Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg satt og så på nigella og pavlovaen og tenkte på deg, selv om jeg ikke vet hvem du er ;) Så litt på Moi som lagde fete sandwicher også.. nam.. I få minutter ble jeg kjempeinspirert til å lage mat. Må være så morsomt å ha masse ingredienser og hive sammen og få et fantastisk resultat.. nam.. En vakker dag skal jeg lage noe av en litt mer avansert oppskrift en toro sin ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg så også de sandwichene. BLT-sandwich er jo bare utrolig godt! :sikle:

Skrevet

Hei på deg!

Tar en liten dagbokrunde før jeg legger meg..

Har smuglest litt i dagboken din, og "lånt" noen oppskrifter :wink:

Skal lage noe av det en dag, blir inpirert av slike som deg! Tenkte jeg skulle prøve meg på en av de mange sjokoladekakene i første omgang, jeg elsker sjokoladekake :sikle:

Godnatt Arkana!

Håper du får godvær imorgen :briller:

Skrevet

Det ble forresten grilling i går. Min kjære kom hjem før jeg kom i gang med maten. :)

Skrevet

Jeg blir så silten av denne boka di! Takk for all inspirasjonen :blomst:

Skrevet (endret)

God morgen Fisken, lunacia, Fakse og jamie! :vinke:

I går var jeg 25 og i dag er jeg 26. Mamma ringte nettopp og ønsket meg en god bursdag og vi pratet lenge om løst og fast. Veldig koselig. Bestefar har sendt meg 200 euro til bursdagen min og jeg får penger av Mamma også. Det er enklest å sende så langt og jeg kan få kjøpe det jeg vil (eller bruke i London :ler:). Samboeren min gav meg jo en PC for noen dager siden, veldig glad for det. Jeg hadde tenkt å bake bursdagskake, men vi reiser jo på søndag og jeg tror ikke vi klarer å spise opp en hel kake på de få dagene. Vi skulle ut og spise i dag, men jeg fant ut at jeg heller vil ta det med ro og spise hjemme. Fikk veldig lyst på biff, som er noe av det beste jeg vet, så det blir bursdagsmiddagen min i dag. :sikle:

Og så har vi så nydelig vær, og tenk at hele Norge flagger for meg! :sjarmor:

Endret av Arkana
Skrevet

Gratulerer med dagen, Arkana! :dagensrose:

Håper du får en kjempefin bursdag, særlig siden det er på samme dag som min guddatter. :-)

Det er visst første gangen jeg skriver i dagboken din, selv om jeg ofte har vært inne og smuglest (les: siklet). Er imponert over det systemet du tilsynelatende har på oppskriftene dine; har du alt lagret på PC, eller skriver du inn her etterhvert? Jeg trenger visst noen tips, har samlet på oppskrifter fra alle mulige steder i årevis, men aldri fått noe system på det; har utklipp og notater liggende "overalt".

Skrevet (endret)

Siden det er bursdagen min i dag, har jeg plukket fram oppskrifter med ordet "fest" i. :ler:

Eksotisk festkake

20 g smør

30 g sukker

100 g små havregryn

60 g corn flakes

40 g sukker

100 g smeltet smør

300 g mangopuré (ca 2 stk)

150 g yoghurt naturell

50 g sukker

5 gelatinplater

350 g ananas

150 g yoghurt naturell

6 gelatinplater

4 dl kokosmelk

150 g yoghurt naturell

50 g sukker

7 gelatinplater

forskjellige sydfrukter til pynt: granateple, druer, stjernefrukt

Bunnen:

Smelt 20 g smør og 30 g sukker på en stekepanne. Bland inn havregrynene og la det bli gyllent. Avkjøl. Smelt resten av smøret. Bland cornflakes, sukker og havregryn og rør inn smøret. Trykk massen ut i en 26 cm springform på et kakefat. Sett bunnen i kjøleskapet mens du lager første del av fyllet.

Mangopuré:

Legg gelatinen i bløt i kaldt vann. Mos mangoene i hurtigmikser eller lignende. Tilsett yoghurt og sukker og bland alt godt. Smelt gelatinen i vannbad. Når den er blitt flytende, tilsettes den i en tynn stråle mens du rører. La pureen stivne litt så den blir litt tyktflytende, og hell den over kakebunnen. Sett i kjøleskap til den har stivnet.

Ananaspuré:

Sett gelatinplatene i kaldt vann. Mos ananas i hurtigmikseren, og tilsett yoghurt og smeltet gelatin på samme måte som i mangopureen. La denne også stå litt så den stivner, og hell den forsiktig over kaken. Sett i kjøleskap til den har stivnet.

Kokospuré:

Bland kokosmelk, sukker og yoghurt. Tilsett oppbløtt og smeltet gelatin. La den stå til den tykner og hell den over kaken. Settes i kjøleskap igjen.

Når kaken har stivnet helt, gjerne neste dag, pynter du den med frukt etter ønske. For å få den blank, kan du pensle med litt gelé, for eksempel ananas- eller sitrongelé.

Festrullekake

4 egg x 5

1 dl sukker x 5

ca 1,5 dl hvetemel x 5

1 ts bakepulver x 5

150 g sukker

1 eggeplomme

1 ss smør

30 g potetmel

revet skall og saft av 1 sitron

2 dl vann

3 dl kremfløte

3 dl kremfløte

1 plate sjokolade

500 g jordbær

6 plater gelatin

sukker

3 dl kremfløte

5 dl kremfløte

ca 1 kg marsipan

konditorfarge

Lag selve kaken ved å vispe egg og sukker til eggedosis og så vende inn siktet mel og bakepulver. Hell i en stor langpanne og stek ved 210 grader i 8-10 minutter. Til en slik festrullekake trengs det 5 slike rullekakebunner.

Sitronkremen lages ved å blande sukker, eggeplomme, smør, potetmel, sitronskall, sitronsaft og vann i en kjele og la det koke opp under omrøring til en tykk blanding. Avkjøl og bland inn stivpisket kremfløte.

Sjokoladekremen lages ved å koke opp fløten og la sjokoladen smelte i. Avkjøl sjokoladefløten over natten og visp den så til stiv krem.

Jordbærkremen lages ved å dele jordbærene i biter og koke dem forsiktig opp. La gelatinen ligge i kaldt vann i ca 10 minutter, klem ut vannet og la den smelte i jordbærene. Smak til med sukker. Avkjøl og bland i vispet fløte.

Skjær rullekakene i remser på langs, ca 5 cm brede. Smør sitronkrem på den første rullen og rull den fast sammen. Dette blir midten av kaken. Ta neste remse, smør sjokoladekrem på og sett den inntil den første rulladen. Tredje remse får jordbærkrem og settes rund den med sjokolade. Fortsett slik og lag kaken stadig større. Etter hvert blir remsene for korte og da må de skjøtes. Det er viktig at samme fyll følger en hel "runde" på kaken.

Dekk kaken med pisket krem og marsipanlokk og pynt med roser.

Endret av Arkana
Skrevet
Gratulerer med dagen' date= Arkana! :dagensrose:

Håper du får en kjempefin bursdag, særlig siden det er på samme dag som min guddatter. :-)

Tusen takk! Din guddatter er nok enig i at dette er en topp dag å ha bursdag på! :wink:

Det er visst første gangen jeg skriver i dagboken din, selv om jeg ofte har vært inne og smuglest (les: siklet). Er imponert over det systemet du tilsynelatende har på oppskriftene dine; har du alt lagret på PC, eller skriver du inn her etterhvert? Jeg trenger visst noen tips, har samlet på oppskrifter fra alle mulige steder i årevis, men aldri fått noe system på det; har utklipp og notater liggende "overalt".

Jeg bruker en Access-database hvor jeg skriver inn oppskriftene mine. Så har jeg en søkeboks slik at jeg raskt og greit kan finne fram til det jeg vil ha. Det er også grunnen til at du ofte ser at jeg kan hoste opp 10 oppskrifter 2 minutter etter at noen har spurt et spørsmål på Mat&Drikke. :ler: Det er mest de "løse" oppskriftene som er lagret i Access, oppskrifter jeg finner på nettet, i blader e.l. Jeg har i tillegg en del bøker og hefter her og der.

Skrevet
Jeg bruker en Access-database hvor jeg skriver inn oppskriftene mine. Så har jeg en søkeboks slik at jeg raskt og greit kan finne fram til det jeg vil ha. Det er også grunnen til at du ofte ser at jeg kan hoste opp 10 oppskrifter 2 minutter etter at noen har spurt et spørsmål på Mat&Drikke. :ler: Det er mest de "løse" oppskriftene som er lagret i Access' date=' oppskrifter jeg finner på nettet, i blader e.l. Jeg har i tillegg en del bøker og hefter her og der.

Hmmmm, tar du konsulentoppdrag? Jeg har en 10-12 årganger med utklipp og hefter jeg gjerne skulle hatt katalogisert...... :wink:

Skrevet

:ler: Det er nok min kjære data-samboer som har laget den databasen for meg, så jeg kan ingenting annet enn hvordan man skriver inn oppskriftene.

Gjest Coral
Skrevet

Gratulerer med dagen, Arkana :dagensrose:

Håper du får en super bursdag! :)

Klem fra Hanne

Skrevet

Tusen takk Hanne! :blomst_opp:

Skrevet

Gratulerer så mye med dagen! :bursdag::hjertesmil::perebrus: :dagensrose: :kose::danse: :kysse:

Stor bursdagsklem :klem:

Skrevet (endret)

Tuuusen takk Fisken! :klem:

Det ser visst ut til at Tomatspillet er slutt for i år. :sad: Pashmina har avgått med døden etter å tappert ha produsert 54 flasker i løpet av sommeren.

Endret av Arkana
Gjest Jamila
Skrevet

Mange mange Gratulerer med dagen, Arkana!

:bursdag: :dagensrose: :bursdag:

Skrevet
Tuuusen takk Fisken! :klem:

Det ser visst ut til at Tomatspillet er slutt for i år. :-( Pashmina har avgått med døden etter å tappert ha produsert 54 flasker i løpet av sommeren.

Dakar :-(

Hun var i alle fallen trofast og iherdig tomatplante :ler:

Skrevet

Tusen takk for gratulasjoner jamie og jamila! :blomst_opp:

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...