foreldre, er da ekte fordi at foreldrene var gift på det tidspunktet de ble født? (For øvrig, så syns jeg det er sært å si om et barn er ekte eller ikke. Barn er jo lyslevende person, og definitivt ekte.) Endret 18. mars 2012 av Misteltein
Gjest Misteltein Skrevet 18. mars 2012 #26 Skrevet 18. mars 2012 Vel, det er jo det de er. Om dere synes det er fælt, får dere slutte å oppføre dere som dyr da. Når man har flere barn med ulike fedre, da begynner vi å snakke om kull! Utdyp, takk.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2012 #27 Skrevet 18. mars 2012 Egentlig er vel ikke " uekte barn" ille eller feil, for det er jo nettopp det noen barn er.. Ikke ekte som real kids, men barn av folk som ikke har inngått EKTESKAP og er EKTEPAR. Ekte refereres jo til gift eller ikke gift... Jeg er såkalt lausunge/uekte barn fra en tid hvor presten ofte nektet å døpe barn utenfor ekteskapet. Selv har jeg i dag unger som er født i et samboerskap. Jeg avskyr betegnelsen "uekte barn" uansett hvordan det er linket opp med EKTEskap og EKTEpar.
Anglofil Skrevet 18. mars 2012 #28 Skrevet 18. mars 2012 Tråden er ryddet for personangrep. Yvonne (mod) 1
Gjest gjest Skrevet 19. mars 2012 #29 Skrevet 19. mars 2012 Da er det isåfall mange barn som er uekte i dagens samfunn. Det er jo sjeldent noen gifter seg om dagen. Mange barn fødes jo der hvor foreldrene bor sammen som SAMBOERE. Hva gjør barnet egentlig uekte? Hvis foreldrene får et barn, også gifter seg ett år senere? Er barnet da uekte? Barnet kom jo når foreldrene ikke var gift, det var ikke inngått et ekteskap selvom de giftet seg etterpå. Og, foreldre som nå er skilt, men var gift på barnets fødselstidspunkt? Det er da et ekte barn? De bor sammen med foreldrene sine? De har kanskje fått nye barn med ny kjæreste, samboer eller gift? Disse barna, som nå har skilte foreldre, er da ekte fordi at foreldrene var gift på det tidspunktet de ble født? (For øvrig, så syns jeg det er sært å si om et barn er ekte eller ikke. Barn er jo lyslevende person, og definitivt ekte.) Det stemmer at det er mange barn som lever med begge sine foreldre som er "uekte" og disse barna har samme rettighetene som et særkullsbarn om en av foreldrene dør... og som nevnt over så referes ekte ikke til om det er vikelige barn, men barn av to pesoner er ektet.. dvs gift.. blir som samboer par og ektepar, det er to like vikelige par, men det ene er ektet..
Gjest gjest Skrevet 19. mars 2012 #30 Skrevet 19. mars 2012 Utdyp, takk. Trenger en slik komentar utdyping?? Når man har barn med ulike menn, blir barna man har med samme mann et "kull" eller motsatt; barn med ulike damer -> barna med samme dame er ett kull.
Gjest Misteltein Skrevet 19. mars 2012 #31 Skrevet 19. mars 2012 Trenger en slik komentar utdyping?? Når man har barn med ulike menn, blir barna man har med samme mann et "kull" eller motsatt; barn med ulike damer -> barna med samme dame er ett kull. A & B gifter seg. De får tre barn i løp av 4 år. Barna blir store. Når misten er 15 år så får de barn fire, og fem i løp av tre år. Blir ikke det to forskjellige kull? Det er tross alt 15 år mellom barn tre og fire.
Gjest Misteltein Skrevet 19. mars 2012 #32 Skrevet 19. mars 2012 Det stemmer at det er mange barn som lever med begge sine foreldre som er "uekte" og disse barna har samme rettighetene som et særkullsbarn om en av foreldrene dør... og som nevnt over så referes ekte ikke til om det er vikelige barn, men barn av to pesoner er ektet.. dvs gift.. blir som samboer par og ektepar, det er to like vikelige par, men det ene er ektet.. Så du mener altså at største andelen av barna i Norge i dag er uekte... Samboere og ektepar - det er to kjærestepar, men en av dem får uekte barn?
Gjest gjest Skrevet 19. mars 2012 #33 Skrevet 19. mars 2012 Vi har ingen garantier i livet. Jeg håper at det blir sånn, og jeg kommer til å jobbe for at det blir sånn! Det kan barnet kreve om man er sammen med barnefar eller ikke, så akkurat det argumentet ditt er helt urelevant. Du får heller prøve å dra opp et argument av bukselomma enn å slenge rundt deg med stygge ord om meg. Innlegget er redigert som et ledd i rydding. Yvonne (mod) Et barn av to foreldere som er gift kan ikke kreve sin arv før den andre er borte... man har som enke/enkemann rett til å sitte i uskiftet bo Er et par gift og en av dem har særkullsbarn sitter peronene trygt ped retten om å sitte i uskiftet bo om den uten særkullsbarn faller fra. Dør den med særkullsbarnet først vil særkullsbarnet kunne kreve sin arv, boet skiftes og da vil også fellesbarnet kreve sin arv..
Gjest gjest Skrevet 19. mars 2012 #34 Skrevet 19. mars 2012 Så du mener altså at største andelen av barna i Norge i dag er uekte... Samboere og ektepar - det er to kjærestepar, men en av dem får uekte barn? Jepp
Gjest Misteltein Skrevet 19. mars 2012 #35 Skrevet 19. mars 2012 Et barn av to foreldere som er gift kan ikke kreve sin arv før den andre er borte... man har som enke/enkemann rett til å sitte i uskiftet bo Er et par gift og en av dem har særkullsbarn sitter peronene trygt ped retten om å sitte i uskiftet bo om den uten særkullsbarn faller fra. Dør den med særkullsbarnet først vil særkullsbarnet kunne kreve sin arv, boet skiftes og da vil også fellesbarnet kreve sin arv.. Dette forutsetter jo at folk faktisk gifter seg.
Gjest Misteltein Skrevet 19. mars 2012 #36 Skrevet 19. mars 2012 Jepp Er det noe du sier til dem, eller er det noe du tenker for deg selv? Jeg tenker at det er gammeldags å kalle barn for uekte. Tidene forandrer seg, og barn av samboere kan være like ekte som barn av ektepar. De kan være fordi foreldrene ønsket seg sterkt ett barn. At statusen på foreldrene skal sette en slags merkelapp på barna, nei, æsj. Noen trives bedre som samboere, og noen trives bedre som gifte.
Gjest gjest Skrevet 19. mars 2012 #37 Skrevet 19. mars 2012 A & B gifter seg. De får tre barn i løp av 4 år. Barna blir store. Når misten er 15 år så får de barn fire, og fem i løp av tre år. Blir ikke det to forskjellige kull? Det er tross alt 15 år mellom barn tre og fire. jeg ville mer sett på dem som atpåklatter... kull tenker jeg mer på som barn man har med mann/kone mr 1,2,3 osv... de første er ivertfal i lovens forstann av samme kull.. men, om du vil kan vi godt kalle dem også to kull...
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #38 Skrevet 19. mars 2012 jeg ville mer sett på dem som atpåklatter... kull tenker jeg mer på som barn man har med mann/kone mr 1,2,3 osv... de første er ivertfal i lovens forstann av samme kull.. men, om du vil kan vi godt kalle dem også to kull... Jeg tenker på kull på f.eks den måten jeg skisserer. Hva er forskjellen? Det er jo et kull med store barn, og et kull med yngre barn. Hvorfor kan ikke barn med ny kjæreste være atpåklatter?
Gjest Misteltein Skrevet 19. mars 2012 #39 Skrevet 19. mars 2012 Jeg tenker på kull på f.eks den måten jeg skisserer. Hva er forskjellen? Det er jo et kull med store barn, og et kull med yngre barn. Hvorfor kan ikke barn med ny kjæreste være atpåklatter? Dette var meg! Var ikke meningen å være anonym!
Gjest gjest Skrevet 19. mars 2012 #40 Skrevet 19. mars 2012 Er det noe du sier til dem, eller er det noe du tenker for deg selv? Jeg tenker at det er gammeldags å kalle barn for uekte. Tidene forandrer seg, og barn av samboere kan være like ekte som barn av ektepar. De kan være fordi foreldrene ønsket seg sterkt ett barn. At statusen på foreldrene skal sette en slags merkelapp på barna, nei, æsj. Noen trives bedre som samboere, og noen trives bedre som gifte. som sakt.. det er ikke ekte som eutentisk, men ekte som i ektefelle altså den personene du er ektet/gift med... og om barna tenker over det ? det trenger de ikke, er barnet et uektet barn(barn av samboer/ikke gifte par) kommer overformynderiet å krever barnets arv om en av foreldrene dør, om det er et ektebarn vil dette barnet ikke ha disse retighetene... Men -nei, jeg bruker ikke begrepet ovenfor barn, men egentlig er ikke ekte/uekte barn et stykt ord...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå