Gå til innhold

Disiplinering av barn

Fremhevede innlegg

Gjest Huskatta
Skrevet

Makt gir respekt. Du ville ha respekt for en voldtektsmann med flere muskelmenn med seg. Da ville du vise han stor respekt og ikke si noe fornærmende mot han. Av respekt for hans makt.

:skratte:

Herrefred. Det er foreldre og disiplin det er snakk om her. Ikke en maktsyk voldtektsmann og hans muskelmenn.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har reist en del og jeg må bare si at den generasjonen med norske ungdommer som vokser opp nå er noe av det lateste mest overfladiske jeg har sett. I Europa er kulturen en helt annen. Der tiltaler de voksne med "De" og "Dem" og er høflige. Jeg synes ikke norsk ungdom er slik. Syns norsk ungdome ofte er kverulerende, late, bortskjemte, overfladiske, udisiplinert, og forventer at ting kommer oppi fanget deres uten arbeid.

Mine barn er oppdratt uten slag og trussler . De er oppdratt med min form for respekt . Min eldste er en ren 6er student, jobber ved siden av studiene . Og har min hengivenhet og respekt.

Min yngste er et omgjengelig og sosialt barn med mange gode venner . Godt likt av alle andre voksne og . Og har min hengivenhet og respekt .

• Liker 2
Gjest Huskatta
Skrevet

Jeg har reist en del og jeg må bare si at den generasjonen med norske ungdommer som vokser opp nå er noe av det lateste mest overfladiske jeg har sett. I Europa er kulturen en helt annen. Der tiltaler de voksne med "De" og "Dem" og er høflige. Jeg synes ikke norsk ungdom er slik. Syns norsk ungdome ofte er kverulerende, late, bortskjemte, overfladiske, udisiplinert, og forventer at ting kommer oppi fanget deres uten arbeid.

Ja? Mener du at det er greit å slå våre barn da?

Skrevet

Makt gir respekt. Du ville ha respekt for en voldtektsmann med flere muskelmenn med seg. Da ville du vise han stor respekt og ikke si noe fornærmende mot han. Av respekt for hans makt.

Jeg ville aldri respektert ham, jeg ville fryktet ham (kanskje ikke personlig) jeg ville avskydd ham. Men han ville aldri få min respekt .

Denne forståelsen av ordet respekt er et problem når man kommuniserer .

• Liker 3
Skrevet

Og du tror norske ungdommer ville blitt bedre om de hadde fått juling i oppveksten?

Skrevet

Respekt meg midt i ræva.

Respekt og frykt er ikke synonymer, vet du?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja? Mener du at det er greit å slå våre barn da?

Nei, ikke nødvendigvis, men det er noe gale fatt med dagens ungdom. jeg vet om flere ungdommer der jeg bor som hadde hatt godt av å få seg en irettesettelse. Men neida...poden har alltid rett. Opplever at unger er frekke, roper etter f.eks.eldre og sier stygge ting og gjør hærverk. Hvorfor? Fordi de slipper unna med det!

• Liker 4
Skrevet (endret)
:nigo: postet dobbelt Endret av Bernardette
Skrevet

Hva mener en når en sier : Det er et menneske jeg virkelig respekterer ?

Mener en da et en frykter det mennesket fordi det har makt til å skade en ?

Eller mener en at det er et menneske en mener gjør gode ting , og at man gjerne vil følge dets eksempel ?

Jeg mener det siste .

• Liker 4
Skrevet

Respekt meg midt i ræva.

Respekt og frykt er ikke synonymer, vet du?

Wooow , bernardette , der var vi enige gitt .

AnonymBruker
Skrevet

TS: Utsagnet om respekt og voldtektsmann var helt bak mål. Vet ikke hvem som kom med det, men det var ikke meg. La oss ikke avspore og diskutere noe som er så dumt. Aller er enig om at ingen respekterer en voldtektsmann med muskelmenn. Det er kun frykt.

• Liker 2
Skrevet

Wooow , bernardette , der var vi enige gitt .

Jeg tenkte faktisk det samme da jeg leste dine svar over.

Skål for den.

Skrevet

Nei, ikke nødvendigvis, men det er noe gale fatt med dagens ungdom. jeg vet om flere ungdommer der jeg bor som hadde hatt godt av å få seg en irettesettelse. Men neida...poden har alltid rett. Opplever at unger er frekke, roper etter f.eks.eldre og sier stygge ting og gjør hærverk. Hvorfor? Fordi de slipper unna med det!

Eller fordi de aldri har blitt fortalt hvordan andre føler når man gjør sånn. Straff kan være noe så enkelt som at en du respekterer synes du gjorde noe forkastelig .

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Eller fordi de aldri har blitt fortalt hvordan andre føler når man gjør sånn. Straff kan være noe så enkelt som at en du respekterer synes du gjorde noe forkastelig .

Hvis du har barn som er så følsomme at de bryr seg så mye om omgivelsene, så hjelper det nok. Hjekper ikke hvis du har en følelseskald tenåring uten empati for annet enn dataspillene sine.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vær iallefall konsekvent, og gi gode grunner for reglene dere setter. Det er bare sånn er aldri et akseptabelt svar.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Respekterer man noen som ikke straffer en når en gjør noe gale da?

Det gjorde ikke jeg.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du har barn som er så følsomme at de bryr seg så mye om omgivelsene, så hjelper det nok. Hjekper ikke hvis du har en følelseskald tenåring uten empati for annet enn dataspillene sine.

Men da har jo noe blitt gjort grundig galt helt fra startet av oppveksten.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men da har jo noe blitt gjort grundig galt helt fra startet av oppveksten.

Vil du da si at foreldre som har barn som blir narkomane gjør noe grundig gale fra starten? Jeg trodde at det var noe som kunne hende alle. Se bare på Ninni Stoltenberg?

• Liker 1
Skrevet

Disiplinering er etter min mening feil ord i forhold til barn , det henspiller mer på hunder .

Det det handler om er sosialisering . Barn må lære de sosiale spillereglene som gjelder i samfunnet . De lærer de best via eksemplets makt .

Har en foreldre som ikke behandler andre bra vil man heller ikke lære de sosiale kodene som gjelder i storsamfunnet .

Og her er man inne på selve problemet med arvbar sosial status .

• Liker 1
Skrevet

Respekterer man noen som ikke straffer en når en gjør noe gale da?

Det gjorde ikke jeg.

Det finnes mange måter å straffe et barn på uten å SLÅ dem. Jeg blir helt satt ut av meningene dine...

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...