Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Enig der.

Natten er jo den herligste tiden på døgnet, du kan ikke legge deg nå :wink:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hehe' date= godt noen er enige med meg da. Føler meg litt sånn passe sær. Søte saker har ingenting i middagsretter å gjøre. Epler, rosiner, ananas og slikt. Blæh.

:Nikke: Du er ikke den eneste som er sær der nei, hverken jeg eller min samboer liker sånt i middagsretter heller. Jeg liker ikke rosiner i bakverk heller jeg da..... snakker om å være sær.

:vinke: God morgen :klem:

Skrevet

legger igjen en :dagensrose: til deg, arkana!

Skrevet (endret)

Hei Fisken, Kelsey, lythande, lunacia og MarianneE (takk for rosen!)! :vinke:

Så godt når det er sol og varmt hver dag nå. Føler at sommeren har kommet og håper det holder seg. Våknet for en time siden og fikk ikke sove mer. Sambo purker og sover enda, men det gjør ingen verdens ting. I dag er min siste dag som 25-åring. Får nyte den til det fulle. :ler:

Endret av Arkana
Skrevet

:ler:

Har du noen planer for bursdagen din, da?

JEg ble vekket av Emma for 1/2 time siden. Hun har virkelig vært flink, sovet helt til nå! :D

HAr du sovet godt?

Nydelig vær vi har!

Skrevet (endret)

Grillede kyllinglår (4-5 pers.)

15 kyllinglår

5 ss sitronsaft

1 ts malt spisskummen

2 ts garam masala

4 ts presset hvitløk

4 ts revet ingefær

1 ½ ts chilipulver

salt

1 kopp yoghurt naturell

Lag et par hakk i kyllingkjøttet. Gni sitronsaften inn i kjøttet og la ligge 20 minutter. Bland resten av ingrediensene godt og la kyllingen marinere i blandingen 2-3 timer. Grill i 10-12 minutter. Hell smeltet smør/olje over underveis.

Grillede lammekoteletter (4 porsj.)

8-12 lammekoteletter

4 ss olje

2 ss solbærsaft

1 ss sitronsaft

1 knust hvitløksbåt

1 ts rosmarin

½ ts timian

Bland sammen ingrediensene til marinaden og hell i en pose. Legg i kotelettene og la dem ligge der minst 2 timer. Grill kotelettene ca 4 minutter på hver side.

Grillet svinekam (8-12 pers.)

1 stykke svinekam, ca 20 cm langt

1 toppet ts honning

saft av 1 lime

2 dl olje

¼ ts salt

1/5 ts hvit pepper

1-2 ss finhakket frisk salvie

¼ liten finhakket rød chili

2 ss honning

1-2 røde chili, finhakket

4 s mangochutney

4 ss olje

1 ts paprikapulver

1 knivsodd salt

Ha honning i en bolle og sett i vannbad til den er flytende. Rør inn lime og olje og smak til med krydder. La kjøttet godgjøre seg i marinaden opptil et døgn. Grill 15 minutter på hver side, og la hvile innpakket i folie i 15-20 minuter. Steketermometer skal vise 72 grader. Bland resten av ingrediensene til en grillsaus som pensles på kjøttet mot slutten av steketiden, gjerne flere ganger.

Endret av Arkana
Skrevet
Har du noen planer for bursdagen din' date=' da?[/quote']

Nei, egentlig ikke. Vi skal enten ut og spise eller lage noe godt her. Ellers tar vi dagen med ro.

Ganske godt. Katten vekket oss midt på natten, den var visst sulten og det viser hun oss ved å rase rundt i stua og det høres godt! Så jeg fikk dyttet sambo ut av senga så han kunne gi henne mat og etter det ble det stille.

Nydelig vær ja, helt herlig!

Skrevet
:ler:

Har du noen planer for bursdagen din, da?

JEg ble vekket av Emma for 1/2 time siden. Hun har virkelig vært flink, sovet helt til nå! :D

HAr du sovet godt?

Nydelig vær vi har!

Så du dette? :klø:

Skrevet

Det gjorde du, ja :ler:

Håper du får en fin dag :klem:

Gjest Jamila
Skrevet

Hei Arkana,

takk for mange og fristende oppskrifter som du stadig vekk poster! Koser meg med å lese oppskrifter i dagboka di innimellom.... (må innrømme at jeg også leser kokebøker på senga...)

Jeg skal lage en pavlova til helgen. Har du noen tips å komme med? Har du prøvd Nigella Pavlovaen med kakao--lurer på om den blir like god som en "plain"? Og vet du hva man bruker for cornflour?

Ta-taa i sola så lenge!

Jamilaklem

Skrevet

Hei Jamila! Takk for kjempekoselig hilsen. Pavlova er nydelig. Jeg har laget Nigellas kakao-pavlova med krem og bringebær flere ganger. Den er kjempegod! Istedet for cornflour bruker jeg maisenna (cornflour er maismel).

Skrevet
Hehe' date= godt noen er enige med meg da. Føler meg litt sånn passe sær. Søte saker har ingenting i middagsretter å gjøre. Epler, rosiner, ananas og slikt. Blæh.

Epler kan være godt, men da i riktig smmenheng... Og helst revet. I kyllingretter passer eple kjempegodt, men det skal ikke smake eple, det skal bare understreke smaken som allerede er der.

Ellers er jeg helt enig. :)

Skrevet

For et vidunderlig vær! :D

Skrevet
For et vidunderlig vær! :D

Ja, det er så nydelig! Tror vi skal gå en tur rundt Bogstadvannet litt senere (må bare la middagen synke litt), må nyte sommeren når den først har kommet.

Skrevet

Mon tro hvor samboeren er? Ringe og høre? Jeg begynner å bli sulten.

Skrevet

Hehe, har han glemt deg og middagen? Du får nok ringe og mase litt. :)

Skrevet

Neida... Vi hadde ingen avtale. Måtte bare finne ut om jeg kun skal mekke til meg selv eller ikke. Valget faller nok på det siste.

Skrevet (endret)

Jada, det er sent, men jeg ble så veldig fysen på ett eller annet og vi skal jo ikke i seng på noen timer enda, så jeg slengte sammen et scones-lignende brød med vårløk og fetaost. Spiste det nystekt med bare smør på. Nam nam nam!

Potetbrød med fetaost, vårløk og rosmarin

110 g fetaost

4 finsnittede vårløk

175 g poteter

1 ts hakket rosmarin (eller tørket)

175 g hvetemel

3 ts bakepulver

1 ts salt

½ ts cayennepepper

1 stort egg

2 ss melk

1 ts sennep

Skjær osten i 1 cm terninger. Sikt det tørre sammen. Grovriv poteten i melet, tilsett vårløk, rosmarin og 2/3 av osten. Bland forsiktig sammen. Visp egget med melk og sennep og bland det inn i melet. Legg rett på stekebrett og form til et 15 cm rundt brød, trykk resten av osten oppå brødet. Dryss litt mel på og pynt med små kvister av timian. Stek ved 190 grader i 45-50 minutter. Smaker best varm/lunken.

Endret av Arkana
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...