Gå til innhold

Skille mellom det å være homofil og det å leve ut legningen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor skiller blant annet kristne mellom det å være homofil og det å leve ut sin homofile legning? Hvorfor er det greit å være homofil/lesbisk så lenge den homofile/lesbiske ikke har en partner? Handler de negative holdingene til homofili kun om sex?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det har noe å gjøre med at det er ikke en person sitt eget valg å være homofil. Slik er man født. Men man har et personlig valg om man skal leve som homofil eller ikke. Så mange kristne godtar at noen er homo men er ikke enig i at de lever som homofil eller lesbe siden det står i bibelen at gud er i mot homofili. (men det står ikke at han er imot homofiler.)

Endret av marielle171
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, står det i Bibelen at Gud er imot homofili? Står det ikke bare et par linjer om at menn ikke skal ligge med menn på samme måte som med kvinner (hva nå enn det betyr, da samleie mellom to menn fysisk ikke er mulig).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skiller blant annet kristne mellom det å være homofil og det å leve ut sin homofile legning? Hvorfor er det greit å være homofil/lesbisk så lenge den homofile/lesbiske ikke har en partner? Handler de negative holdingene til homofili kun om sex?

De kristne forholder seg til ei bok som er full av selvmotsigelser. At de også sier noe som er fullt av selvmotsigelser, burde ikke være noen bombe.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler de negative holdingene til homofili kun om sex?

Ja, det er kun "menn som ligger med menn" som blir nevnt (gjentatte ganger, både i gamle og nye testamentet).

Altså står det ingenting om homofili i seg selv. Og kvinne-kvinne-sex er ikke nevnt i det hele tatt, så lesbene får kjøre på!

Kristne ønsker at homofile skal undertrykke sine seksuelle lyster (dette gjelder forøvrig heteroseksuelle også - med bibelens utallige regler som sier hvem du har rett til å ligge med, i hvilken stilling, osv.)

At noen i år 2012 lar denne boken, skrevet av ørkennomader i bronsealderen, diktere sitt (og andres) sexliv er hinsides all idioti.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elyssa

Det har med skille mellom person og en persons handlinger å gjøre.

Kan dere la TS få svar på spærsmålet sitt i stedet for (nok en gang) la dette bli en debatt om hvorvidt Bibelen er sann eller ikke? Det var ikke det TS spurte om.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har med skille mellom person og en persons handlinger å gjøre.

Kan dere la TS få svar på spærsmålet sitt i stedet for (nok en gang) la dette bli en debatt om hvorvidt Bibelen er sann eller ikke? Det var ikke det TS spurte om.

de fleste som har svart har da prøvd å svare på hvorfor noen skiller mellom å være homofil og homofile legninger? jeg ser en setning som handler om hvorvidt bibelen er sann....

jeg tror det stort sett handler om sex. i følge en del religiøse bør man bare ha sex om man er gift, homofile har ikke lov å gifte seg og kan dermed ikke ha sex uten å synde.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skiller blant annet kristne mellom det å være homofil og det å leve ut sin homofile legning? Hvorfor er det greit å være homofil/lesbisk så lenge den homofile/lesbiske ikke har en partner? Handler de negative holdingene til homofili kun om sex?

Det er fordi det er vanskelig for kristne å forene en god Gud, med et bud om å ekskludere mennesker, om de ikke kan noe for måten de er på. Det er derfor kristne som har vanskelig for å vekkrasjonalisere at mennesker ikke velger legning, er nødt til å støtte seg på at man har et valg om å ha sex eller ei.

For meg som er en rasjonell determinist, så er hele materien bare søppel. Eneste grunnen til at jeg skriver her nå, er fordi jeg er sliten og drittlei.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har noe å gjøre med at det er ikke en person sitt eget valg å være homofil. Slik er man født.

Man er ikke født med en seksuell legning. Ens seksualitet uvikles i løpet av livet. Man fødes med et potensiale. Ifølge naturen er det meningen at man skal bli heterofil. Ellers vil man jo ikke kunne forplante seg. To mennesker av samme kjønn kan ikke få barn sammen. Altså er sex mellom to personer av samme kjønn unaturlig. Noen mennesker veksler mellom de to "legningene", noe som igjen viser at man ikke er født sånn, men har utviklet seg slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge naturen er det meningen at man skal bli heterofil. Ellers vil man jo ikke kunne forplante seg.

Det med at homofile ikke kan forplante seg kan jeg motbevise på 1, 2, 3.

Homofili er over alt i naturen, og det er mange studier som viser at homofili er genetisk. Du burde kanskje lese litt om emnet (og nei, kristenfundamentalistiske sider som kun siterer Bibelen gjelder ikke) før du uttaler deg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at homofile ikke kan forplante seg kan jeg motbevise på 1, 2, 3.

Homofili er over alt i naturen, og det er mange studier som viser at homofili er genetisk. Du burde kanskje lese litt om emnet (og nei, kristenfundamentalistiske sider som kun siterer Bibelen gjelder ikke) før du uttaler deg.

Du sa du kunne motbevise det på 1, 2, 3, men jeg venter fortsatt på beviset ditt. At "homofili er over alt i naturen, og det er mange studier som viser at homofili er genetisk", viser da ikke at sex mellom likekjønnede kan føre til forplantning. Hvis alle bare praktiserte sex med likekjønnede, så ville ingen bli gravide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er ikke født med en seksuell legning. Ens seksualitet uvikles i løpet av livet. Man fødes med et potensiale. Ifølge naturen er det meningen at man skal bli heterofil. Ellers vil man jo ikke kunne forplante seg. To mennesker av samme kjønn kan ikke få barn sammen. Altså er sex mellom to personer av samme kjønn unaturlig. Noen mennesker veksler mellom de to "legningene", noe som igjen viser at man ikke er født sånn, men har utviklet seg slik.

Det er mye homofili blant dyr, så påstanden om at det er unaturlig faller på sin egen urimelighet og enkelt observerbare fakta. Dette er velkjent. Forøvrig så kan man godt tenke seg at under visse betingelser vil det være BRA for en befolkning at deler av den tiltrekkes seksuelt av samme kjønn. Det vil f.eks kunne begrense bestandsveksten, og gi mindre konflikt i fht konkurranse om seksualpartnere. Uhemmet formering fører uvegerlig til overbefolkning, og det er ikke positivt.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er ikke født med en seksuell legning. Ens seksualitet uvikles i løpet av livet. Man fødes med et potensiale. Ifølge naturen er det meningen at man skal bli heterofil. Ellers vil man jo ikke kunne forplante seg. To mennesker av samme kjønn kan ikke få barn sammen. Altså er sex mellom to personer av samme kjønn unaturlig. Noen mennesker veksler mellom de to "legningene", noe som igjen viser at man ikke er født sånn, men har utviklet seg slik.

jeg har hørt en del homofile og bifile si at de først begynte å merke at de var annerledes i 4-5 års alderen, på wikipedia står det at de fleste legger merke til det i 10 års alderen, og identifiserer seg som homofile i 14-16 års alderen. om legning var noe som utviklet seg gjennom livet, hvorfor merker man det da så tidlig?

viste du at det finnest en del dyrearter hvor homofili er vanlig? hvordan kan homofili da være unaturlig?

de aller fleste holder seg vel til en legning når de først har kommt ut, det at noen kommer ut seinere i livet har nokmer med fordommer å gjøre. om det er bifile du tenker på så bytter ikke de legning, de har alltid blitt forelsket i begge kjønn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du sa du kunne motbevise det på 1, 2, 3, men jeg venter fortsatt på beviset ditt. At "homofili er over alt i naturen, og det er mange studier som viser at homofili er genetisk", viser da ikke at sex mellom likekjønnede kan føre til forplantning. Hvis alle bare praktiserte sex med likekjønnede, så ville ingen bli gravide.

selvfølgelig kan ikke sex mellom samme kjønn føre til forplantning, men det betyr da virkelig ikke at homofile ikke kan forplante seg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Presten min (herregud det er en setning jeg aldri trodde jeg skulle si)

hun sier at det forbudet som står i bibelen om at menn ikke skal ligge med menn står der fordi på den tiden var det vanlig at voksne menn lå med veldig unge gutter, og at det egentlig er der det forbudet kommer fra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Presten min (herregud det er en setning jeg aldri trodde jeg skulle si)

hun sier at det forbudet som står i bibelen om at menn ikke skal ligge med menn står der fordi på den tiden var det vanlig at voksne menn lå med veldig unge gutter, og at det egentlig er der det forbudet kommer fra.

Presten min sier at store deler av bibelen stammer fra den tiden når man shoppa litt fra andre religioner her og der, og satte sammen et politisk sammensurium som det egentlig er helt sykt å tro på den dag idag. Selvfølgelig en statskirkeprest, hvem ellers kan si noe sånt. Men hun tror fortsatt på skyapen. Go figure...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man er ikke født med en seksuell legning. Ens seksualitet uvikles i løpet av livet. Man fødes med et potensiale. Ifølge naturen er det meningen at man skal bli heterofil. Ellers vil man jo ikke kunne forplante seg. To mennesker av samme kjønn kan ikke få barn sammen. Altså er sex mellom to personer av samme kjønn unaturlig. Noen mennesker veksler mellom de to "legningene", noe som igjen viser at man ikke er født sånn, men har utviklet seg slik.

Hvorfor er det da mange homofile og lesbiske som hevder at de er født slik, fordi de har vært oppmerksomme på sin legningen siden de var barn? Dersom det er noe som utvikles, burde vel det skje i løpet av en lengre periode enn de første leveårene?

Sex mellom to personer av samme kjønn er unaturlig hevder du, på grunn av manglende avkom. Men hvorfor er det da mulig for mennesket å oppnå seksuell nytelse på andre måter enn ved samleie? Er ikke det et tegn på at sex har flere formål enn kun avkom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det noen som tror at bruken av arguemntet "dersom alle hadde vært homofile så hadde vi ikke kunnet formere oss" som et bevis på at homofili er unaturlig, galt osv? Det er ikke det dette handler om. Det er ingen som tror, forventer eller ønsker at alle mennesker skal være homofile. Homofili er en del av mennesket legninger. Det er en del av vår menneskelige variasjon. "Sett homser på en øde øy og se hva som skjer, det blir ikke barn av det!" Ja, det er også et velbrukt argument. Sett heterofile menn på en øde øy og se hvor mange barn det blir av det. Det blir det samme! Homofili handler om hvem man forelsker seg i, hvem man får seksuelle følelser for. Det handler ikke om infertile menn og kvinner som ønsker seg en verden med kun homser og lesber.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibelen gjør det klart at Guds hensikt var at sex bare skulle finne sted mellom en mann og en kvinne, og bare innenfor ekteskapsordningen. (1. Mosebok 1:27, 28; 3. Mosebok 18:22; Ordspråkene 5:18, 19) Når Bibelen fordømmer utukt, gjelder det både homoseksuelle og heteroseksuelle handlinger. – Galaterne 5:19–21.

Jesus oppfordret ikke etterfølgerne sine til å godta alle slags livsstiler. Han lærte isteden at «enhver som viser tro på ham», skal bli frelst. (Johannes 3:16) Det å vise tro på Jesus betyr blant annet å følge Guds moralnormer, som forbyr visse former for oppførsel – for eksempel homoseksuelle handlinger. – Romerne 1:26, 27.

Bibelen kommer riktignok ikke inn på det biologiske i forbindelse med homoseksuelle, men den sier at noen trekk er dypt rotfestet. (2. Korinter 10:4, 5) Selv om noen føler en dragning mot noen av samme kjønn, sier Bibelen at kristne skal holde seg unna homoseksuelle handlinger.

Dette leder meg til det absolutt uunngåelige spørsmålet:

Hvorfor i all videste verden vil et homofilt menneske ønske å være kristen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette leder meg til det absolutt uunngåelige spørsmålet:

Hvorfor i all videste verden vil et homofilt menneske ønske å være kristen?

Fordi de ønsker det? Kristendommen er mer enn det negative synet på homofili. Noen mennesker trenger å tro, selv om de er homofili.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...