Gjest Kajsa-krabat Skrevet 13. januar 2004 #1 Del Skrevet 13. januar 2004 Hjelp!! Skal i praksis i en barnehage......tror jammen ikke jeg overlever det.... Joda, det går sikkert greit vil jeg tro, men jeg er overbevisst om at pesoner som jobber i barnehage har en egen evne til å "stenge av" hørselen mer eller mindre.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 14. januar 2004 #2 Del Skrevet 14. januar 2004 Hva er egentlig problemet...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 14. januar 2004 #3 Del Skrevet 14. januar 2004 men jeg er overbevisst om at pesoner som jobber i barnehage har en egen evne til å "stenge av" hørselen mer eller mindre.... Jeg skjønner heller ikke hva du mener med dette? -Er du redd du ikke vil greie å "overleve" støynivået i barnehagen like godt som de ansatte? -Eller tror du at de ansatte ikke vil være interessert i å høre hva du har å si? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gotthard Skrevet 14. januar 2004 #4 Del Skrevet 14. januar 2004 du kan ha 15 unger skrikenne og lekende rundt deg men du hører en som gråter rundt gjørnet , slik blir du også. du blir veldig flink til og høre på hva som er konflikter og hva som er lek , hva som er surv og hva som er gråt , hva som er smerter og hva som er gråt osv. og det tar ikke lang tid før du hører slik , bakdelen er at du blir veldig flink til og prate med unga uten og høre hva de sier , du svarer men følger ikke helt med. det er et bråkete yrke men du overlever det serru Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipa Skrevet 15. januar 2004 #5 Del Skrevet 15. januar 2004 bakdelen er at du blir veldig flink til og prate med unga uten og høre hva de sier , du svarer men følger ikke helt med. - håper du ikke blir slik. Det er vel ingen vane man har om en jobber i bhg det... :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alicia Skrevet 15. januar 2004 #6 Del Skrevet 15. januar 2004 Prakis i barnehage og du lurer på hvordan det skal gå ang. støyet? Hæ? Kanskje du har valgt feil.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kajsa-krabat Skrevet 15. januar 2004 #7 Del Skrevet 15. januar 2004 Nå har det seg slik at barnehage praksis er barket inn i allmennlærerutdanningen også, så jeg vet at jeg ikke har valgt feil!! Trodde vel det var førskolelærerutdanning?? Jaja, bråkete og kaotisk er det jeg sitter igjen med... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gotthard Skrevet 15. januar 2004 #8 Del Skrevet 15. januar 2004 kipa. når du sitter og hører en prate om spidermann og batman så svarer du uten og følge helt med ja. når en unge prater om ting du burde høre på så gjør du det.. men om du skal ta med deg alt du hører og svare 100% på det så har du mye og gjøre. så når jeg sier at du hører og svarer uten og gjøre det så er det pga du er der og er med i samtalen uten at du er så utrolig innteresert i hva batman gjorde i går , om hulken sterkere en supermann eller om en dukke er penere med blå kjole , det har ingen ting med de mere alvårlige eller daglige sammtalene og gjøre. og når du arbeider i en barnehage så gjør du slik automatisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agurk Skrevet 16. januar 2004 #9 Del Skrevet 16. januar 2004 Man får slike ører til å skru av å på etter en stund med barn, trøst deg med det! De fungerer også på masete mannfolk.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipa Skrevet 16. januar 2004 #10 Del Skrevet 16. januar 2004 jeg er ikke enig med deg, skidrow... Når man jobber i bhg skal man ta barna på alvor, og det innebærer faktisk å delta i deres verden- om den inneholder hulken eller hva det er. Vi skal lytte til dem og bekrefte det de sier, og for å kunne gjøre dette må man jo følge med. Jeg klarer det fint jeg...Vet ikke hvor mange måltider vi har diskutert barne tv, og om det er noe jeg ikke vet noe om de snakker om feks gnottene, så er det jammen min oppgave å sette meg inn i det for å være en god voksen. Og du som skal i praksis..det er vel ikke lange perioden siden du bare skal bli kjent med yrket og bli allmennlærer, men jeg vil anbefale deg og prøve å se det fra en litt annen vinkel..kanskje komme første dag med en positiv innstilling isteden for den du har nå..Barnhage er så mye mer enn skrik og skrål og det er virkelig leit om du ikke finner ut av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 16. januar 2004 #11 Del Skrevet 16. januar 2004 Bevare meg vel, Kipa, jeg kunne ikke sagt det bedre selv! *klapper* Skidrow; jeg kjenner meg OVERHODET ikke igjen i den beskrivelsen din av det å jobbe i barnehage og måten du kommuniserer med barn på. Jeg synes du undervurderer barn og barns behov for å bli tatt på alvor! Det spørs om du hadde fått jobb i vår barnehage med den innstillingen... Sorry... Hos oss lytter vi nemlig til barn og tar dem på alvor, og sitter ikke bare og "jatter med" uten egentlig å høre etter! Jeg har nemlig lært at det er viktig å ha evnen til å gripe tak i det barna er opptatt av i samspillet med dem. Hvordan skal du kunne undre deg sammen med barn og fabulere og pønske ut "lure ting" hvis du ikke hører etter? Og til deg som skal i praksis, Kajsa-krabat: Jeg vil bare anbefale deg å følge Kipa's råd om å stille opp med en langt mer positiv holdning enn det du gir uttrykk for her! Kanskje du vil bli overrasket? Husk at det kan være mye støy i skolen også, så om du i utgangspunktet ikke utdanner deg for jobb i barnehage, vil du med et åpent sinn kunne gjøre deg en rekke nyttige erfaringer i barnehagen som du ganske sikkert også vil kunne dra nytte av og ta med deg videre i arbeidet med skolebarn! Jeg har jobbet som førskolelærer i barnehage i 15 år, og er fremdeles ikke lei! Ennå har jeg masse å gi - hver eneste dag! Og jeg gleder meg til å stå opp og gå til en arbeidsplass som jeg stortrives på! Jeg blir møtt hver dag av barn og voksne som jeg er glad i, og som er oppriktig glad for å se meg! Jeg tror kanskje det har litt med det faktum å gjøre at jeg har evnen til å lytte - til både store og små! Ørene er i grunnen et flott arbeidsredskap når man jobber med mennesker; uansett alder! Vel, dette var min ærlige mening og velmente råd til deg, Kajsa-krabat! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gotthard Skrevet 16. januar 2004 #12 Del Skrevet 16. januar 2004 så var det og prøve og forstå hva folk svarer her inne da , selv om jeg er mann så kan dere jo forsjøke og forstå bittelitt synes nå jeg da men... jeg svare når de spør om noe , jeg innleder sammtaler om barnetv , bøker , filmer , musikk hulker og alt annet de vil prate om ,, men det betyr ikke at jeg fester meg ved det , det betyr ikke at jeg husker 10 min etterpå hva den samtalen egentlig handlet om , så sant jeg ikke føler at her burde jeg virkelig følge med får her kommer det noe som er mere en hva ungen egentlig sier. så svaret er at jeg hører hva de sier , jeg svarer sakelig og jeg vurderer hva som blir sakt , men jeg går ikke og tenker på det i to uker etterpå. og det var grunnen til at jeg sa til henne at slike sammtaler er du med på men du fester deg ikke ved de. når det gjelder mangel på jobb tilbud så er det ingen fare , har jobb allerede. komunikasjon er viktig med barn , det er fasiten til og forstå barna , det er jeg veldig klar over , det også fordi jeg har i et år nå brukt 3 kvelder i uka på kurs om komunikasjon med barn , det veit jeg siden jeg arbeider med barn som har store adferdsproblemer og fordi noe av det viktigste i et barns liv er og bli sett/hørt. derfor hører jeg når barn prater , men jeg velger selv hva jeg fester meg ved. mulig jeg skriver så dårlig at det er vanskelig og forstå hva jeg mener , mulig måten jeg uttrykker meg på har skylla og det er mulig forkjellen mellom mann og kvinne spiller inn her , eler kansje der rett og slett er at enkelte ikke helt vil forstå? uanseth så ser jeg ikke helt likheten mellom hva dere svarte på og hva jeg mente med det jeg skrev... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kajsa-krabat Skrevet 16. januar 2004 #13 Del Skrevet 16. januar 2004 Hmmm, ikke meningen å skape en så stor debatt bare fordi jeg er litt ! "var" for ungehyl og skrik og herjing og gråting.... Jaja, bra det finnes noen mennesker som syntes det er topp da... fint at noen gidder å jobbe med det hver dag slik at vi andre får barnepass!!!! Jøss, må bare si jeg er takknemlig til alle som jobber i barnehage, men det passer ikke meg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 16. januar 2004 #14 Del Skrevet 16. januar 2004 ... fint at noen gidder å jobbe med det hver dag slik at vi andre får barnepass!!!! Barnehage er en pedagogisk institusjon, som skolen, og kan derfor ikke defineres som "barnepass". Det hørtes litt "oppbevaringsaktig" ut! Mulig det ikke var ment sånn, men bare som en påminnelse! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 17. januar 2004 #15 Del Skrevet 17. januar 2004 så var det og prøve og forstå hva folk svarer her inne da , selv om jeg er mann så kan dere jo forsjøke og forstå bittelitt synes nå jeg da men... mulig jeg skriver så dårlig at det er vanskelig og forstå hva jeg mener , mulig måten jeg uttrykker meg på har skylla og det er mulig forkjellen mellom mann og kvinne spiller inn her Synes ikke du skal henge deg så veldig opp i det faktum at du er mann; her er det det du sier vi reagerer på - og ikke hvilket kjønn du har! Jeg hadde svart det samme til en kvinne! Og som du kanskje husker; så har jeg selv støttet deg som "mann i barnehagen" i tidligere diskusjoner, så du kjenner mitt ståsted der! Her diskuterer vi holdninger til jobben vår, altså sak og ikke person. Dette er ikke ment som et personlig angrep på deg fra min side. Jeg bare sier hva jeg mener og står for. Håper det er OK? når det gjelder mangel på jobb tilbud så er det ingen fare , har jobb allerede. Mente da heller ikke å tilby deg jobb! Vi har forøvrig ingen ledig stilling!Det jeg skrev var ment som et bombesikkert stalltips ved evt. framtidig jobbsøknad. Du markedsfører nemlig ikke deg selv på en spesielt overbevisende måte med disse holdningene i et jobbintervju! Jeg vet det, for jeg har vært med på uttallige ansettelser opp gjennom årene. Dersom vi er nødt til å velge ut en person blant 36 kvalifiserte søkere, noe som kan være litt av en utfordring, vil nemlig en person som under intervjuet gir uttrykk for slike holdninger få søknaden sin lagt nederst i bunken, og andre søkere vil bli vurdert. Husk også at hvilken status barnehagen får som en institusjon i samfunnet også i stor grad avhenger av hvordan vi som til en hver tid jobber der representerer barnehagen og hvordan vi forteller omverdenen hva vi faktisk tror på og står for! Barnehagen er ikke bare et "oppbevaringssted", slik Kajsa-krabat tydeligvis tror (litt ovenfra og ned holdning fra en lærerstudent, kanskje?) men heldigvis så mye, mye mer! Nå får jeg vel så øra flagrer... Men dette er verken ment som personlige fornærmelser eller kjønnstrakassering! Belive it or not! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gotthard Skrevet 17. januar 2004 #16 Del Skrevet 17. januar 2004 helt greit det veit du , selv om jeg fremdeles synes dere misforstår hva jeg egentlig sa . og ja jeg og er enig i at du er feil person i feil yrke om du ikke orker og ha unger rundt deg men vil utdanne deg til lærer..... :-? vel , jeg er bare glad jeg ikke er så ille som dere tolker meg som nå , og det er ungene "minne" glad for også veit jeg. ha en utmerked kveld Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 17. januar 2004 #17 Del Skrevet 17. januar 2004 Jeg er 100% overbevist om at du er en flott mann å ha i barnehagen, skidrow! Og jeg tror faktisk ikke at du er "ille" i det hele tatt! For all del! Jeg mener bare at det er litt viktig å være bevisst på hva man faktisk sier og formidler når slike spørsmål kommer opp! Det bør det også kunne gå an å diskutere uten at noen skal føle seg angrepet som person! Ha en fin kveld, du også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kajsa-krabat Skrevet 18. januar 2004 #18 Del Skrevet 18. januar 2004 Barnehage er en pedagogisk institusjon, som skolen, og kan derfor ikke defineres som "barnepass". Det hørtes litt "oppbevaringsaktig" ut! Mulig det ikke var ment sånn, men bare som en påminnelse! Joda, takk for påminnelsen. Pedagogisk institusjon??!!?? Jaja, nå velger jeg å kalle en spade for en spade jeg da.... "og ja jeg og er enig i at du er feil person i feil yrke om du ikke orker og ha unger rundt deg men vil utdanne deg til lærer..... " Kjære Skidrow.... Ser du ikke en vesentlig forskjell på å jobbe i barnehage og på ungdomstrinnet??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 18. januar 2004 #19 Del Skrevet 18. januar 2004 Skjønner deg godt, jeg Kajsa! Det var omvendt med min mor, hun ville jobbe i småskolen og fikk praksis på en ungdomsklubb, hvilket hun fant rimelig uinteressant. Det ER forskjell på e 5-åring og en 12-åring. Min lærervenninde er selv helt fortvilet for hun liker best de øverste trinnene på barneskolen, men har i år blitt tildelt 2. klasse. Som hun sier: å følge på do, tørke, ta på utedress og knyte skolisser er ikke så gøy, når hun selv er mer opptatt av andre sider ved læreryrket og sågar har spesialisert seg mht disse. Forøvrig skjønner jeg også godt hva Skidrow mener, og ut fra alt jeg har lest om hva han mener om sin jobb er jeg overbevist om at han er en flott mann å ha i barnehagen. At han ikke sier slikt om jatting på jobbintervju er jeg overbevist om. Selv søker jeg masse jobber omdagen som jeg ikke vil ha (men jeg MÅ ha jobb), men jeg sier da ikke det om jeg kommer på intervju... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. januar 2004 #20 Del Skrevet 18. januar 2004 Barnehage er en pedagogisk institusjon, som skolen, og kan derfor ikke defineres som "barnepass". Det hørtes litt "oppbevaringsaktig" ut! Mulig det ikke var ment sånn, men bare som en påminnelse! For meg er barnehagen kun en "oppbevaringsplass". Jeg håper indelig de ikke har samme "pedagogiske oppfatning" i skolen som i barnehagen. At de ikke bare tar med seg barna i demonstrajoner uten å spørre foreldrene...selv om skolebarn vel kan ta en klokere beslutning enn barnehagebarn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå