AnonymBruker Skrevet 15. mars 2012 #1 Skrevet 15. mars 2012 Disiplinerer dere barna deres? Hva er "lov"? Har diskutert med samboer og vi har litt ulike syn på dette. Vi ønsker barn i fremtiden. Jeg syns at mine foreldre var for snille til tider. Et par krokodille tårer også fikk jeg ofte viljen min. Jeg vil si at jeg har fått oppdragelse inn i de voksne år ved å få tilbakemeldinger fra venninner og kjærester, evt. gjennom å miste nære bekjentskap. Noe som har vært en hard lekse til tider. Har lest litt rundt dette med oppdragelse. Noen mener at vi aldri skal legge hånd på barna, men snakke med dem. Hva gjør man med f.eks. gutter som kan være voldsomme og som ikke "forstår" tilsnakk? Her mener min samboer at et klaps på kinnet er lov hvis barnet går veldig langt over streken. Jeg er litt usikker på hva jeg føler i forhold til dette. Vil at vi skal ha likt syn på dette før vi får barn, vil ikke risikere at noen ser noe og tror at vi mishandler barna våre og ringer barnevernet. Føler at det skal nesten ingenting til før folk skriker barne mishandling. Jeg vil ønske å være en god forelder men samtidig ha klare grenser. Er klaps på bak lov for å irettesett et barn? Gir noen av dere barna ørefiker ved alvorlige overtredelser? Hvor går grensen mellom disiplin og mishandling? Takk for svar? 1
Bjørn82 Skrevet 15. mars 2012 #2 Skrevet 15. mars 2012 Disiplinerer dere barna deres? Hva er "lov"? Har diskutert med samboer og vi har litt ulike syn på dette. Vi ønsker barn i fremtiden. Jeg syns at mine foreldre var for snille til tider. Et par krokodille tårer også fikk jeg ofte viljen min. Jeg vil si at jeg har fått oppdragelse inn i de voksne år ved å få tilbakemeldinger fra venninner og kjærester, evt. gjennom å miste nære bekjentskap. Noe som har vært en hard lekse til tider. Har lest litt rundt dette med oppdragelse. Noen mener at vi aldri skal legge hånd på barna, men snakke med dem. Hva gjør man med f.eks. gutter som kan være voldsomme og som ikke "forstår" tilsnakk? Her mener min samboer at et klaps på kinnet er lov hvis barnet går veldig langt over streken. Jeg er litt usikker på hva jeg føler i forhold til dette. Vil at vi skal ha likt syn på dette før vi får barn, vil ikke risikere at noen ser noe og tror at vi mishandler barna våre og ringer barnevernet. Føler at det skal nesten ingenting til før folk skriker barne mishandling. Jeg vil ønske å være en god forelder men samtidig ha klare grenser. Er klaps på bak lov for å irettesett et barn? Gir noen av dere barna ørefiker ved alvorlige overtredelser? Hvor går grensen mellom disiplin og mishandling? Takk for svar? Ta fra dem lekene sine. Sett dem på rommet og sørg for at det er kjedelig for dem å "sone" for sine synder. Forklar dem hvorfor det er sånn og vær bastant. 2
OhSerendipity Skrevet 15. mars 2012 #3 Skrevet 15. mars 2012 (endret) Uansett hva barnet har gjort, så er et klaps aldri greit, etter min mening. Det skaper ikke respekt overfor foreldrene, kun frykt. Det finnes andre og BEDRE måter å vise barnet at det de gjorde ikke var greit og at de aldri må gjøre det igjen. Alle barn går over streken i blant, det er sånn de lærer og det er opp til foreldrene å lære dem - men ikke ved å SLÅ dem. Endret 15. mars 2012 av OhSerendipity 9
Gjest frøken am Skrevet 15. mars 2012 #4 Skrevet 15. mars 2012 Hva LÆRER barnet når du klapser det? Jævli umoden samboer du har. Han er ikke klar for å få barn. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2012 #5 Skrevet 15. mars 2012 Men hva gjør dere hvis f.eks. tenåringene skjeller ut mor, og er skikkelig stygg i språket? Eller hvis de stjeler bil og kræsjer den, eller drikker uten lov, kommer ikke hjem til avtalt tid, gjør faenskap, stjeler? osv.... 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2012 #6 Skrevet 15. mars 2012 Hva LÆRER barnet når du klapser det? At det som barnet gjorde var galt og hvis barnet ikke ønsker å bli klapset igjen så må barnet lytte til foreldrene sine. 3
OhSerendipity Skrevet 15. mars 2012 #7 Skrevet 15. mars 2012 At det som barnet gjorde var galt og hvis barnet ikke ønsker å bli klapset igjen så må barnet lytte til foreldrene sine. Som sagt, jeg tror ikke det vil ha ønsket effekt. Når et barn blir slått, vil det bare skape frykt. Barnet skal ikke unngå å gjøre noe fordi de er redde for foreldrene sine, men fordi de forstår at det er galt. Det er en stor og viktig forskjell. 4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2012 #8 Skrevet 15. mars 2012 Men hva gjør dere hvis f.eks. tenåringene skjeller ut mor, og er skikkelig stygg i språket? Eller hvis de stjeler bil og kræsjer den, eller drikker uten lov, kommer ikke hjem til avtalt tid, gjør faenskap, stjeler? osv.... Husarrest, inndragelse av mobil,pc og andre tekniske duppeditter osv. Om arvingen stjeler og kræsjer bilen så blir det anmeldt. Blir h*n tatt i stjeling/ med tyvegods hjemme må h*n pent levere det tilbake til rettmessige eier. Og deretter blir det bestilt time hos familevernet for samtaler. Man slår ikke! 5
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2012 #9 Skrevet 15. mars 2012 Hva LÆRER barnet når du klapser det? Jævli umoden samboer du har. Han er ikke klar for å få barn. Han sier at han selv ble oppdradd slik og han hadde så mye respekt for faren sin at han aldri lagde ugagn. Han har fått to eller tre ørefiker i sitt liv, og etter det har han lært. Han har en god utdanning, god jobb, aldri rotet med narkotika, stjålet noe eller laget noe ugagn. Han er veldig disiplinert og sannsynligvis den skikkeligste personen jeg kjenner. Ikke noe tull her i gården. Dessuten er det en litt annen kulturell bakgrunn han kommer fra, noe som kanskje er litt annerledes enn vår norsk, der alt er lov. Misforstå meg ikke, jeg mener ikke belte slåing og mishandling av typen som har vært i avisene de siste årene (der foreldre får barn til å drikke farlige ting, eller nekte mat slik at det er skaldelig) 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2012 #10 Skrevet 15. mars 2012 Som sagt, jeg tror ikke det vil ha ønsket effekt. Når et barn blir slått, vil det bare skape frykt. Barnet skal ikke unngå å gjøre noe fordi de er redde for foreldrene sine, men fordi de forstår at det er galt. Det er en stor og viktig forskjell. Nei, barna lærer seg respekt, å respektere foreldrene sine. De lærer seg å adlyde sine foreldre av respekt for dem. De lytter til det foreldrene sier av respekt. 2
sebastianen Skrevet 15. mars 2012 #11 Skrevet 15. mars 2012 Respekt, respekt, respekt.... Man slår ikke andre mennesker , heller ikke (og særlig ikke) barn . Man lever sammen, man viser hverandre respekt . Man har regler såklart som man forventer at følges. Man er konsekvent. Man viser med sitt eksempel hvordan man ønsker barna skal oppføre seg mot andre . Man gir frihet etter som de blir større, kombinert med ansvar . Men først og fremst , se barnet ditt som den fantastiske personen det er . Man kan ikke gjøre barna til små versjoner av seg selv , men må godta at de er seg selv . 5
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2012 #12 Skrevet 15. mars 2012 TS her. Hvor går disiplinering over til mishandling? Jeg syns at jeg selv hadde hatt godt av en ørefik eller to i løpet av oppveksten, da hadde jeg kanskje lært meg respekt litt tidligere. Men jeg snakker ikke om å innføre det som standard straff. Da vil det jo ha motsatt virkning. 1
sebastianen Skrevet 15. mars 2012 #13 Skrevet 15. mars 2012 Nei, barna lærer seg respekt, å respektere foreldrene sine. De lærer seg å adlyde sine foreldre av respekt for dem. De lytter til det foreldrene sier av respekt. Nei, denne "respekten" du snakker om her er bunnet i frykt for konsekvenser eventuellt slag. Ekte respekt kommer av å ønske å gjøre det riktige og at du mener den personen du respekterer gjør det riktige . 2
Gjest Huskatta Skrevet 15. mars 2012 #14 Skrevet 15. mars 2012 (endret) Nei, barna lærer seg respekt, å respektere foreldrene sine. De lærer seg å adlyde sine foreldre av respekt for dem. De lytter til det foreldrene sier av respekt. Hvordan kan man respektere folk som slår? Barna lærer å frykte foreldrene ikke å respektere dem. Det er en grunn til at det er forbudt ved lov her i Norge. Jeg er så glad for at mange barn er fullt klar over sine rettigheter. De vet at mor og far ikke har lov å slå, så hva lærer barna når foreldrene selv gjør noe galt? Endret 15. mars 2012 av Huskatta 1
OhSerendipity Skrevet 15. mars 2012 #15 Skrevet 15. mars 2012 Nei, denne "respekten" du snakker om her er bunnet i frykt for konsekvenser eventuellt slag. Ekte respekt kommer av å ønske å gjøre det riktige og at du mener den personen du respekterer gjør det riktige . Akkurat dette jeg mente
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2012 #16 Skrevet 15. mars 2012 Nei, denne "respekten" du snakker om her er bunnet i frykt for konsekvenser eventuellt slag. Ekte respekt kommer av å ønske å gjøre det riktige og at du mener den personen du respekterer gjør det riktige . All straff medfører frykt. Det er poenget med straff, å skape frykt. Det er derfor fleste mennesker ikke raner banker, fordi de har respekt for politi og fengsel. Barn lærer seg respekt gjennom noen klapser på kinnet og øret. Det gjør vondt, barnet får respekt for sine foreldre. Slik lærer barn å gjøre det riktige, av respekt for sine foreldre. 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2012 #17 Skrevet 15. mars 2012 Hvordan kan man respektere folk som slår? Barna lærer å frykte foreldrene ikke å respektere dem. Det er en grunn til at det er forbudt ved lov her i Norge. Jeg er så glad for at mange barn er fullt klar over sine rettigheter. De vet at mor og far ikke har lov å slå, så hva lærer barna når foreldrene selv bryter loven? Jeg har reist en del og jeg må bare si at den generasjonen med norske ungdommer som vokser opp nå er noe av det lateste mest overfladiske jeg har sett. I Europa er kulturen en helt annen. Der tiltaler de voksne med "De" og "Dem" og er høflige. Jeg synes ikke norsk ungdom er slik. Syns norsk ungdome ofte er kverulerende, late, bortskjemte, overfladiske, udisiplinert, og forventer at ting kommer oppi fanget deres uten arbeid. 5
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2012 #18 Skrevet 15. mars 2012 Hvordan kan man respektere folk som slår? Barna lærer å frykte foreldrene ikke å respektere dem. Det er en grunn til at det er forbudt ved lov her i Norge. Jeg er så glad for at mange barn er fullt klar over sine rettigheter. De vet at mor og far ikke har lov å slå, så hva lærer barna når foreldrene selv gjør noe galt? Makt gir respekt. Du ville ha respekt for en voldtektsmann med flere muskelmenn med seg. Da ville du vise han stor respekt og ikke si noe fornærmende mot han. Av respekt for hans makt.
sebastianen Skrevet 15. mars 2012 #19 Skrevet 15. mars 2012 All straff medfører frykt. Det er poenget med straff, å skape frykt. Det er derfor fleste mennesker ikke raner banker, fordi de har respekt for politi og fengsel. Barn lærer seg respekt gjennom noen klapser på kinnet og øret. Det gjør vondt, barnet får respekt for sine foreldre. Slik lærer barn å gjøre det riktige, av respekt for sine foreldre. Vi har veldig forskjellig forståelse av ordet respekt . Vi har og forskjellig forståelse av andre mennesker personlige sfære . Og ikke minst har vi forskjellig forståelse av barn. 4
OhSerendipity Skrevet 15. mars 2012 #20 Skrevet 15. mars 2012 Makt gir respekt. Du ville ha respekt for en voldtektsmann med flere muskelmenn med seg. Da ville du vise han stor respekt og ikke si noe fornærmende mot han. Av respekt for hans makt. Jeg tror du har misforstått hva respekt faktisk handler om. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå