Gå til innhold

pensjon


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

For de som blir utslitte av jobben sin, så finnes fortsatt uførepensjon. Den knipes ikke slik som alderspensjonen. Derfor vil det "lønne" seg for mange å gå av med uførepensjon når de er 59, heller enn å ikke orke mer når de er 62, for rundt den alderen skal de visst være meget restriktive med uførepensjon - i tilfelle det blir brukt som "alderspensjon v 62".

Når det er sagt, så er jeg skeptisk til at man må jobbe i 40 år fulltid for å få utelling + at minstepensjonen skal vekk. De som ikke rekker 40 år, hva skal de gjøre? Får de ingenting? Tenker på meg selv, en lang utdannelse osv. + de par-tre årene jeg jobbet før jeg begynte med studiene vet jeg ikke om gir særlig pensjonspoeng? Nå er jeg 28, og 28 + 40 er 68. Hvis jeg skal kunne gå av ved 68, kan jeg da ikke ha barn.. eller får man pensjonspoeng under svangerskapspermisjon?? Det er tydeligvis helt uaktuelt for meg å benytte meg av kontantstøtte og så være hjemme et år eller to ekstra med småbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For de som blir utslitte av jobben sin, så finnes fortsatt uførepensjon. Den knipes ikke slik som alderspensjonen. Derfor vil det "lønne" seg for mange å gå av med uførepensjon når de er 59, heller enn å ikke orke mer når de er 62, for rundt den alderen skal de visst være meget restriktive med uførepensjon - i tilfelle det blir brukt som "alderspensjon v 62".

Når det er sagt, så er jeg skeptisk til at man må jobbe i 40 år fulltid for å få utelling + at minstepensjonen skal vekk. De som ikke rekker 40 år, hva skal de gjøre? Får de ingenting? Tenker på meg selv, en lang utdannelse osv. + de par-tre årene jeg jobbet før jeg begynte med studiene vet jeg ikke om gir særlig pensjonspoeng? Nå er jeg 28, og 28 + 40 er 68. Hvis jeg skal kunne gå av ved 68, kan jeg da ikke ha barn.. eller får man pensjonspoeng under svangerskapspermisjon?? Det er tydeligvis helt uaktuelt for meg å benytte meg av kontantstøtte og så være hjemme et år eller to ekstra med småbarn.

Det er jo dette som er de svakeste sidene ved det foreslåtte systemet. Det blir jo ganske urettferdig og en uthuling av hele systemet hvis det blir lønnsomt å krangle seg til en uførepensjon i stedet for alderspensjonen.

Slik jeg har forstått vil alle, også de som ikke har 40 år, få en pensjon når de blir 67, men du får større utbetalinger hvis du står til 70. Men "valgfriheten" til å gå av ved 62 blir en illusjon for de fleste, på grunn av 40-årsregelen, og at du må ha en ganske høy gjennomsnittsinntekt i hele 40-års perioden for i det hele tatt å ha krav på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvilke yrker som betaler 70-åringer 350 000 i året?

Jeg tenker akademisk - få tenure som professor eller amanuensis eller noe sånt, så kan man drive det til man er 150 slik som Arne Næss Jr har gjort. Forfatter.. Hva vet jeg. Gro har jo jobbet hardt hele sitt liv, og hun orker ikke mer enn til 62. Det kan tyde på at folk ikke orker hardt press yrke til de er 70.. Synes jeg ser en IT-konsulent på 70.. Det er ingen åpning for at folk ikke klarer å jobbe så lenge. Selv om han hedmarkingen fortsatt går fort på ski. Skal folk over på arbeidsledighetstrygd da, eller uførepensjon? Det er jo ikke alle som får bli i jobben til 70 - svært få yrker faktisk.

Ville du ha fått utført hjertetransplantasjon av en kirurg på 72 ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om jeg har gjort en stor tabbe;

Jeg har gått med avisen, hatt sommerjobb, lørdagsjobb etc. helt fra ungdomsskolen og til jeg ble ferdig med min lange utdannelse. Jeg tipper at jeg pga dette har 10-12 år med svært lave pensjonspoeng.

Nå som de fjerner besteårsregelen og lar alle år telle, er jeg redd det vil påvirke min pensjon. 10-12 år er tross alt ganske mye. Og pga dette bør jeg vel bare glemme å jobbe deltid senere dersom jeg skulle få mange barn eller lignende.

Er det noen som vet om vi skal "straffes" for å ha spedd på ukepengene/studielånet med litt arbeide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...