Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Arkana.. Hatt en fin dag?

Jeg har akkurat kost meg med jordbær sammen aloveramannen...mmm.... herlig! (Det er det nærmeste sommer man kommer nå med dette været i alle fall :-) )

Skrevet

Var det den store fennikeldagen i dag Arkana :wink:

Gjest Madley
Skrevet

Har du et tips til god kjøttsaus Arkana?

Sånn til pasta?

Er litt lei av toro kjøttdeigsaus liksom..Så da tenkte jeg på deg da :)

Skrevet
Var det den store fennikeldagen i dag Arkana :wink:

:ler: Kjøpte fennikel til middagen i dag, og kom på at det er mye godt man kan lage med det, som jeg da fikk lyst til å dele.

Skrevet
Hei Arkana.. Hatt en fin dag?  

Jeg har akkurat kost meg med jordbær sammen aloveramannen...mmm.... herlig! (Det er det nærmeste sommer man kommer nå med dette været i alle fall :-) )

Hei Alovera! :vinke:

Har hatt en ganske fin dag ja. Gleder meg til ferie, så synes dagene går litt tregt. Jordbær er nam! Vi har kost oss med nybakt blåbærpai med iskrem nå, det var også veldig godt. Er stappmett nå.

Skrevet

Madley: Kjøttsaus ja. Jeg pleier å gjøre det ganske enkelt. Steker hakket løk og masse hakket hvitløk (gjerne chili også hvis du liker det). Tar det ut og steker kjøttdeig. Har løken tilbake sammen med en boks hakkede tomater, 2-3 ss tomatpuré, litt sukker, salt, pepper, oregano, timian, basilikum og laurbærblad. Lar det putre ca 30 minutter.

Her kan du fint variere litt etter eget ønske, f.eks. ha i revet gulrot, hakket squash, litt melk/fløte/crème fraîche, champignon, bacon, purre, paprika osv osv.

Gjest Madley
Skrevet

Thanks!

Hr du noen gang prøvd å lage vegetarsaus til pasta?

Altså bare uten kjøttdeig..Går å spekulerer litt på det nemlig..Ikke ostesaus altså..

Skrevet (endret)

Pashmina er nå oppe i 42 flasker og 172 g. :hoppe: Har hatt et par runder med overmodne tomater og jeg har ikke klart de to siste ukens spørsmål, så det har jeg tapt mye på. :sad: Det har vært varmt i dag, har svettet bare av å sitte foran PC'en, og bordvifte er godt å ha. Har vært merkelig å spise middag alene siden forrige mandag, og så kommer sambo mellom 20-21 og jeg varmer opp mat til ham (som en god husmor :ler:)

Truly er vrang i matveien igjen :sad:, etter å ha gått opp de 800 g hun mistet for et par uker siden har hun nå gått lei av maten sin igjen. Jeg aner ikke hva vi skal gjøre med den pusen. :roll:

I dag har jeg bestilt ny mobil (skal være kunden i hende innen 7-25 dager). Den gamle min har trengt nytt batteri en stund nå. Jeg kan ikke ha noen samtaler over 3 minutter på den, da bare slår den seg av. Veldig stressende. Nytt batteri koster jo et sted mellom 200-300 kroner, så jeg fant ut at jeg skulle hoppe på et tilbud på en ny mobil til bare 50 kroner, da må jeg bytte mobilabb, men det gjør ikke noe for det jeg byttet til var billigere. Håper jeg får mobilen før jeg reiser på ferie da.

Endret av Arkana
Skrevet (endret)

God morgen, eller god ettermiddag, Mylian! Pusen vår heter Truly Scrumptious for å være helt korrekt, men vi kaller henne bare Truly til vanlig. Alle stusser over navnet, men jeg synes det kler henne. Det var ikke vi som bestemte det da, det var de forrige eierne. Jeg hadde først lyst til å bytte, men hun var i et nytt hjem med nye eiere og hun visste godt hva hun het så jeg hadde ikke hjerte til å bytte. Og nå er jeg glad for det, synes det er fint med et spesielt navn til en spesiell liten pus. :)

Endret av Arkana
Skrevet

Fint med et annerledes navn :D kaninene mine heter tyra og takla :wink:

Skrevet

Takla var morsomt! Moren til samboeren min heter Tyra, ikke fullt så pent på mennesker synes nå jeg da. :wink:

Skrevet
Syns det er penest på dyr jeg :)

:Nikke: Dessuten har hun et morsomt mellomnavn (skal ikke avsløre det, for jeg tviler sterkt på at det er andre som heter det samme) så det gjør liksom saken enda "verre".

Skrevet (endret)

Italiensk riskake med safranpærer

9 dl helmelk

100 g sukker

3-4 safrantråder

frø av 1 vaniljestang

250 g risottoris

3 egg

50 g melis

250 g mascarpone

1 beger crème fraîche

8 små faste pærer

1 liter vann

150 g sukker

saft av 1 sitron

4-6 safrantråder

1 sitron i skiver

Kok opp melk, sukker, safran og vaniljefrø. Dryss i risen og kok i ca 30 minutter. Rør av og til. Skill eggene og visp eggedosis av eggeplommer og melis. Rør inn mascarpone og crème fraîche. Visp eggehvitene stive og vend dem i ostekremen. Rør kremen i den varme risen og fyll i en godt smurt og meldrysset form. Stek på nederste rille ved 180 grader i ca 45 minutter. Avkjøl på rist.

Kok opp sukker, vann, safran og sitronsaft. Skrell pærene, men la stilken sitte på. Kok pærene forsiktig i sukkerlaken, ca 15 minutter. Ta av varmen, legg sitronskiver oppå pærene så de holder seg nede i laken og avkjøl dem. Server kaken med de kokte pærene, drypp litt av laken over og sikt melis på.

Ostekake med pære og ingefær

250 g knuste kjeks

2 ss malt ingefær

100 g smeltet smør

3-4 faste modne pærer

250 g sukker

2 ss sitronsaft

500 g kremost

2 egg

2 ss malt ingefær

300 g rømme

Bland kjeks, ingefær og smeltet smør og klem ned i bunn og kanter av en smurt 23 cm springform. Sett i kjøleskap 10 minutter. Skrell pærene og skjær i tynne skiver. Ha i en kjele med halvparten av sukkeret, sitronsaften og 3¾ dl vann. Kok opp, skru ned varmen og la pærene trekke seg møre uten at de går i stykker. La renne av og avkjøles. Visp kremosten med resten av sukkeret. Visp inn egg og ingefær, så rømme. Fordel pærene i bunnen og hell osteblandingne over. Stek kaken ved 140 grader i ca 1 time, til den er fast. La avkjøles i formen og sett i kjøleskapet natten over.

Pærepai

1 boks hermetiske pærer

½ ts kanel

revet skall av ½ sitron

75 g smør

¾ dl sukker

1 dl havregryn

1 dl hvetemel

La de halve pærene renne godt av seg. Legg dem i en smurt ildfast form. Strø over kanel og sitronskall. Smelt smøret og rør inn sukker, havregryn og hvetemel. Bre røren over pærene og stek ved 250 grader i ca 10 minutter.

Endret av Arkana
Skrevet
Sistnevnte er utrolig god!! :sikle:

Jepp. Laget pai i går, og det stod mellom denne og blåbærpai, men blåbærpaien vant fordi blåbærene i butikken var så fristende. :ler:

Skrevet

Blåbærpai høres godt ut det og :) her bruker vi alle blåbærene som plukkes til muffins til bursdagen min. har fått blåbærmuffins på senga hver eneste bursdag siden jeg var 1 :ler:

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...