Gå til innhold

Forbrenner kroppen like mye ved gange som ved jogging på samme strekning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Grunnen til at jeg lurer er at jeg ser at folk skriver dette i noen eldre tråder jeg har lest her inne på KG.

Ei skrev at man forbrenner like mye ved å gå som å jogge en strekning på f.eks 3 km. Forskjellen er bare at det tar lenger tid å gå(selvsagt!) :forvirret:

Hvis dette er tilfelle, så kan jeg jo kutte ut jogginga, for jeg synes det er mer slitsomt å jogge enn å gå raskt ;)

Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pellepirat

Kan avkrefte det. Når man jogger bruker du mer energi, du bruker større del av kroppen, og både hjerte, lunge og muskler må jobbe hardere og har bedre utbytte av å jogge.

Testet dette ut på en tredemølle for en tid tilbake, og selvfølgelig kan dataene være noe usikre og stemmer nok ikke 100%; jeg jogget 3km, skrudde ned farten til gangtempo og gikk 3 km. Jeg forbrente ca.50% mer på de 3km med jogging. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bruke mer energi på å jogge den samme strekningen.

Veldig veldig enkelt forklart så må du jo for hvert joggesteg løfte hele kroppen opp fra bakken, i motsetning til gåing hvor man alltid har en fot på jorda og beveger seg mer rett fremover og mindre opp og ned.

Jeg er dårlig på matte og fysikk, så det er den enkleste og beste måten jeg klarer å forklare det på. Forflytning av masse over strekning, og fart.

Endret av Spøkelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig forbrenner du ikke like mye ved å gå som å jogge/løpe fordi du bruker mye mer enegi for å forflytte deg og pulsen blir mye høyere. Derfor forbrenner kroppen mer ved jogging

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tidssone

Dersom du går raskt, forbrenner du ca 380 kalorier pr time.

Dersom du jogger, forbrenner du ca 660 kalorier pr time.

Så. Jogger du fem kilometer på en halv time, har du forbrent 330 kalorier.

Går du fem kilometer på en time, så har du forbrent 380 kalorier.

Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BabyBlue

Dersom du går raskt, forbrenner du ca 380 kalorier pr time.

Dersom du jogger, forbrenner du ca 660 kalorier pr time.

Mja. Jeg tror det er mer eksakt å ta hensyn til vekt når det gjelder forbrenning. Er det ikke et regnestykke hvor du blander inn vekt og antall km du løper som gir et mer eksakt svar? Har glemt hva det var, håper noen husker det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tidssone

Mja. Jeg tror det er mer eksakt å ta hensyn til vekt når det gjelder forbrenning. Er det ikke et regnestykke hvor du blander inn vekt og antall km du løper som gir et mer eksakt svar? Har glemt hva det var, håper noen husker det :P

Men forholdet mellom vekt og antall kalorier man forbrenner henholdsvis ved jogging og gange blir vel omlag det samme? (Altså dersom du tenker på at en stor person forbrenner mer pr time, enn en liten og lett person? Jeg kan feks forbrenne 350/600, mens en annen forbrenner 300/550?)

Endret av Tidssone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg lurer er at jeg ser at folk skriver dette i noen eldre tråder jeg har lest her inne på KG.

Ei skrev at man forbrenner like mye ved å gå som å jogge en strekning på f.eks 3 km. Forskjellen er bare at det tar lenger tid å gå(selvsagt!) :forvirret:

Hvis dette er tilfelle, så kan jeg jo kutte ut jogginga, for jeg synes det er mer slitsomt å jogge enn å gå raskt ;)

Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Som andre her sier, så forbrenner du mindre på å gå 3 km versus å jogge 3 km. Det sykldes at gange er mer energieffektivt enn å jogge. Om du jogger i 7 km/t eller 9 km/t gjør derimot ikke så stor forskjell.

På en ergometersykkel derimot er det praktisk talt null forskjell på om du tråkker 75 watt i snitt i én time eller 150 watt i snitt i en halvtime. (Watt er benevningen for effekt, som er arbeid per tid.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...