Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)

Arkana

Anbefalte innlegg

Når det er søtt og godt så er vel unger altetende. :ler: Hvordan er de ungene da, sånn typisk norske som bare liker mat på P (pølser, pannekaker, pizza, skjønt pølser på engelsk begynner ikke på P :ler: )?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pasta med ost og oliven (4 porsj.)

500 g tagliatelle

1 løk

1 hvitløksbåt

½ ss hel koriander

2 ss grønne hele pepperkorn

4 ss smør

2 dl tørr hvitvin eller cider

2 ½ dl husholdningsfløte

1 ½ dl crème fraîche

1 ½ dl melk

2 ss maisenna

½ ts salt

250 g Port Salut

150 g sorte oliven

frisk basilikum

Kok pasta som angitt på pakken. Fres løkskiver, presset hvitløk, koriander og pepper i smør til løken er blank og myk. Hell i hvitvin og la koke inn til halvparten. Tilsett fløte og crème fraîche og la det koke opp. Rør sammen melk og maisenna og hell det i sausen under omrøring. Smak til. Skjær osten i små terninger. Bland i ost og oliven like før servering. Osten skal ikke smelte helt. Dryss over basilikum og server på nykokt pasta.

Tagliatelle med kylling og blåskjell (2 porsj.)

2 kyllingfileter

3 hvitløksbåter

4 ss hakket persille

1 dl tørr hvitvin

2 dl kremfløte

1 knivsodd safran

150 g tagliatelle

ca 25 blåskjell (gjerne hermetiske)

Skjær kyllingfiletene i passe store biter. Fres kjøttet med hvitløk og persille. Tilsett vin og fløte og ha i safran. La kjøttet trekke noen minutter. Kom pasta etter anvisning på pakken. Sil pastaen og bland sammen i sausen sammen med blåskjell.

Pasta Castello (4 porsj.)

400 g bacon

1 blå castello

3 dl fløte

1 ts tørket basilikum eller 1-2 ss frisk

1-2 hvitløksfedd

pepper

tagliatelle til 4

Sett over vann til pastaen. Når dette fosskoker legger du i pasta. Kok etter anvisning på pakken. Skjær baconstykket i små biter, fres disse godt i stekepannen. Ha i osten, og la den smelte. Hell over fløten. Krydre. La dette koke til passe konsistens. Sausen blir ferdig mens pastaen koker, så dette er ypperlig til travle dager. Server med godt brød og en grønn salat.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pashmina har nå rundet 40 flasker. :)

Sola skinner, det er varmt og godt. Fuglene kvitrer og leker i trærne utenfor vinduet mitt. Har vært en liten tur ut også, herlig var det. Spiser alene i dag også, men i morgen kommer en venninne på middag og da har samboeren min sagt at han ikke skal jobbe overtid så det er bra.

Bare en uke og en dag før ferie. :hoppe:

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så er det endelig helg! Og bare en uke til ferie. :hoppe:

I dag har jeg:

* satt på en maskin klær

* vært på KG

* vasket badet

* spist frokost mens jeg var på KG

* støvsuget alle rommene

* vært på KG

* tømt vaskemaskinen og vasket kjøleskapet

* vært på KG

Og når jeg bare har skrevet dette innlegget skal jeg henge opp klær og vaske gulv. I kveld kommer en venninne og vi skal spise taco og skravle. :)

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, herlig med helg! Tacoen i går var veldig god, lenge siden sist. Vi bruker alltid Santa Maria for det er den absolutt beste, de andre merkene er ikke verdt å spise engang. De hadde fått ny tacokrydder som het hot, og den var veldig god. Og sammen med extrahot tacosaus ble alt perfekt. Venninnen min skal straks kjøpe leilighet for første gang. Ikke lett når man er enslig i Oslo, det er dyrt. Men det skal bli spennende. Jeg skal være med henne på visning og har tilbudt meg å hjelpe til med litt oppussing om det trengs.

Nå venter jeg bare på at sambo blir ferdig i dusjen, så skal vi spise lang og god frokost sammen før vi skal ut og handle litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandel-mokkakake

100 g mandler

4 eggehviter

2 ss hvetemel

3 ½ dl melis

100 g smør

1 dl melis

2 eggeplommer

1 ss kakao

¾ ts vaniljesukker

5 dl kremfløte

kakao

Legg bakepapir på stekebrett og tegn to sirkler på 22 cm. Skåld og hakk mandlene. Stivpisk eggehvitene og rør mandler, melis og mel i. Fordel røren i sirklene og stek ved 160-170 grader i ca 20 minutter. Løsne forsiktig mens de er varme og avkjøl på rist.

Rør smør og melis hvitt. Rør inn eggeplommer, kakao og vaniljesukker. Legg smørkremen på den ene bunnen og dekk med pisket kremfløte. Legg den andre bunnen oppå og pynt med kremtopper og et dryss av kakao.

Mokkakjeks

¾ kopp smør

⅓ kopp brunt sukker

⅓ kopp kakao

1 ts kaffepulver

1 ts vaniljesukker

⅛ ts salt

1,5 kopper hvetemel

3 ss smør

2¼ kopp siktet melis

1 ts vaniljesukker

1-2 ss melk

Bland smør, sukker, kakao, kaffepulver, vaniljesukker og salt. Visp godt sammen. Rør inn melet. Form deigen til en 25 cm pølse som pakkes i plast og legges i kjøleskap 2 timer. Skjær i ½ cm tykke skiver og sett på stekebrett. Stek ved 190 grader i 8-10 minutter. Avkjøl på rist.

Smelt smøret i en panne og rør inn melis, vaniljesukker og nok melk til at røren blir smørbar. Bre over kjeksene når de er kalde.

Mokkasufflé m/saus (6 pers.)

2 ss sukker

2 eggeplommer

3 ts melis

2 ts hvetemel

150 g smeltet mørk sjokolade

2 ts kaffepulver, blandet med 1 ss varmt vann

4 eggehviter

60 g sukker

50 ml vann

100 g mørk sjokolade

1 ss kaffepulver

75 ml kremfløte

Smør en 9 dl suffléform og dryss i sukkeret. Brett et stykke bakepapir rundt formen som stikker opp like langt som formen er dyp, fest med strikk eller tråd.

Visp eggehvitene med melis. Rør inn mel, smeltet sjokolade og kaffe. Visp eggehvitene stive og vend inn. Hell alt i formen. Dra en kniv raskt mellom suffléen og formen. Stek ved 180 grader i 45 minutter, ovnsdøren må ikke åpnes.

Legg sukker og vann i en kjele og la småkoke til sukkeret er oppløst. Rør inn sjokolade, kaffe og fløte. Hold varm til servering.

Når suffléen er ferdig tas papiret raskt av, dryss på melis og server. Lag et hull i midten med en kniv og hell i sausen.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:vinke: Da er jeg tilbake igjen fra hytta. dårlig vær og definitivt altfor dårlige klær!! hrmf. godt å være tilbake igjen i alle fall :D god helg til deg :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mylian! Godt å ha deg tilbake. :-)

Været er ikke akkurat nevneverdig bedre her i Oslo i allefall. Regn, regn og atter regn. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lei av regn nå jeg. syns egentlig det er veldig koselig og liker egentlig klassisk "dårlig" vær bedre enn solskinn, men nå kunne jeg tenke meg litt varme likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ganske mildt og sånn, så hadde det bare ikke regnet skulle jeg i grunn vært veldig fornøyd. Det var greit i juni, men nå er vi på god vei inn i juli og da synes jeg vi skal ha litt sommer. Jaja, enda en uke til ferie så det er lov å håpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det får vi håpe. I fjor var det jo også en sen sommer, men det var varmt og nydelig til langt uti september. Så jeg håper vi får det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Ja, jeg elsker å være oppe lenge, må benytte anledningen mens jeg kan.

Men nå er det søndag. Har akkurat stått opp og dusjet. Skal straks dekke frokostbord og spise mens vi ser EastEnders. Det blåser litt i Oslo i dag, og det er skyet, men sola titter fram av og til.

Vi fikk nytt minnekort til kameraet i går. Kjøpte det største de hadde. Det kostet 1000 kroner hos Elkjøp, men bare 450 hos Komplett. Det var et lett valg. :ler:

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, Komplett er min favoritt nettbutikk når det gjelder datautstyr og lignende. Veldig bra og som oftest mye billigere enn i butikkene. Og så leverer de kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel gratinert texmex kylling (4 pers.)

1 pose fajitas- eller tacokryddermix

500 g kyllingfilet

1 purre

2-3 dl salsa

1-2 dl revet ost

Hell kryddermiksen i en pose og legg kyllingfiletene i. Bland godt og la ligge kaldt 1-2 timer. Skjær purre i strimler og legg i smurt ildfast form. Brun kyllingfiletene på begge sider og legg oppå purren. Fordel salsa jevnt over og strø revet ost på. Stek ved 200 grader i ca 20 minutter. Server med ris og salat.

Gratinerte koteletter (4 pers.)

4 koteletter

salt/pepper

½ ts karri

1 dl fløte

4 skiver kokt skinke

1 dl revet ost

1 tomat

Stek kotelettene i litt smør, ca 2-3 minutter på hver side. Krydre med salt, pepper og karri. Ha kotelettene i en ildfast form og legg en skive skinke og en tomatbåt på hver. Kok ut stekepannen med fløte, rør inn revet ost og hell sausen over kotelettene. Gratiner ved 250 grader til osten smelter og er gyllen.

Gratinerte pølser med aubergine (4 porsj.)

500 g løkpølser

1 aubergine

2 ss salt

4 ss olivenolje

1 hakket løk

1 båt hakket hvitløk

1 boks hermetiske tomater

salt/pepper

½ ts tørket basilikum

150 g cottage cheese

2 egg

4 ss revet ost

1 dl melk

litt revet muskat

Skjær pølser og aubergine i skiver på langs. Dryss salt på begge sider av auberginene og la dem ligge ca 15 minutter. Tørk av saltet. Stek pølse- og aubergineskivene raskt på begge sider i olje. Fres løk og hvitløk i litt olje, tilsett salt, pepper og tomatene. Kok til all væsken har fordampet. Smak til med basilikum.

Rør sammen cottage cheese, revet ost, egg, melk og krydder. Legg pølser, aubergine og tomatblandingen lagvis i smurt ildfast form og hell over ostekremen. Stek ved 200 grader i 30-40 minutter.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...