AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #61 Del Skrevet 16. mars 2012 Hæ? Sammenligningen din gir ingen mening, ettersom det å skrive radikalt bokmål på ingen måte kan sies å være feil. For øvrig sikter jeg ikke til noen spesielle. Hva/hvem mener du her? Krampaktig raddis. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 16. mars 2012 #62 Del Skrevet 16. mars 2012 Krampaktig raddis. OK. Selv om du ikke svarte på hva/hvem jeg mente da du sa at du visste hvem jeg siktet til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 16. mars 2012 #63 Del Skrevet 16. mars 2012 Ja, men da ser det ut til at du har bokmål som hovedmål, og at nynorsk altså er noe du først begynte å lære på ungdomsskolen? I så fall var du jo allerede vant til at skrift og tale er to ulike språk/systemer, sånn at det ikke er rart at nynorskundervisningen tydeligvis ikke førte til at du endret oppfatning rundt dette. Stemmer, jeg vokste opp i bokmålskommune. For meg er nynorsk kun et "oppkonstruert språk" som er helt irrelevant i forhold til det jeg selv leser og skriver. Det hjelper ikke hvor mye målfolket prøver å overbevise meg om at det er det jeg burde skrive ut fra dialekten. For meg er og blir det helt feil, selv om jeg teknisk sett ikke har det minste problem med å lese det. (Skulle gjerne vært i stand til å skryte på meg at jeg kan skrive det, til tross for motviljen, men det er nok blitt litt for lite praksis til at jeg får det til feilfritt.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 16. mars 2012 #64 Del Skrevet 16. mars 2012 Stemmer, jeg vokste opp i bokmålskommune. For meg er nynorsk kun et "oppkonstruert språk" som er helt irrelevant i forhold til det jeg selv leser og skriver. Det hjelper ikke hvor mye målfolket prøver å overbevise meg om at det er det jeg burde skrive ut fra dialekten. For meg er og blir det helt feil, selv om jeg teknisk sett ikke har det minste problem med å lese det. (Skulle gjerne vært i stand til å skryte på meg at jeg kan skrive det, til tross for motviljen, men det er nok blitt litt for lite praksis til at jeg får det til feilfritt.) Hehe. Jeg har ganske mye mot slagordet "snakk dialekt, skriv nynorsk", og dette av veldig mange grunner: For det første er dialekten min ikke spesielt nynorsknær (og den er heller ikke spesielt bokmålsnær for den del - det er mer sånn både-og, og verken-eller; det finnes massevis av ting i bokmål som er nært/fjernt slik jeg snakker, og det samme gjelder nynorsk). For det andre har jeg inntrykk av at mange av dem som er opptatt av å skrive mest mulig slik de snakker (og dette gjelder spesielt nynorskbrukere), ramler helt av, og skriver dialekt mer enn de skriver nynorsk, noe som blir fryktelig plagsomt å lese. Så derfor - og helt uten at jeg mener at dette er noe argument for at skriftspråk skal være mest mulig annerledes enn talespråk - så mener jeg det er viktig å ha en bevissthet rundt det at disse to er forskjellige. For det tredje, og som jeg har skrevet mange ganger i denne tråden, synes jeg ikke at det nødvendigvis trenger å være noe poeng at skriftspråk er mest mulig likt talespråk. Norsk er jo temmelig unikt i dette henseendet, ettersom vi jo har en veldig romslig skriftnorm med et vell av godkjente former. Og dermed føler mange at de bare kan skrive slik de snakker. Selv ville jeg syntes det hadde vært fint med veldig mye mindre valgfrihet i skriftlig norsk, men jeg ser jo at det ville vært helt umulig å gjennomføre i praksis. (Hehe, tror i så tilfelle at Språkrådet måtte ansatt flere hundre nye medarbeidere bare for å svare på klager fra språkbrukere landet rundt.) Og når det gjelder det siste, ville jeg også garantert blitt misfornøyd. For jeg er vant med å skrive på en bestemt måte, og derfor, hvis enkelte av uttrykksmåtene jeg er vant med å bruke hadde blitt "forbudt", ville jeg også blitt misfornøyd og klaget. Det skal ikke være lett! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Herr Drue Skrevet 17. mars 2012 #65 Del Skrevet 17. mars 2012 Veldig mange venner av meg har, i de seinere åra, forfina seg. De snakker plutselig veldig "pent". Det virker påtatt, og jeg føler på mange måter at de skjuler seg bak en maske. Det at de skriver og snakker "pent" (konservativt), er ikke et resultat av at de nå plutselig er voksne danna mennesker. Snarere tvert i mot, som Ludovie sier. De legger om med den feilaktige oppfatninga om at konservativt språk er mer korrekt. Om de hadde vært litt språkkyndige, så hadde de visst at det ikke nødvendigvis er sånn. Så jeg er både enig og uenig med deg, Ludovie. Men om man alltid har snakka med a-endinger, og man er vant til å bruke det i uformelle skriftlige sammenhenger, så ser jeg bare på det som usikkerhet og mangel på språklig kompetanse at man plutselig skal "legge om" når man skriver/snakker formelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2012 #66 Del Skrevet 17. mars 2012 Men spørsmålet er egentlig: Hva tenker dere når dere leser tekster som er skrevet sånn? Tenker dere for eksempel at dette er en lite danna person? Ja! Det er bare stygt og demonstrativt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 17. mars 2012 #67 Del Skrevet 17. mars 2012 Så jeg er både enig og uenig med deg, Ludovie. Men om man alltid har snakka med a-endinger, og man er vant til å bruke det i uformelle skriftlige sammenhenger, så ser jeg bare på det som usikkerhet og mangel på språklig kompetanse at man plutselig skal "legge om" når man skriver/snakker formelt. Tja? Jeg er 100% enig med deg, tror jeg. Det at du og jeg tydeligvis har valgt ulike varianter av bokmål som uttrykksmåte, tror jeg kommer av at vi (antagelig) har ulik dialektbakgrunn, samt at jeg temmelig sikkert er en del eldre enn deg, sånn at jeg dermed har gjennomgått en annen type norskundervisning i skolen enn deg. For øvrig dreier jo språk og språkbruk seg i høyeste grad om identitet - både om hvem man føler at man er, og om hvem man ønsker å være. Så dermed er det helt naturlig at mennesker med ulik bakgrunn, enten det gjelder hvor i landet man kommer fra, hva slags sosial klasse man tilhører, hva slags språkbruk man generelt foretrekker, hvem man ønsker å identifisere seg med, pluss en lang rekke andre faktorer, avgjør hvordan man snakker og skriver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2012 #68 Del Skrevet 17. mars 2012 Skriver en grei blanding. Men jeg liker best å skriv veit, skreiv, hytta, trappa, sein osv. Det er sånn jeg snakker, og jeg syns det blir så fisefint med sen, hytten, trappen, skrev, vet osv. Ikke helt meg. Kommer an på hva jeg skal skrive og hvem jeg skal skrive til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest badeand1 Skrevet 17. mars 2012 #69 Del Skrevet 17. mars 2012 Skriver en grei blanding. Men jeg liker best å skriv veit, skreiv, hytta, trappa, sein osv. Det er sånn jeg snakker, og jeg syns det blir så fisefint med sen, hytten, trappen, skrev, vet osv. Ikke helt meg. Kommer an på hva jeg skal skrive og hvem jeg skal skrive til. Samme her! Grøsser når jeg hører folk si/skrive hytten og trappen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
otilie Skrevet 17. mars 2012 #70 Del Skrevet 17. mars 2012 tror jeg skriver mest med e-endelser. snakket mye mer dialekt før og skrev litt mer dialekt-ish da (har tatt vare på skoleoppgaver fra ungdomsskolen, så ser det der). Men språket mitt ble radikalt forandret etter å ha bodd ett år i bergen faktisk så der forsvant dialekta mi.... (nei se der.. jeg skriver fremdeles noen ord med a endinger hehe "dialekta") Tror jeg bare har blitt litt forvirret med disse a og e endingene Men skal jeg ha noen mening om det, så syns jeg det burde være greit å skrive litt som man snakker... sålenge det ikke er slang eller kjemperare dialektord som ingen skjønner... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 17. mars 2012 #71 Del Skrevet 17. mars 2012 (endret) Men skal jeg ha noen mening om det, så syns jeg det burde være greit å skrive litt som man snakker... sålenge det ikke er slang eller kjemperare dialektord som ingen skjønner... Helt enig. Men uansett bør det være i henhold til Bokmålsordboka og norske grammatikkregler, synes jeg. I hvert fall når man skriver i mer eller mindre formelle sammenhenger. Derfor: "skreiv", "hytta", "trappa", "sein" er flott, mens om man f.eks. sier "bærte" for "bar", eller "vi'kke" for "vil ikke", så bør man i skriftlig norsk bruke de formene som er korrekte i henhold til norske skriveregler. Endret 17. mars 2012 av Ludovie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sweet77 Skrevet 18. mars 2012 #72 Del Skrevet 18. mars 2012 Vestkantfruene har kun 3 ord med a-ending. Visa Villa Røa Altså, blir bare nødt til å kommentere denne: Røa tilhører den mer harry delen av vestkanten. Sorry, men her sier vi helst "Røen". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2012 #73 Del Skrevet 18. mars 2012 Nei, så absolutt ikke. Jeg bruker selv a-endinger, som uka, sola, senga, døra, osv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lista Skrevet 18. mars 2012 #74 Del Skrevet 18. mars 2012 Altså, blir bare nødt til å kommentere denne: Røa tilhører den mer harry delen av vestkanten. Sorry, men her sier vi helst "Røen". For det er ikke harry? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Herr Drue Skrevet 18. mars 2012 #75 Del Skrevet 18. mars 2012 Hvordan er det med Majorstua nå? Stemmer det at de har bytta navn på skiltene på selve Majorstua (til Majorstuen)? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2012 #76 Del Skrevet 18. mars 2012 Hvordan er det med Majorstua nå? Stemmer det at de har bytta navn på skiltene på selve Majorstua (til Majorstuen)? Ja, men det er fordi det korrekte navnet er Majorstuen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Herr Drue Skrevet 18. mars 2012 #77 Del Skrevet 18. mars 2012 Pr. definisjon er vel begge "tillatt". Om man legger til grunn hva majoriteten av lokale innbyggere sier, så kan man argumentere for at "Majorstuen" er det riktige. Om man legger historiske kriterier til grunn, er det sannsynlig at "Majorstua" er det riktige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hulaboer Skrevet 18. mars 2012 #78 Del Skrevet 18. mars 2012 Hva synes dere om folk som skriver "husa" istedenfor "husene", og "sein" istedenfor "sen" osv.? Skriftspråket er ikke dialekt. Skal jeg bekynne å skrive "konns'ntrere" fordi det er nærmere slik jeg faktisk snakker? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet 18. mars 2012 #79 Del Skrevet 18. mars 2012 Jeg bruker a-endelser i talemålet, men for det meste et-endelser når jeg skriver, uten å være helt konsekvent. Samme gjelder diftong versus lang vokal. Forøvrig, det som er feil, også i bokmål, er den bergenske varianten med en-endelser på hannkjønnsord. Dette er på ingen måte konservativt eller "fint", men beint frem galt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Herr Drue Skrevet 18. mars 2012 #80 Del Skrevet 18. mars 2012 Skriftspråket er ikke dialekt. Skal jeg bekynne å skrive "konns'ntrere" fordi det er nærmere slik jeg faktisk snakker? Jeg skjønner egentlig ikke poenget ditt. Hvorfor skal du ikke skrive "husa", hvis det er det du faktisk sier? Det er jo i tråd med vanlig rettskrivingspraksis, noe "konns'trere" ikke er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå