Gå til innhold

Fornøyde og glade gjester


prinsessa

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er riktignok ikke gift men, men forbeholder meg retten til å mene litt her likevel icon_wink.gif

ang. å kutte alkohol på fester (inkl. bryllup) fordi en av gjestene har er alkoholproblem, føler jeg blir helt feil. Jeg har selv en i min nærmeste familie som sliter med dette, og jeg tror han ville følt seg veldig uthengt om vi gjorde dette. Dessuten er resten av familien svært glad i både god mat og god vin, og for oss kombinasjonen av dette en veldig viktig del av et festmåltid.

Jeg har vært på ulike fester med vedkommende, og noen ganger har det gått veldig greit, og andre ganger ikke fullt så greit. Jeg mener at den det gjelder må ta ansvar for dette selv. Et bryllup er jo heller ingen fyllefest, men det er snakk om vin til maten, og evt. avec og drinker etterpå.

Forøvrig vil jeg si at jeg har vært i avholdbryllup også, og det har vært helt greit. Jeg synes man skal bestemme seg for hvordan man ønsker å gjøre dette utfra hvordan man ville valgt å gjennomføre et hvilket som helst annet selskap.

Dessuten er det vel heller ikke 100% nøvendig med drinker/sprit etter maten. Det kan være like greit å begrense det til feks. vin, champagne og øl, dersom man er redd alkoholinntaket (og kostnadene) skal ta helt av.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille og Pamella: må si at nå provoserer dere veldig!!!

Poenget er faktisk at det er brudeparet som sponser hele festen. HVA ER SÅ EGOISTISK MED Å IKKE SERVERE ALKOHOL? GJESTENE ER JO INVITERT!!!! Syns de burde se på det som en ære å bli invitert. Hvorfor er det ikke greit å respektere at hovedpersonene vil ha det på SIN måte??? 1212[ Dette Innlegg er endret av: viwi den 2002-02-28 16:45 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det var jeg som skrev inn innlegg i det gamle forumet, hadde tenkt til å svare på dette selv, men min tilkommende ble ehh.. engasjert og ville skrive svar selv, så les svar under her.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bestemt at vi ikke skal ha alkohol i vårt bryllup. Dessuten har vi også bestemt at all røyking skal foregå ute. Vi mener at dette er det rette for vårt bryllup. Andre får bestemme hvordan de vil ha det i sitt eget!

Det er flere grunner til at vi har valgt det slik (i tilfeldig rekkefølge):

1. Økonomi, vi vil heller ha 20 flere gjester til middag enn alkohol. Vi skal ha bryllupet på en resturant. Alkoholen ville derfor ha blitt dyr.

2. De fleste (ca 75%) ville ikke ha drukket uansett. Noen er avholds, mens andre igjen foretrekker å spise uten vin eller øl til maten. For andre igjen spiller det ingen rolle.

3. Det vil være en del barn til stede (i alderen 8-16). De fleste (eldste) av disse vil være med på hele festen. Vi mener ikke at det aldri skal drikkes når en er sammen med barn. Det kan heller være med på å gi barn et kunstig forhold til alkohol, man kan derfor gjerne nyte et glass vin til maten sammen med barna. Men når man er beruset, vil det virke skremmende på barna.

4. Vi trenger ikke alkohol for å ha det morsomt. Det trenger heller ikke gjestene våre. Nei vi har ikke spurt ALLE om de kan ha det morsomt uten alkohol. Ja, alkohol løser opp stemningen, men når kun et fåtall av gjestene kommer til å drikke, faller jo den argumentasjonen i grus. De som ikke drikker alkohol, får i hvert fall ikke løst opp sin stemning vad at andre drikker.

5. Det er ikke egoistisk at vi vil ha vårt bryllup slik vi vil ha det. Hvorfor påstår så mange at det er egoistisk å ikke ta hensyn til gjestene. Alkohol eller ikke alkohol, er faktisk kun en liten del av et bryllup. Det er mange andre ting som er med på å gjøre et bryllup til en minneverdig og morsom EVENT: Pynting, gjennomført stil med fargekoordinasjon, "wedding favours", taler, leker, sanger og et lite slektstreff. Det er jo ofte ellers slik at hele slekta kun møtes ved begravelser.

6. Vin og spesielt røyk svekker smakssansene. Dette er et tynt argument, siden de som ønsker vin til maten synes at det smaker best. Likefullt vil gjestene kjenne smaken av maten bedre. Så vidt jeg vet, kommer det ingen alkoholikere i vårt bryllup, men det kommer noen som er nikotinavhengige. Så for at middagen ikke skal bli uutholdelig for de, har vi lagt inn røykepause. Da unngår vi også i stor grad at flere av gjestene vil forlate bordet under middagen, noe som jo er meget uhøflig.

7. Vi kan ikke fordra røyk. Dette i seg selv er en god nok grunn til å forby røyking inne. Dette vil for de fleste av gjestene være normalt, da de er vant til at røyking foregår ute. Vi er selvfølgelig av og til ute på steder hvor det røykes. Vi klager ikke der, men i vårt bryllup er de vi som bestemmer!

8. Til slutt vil jeg si at de fleste som kommer i vårt bryllup vil være mest fornøyd med den løsningen vi har valgt. Færre ville ha vært fornøyd om vi hadde hatt alkohol. Men som sagt er det ikke derfor vi ikke skal ha alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å supplere til det min tilkommende har skrevet; de som vil kan få kjøpe det de vil i baren!

Ellers ser vi oss på som voksne mennesker og vi vet hva vi vil ha, og vi ville uansett gjort hva vi ville.. det var ikke press fra noen foreldre, enda de betaler halvparten. De sa at vi skulle gjøre det akkurat slik vi ville! Synes vi ikke er egoistiske, uansett hva vi hadde bestemt oss for!

Det er vår kjærlighet som skal feires, og vi inviterer de som vi tror kan glede seg sammen med oss, og som vi er glade i. Om noen ikke klarer å glede seg sammen med oss fordi vi ikke serverer alkohol, så blir vi ikke akkurat lei oss for det.. heller ikke om noen slike surpromer hadde latt være å møte opp! icon_lol.gif Men av våres 130 gjester er det ingen. Må også si at det er en forskjell på denne festen, og en fest vi ville hatt for våre venner en torsdag, fredag eller lørdagskveld. Da hadde vi nok tenkt mest på om hvordan gjestene vil trives! Dette er en fest for og av oss...

Hilsen ei som både drikker og danser, men kan ha det like morsomt uten oxo12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Lister meg inn og skriver et svar jeg også. Jeg ser at det er mange meninger om for og mot alkohol i bryllup. Min kjære og jeg gifter oss til sommeren. Jeg kommer fra en familie hvor det er relativt normalt å være avholds. Han kommer fra en familie hvor det er normalt å drikke.. masse! Han ønsker selv å bli tilnærmet avholds, fordi han ikke lenger ser sjarmen i å drikke alkohol når det finnes så mange gode alkohlfrie alternativ.

Vi kommer ikke til å servere alkohol pga bla hans foreldre. Min far er tørrlagt alkoholiker og min bror er tørrlagt narkoman. Vi kommer ikke til å fortelle noen at vi ikke skal servere alkohol pga at vi synes hans foreldre blir ubehagelige med litt innabors, eller fordi min far er tørrlagt eller noe som det. Vi to har bestemt at vi ikke vil servere alkohol i vårt bryllup, på lik linje som vi har bestemt at det ikke skal drikkes alkohol eller røykes i nærheten av våre barn. Dette er et standpunkt vi har tatt, og det står vi for. Vi vet at hans foreldre kommer til å gå tidlig (og dette synes vi er fryktelig synd) fordi det ikke er alkohol der. Vi velger derfor å starte tidligere og heller avslutte såpass tidlig at de som ønsker det kan ta seg en tur på byen, eller å gå hjem privat og feste videre.

Dessuten gifter vi oss på en søndag og de fleste skal på jobb dagen etterpå. Det er som regel ikke rom for å drikke alkohol dagen før man skal på jobb, for man går da ikke på jobb med evt. hangover?

Jeg har vært på utallige bryllup, alle alkoholfrie, og jeg kan ikke se hva sjarmen med alkohol er. Jeg kan forstå at det er godt å ha til maten, men de fleste jeg prater med som har vært i bryllup der det serveres alkohol har 'mixed feelings'. Det er alltid en som klarer å drikke for mye. Det er ikke alltid dette ødelegger for festen, men tenk så kjipt, dah!

Jeg tror alle må få velge sin egen måte å gjøre det på, og jeg mener at det helt klart er brudeparet som skal ta det siste og avgjørende valget om man skal servere alkohol eller ikke. Det er tross alt deres dag og det er de som skal huske det resten av livet. Gjestene glemmer bryllup relativt fort allikevel.

Maggie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 0

Viwi:

Jeg provoserer????? Jeg syns du presterte å provosere enda mere med å så at gjestene burde være fornøyd fordi de får lov til å komme. Et slikt bryllup ville ikke jeg hatt lyst til å komme i. Jeg drar i et bryllup fordi brudeparet gjerne vil ha meg der, (og selvfølgelig fordi jeg vil være der på deres dag). Men hadde brudeparet sagt at du skal være glad til for at du fikk komme, da hadde jeg valgt å bli hjemme. Man føler seg ikke akkurat velkommen...

Det er ikke det at jeg ikke respekterer brudeparets valg, men på meg har det virket som at flere her inne faktisk ikke har tenkt over gjestenes meninger før de bestemte at sånn og sånn vil VI ha det.

Junes tilkommende:

1. På flere av de budsjettene som er presentert her får man ikke 20 ekstra gjester hvis man kutter ut alkohol. Men jeg forstår dette argumentet.

2. Så lenge de fleste gjestene deler samme mening som dere ser jeg ingen grunn til at dere ikke kan gjøre det slik.

3. Jeg har aldri tatt skade av å være med foreldrene mine på fest å se at de har blitt litt fulle. Jeg tror jeg har hatt godt av dette og fått et mer normalt syn på alkohol. De vennene mine som ikke er vant til alkohol fra hjemmet drakk mye mer i skjul som unge og er oftere fulle. Jeg ser også at de vennene mine som har hatt samme opplevelse av alkohol fra hjemmet har samme forhold til det som meg nå.

De som blir skremmende i fylla burde holde seg unna alkohol uansett.

4,5. Ingen har sagt at man trenger alkohol for å ha det gøy. Dessuten har jeg erfaring med at leker sjelden blir like vellykket som man tror... Dette avhenger selvfølgelig av menneskene. Og hvis du vet at gjestene er enige med dere mener ikke jeg at dere ikke tar hensyn til dem.

6,7.Jeg synes også man skal ha røykfrie lokaler selv om jeg røyker selv. (det har vi ikke tatt opp i denne tråden da)

Og som dere sier: gjestene har muliget til å kjøpe alkohol i baren og da gir dere de med en gang et valg! Men det virker derimot på meg som at mange ikke har tenkt igjennom alt dette før de har bestemt seg!

Dette ble langt, men når folk blir sure fordi jeg har en mening blir jeg fryktelig provosert!!!!!

_________________

vinke.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Pamella den 2002-03-01 08:47 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG HAR IKKE LEST IGJENNOM ALT. MEN VIL ALLIKEVEL SKRIVE DETTE:

GJESTENE KJENNER JO BRUDEPARET, OG FESTEN BLIR VEL DERETTER. DERSOM BRUDEPARET IKKE DRIKKER, SÅ FORVENTER VEL IKKE GJESTENE Å FÅ SERVERT ALKOHOL HELLER??

OG DERSOM DE IKKE ER NOE SÆRLIG FOR DANS, SÅ ER DET VEL IKKE SÅ RART OM DET HELLER IKKE DANSES I BRYLLUPET DERES?

OSV. OSV.

Så gjestene blir vel fornøyd utfra forutsetninger og forventninger. Det er vel neppe meningen at festen skal være på gjestenes premisser, og vertskapet skal gå på akkord med seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pamela: Vi kunne faktisk hatt mer enn 50 gjester ekstra til middag om vi hadde valgt å ikke servere alkohol til maten og droppet åpen bar på festen.

MYE penger å spare.

Vi har allikevel valgt å ha det, men om vi hadde prioritert annerledes synes jeg ikke det hadde vært egoistisk overfor gjestene.

_________________

¤ Anni ¤1212[ Dette Innlegg er endret av: Anni den 2002-03-01 08:54 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å du milde hva er det jeg har satt igang?

Det har du sklid veldig ut her da til å bare dreie seg om alkohol.

Det jeg prøvde å si noe om var at det er veldig viktig at gjestene har det bra for det er de som er med på å skape den gode stemingen.

Det jeg ville gripe litt fatt i var brudepar som sa: Dette er bare vår dag vi gjør som vi vil og tar ikke hensyn til andre. Her virker det jo som gjestene er til pynt.

Og tilslutt til Junes tilkommende:

Jeg har vel aldri hørt noe så dumt som at vin svekker smakssansene og at maten vil smake mye bedre uten vin.

Da er det veldig rart at kokker anbefaler vin til maten de lager for å få fram den gode smaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...