Gå til innhold

Har fått diagnosen Cøliaki


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg har fått diagnosen Cøliaki. Har gått lenge på glutenfri mat, men fikk alikevell diagnosen. Jeg lurer på om noen som har peiling kan fortelle meg om noe av det jeg spiser daglig inneholder gluten. Jeg vet at bl.annet paracet har litt gluten i seg. Jeg blir å liste opp det jeg spiser, så hadde det vært fint med input på om noe av dette har gluten:

Havregrynsgrøt - Kanel og bringebær på og litt salt

Kyllinglår\kylling man kjøper i ferskvaredisk

Karbonadedeig, kjøtt eller kyllingkjøttdeig

Løvbiff

Løvstek

Lett bernesaus

Frossen laks og torsk (uten krydder)

Salt potetgull, maarud, kims

Farris blå

I tillegg masse bær og grønnsaker (dem skal jo ikke ha gluten).

___________________

Spørsmål 2:

Noen som kan gi meg tips på:

- Hvilket potetgull man kan spise

- Tikka Masala saus man tåler

- Ferdigmat\posemat som er så sunn som mulig og glutenfri

Håper noen kan hjelpe :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Rosemor

jeg har fått diagnosen Cøliaki. Har gått lenge på glutenfri mat, men fikk alikevell diagnosen. Jeg lurer på om noen som har peiling kan fortelle meg om noe av det jeg spiser daglig inneholder gluten. Jeg vet at bl.annet paracet har litt gluten i seg. Jeg blir å liste opp det jeg spiser, så hadde det vært fint med input på om noe av dette har gluten:

Havregrynsgrøt - Kanel og bringebær på og litt salt

Kyllinglår\kylling man kjøper i ferskvaredisk

Karbonadedeig, kjøtt eller kyllingkjøttdeig

Løvbiff

Løvstek

Lett bernesaus

Frossen laks og torsk (uten krydder)

Salt potetgull, maarud, kims

Farris blå

I tillegg masse bær og grønnsaker (dem skal jo ikke ha gluten).

Har paracet gluten i seg?

Du må nesten fortelle meg hvor du har fått vite dette, for det finner jeg ingen infomasjon om noe sted.

Havregrynsgrøt kan være litt skummelt. Spiser du den glutenfri varianten?

Kyllingen kan ha gluten i marinaden. Har du spurt hvilken marinade/grillkrydder de bruker?

Noen bruker hvete sammen med krydderet i potetgullet, du må sjekke varedeklarasjonen for å se om det gjelder det potetgullet du spiser.

Bernaise (Toro) har hvetestivelse i seg, og det kan være nok gluten for de som er sensitive.

Alt annet er rene råvarer, så det er ikke gluten i dette.

Endret av Rosemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått påvist cøliaci. Da burde du også få oppfølging av sykehuset eller annet kostholdsveileder. Ta kontakt å få det for har du cøliaki er det litt viktig å følge opp.

Med deg også inn i cøliakiforeningen.

Og har du diagnosen har du krav på noe støtte til mat.

Du må lese på ALLE pakker du kjøper, enkelt og greit. Står det noe med hvete så er det bare å glemme det.

Du må spørre i disken når du kjøper varmmat og krydderblandingen inneholder mel.

Løvbiff og løvstek kan fort ha hvetemel i seg.

Toro har en god oversikt her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med personen over. Meld deg inn i cøliakiforeningen. Faren min har cøliaki og er medlem der, og jeg husker han fikk mye informasjon.

Pappa spiser iallefall maarud's salt potetgull, den gule posen vet jeg. Ellers så handler han mye mat i sverige faktisk, mye billigere der enn i norge! Drar på skikkelig harrytur og fyller opp bilen:-P Han spiser mye (glutenfri) spagetti, pasta osv, kanskje ikke det sunneste, men.. Det var aldri noe problem hjemme hos oss at pappa har cøliaki, eneste var at han måtte ha egne sauser o.l til maten.. Frossen laks spiser han mye av, både marinert og ikke, alt av kjøttdeig spiser han... Mener også han drikker farris.

Endret av Yvelia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...