Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)

Arkana

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nam, pizza og jordbær :sikle:

God morgen forresten :vinke:

Hvilken film så du på?

God morgen!

Jeg så One Hour Photo, med Robin Williams.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen og takk for hilsener i dagboka mi' date= akkurat når jeg trengte dem :klem:

Det er godt med en klem når man er litt nede. HÅper du har det bedre i dag! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det lørdag. Jeg har akkurat stått opp. Samboeren min skal bare lese ferdig et kapittel så kommer han også. Skal straks koke egg og dekke frokostbord, en av helgas små gleder. Været i Oslo er så som så, det regner ikke, men er overskyet. Det skulle bli sol og 20 grader i dag, men det stemte tydeligvis ikke. Så kå vi en tur i byen etterpå, og handle litt. Ingen planer for dagen, her tar man livet med ro. :)

Engelsk epleterte

1 dl lunkent vann

30 g gjær

1 egg

2 ts sukker

½ ts salt

100 g smør

225 g hvetemel

2-3 epler

1 dl rosiner

2-3 ss sukker

1 ts kanel

2 ss smeltet smør

perlesukker

Løs opp gjæren i det lunkne vannet. Pisk sammen egget og tilsett halvparten av væsken. Ha i sukker og salt. Smuldre smøret i melet og bland i det øvrige. Arbeid deigen sammen, la heve ca 15-20 minutter. Kjevle 2/3 av den til bunn i formen (ca 26 cm). Formen må være godt smurt. Skrell eplene og skjær dem i tynne båter som legges lagvis med rosiner oppå deigen. Dryss over kanel og sukker. Hell over smeltet smør. Lag gitter av resten av deigen. La heve 20 minutter. Pensle med resten av egget. Dryss på perlesukker. Stekes midt i ovnen ved 200 grader i 18-20 minutter.

Eplekake med crème fraîche

200 g sukker

175 g smør

3 egg

175 g hvetemel

½ ts bakepulver

2 ss sitronsaft

750 g epler

1 ss sitronsaft

3 ss grovhakkede mandler

1 beger crème fraîche

2 egg

75 g sukker

revet skall av ½ sitron

Rør smør og sukker lyst. Ha i litt av melet og deretter eggene, ett av gangen. Ha i resten av melet med bakepulver og sitronsaft. Ha røren i en smurt 26 cm springform. Fordel eplebåter i pent mønster over deigen. Pensle med sitronsaft og strø på hakkede mandler. Pisk sammen crème fraîche, egg, sukker og sitronskall og hell blandingen over eplene. Stek på nederste rille ved 180 grader i ca 1 time. Avkjøl litt i formen før den tas ut.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig med avslappende helger. har bare slappet av i dag jeg og, sovet lenge, sein frokost, en liten tur til byen.. og ja, jeg føler meg litt bedre i dag. om ikke på topp, så prøver jeg mitt beste å ikke deppe. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helger, spesielt søndager, skal være slappe :D

:Nikke:

Nå har vi spist, og har begynt på lørdagsgodtet. Har sett brudegalskap i New York også. Samboeren min jobber med hjemmesiden sin (han har kjøpt seg domene og er helt i hundre :roll:), pusen sover søtt mellom oss og jeg skriver mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God Morgen!

Håper du får en fin dag!

Må forresten si at hornene jeg lagde ble veldig gode. Skal lage flere i morgen, med din oppskrift :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, sovnet halv tre i natt etter å ha ligget og lest. Og våknet for en times tid siden av at pusekatten syntes vi hadde sovet mer enn nok og kom for å vekke oss. Herrrlig dusj og nå venter jeg bare på samboeren min så vi kan spise frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, de dagene jeg har fri og kan sove lenge sørger pusen for at jeg kommer meg opp til en noenlunde normal tid. Siden hun ligger helt alene så kjeder hun seg og kommer inn i senga for å si ifra. Hun er ikke noe glad i å sove i senga sammen med oss, selv om jeg gjerne skulle hatt henne der. Hun kommer innom straks vi har lagt oss for å få kos, og om morgenen kommer hun også og får kos, men ellers sover hun alene i stua. 2-3 ganger siden vi fikk henne har hun sovet i senga, to ganger var fordi hun var litt forkjølet og en gang var etter at vi hadde vært borte fra henne i to uker, og første natten da vi kom hjem ville hun ikke forlate oss. :hjerte:

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en skjønn pus! har hatt lyst på pus siden jeg var bittelita, men mamma er livredd både katter og hunder, så det har aldri blitt noe av. er ikke så lenge til jeg flytter ut da, så hvis jeg plass/tid/penger så tenker jeg på å skaffe meg en. gjerne en med masse pels :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...