Gå til innhold

1. Abort


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1. Jeg er 17 år(om én time) og har klart å bli gravid. Jeg har helt panikk. Aner ikke hva jeg skal gjøre og jeg vet at om jeg bare samlet meg litt så hadde jeg helt sikkert klart å finne noe på nettet om hvor jeg får tatt abort, men isteden så bare ender jeg opp på alle masse debattsider om abort, fakta om det, når det ble stiftet også videre. Kan noen være så snill å finne en link eller eventuelt bare fortelle meg hvordan jeg går frem om jeg ønsker å ta en abort.

2. Så har jeg et spørsmål til. Er det moralsk riktig å fortelle faren til barnet om aborten selv om jeg uansett tar en abort? Jeg må også legge til her at jeg i tillegg har planer om å gjøre det slutt.

Jeg er nemlig redd han skal prøve å få meg til å beholde det i og med at han er 8 år eldre enn meg og var både klar og skulle få barn for noen år siden med en annen kjæreste. Han har dessuten sånne håp om at jeg er den rette og at vi skal være sammen resten av livet, noe jeg ikke er helt klar for. Jeg er jo ganske mye yngre. OG derfor ønsker jeg å holde det hele hemmelig, men er usikker på om det egentlig er helt greit av meg. Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å få abort må du snakke med legen din, det er h*n som må henvise deg videre. Du må nok ha en ultralyd for å finne ut hvor langt du er på vei, men dette forteller legen din deg mer om.

Nei, du må ikke fortelle kjæresten din verken om at du er gravid eller at du tar abort, det er helt opp til deg.

Lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må snakke med legen din evt. gå på en helsestasjon for unge så forteller de deg hva du skal gjøre videre. Det er jo ganske seriøst med graviditet og abort så jeg vil anbefale at du forteller det til en voksen du stoler på, kanskje moren din? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Indra

1. Jeg er 17 år(om én time) og har klart å bli gravid. Jeg har helt panikk. Aner ikke hva jeg skal gjøre og jeg vet at om jeg bare samlet meg litt så hadde jeg helt sikkert klart å finne noe på nettet om hvor jeg får tatt abort, men isteden så bare ender jeg opp på alle masse debattsider om abort, fakta om det, når det ble stiftet også videre. Kan noen være så snill å finne en link eller eventuelt bare fortelle meg hvordan jeg går frem om jeg ønsker å ta en abort.

Hvis du bor i eller i nærheten av Oslo kan du ringe rett til sykehuset, trenger ikke gå via legen din da. Da får du time til undersøkelse og så abort.

TIMEBESTILLING:

Ullevål, Gynekologisk Poliklinikk, tlf. 22 11 98 31, kl.09.00-11.00/ 12.30-14.00.

Rikshospitalet-Radiumhospitalet Gynekologisk ekspedisjon, tlf. 23 07 46 47, kl. 08.00-15.00

Endret av Indra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff for en kjip situasjon :(

Tenkte før jeg las alt, at selvfølgelig burde man fortelle det.. Men om du skal gjøre det slutt, og at han faktisk føler det slik, som du ikke gjør så er det kanskje for det beste å ikke si noe? :S

Spørs hvordan forhold man har egentlig ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg unna debattsidene om abort, ihvertfall. Å lese der fører ikke noe godt med seg. :)

Ta kontakt med fastlegen din eller helsestasjon for ungdom. De kan hjelpe deg med henvisning til abort, og de kan også svare på spørsmålene du måtte ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du tar kontakt med fastlegen din, eller med helsestasjonen for ungdom. Du kan også ta en telefon til amathea dersom du behøver noen å prate med. Disse støtter ditt valg uansett hva det er, og kan hjelpe deg dersom du har spørsmål.

Jeg synes ikke det er umoralsk av deg å ikke fortelle det til faren. I dette tilfellet trur jeg at det bare gjør situasjonen værre. Dette er ditt valg, som du har tatt, og ikke noe han har noe med.

Og unngå å lese rundt på nett. Det står så utrolig mye dumt og feil der ute, og det er alt for mye skremselspropaganda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok abort selv når jeg var seksten.. det jeg gjorde var å ringe opp til sykehuset(ikke nødnummeret), så ble jeg ført over til kvinnekliniken. da spurte en dame om hva det gjaldt. og da sa jeg skulle ha en time til abort. da sa dem hva som kom til å skje på den første timen før selve aborten og spurte om når jeg hadde mensen sist, hvor gammel jeg var, osv. gikk veldig fint, selv om abort var noe jeg ikke ville - ble pressa til det.. men tror det er mest normalt å bestille time hos fastlegen din også ordner de time på sykehuset for deg, da.

jeg synes du skal si det til han, uansett om du velger å ta abort. han har rett til å vite om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...