Gå til innhold

Hvordan gi råd til lillesøster?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ville ihvertfall sagt det til henne fortest. Broren min hadde en jente i klassen på ungdomskolen som hadde omsorgssvikt i hjemmet, hun var den eneste jenta i klassen som ikke barberte seg under armene. Hun ble mobbet så mye at hun sluttet på skolen(Dog var det andre ting hun ble mobbet for og). Si det som det er, ungene nå til dags er ganske voksne i en alder av 12. Fortell henne at jenter barberer bort hårene under armene for hygienes skyld. Hun vil nok ikke lukte svettelukt. Jeg ser ikke problemet med å si noe sånt til sin søster.

Det der er det dummeste jeg har lest på lenge. Man barberer seg ikke under armene pga hygiene. Det er ikke håret som lukter vondt, men svetten. Man kan ha svære dusker under armene og fortsatt lukte friskt og godt, og være hårløs og stinke svette. Å barbere seg er KUN pga utseende. Hjelp...

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi jeg er ikke så direkte. Er det så nøye da? Kan du ikke prøve å hjelpe istedenfor?

Jeg syns Noz ga deg et godt råd jeg. Slik jeg tenker så er det mye bedre at du sier "kom så skal jeg lære deg å barbere deg under armene" som om det ikke var noe spesielt (flaut), enn at du legger det fram på en slik måte at "dette er noe flaut". Du må vise henne at du har et avslappet forhold til det akkurat som å pusse tennene. Syns du det er flaut, så skjønner din søster det, og da blir det flaut for henne.

Jeg hadde bare sagt "jeg måtte kjøpe meg ny høvel i går, kjøpte en til deg også, tenkte jeg kunne vise deg hvordan det er best å få barbert under armene" eller noe sånt.

Støtter også ideen fra en annen her om å lage en spadag. Da kan dere ta ansiktsmaske ta agurk på øyelokkene (hehe der skrev jeg faktisk gulerot først), kure håret, skrubbe dere osv. Inni der lurer du inn å barbere armhulene og legger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken am

Du må huske på at hvis DU er den som nevner det er det DU som legger presset på henne.

Det er jo tydeligvis ikke der ettersom hun ikk har kommet og spurt noen av dere ;)

Endret av frøken am
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre påpeker så synes jeg ikke du skal tilby deg å vise henne hvordan å barbere seg direkte. Man må ikke barbere seg, og hun bør selv få finne ut om hun ønsker det eller ikke. Jeg ville heller ha latt henne forstå at hun gjerne må komme til deg dersom hun har spørsmål. Si noe sånt som "Nå som du kommer i puberteten så skjer det mye forandringer med kroppen din. Det er bare å spørre hvis det er noe du lurer på eller trenger hjelp med. Ikke alt det er like greit å prate med mamma om."

Og så kan du gjerne la ting som barbersaker, bind og tamponger ligge lett tilgjengelig slik at hun kan eksperimentere litt på egenhånd dersom hun ønsker det.

Helt enig, dette er som jeg ville svart også. :)

Det er ikke skammelig å ikke barbere seg under armene som 12-13-åring. Og det er ikke uhygienisk å ikke barbere seg, så det er direkte feilopplysning til deg om du tror det TS.

Det er mye som skjer i puberteten, og som Kara W sier, si heller ifra om at du er der for henne om hun lurer på ting som skjer, la henne vite at hun kan snakke med deg om ting.

Men du bør også selv bli klar over at barbering, både når det gjelder under armer, legger og andre steder, er HELT personlige valg. Det har IKKE med hygiene å gjøre, og det er IKKE greit om noen prøver å mobbe for det. Dette er ett press som du legger på din søster, dersom du buser for mye på og dersom du legger det frem osm noe hun MÅ gjøre.

Selv fant jeg ut av slikt selv. Var ofte på badet samtidig som moren min, og la merke til at hun gjorde det. Husker jeg spurte og gravde litt rundt hvorfor og sånt, og hun svarte at hun likte det best slik. Så det var nysgjerrighet som fikk meg inn på det, og valget var helt mitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jenta

Hvorfor ikke bare gi henne en liten gave, feks en toalettmappe med barberhøvel, deodorant, litt sminke og andre jentesaker ;) Det gjorde jeg med lillesøsteren min , og hun satte veldig pris på det..! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

Syns du de som har hår under armene er ekle?

hahaaa, det var da virkelig IKKE det jeg skrev :roll:

jeg mente at det ikke er særeget henne å ha hår under armene, alle mennesker har jo det! så hun kan jo ikke ta seg nær av at akkuratt HUN bør fjerne hårene under armene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mamma har aldri barbert seg i hele sitt liv og jeg fikk heller ikke noe "kurs" av storesøsteren min, men jeg fant da ut av det alikevel! Skjønner ikke hvorfor TS må gjøre noe i det hele tatt, jeg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er det dummeste jeg har lest på lenge. Man barberer seg ikke under armene pga hygiene. Det er ikke håret som lukter vondt, men svetten. Man kan ha svære dusker under armene og fortsatt lukte friskt og godt, og være hårløs og stinke svette. Å barbere seg er KUN pga utseende. Hjelp...

Jeg synes ihvertfall det er uhygenisk og ekkelt å ikke fjerne hår under armene, føler meg ikke ren om jeg ikke fjerner håret. Fint å påpeke at det var det dummeste du har lest, sier litt om deg. Regner med du lar håret vokse å gro jeg da:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ihvertfall det er uhygenisk og ekkelt å ikke fjerne hår under armene, føler meg ikke ren om jeg ikke fjerner håret. Fint å påpeke at det var det dummeste du har lest, sier litt om deg. Regner med du lar håret vokse å gro jeg da:-)

Det ER ikke uhygienisk. Punktum. Om du lukter svette, så er det fordi du ikke har vasket deg skikkelig under armene, ikke fordi du har hår der.

Og hva har det med saken å gjøre om jeg lar det vokse eller ikke? Om jeg gjør det, så er jeg uhygienisk mener du? Jeg syns det er penest uten hår under armene, og uten hår på leggene, så jeg tar det bort selv. Men ikke fordi det er uhygienisk. Det er bare tull.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jeg blir tillagt en del meninger her.

Selvsagt skal hun få lov å velge selv, jeg kommer ikke til å presse henne til noe som helst. Jeg har selv et avslappet forhold til kroppshår. Jeg er også klar over at det ikke er uhygienisk, hvor har jeg skrevet det? Jeg er REDD for at hun skal bli mobbet, jeg sier ikke at det er GREIT at folk mobber for det. Jeg VET det er et personlig valg, er det slemt av meg å vise henne hva slags muligheter hun har? "Bør bli klar over at det er et personlig valg"? Herregud menneske, jeg er ikke dum, og jeg er ikke hysterisk når det kommer til kroppshår.

Søsteren min er litt sosialt treg i forhold til de andre i klassen, og sliter en del med dette. Jeg prøver bare å gjøre det litt lettere for henne, for dette er en ting som hun typisk ikke tenker over selv.

Barn og famile altså. Skulle postet på generell debatt...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahaaa, det var da virkelig IKKE det jeg skrev :roll:

jeg mente at det ikke er særeget henne å ha hår under armene, alle mennesker har jo det! så hun kan jo ikke ta seg nær av at akkuratt HUN bør fjerne hårene under armene!

Fra innlegget ditt: "det er jo ikke hun som er ekkel som har hår under armene"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg synes det er tragisk med denne kroppshårfobien man møter overalt, og at BARN skal påføres skyld og skam over noe som er helt naturlig når de kommer i puberteten.

Endret av Arabella
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken am

Jeg synes det er tragisk med denne kroppshårfobien man møter overalt, og at BARN skal påføres skyld og skam over noe som er helt naturlig når de kommer i puberteten.

Amen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Misteltein

Jeg synes det er tragisk med denne kroppshårfobien man møter overalt, og at BARN skal påføres skyld og skam over noe som er helt naturlig når de kommer i puberteten.

+1.

Jeg tviler på at vi hadde sett denne tråden om det var snakk om lillebror.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Misteltein

Det der er det dummeste jeg har lest på lenge. Man barberer seg ikke under armene pga hygiene. Det er ikke håret som lukter vondt, men svetten. Man kan ha svære dusker under armene og fortsatt lukte friskt og godt, og være hårløs og stinke svette. Å barbere seg er KUN pga utseende. Hjelp...

Hvis det hadde vært på grunn av hygiene, så hadde vel gutter også gjort det?

Enig i det du skriver.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det en trettenåring ikke får høre fra vennene sine om sånne ting, trenger de ikke å vite.

Jeg synes det er veldig unødvendig å plante enda en utseendegreie i hodet på en ungjente, for slikt greier de dessverre utmerket godt på egenhånd. Unntaket må være hvis hun er veldig "klumsete" sosialt, allerede er mobbet eller sliter med å oppfatte signaler og sosial kodeks blant venninner. Da er det greit med et lite hint. Men for det store flertallet av trettenåringer tror jeg dette er max unødvendig å ta opp- og jeg ville i alle fall ikke brukt ordet "ekkel", som en foreslo over her...

Har ikke lest hele tråden, men så fremt jenta ikke tilfeldigvis er venneløs vil jeg si meg enig i dette. Jeg husker at ei av mine venninner begynte å snakke om hår under armene og at hun hadde lånt barberhøvelen til storesøsteren, og da hadde jeg ikke et eneste hårstrå, så siden var jeg på utkikk og gleder meg (!) til jeg også kunne barbere. Ei annen venninne husker jeg lurte på om jeg visste hva utflod var og om jeg trodde det var det hun hadde fått, og da var jeg også obs. på slike ting. Mensen snakket vi om lenge før vi fikk det også.

Alt dette ble gjort uten foreldreinvolvering. Noen delte selvsagt mye med foreldre, men samtalene var baserte på nysgjerrighet, egenerfaringer og Kropp og topp/Klara klok etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror ikke det er så lurt av deg å "anbefale" henne å barbere seg. Som nevnt tidligere så gir du henne bare enda en bekymring. "De bryr seg om at jeg har hår under armene? Hva annet virker frastøtende ved meg?" Hun er bare 12 år.

Om hun selv føler behovet kommer hun sikkert til å finne ut en måte som passer fint for henne. Men om du allikevel vil være behjelpelig kan du heller si at hvis hun vil lære seg å barbere seg, så kan du gjerne vise henne hvordan hun skal gjøre det for å unngå irritasjon osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ingen storesøster til å fortelle meg hvordan ting fungerte.. Husker jeg sparte lenge til å kjøpe en veet hårfjerningskrem en gang, var kanskje 14 år, på den tiden det var helt nytt og masse reklame for det, desverre luktet det helt fanastisk vondt over hele huset, tilslutt fant mamma den og ble helt hysterisk.. Hun er og av det 'naturlige slaget' som aldri har barbert et hår noen gang.. Men jeg klarte å knekke koden selv tilslutt allikevel:)

Mitt tips, vær en god søster som lytter og hjelper!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si det til henne! Storesøsteren min sa det til meg da jeg var 12 også, hun sa det bare rett ut. "Du burde barbere leggenedine ogta håret under armene også", så enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker jeg spurte søsteren min om hjelp, jeg trodde hvert merke på barberhøvler gjorde hver sin ting og skjønte ikke hvilken jeg skulle bruke til hva eller hvilken jeg skulle kjøpe:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...