Gå til innhold

Brennpunkt: Please, please, please.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor får de så mange barn de ikke har penger til å brødfø? Det er jo helt sykt!

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor får de så mange barn de ikke har penger til å brødfø? Det er jo helt sykt!

Tenker det samme. De satser på at de skal smelte oss med krokodilletårene sine, men jeg faller ikke for sånt. Jeg hjelper bare folk som er villige til å hjelpe seg selv, og sigøynere faller ikke inn under den kategorien.

• Liker 4
Skrevet

En del av kulturen? Å ha så mange barn som mulig uten å planlegge økonomisk? Hvem vet?

Egentlig har de alltid en plan B - dra til Norge, de er rike der, vi kan bare tigge, stjele, osv og så har vi raske penger uten å jobbe.

For første gang er jeg enig med noe Sp sier, hun dama i grønne klær.

• Liker 2
Skrevet

Hva med å i det minste nevne hva programmet handler om i startinnlegget?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Propagandaen virker. Nå glemte plutselig alle at det er snakk om organisert tigging (som er ulovlig).

Hvem er "alle"?

AnonymBruker
Skrevet

Nå har ikke jeg sett programmet, men tok de opp problemene med lommetjuverier, svindel, butikktjuverier osv?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå har ikke jeg sett programmet, men tok de opp problemene med lommetjuverier, svindel, butikktjuverier osv?

Jeg ser på programmet nå, og det er forsvinnende lite av det så langt jeg har sett. Det er mest intervjuer med de "stakkars" sigøynerne.

Det problemet de har fokusert mest på hittil har vært de stinkende søppelhaugene som Rusken tilkalles for å rydde opp i.

• Liker 1
Skrevet

Dette er en fryktelig vanskelig sak. Jeg synes ikke noe om tråkle meg fram mellom tiggere når jeg går i byen. Jeg liker heller ikke forsøplinga de bringer med seg. Men samtidig forstår jeg håpet og drømmen om noe bedre som får dem til å reise for å tigge. Egoisten i meg ønsker dem vekk fra Norge. Men medmennesket i meg har vondt av dem.

Men uansett ønsker jeg ikke å bidra til at det er lukrativt å komme til Norge for å tigge, så jeg gir aldri noe i koppene deres.

Det mest skremmende med denne problematikken er jo barna som går hjemme uten skolegang, og som ser for seg en framtid med tigging som eneste mulighet. Romania er et lutfattig EU-land. Så strengt tatt bør vel EU gå inn og hjelpe Romania med å bygge opp et skoleverk som fungerer. Vi blir aldri kvitt problemet med omstreifende tiggere så lenge nye generasjoner med analfabeter vokser opp.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Shaun, det hjelper ikke om rumenske skoler får all den hjelpen det går an å oppdrive, dersom sigøynerne ikke ønsker å gå på den. De har jo vist gang på gang at de ikke ønsker å leve et a4-liv som alle andre gjør.

• Liker 2
Skrevet

Når det gjelder tiggere fra Romania får jeg fordommene mine rett i fleisen.

Jeg blir sint, provosert og skikkelig irritert over å ikke kunne bevege meg i byen uten at noen rister en kopp med småpenger opp i ansiktet mitt.

I tillegg får jeg en vond smak i munnen når jeg overser dem fordi det ikke passer det menneskesynet jeg ønsker å ha.

Det har gått så langt at jeg heller mot å være for innføring av tiggerforbud, eller, kanskje enda bedra, innføring av visumplikt for rumenere, selv om de kommer fra et Schengenland.

:heks:

• Liker 2
Skrevet

Når det gjelder tiggere fra Romania får jeg fordommene mine rett i fleisen.

Jeg blir sint, provosert og skikkelig irritert over å ikke kunne bevege meg i byen uten at noen rister en kopp med småpenger opp i ansiktet mitt.

I tillegg får jeg en vond smak i munnen når jeg overser dem fordi det ikke passer det menneskesynet jeg ønsker å ha.

Det har gått så langt at jeg heller mot å være for innføring av tiggerforbud, eller, kanskje enda bedra, innføring av visumplikt for rumenere, selv om de kommer fra et Schengenland.

Visumplikt for Rumenere går nok ikke innad i schengen avtalen. Rumenere er heldigvis mer enn sigøynere. Sigøynere finnes og i mange andre schengen land.

Tiggerforbud er et min mening veien å gå .

• Liker 1
Skrevet

Visumplikt for Rumenere går nok ikke innad i schengen avtalen. Rumenere er heldigvis mer enn sigøynere. Sigøynere finnes og i mange andre schengen land.

Tror en del av løsningen kan væreå revurdere Schengen avtalen.

Kansje vi må droppe fri grensekontroll biten men opprettholde politiets rett til å følge personer over grensene?

• Liker 2
Skrevet

Tror en del av løsningen kan væreå revurdere Schengen avtalen.

Kansje vi må droppe fri grensekontroll biten men opprettholde politiets rett til å følge personer over grensene?

Der er jeg enig med deg, jeg ønsker norge ut av schengen . Politiets rett til å forfølge personer over grensene, er ikke det ivaretatt Gjennom interpol ?

Skrevet

Det vet jeg, men de fleste tiggende sigøynerne i Norge kommer fra Romania, så da får vi heller gjøre det litt vanskeligere for de "uskyldige" også å komme hit.

Gjest Solsmil
Skrevet

Jeg så dokumentaren, og jeg fikk nesten litt medfølelse for dem. Eller, jeg gjorde jo det, men jeg synes uansett ikke det skal være gode penger i å komme til norge og tigge. For det er jo det det tydeligvis er. Og uansett hvor mye penger du legger i koppen deres, så vil de ikke forsvinne, men fortsette å tigge, fordi de tjener godt på det.

Og når det er sagt, så synes jeg ikke det så ut som ungene deres i romania hadde det så fryktelig ille. Ja, de hadde det ikke spesielt fint, og de hadde ikke mye, og de hadde ikke foreldrene der, men de hadde da tross alt både telefon, tv og høytalere. I tillegg virket det som de fikk mat på bordet hver dag (det er selvfølgelig mulig det er på grunn av foreldrenes tigging da). sååå.... Synes jeg synd på dem? Ikke egentlig. Det eneste jeg synes var veldig synd, var de manglende framtidsmulighetene for barna deres i Romania. Det at de aldri kom til å få seg jobb der, sansynligvis, og at de så for seg og begynne å tigge når de ble eldre.

Skrevet

Der er jeg enig med deg, jeg ønsker norge ut av schengen . Politiets rett til å forfølge personer over grensene, er ikke det ivaretatt Gjennom interpol ?

Mulig det er ivaretatt gjennom interpol som du sier. I alle fall må det gå og ha et bra sammarbeid på bekjempelse av kriminalitet over landegrensene. Da skulle en tro at strengere kontroll på grensene var et bra tiltak.

Skrevet

Husker jeg så et program på NRK med Alex Rosen der han møtte sigøyner kongen i romania. Så ut som han hadde penger nok. Det sto parkert en Mercedes Mayback uten for huset hans. Er det noen som vet om han får inntekter fra de som tigger?

• Liker 1
Skrevet

Det vet jeg, men de fleste tiggende sigøynerne i Norge kommer fra Romania, så da får vi heller gjøre det litt vanskeligere for de "uskyldige" også å komme hit.

Dobbeltmoralsk much? Nå har jeg sett deg i tråd etter tråd kalle folk rasister for lignende uttalelser som du har hatt i denne tråden, og noe av det du er mest hissig på å slå ned på er det du kaller generaliseringer og å dømme alle på grunnlag av det noen kriminelle gjør. Det du sier i denne tråden går tvert i mot alt det.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvem av dem som er ærlig trengende og hvem som er organisert. Regner med at de fleste er sendt ut for å tigge av sine pengesterkere bakmenn. Jeg gir aldri penger til tiggere, uansett.

Et klart Nei til tiggere i Norge.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...