Drizzt Skrevet 14. mars 2012 #41 Skrevet 14. mars 2012 Shaun, det hjelper ikke om rumenske skoler får all den hjelpen det går an å oppdrive, dersom sigøynerne ikke ønsker å gå på den. De har jo vist gang på gang at de ikke ønsker å leve et a4-liv som alle andre gjør. Amen. Et godt eksempel på at kultur kan komme i hinder til integrering. Så vidt jeg vet, så er skolegangen gratis i hele EU. Da burde det ikke være et problem at sigøynerne i Romania er fattige når skolegangen til barna er gratis? Når de forklarer analfabetisme og mangel på noen som helst skolegang med kultur og tradisjon, må de også akseptere at det gjør det ekstremt vanskelig for dem å bli integrert og få normalt liv som de andre har, med jobb, bolig, bil, penger, osv. 5
Drizzt Skrevet 14. mars 2012 #42 Skrevet 14. mars 2012 (endret) Når det gjelder tiggere fra Romania får jeg fordommene mine rett i fleisen. Jeg blir sint, provosert og skikkelig irritert over å ikke kunne bevege meg i byen uten at noen rister en kopp med småpenger opp i ansiktet mitt. I tillegg får jeg en vond smak i munnen når jeg overser dem fordi det ikke passer det menneskesynet jeg ønsker å ha. Det har gått så langt at jeg heller mot å være for innføring av tiggerforbud, eller, kanskje enda bedra, innføring av visumplikt for rumenere, selv om de kommer fra et Schengenland. Romania er ikke en del av Schengen, men en del av EU. Iallefall per i dag, men det fins framtidige planer for landet å bli medlem av Schengen. Det er mer enn sigøynere i Romania, vanlige rumenere er i jobb, har utdanning, osv. Forresten, hvorfor ble du så innvandringsfiendtlig (rasistisk) nå? Endret 14. mars 2012 av Drizzt
altflyter Skrevet 14. mars 2012 #43 Skrevet 14. mars 2012 Jeg fikk i grunnen bare mer avsmak på tigging. De forsøpler, driter i våre regler og nærmest forventer at vi skal gi dem penger... Det er ingen som får jobb av å sitte på r*ven og å tigge. Har de i det hele tatt prøvd? 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #44 Skrevet 14. mars 2012 Hva med å i det minste nevne hva programmet handler om i startinnlegget? Om du ikkje har sett programmet, er ikkje debatten for deg.
Brunhilde Skrevet 14. mars 2012 #45 Skrevet 14. mars 2012 Romania er ikke en del av Schengen, men en del av EU. Iallefall per i dag, men det fins framtidige planer for landet å bli medlem av Schengen. Det er mer enn sigøynere i Romania, vanlige rumenere er i jobb, har utdanning, osv. Forresten, hvorfor ble du så innvandringsfiendtlig (rasistisk) nå? Det ble jeg ikke. Rumenerne er pr definisjon ikke innvandrere, de kommer på vanlige turistbetingelser. Skivebom fra din side. Igjen. 2
Drizzt Skrevet 14. mars 2012 #46 Skrevet 14. mars 2012 Det ble jeg ikke. Rumenerne er pr definisjon ikke innvandrere, de kommer på vanlige turistbetingelser. Skivebom fra din side. Igjen. Så du er rasist bare mot turistene, ikke de som er bosatt her. Fint da, nå har vi det avklart. 1
Brunhilde Skrevet 14. mars 2012 #47 Skrevet 14. mars 2012 Så du er rasist bare mot turistene, ikke de som er bosatt her. Fint da, nå har vi det avklart. Du er søt når du prøver å provosere. Dumt du ikke mestrer teknikken.
Berentsens Skrevet 14. mars 2012 #48 Skrevet 14. mars 2012 Jeg synes det er interessant å se fra deres synspunkt, og lurer på hva dere mener om det hele? Synes dere det burde bli ulovlig å tigge? Er det rett å gi til tiggere? Det burde blir ulovlig for omreisende utlendinger å tigge. Som regel er det utlendingene som er mest nærgående og som oppsøker en og maser om penger. Disse burde blitt sparket ut av landet. 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #49 Skrevet 14. mars 2012 Jeg får inderlig vondt av de når jeg ser sånt, men samtidig er jeg sterkt for et forbud mot tigging. Det løser nemlig ingen problemer på sikt. Myndighetene i Romania ønsker å få barna deres inn i skolen. Det har blitt mer og mer fokus på sigøynerne i det siste, og de får mange penger utenfra som er øremerket denne folkegruppen. Problemet er at det er en ukultur blandt dem. De velger den "letteste" løsningen, nemlig å tigge. Når små barn ser for seg en fremtid som tiggere, er det ille. De har muligheter i hjemlandet om de virkelig vil! Jeg vet endel om dette fordi jeg er engasjert i en frivillig organisasjon som gir penger til sigøynere i Romania. Problemet er å få åpnet øynene deres så de ser de mange mulighetene de har. Det er fryktelig trist at de nekter å sende barna sine til skolen, til tross for at det er gratis skolegang på skoler av god kvalitet! Voksne har også gode muligheter for utdannelse og arbeidstrening så de kan komme seg ut i fast jobb, dersom de virkelig vil det. Men så lenge de får penger i koppen sin her i Norge så velger de heller det. Det er deres valg. Det er også vårt valg om vi ønsker å gi så denne ukulturen kan opprettholdes. Jeg velger det ikke. 4
Gjest Badabing Skrevet 14. mars 2012 #50 Skrevet 14. mars 2012 Jeg så ikke programmet, men jeg ønsker ikke et forbud mot tigging. Jeg ønsker i stedet strengere grensekontroll. Problemet er jo ikke bare tigging, det er også vinningskriminalitet.
Gjest Badabing Skrevet 14. mars 2012 #51 Skrevet 14. mars 2012 Amen. Et godt eksempel på at kultur kan komme i hinder til integrering. Så vidt jeg vet, så er skolegangen gratis i hele EU. Da burde det ikke være et problem at sigøynerne i Romania er fattige når skolegangen til barna er gratis? Når de forklarer analfabetisme og mangel på noen som helst skolegang med kultur og tradisjon, må de også akseptere at det gjør det ekstremt vanskelig for dem å bli integrert og få normalt liv som de andre har, med jobb, bolig, bil, penger, osv. Myndighetene må tenke nytt. Dette skjer jo i Norge også, og vi må få en slutt på denne ukulturen. Det er vanskelig å se for seg hvordan det skal løses siden så mye er forsøkt, men man må kanskje forsøke en form for tvang?
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #52 Skrevet 14. mars 2012 Dessverre når ingenting frem så lenge myndighetene ikke tyr sette makt bak ordene. Mange rektorer tør ikke rapportere om sigøynerbarnas fravær. Barna har ikke plikt til å gå på skolen, men de skal ha undervisning. Gidder foreldrene selv sørge for at ungene får lekser på classfronter og passer på at ungene gjør det de skal, så står de fritt til å reise rundt så mye de vil. Det finnes da norske familier som har tatt med ungene på jordomseiling som varer et år eller mer, så det er fullt mulig å kombinere nomadisk livsstil med den skolegangen barna har krav på. Jeg er dritt lei av sigøynere som sutrer og klager pga mangel på muligheter. Vi kan vise dem døra, men vi kan ikke tvinge dem til å gå gjennom den. 2
waco Skrevet 14. mars 2012 #53 Skrevet 14. mars 2012 Er det bøter dere mener hjelper mot tigging? Kanskje håndjern? Kanskje innesperrelse i en glattcelle? Kanskje påtale? - hvem vet hva som hjelper mot fornedring og tigging mon tro? 1
Arlandria Skrevet 14. mars 2012 #54 Skrevet 14. mars 2012 Jeg syns synd på barna til tiggerne, jeg - nå etter å ha sett programmet. De stikker fra dem og så klager de på at de ikke får nok penger til å sende hjem. Greit nok, det kan sikkert være vanskelig å få ordnet penger i hjemlandet... men rettferdiggjør det valget til BEGGE foreldrene om å stikke fra ungene sine og la de klare seg selv?
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2012 #55 Skrevet 14. mars 2012 Bare mygg, veps og tiggere bør bedømmes etter førsteinntrykket. 1
Drizzt Skrevet 14. mars 2012 #56 Skrevet 14. mars 2012 (endret) Logget du deg ut for å svare, Drizzt? Nå kan du slutte å være paranoid. Når jeg har noe å si til deg, så ser du at det er jeg som skriver det. Føles det fint å få samme behandling som du gir andre? Jeg kan også godt se dobbeltmoralen din i tråden. Det du kaller for provokasjon, er bare undring fra min side - på grunn av din dobbeltmoral. Du er den siste jeg forventet å skrive mot sigøynerne som kommer til Norge for å tigge. Siden du forsvarte de som raner og banker folk på bussen (ved å angripe de som kritiserte handlingene). Badabing, det er helt klart at regjeringen må tenke nytt. Man kan ikke fortsette med naiviteten når man møtes ansikt i ansikt med nye fenomener som dette. Det gjelder ikke bare rumenske tiggere, men også lommetyver, gjenger av innvandrere, narkotikasalg, voldtektene, osv. Endret 14. mars 2012 av Drizzt 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #57 Skrevet 14. mars 2012 Veldig til ettertanke. Kommer til å gi penger neste gang. Ja, da ser du hva slags oppførsel du oppmuntrer. Hadde vært morsomt å se om du er like naiv etter at du har hatt sigøynere på helgebesøk. http://www.dailymail.co.uk/news/article-2026723/Gypsies-immigration-officers-home-Proms.html
Drizzt Skrevet 14. mars 2012 #58 Skrevet 14. mars 2012 Ja, da ser du hva slags oppførsel du oppmuntrer. Hadde vært morsomt å se om du er like naiv etter at du har hatt sigøynere på helgebesøk. http://www.dailymail.co.uk/news/article-2026723/Gypsies-immigration-officers-home-Proms.html Så lenge det fins folk som gir til dem, kommer de til å reise hit. De er etter pengene. Istedet for å kvalifisere seg og finne jobb i hjemlandet, foretrekker man å klage og tigge (tjene uten jobb). Det er ingen tvang i alt dette, helt frivillig eget valg. 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #59 Skrevet 14. mars 2012 Så lenge det fins folk som gir til dem, kommer de til å reise hit. De er etter pengene. Istedet for å kvalifisere seg og finne jobb i hjemlandet, foretrekker man å klage og tigge (tjene uten jobb). Det er ingen tvang i alt dette, helt frivillig eget valg. Jeg vet, jeg vet. For hver naive, dumsnille person som gir dem 20 kr øker sjansen for at problemet vokser. Det er frustrerende. Håper virkelig vi får tiggerforbud snart. De voksne kan frivillig velge å leve et liv i dritt og møkk, men det er provoserende at de tar det valget på vegne av sine barn. 2
Drizzt Skrevet 14. mars 2012 #60 Skrevet 14. mars 2012 Jeg vet, jeg vet. For hver naive, dumsnille person som gir dem 20 kr øker sjansen for at problemet vokser. Det er frustrerende. Håper virkelig vi får tiggerforbud snart. De voksne kan frivillig velge å leve et liv i dritt og møkk, men det er provoserende at de tar det valget på vegne av sine barn. Ja, så trist. Fordi når barna vokser, så fortsetter de modellen de har lært fra foreldrene sine og tigger selv, barna deres blir analfabeter uten utdanning og muligheter, osv. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå