Væren Skrevet 18. januar 2004 #21 Skrevet 18. januar 2004 Joda' date=' takk for påminnelsen. Pedagogisk institusjon??!!?? Jaja, nå velger jeg å kalle en spade for en spade jeg da....[/quote'] Hva mener du egentlig Kajsa-krabat? Mener du virkelig at den jobben vi gjør i barnehagen ikke er pedagogisk arbeid, men kun tilsyn? Hvorfor kreves det 3 årig førskolelærerutdanning for å drive barnehage, da? Det er jo f.eks. forskjell på en "barnepark" og "barnehage"! Jeg håper virkelig jeg har mistolket dette "vage hintet" ditt, Kajsa-krabat, ellers er jeg redd du har et stykke igjen å gå i din modning som pedagog! Regner med at du er førsteårsstudent, jeg... Har jeg misforstått din "ovenfra og ned" holdning, ber jeg helt oppriktig om unnskyldning!!! Husk at det jo nettopp er i dagligdagse situasjoner som påkledning, måltid og samtaler, i voksenstyrt aktivitet eller egen lek at barn lærer å forholde seg til andre mennesker, bearbeide følelser og inntrykk, tilegne seg praktiske ferdigheter og ikke minst: utvikler evne til sosialt samspill med andre mennesker; barn og voksne! Mange barn trenger voksen hjelp til å kunne hevde seg selv og sine behov på en positiv måte, uten å tråkke på andre. De må også lære å ta hensyn, gjenkjenne følelser hos andre, og kanskje bli i stand til å gjøre noe med disse. Er noen lei, så trenger de trøst, har noen slått seg, kan vi hente hjelp, etc... Her har barnehagen en viktig rolle, og vi får stadig tilbakemeldinger fra fornøyde foreldre som ser at barna har utviklet seg voldsomt på det sosiale området. Vi har kjempeflotte opplegg som bidrar til å utvikle barnas sosiale kompetanse, mye likt det som mange skoler bruker i dag. F.eks. Kari Lamers "Du og jeg og vi to" og "Steg for steg". Heldigvis har skolen etterhvert innsett at barns lek faktisk er en viktig faktor for maksimal læring, og at barn faktisk er lekende individer også ETTER skolestart! Da jeg gikk på lærerskolen fra 1985-88 hadde allmennlærerstudentene så godt som INGENTING om LEK i sin utdanning! Helt utrolig!!! Det er ikke så fryktelig lenge siden. Særlig seksårsreformen bidro til å påvirke skolens og lærernes holdninger til dette. Men dessverre henger det helt klart igjen "gammeldagse" holdninger til førskolebare hos enkelte almennlærere, selv om de fleste i dag innser at det faktisk er førskolelærere som er best skikket til å ta i mot 6 åringene på skolen! Bevare meg vel, selvfølgelig er det en forskjell! Og det skal det da også være!!! Men det vil ikke dermed si at det ene er viktigere enn det andre! Men det som skremmer meg, er holdningen mange har til små barn og små barns behov! Særlig folk som er pedagogisk utdannet, og burde vite bedre! Det synes nemlig som om statusen til en lærer øker med barnas alder: Vi som har tre års utdanning fra lærerhøgskole, men som "bare" jobber i barnehage - vi er selvfølgelig nederst på rangstien... Lærere på barnetrinnet har mer status i jobben enn vi har. Og selvfølgelig mer lønn. Deretter kommer lærere i ungdomsskolen; de er helt klart "hakket over" lærere i småskolen og på mellomtrinnet. For ikke å snakke om lærere i videregående skole... Men selvfølgelig er det om mulig enda mer status å kunne si at man underviser på høyskole eller universitet!!! WOW!!! :o Vi som jobber i barnehage vet jo likevel hvor viktig jobben vår er. Et barn utvikler seg aldri så fort senere i livet som i løpet av de 2-3 første årene. Barnepsykologien viser også dette med all tydelighet. Barn som f.eks. blir utsatt for overgrep eller psykiske skader i så tidlig alder, vil derfor også kunne bli preget av det for resten av livet. Dette viser jo hvilken betydning de første barneårene har. Og hvilken mulighet til riktig og god påvirkning foreldre, barnehagepersonale og andre voksne sitter med! Jeg pleier å si at barndommen er som en slags grunnmur som huset, altså resten av livet, skal bygges på. Og husk at små barn som pludrer også kommuniserer med omverdenen! :D Dette ble mange tanker, og sikkert rimelig rotete... Blir bare litt engasjert, jeg... Men Kajsa-krabat; jeg håper du benytter praksisperioden i barnehage til å lære litt mer om den jobben som gjøres i barnehagen, og jeg håper du får en kjempefin, hyggelig og lærerik praksis, og kanskje oppdager ting du ikke hadde forventet! Du skal kanskje bare være en uke eller to? Uansett håper jeg det blir utbytterikt! Benytt gjerne anledningen til å diskutere barnehagens pedagogiske rolle med styrer eller pedagogisk leder! Oppriktige gode ønsker og lykke til! Klem fra
Gjest Anonymous Skrevet 18. januar 2004 #22 Skrevet 18. januar 2004 Man bør opptre varsomt mot de som tar seg selv for høytidelig.
Gjest Kajsa-krabat Skrevet 18. januar 2004 #23 Skrevet 18. januar 2004 Kjære væren. Jeg har IKKE ovenfra og ned holdning til noen! En utdannelse er da vel en utdannelse, og jeg ser INGEN grunn til at en lærer på ungdommstrinnet skulle føle seg "bedre" enn en lærer i 1.klasse??? Og jeg er ikke førsteårs student om du lurte. Jeg mener det er supert å ha datteren min i barnehage kontra andre alternativer (selv om dagmammaer er supre de og!! Det hadde vi før, og de gjør og en super jobb!!!!!) nettopp fordi det er pedagoger i barnehagen og i "vår" barnehage kjører de nå et opplegg som går på sosial kompetanse som jeg syntes er absolut supert! Hele poenget mitt fra starten av var at det passer ikke for meg å jobbe med små barn, er ikke det en ærlig sak da?? Uten av at noen skal begynne å kritisere og tvile på min kompetanse som lærer for feks en klasse på ungdomstrinnet?? Takk for støtten her Poirot!! Og om du væren føler deg lavere rangert enn en med høyere utdanning enn deg syntes jeg er litt trist, som ferdig utdannet allmennlærer vil jeg være stolt over utdannelsen min, det mener jeg du også skal være. Jeg er og helt enig med deg, barndommen til barna våre er viktig, og jeg gir min datter det jeg mener er det beste for henne, og jeg gjør det jeg mener vil gi oss et trygt og harmonisk barn, og det er jeg 100% sikker på at du og gjør altså. Og det er jo flott at folk som deg jobber i barnehage, jeg syntes du virker veldig fornuftig i det du sier om barn og oppdragelse, jeg tror du er rett person i rett yrke. Det jeg har prøvd å få frem er at jeg passer ikke til å jobbe i feks barnehage, uten at dette gjør meg til en dårlig mor og oppdrager for mitt barn. Ut fra min barnehagepraksis fikk jeg ord som kaotisk og forvirrende, jeg er pålagt kun 12 timer b.h.praksis, noe jeg syntes var litt synd, da jeg ikke rakk å sette meg inn i noe som helst... Men væren, jeg forstår hva du mener g jeg tror kanskje du hadde misforstått meg litt og håper dette ga deg litt klarere syn på hva jeg mener. og en ting til, jeg kommer ALDRI til å føle meg noe høyere rangert enn noen andre, det ligger ikke i min natur å gå rundt med nesa i sky!! Ha en god uke i barnehagen!
Væren Skrevet 18. januar 2004 #25 Skrevet 18. januar 2004 Kjære væren. Jeg har IKKE ovenfra og ned holdning til noen! Det var denne kommentaren som fikk meg til å reagere: Pedagogisk institusjon??!!?? Jaja' date=' nå velger jeg å kalle en spade for en spade jeg da.... [/quote']
Væren Skrevet 18. januar 2004 #26 Skrevet 18. januar 2004 I diskusjonen som pågikk her for noen uker siden (Henter du før bhg stenger?) kom det i grunnen frem at barnehager kan være noe ihvertfall jeg oppfatter som "oppbevaringsaktige": Tex skrev: CecilieB skrev: Jeg har ikke dårlig samvittighet for at hun ofte er en av de siste som blir hentet. Da har hun tid å være alene med den voksne og det liker hun så godt. Vær oppmerksom på at den tiden du prater om blir av den voksne benyttet til å rydde barnehagens lokaler, og at barnet ditt som oftest blir sittende på gulvet alene mens alle leker og bøker forsvinner sakte men sikkert. Hvis hun er så heldig å sitte i den voksnes fang med en bok idet du kommer, ser du bare det som har skjedd de siste to minuttene av den siste halvtimen. Vær trygg. Jeg forstår hva dere mener med dette. Men så er det dessverre sånn at det er en del praktiske oppgaver som vi er pålagt å gjøre før vi går hjem, og før vaskehjelpen kommer. Det er nok ikke så mange ingeniører, leger eller andre yrkesgrupper som må koste golvene på kontoret sitt før de går for dagen, men vi som jobber i barnehage må nå engang forholde oss til slike arbeidsoppgaver på toppen av den jobben vi egentlig er satt til å gjøre! Mens barna er der, og innen vår egen arbeidstid. Når jeg har seinvakt, prøver jeg derfor å få gjort mest mulig av dette før mellomvakten går hjem for dagen. Eller mellomvakten tar et tak før hun går. Så kan jeg ta meg av barna den siste timen når jeg er alene på jobb. Det har veldig høy prioritet hos oss å ha tid og oppmerksomhet overfor barna om ettermiddagen, også! Faktisk synes jeg dette er en koselig stund selv, rolig og fint og kanskje bare 2-3 unger igjen på tampen av dagen. Da kan vi pusle og lese og gjøre litt rolige ting, tegne litt eller bare prate sammen. Men av og til er det nok veldig travelt, og da blir det litt lite tid til å sette seg ned. Men selv da er barnet ikke alene! Og har heller ikke vært alene hele dagen! Tvert i mot!!! Sist jeg hadde seinvakt f.eks., hadde jeg ei jente på 4 år igjen til slutt, og hun fikk tilbudet, men ville verken lese eller sitte i fanget mitt. Hun ville helst bare sitte og pusle litt for seg selv. Mange barn nyter dette å få være i fred litt og ha det litt stille. Da fikk hun selvfølgelig lov til det, mens jeg benyttet anledningen til å koste golvet i mens. Jeg var jo rundt henne hele tiden, og vi pratet sammen de 6-7 minuttene jeg brukte på å feie golvet. Så gjorde vi noe sammen etterpå. Noen dager før det igjen var det en gutt på 6 år og meg igjen den siste halvtimen. Han formelig elsker å hjelpe til, tømme oppvaskmaskin ("ikke begynn å ta ut av oppvaskmaskinen før jeg kommer"), koste og bruke feiebrett; sånne "voksne" ting. Skikkelig arbeid! Mange barn synes det er fint å få gjøre nytte for seg og være til hjelp. Da må de få lov til det. Men altså: Stort sett prøver vi å ha unnagjort det meste før vi blir alene igjen på avdelingen! Håper dette var litt oppklarende, da! Klem fra
Gjest Anonymous Skrevet 18. januar 2004 #27 Skrevet 18. januar 2004 Men selvfølgelig er det om mulig enda mer status å kunne si at man underviser på høyskole eller universitet!!! WOW!!! :o Nå er det jo endel professorer som underviser på universitetet da. Tror ikke de legger sin status i at de underviser...men hvem vet?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå