Arkana Skrevet 23. juni 2004 Forfatter #481 Del Skrevet 23. juni 2004 Access fulgte med i Microsoft Office Professional. Vi fikk den gratis fra jobben til samboeren min da, hele Office-pakken kan koste flere tusen kroner, så se etter om den finnes i din versjon, kanskje har du bare ikke installert den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 23. juni 2004 #482 Del Skrevet 23. juni 2004 Okay, takk :D vi får se om jeg får med acess når jeg kjøper ny pc da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 23. juni 2004 #483 Del Skrevet 23. juni 2004 Natta natta arkana Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 23. juni 2004 Forfatter #484 Del Skrevet 23. juni 2004 Natta natta arkana Natta Mylian. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 24. juni 2004 #485 Del Skrevet 24. juni 2004 Det der er da ingen tid å legge seg på! :o JEg er ikke trøtt ennå jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 24. juni 2004 #486 Del Skrevet 24. juni 2004 God morgen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 24. juni 2004 Forfatter #487 Del Skrevet 24. juni 2004 (endret) God morgen Fisken! I dag øspøser det ned. Men, jeg har nettopp satt en kanelbolle-deig til heving. Har ikke spist en smule i dag og ser fram til ferske kanelboller til frokost. Har bestilt kattepensjonat til snuttemor. 1200 kroner dyrere blir ferien, men hva gjør man ikke for sin lille pus. Hun liker ikke kattepensjonater, men vi har ingen som kan komme innom og se til henne. Jeg vet hun får godt stell der og de tar vare på henne, det er et pensjonat jeg stoler fullt og helt på. Men jeg vet hun savner oss når hun er der, og vet hun spiser lite (hun er veldig sær i kosten) og ikke trives med andre katter rundt seg. Men de som jobber der sier at hun tiner opp etter en dag eller to, og at de fleste katter er litt nervøse de første par dagene, fordi det er nytt. Hun har bodd der to ganger hittil og jeg håper hun etterhvert vil kjenne igjen stedet som et sted hun har det godt og at hun skjønner at vi alltid kommer og henter henne igjen. Endret 28. august 2005 av Arkana Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 24. juni 2004 Forfatter #488 Del Skrevet 24. juni 2004 (endret) 1 deig - 6 brød 1 liter melk 1½ pk gjær 5 ss olivenolje + 2 ss olivenolje 3 egg 3 ts salt 3 liter hvetemel 3,5 dl sammalt hvete fin eller grov Fyll 1: 8-10 fedd hvitløk 2 dl cottage cheese 2 ss mykt smør finhakkede urter Fyll 2: solsikkefrø Fyll 3: 2 paprika 1 purre 1 ss smør 1 dl hakkede urter 2-3 dl revet ost evt kokt skinke i terninger Fyll 4: 200 g kokt skinke 400 g frossen spinat 300 g cottage cheese 1 egg 1 ts salt ½ ts pepper ½ ss merian 1,5 dl revet parmesan Fyll 5: 3 dl hakkede urter 2,5 dl revet ost Fyll 6: 300 g kjøttdeig 2 løk 2 fedd hvitløk 2 gulrøtter 1 boks tomater 1 boks tomatpuré 1 dl tørr hvitvin 2 ts salt ½ ts pepper 1 ts oregano eller basilikum litt chilipepper ¼ ts sukker Grunndeig: Varm melken til 37 grader, løs gjæren i litt av væsken og tilsett resten av væsken sammen med olje, sammenvispet egg og salt. Elt inn mel til deigen blir smidig. Elt så inn 2 ss olje så den blir glatt utenpå. Sett til heving ca 45 minutter. 1. Hvitløksbrød (1 porsjon grunndeig): Finhakk hvitløk og rør sammen cottage cheese, smør, hvitløk og urter. Elt deigen og del i 4-6 emner. Kjevle ut hvert emne til et rektangel og smør fyll på hver leiv før de rulles sammen. Legg på stekebrett og hev i 20 mninutter. Skjær et snitt i de hevede brødene og stek på nederste rille ved 200 grader i 20-30 minutter. 2. Solsikkeboller (1 porsjon grunndeig): Elt deigen og trill til ca 48 boller. Legg tett sammen på stekebrett slik at de fester seg sammen under heving. La heve i ca 25 minutter. Pensle med egg og dryss over solsikkefrø. Stek midt i ovnen ved 225 grader i 12-15 minutter. 3.Ostekringle med fyll (½ porsjon grunndeig): Del paprika og purre i små biter og surr myke i smør. Tilsett finhakkede urter og evt skinkebiter. Kjevle deigen ut til et rektangel. Legg på grønnsakene og mesteparten av osten og rull sammen. Form til en kringle, som legges med skjøten ned på stekebrett. La heve ca 30 minutter. Pensle med egg, dryss på ost, og stek på nederste rille ved 200 grader i ca 25 minutter. 4. Skinkesnurrer med spinat (1 porsjon grunndeig): Skjær skinken i strimler, tin spinat og klem ut vannet. Bland resten av ingrediensene i foodprocessor til en grov masse. Del deigen i to og kjevle emnene til rektangler. Fordel fyllet over deigen og strø over skinke. Rull deigen til en pølse fra langsiden, skjær i tykke skiver og legg tett sammen på stekebrett. Hev i 20-30 minutter. Pensle med egg og stek på nederste rille ved 200 grader i ca 20 minutter. 5. Urtebrød (1 porsjon grunndeig): Elt deigen og del den i 3-4 emner. Kjevle hvert emne ut til et rektangel (så lang som en brødform). Dryss over urter og ost. Rull deigen sammen fra langsiden og legg i smurte brødformer med skjøten ned. La heve ca 25 minutter. Pensle med egg og stek på nederste rille ved 200 grader i ca 40 minutter. 6. Fylte horn (1 porsjon grunndeig): Brun kjøttdeig, hakket løk og hvitløk i panne. Riv gulrot og tilsett resten av ingrediensene. Kok opp og la trekke uten lokk i 20-30 minutter til den blir fyldig. Elt deigen og del den i seks emner. Kjevle hver emne til en rund leiv. Del leiven i 8 spisser/trekanter. Legg fyll på den brede enden og rull sammen til horn som legges på stekebrett. La heve ca 20 minutter. Pensle med egg og dryss evt ost over. Stek midt i ovnen ved 225 i 12-15 minutter. Endret 27. august 2005 av Arkana Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 24. juni 2004 Forfatter #489 Del Skrevet 24. juni 2004 (endret) mmmmmmmmmmmmmmmm så godt det er med nystekte kanelsnurrer. *mumse tygge smatte slafse* Endret 27. august 2005 av Arkana Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Camelia Skrevet 24. juni 2004 #490 Del Skrevet 24. juni 2004 Førstehjelp ønskes! Trenger tips om 2-3 megagode salater ypperlig til grillmat, pluss et par marinader... Bursdag på lørdag, grilling hvis ikke regn. Noe det meget sannsynlig blir, men... Greier du å hjelpe meg med det, o store mat-orakel! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 24. juni 2004 Forfatter #491 Del Skrevet 24. juni 2004 (endret) Ok, skal vi se. Salater først, på side 31 finner du oppskrift på en couscous-salat med fetaost, den er nydelig til grillmat. På side 6 finner du oppskrift på min hjemmelagede potetsalat, den går det mye av om sommeren hos oss. Pastasalat (8 pers.) 450 g pasta 1 honningmelon 1 agurk 2 paprika 6 selleristilker ca 200 g babymais ca 100 g sukkererter 2 beger lettrømme 2 ts Dijon-sennep 4 ananasringer salt/pepper Kok pasta og la den renne av og avkjøles. Kok babymais 5 minutter i lettsaltet vann. La avkjøles. Skjær alle grønnsakene og melonen i passende biter og bland med pastaen. Hakk ananas og bland med rømme, sennep, salt og pepper. Bland i salaten eller server ved siden av. En god vinaigrette er også godt istedet for rømmedressing. Auberginesalat (8 pers.) 6-8 auberginer solsikkeolje salt/pepper 200g marinerte soltørkede tomater 200 g sorte oliven uten stein 1 dl bladpersille saft av 4 sitroner 2 dl olivenolje Skjær auberginene i ½ cm tykke skiver, pensle med olje og grill til de er myke. Krydre med salt og pepper. Anrett aubergineskivene på et fat med strimlede marinerte tomater, oliven og persille. Pisk oljen i sitronsaften, litt av gangen, og drypp over salaten. Denne er spesielt god til grillet fisk, men passer til alt. Fargerik paprikasalat m/fetaost (12 pers.) 3 rød paprika 3 grønn paprika 3 gul paprika 6 røde løk 600 g fetaost 6 ss hvitvinseddik 12 ss olivenolje salt/pepper noen salatblader Skjær paprika i tynne strimler med potetskreller. Skjær løk i tynne ringer eller høvle med ostehøvel. Bland med paprika. Smuldre osten over. Rør sammen eddik, olje, salt og pepper og bland med salaten. Server med salatbladene. Grønnsaksalat (12 pers.) 3 røde, 3 grønne og 3 gule paprika 1,2 kg squash 750 g champignon 900 g løk 3-4 dl olivenolje 2 store bunter timian 9 grener rosmarin 3 fedd hvitløk 9 ss hvitvinseddik 6 ss balsamicoeddik salt/pepper 900 g mozzarella Skrell paprika med en potetskreller og del dem i strimler. Del squash i pinner og champignon i 2-3 etter størrelsen, løk deles i båter. Stek paprika og løk i olje i 6-8 minutter. Ha dem over i en bolle. Så stekes squash og champignong i 6 minutter og blandes med paprika/løk. Finhakk urter og kutt hvitløk i tynne skiver. La urter og hvitløk surre i olje i 1 minutt før det blandes med grønnsakene. Smak til med eddik, salt og pepper. Skjær mozzarella i terninger og bland inn i salaten. Avkjøl før servering. Enkel tomat-mozzarellasalat (8 pers.) 8 store tomater 4 mozzarella i skiver en neve frisk basilikum 4 fedd finhakket hvitløk 2 sjalottløk i fine terninger 2 ss balsamicoeddik salt/pepper 6 ss god olivenolje Skjær tomatene i skiver og legg taksteinsvis med mozzarellaskiver på et fat. Bland sammen hvitløk, sjalottløk, eddik, salt, pepper og olje og drypp over salaten. Grovhakk basilikum og dryss over. Endret 27. august 2005 av Arkana Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 24. juni 2004 Forfatter #492 Del Skrevet 24. juni 2004 Så var det marinader. Du sier ingenting om hva slags kjøtt/fisk du skal grille, så jeg tar med litt av hvert. For alle oppskriftene skal du bare blande ingrediensen. Kjøtt kan gjerne marineres i god tid i forveien, mens fisk ikke bør marineres mer enn max 1 time før steking. Hvis du ser etter noe spesielt, også når det gjelder salater, kanskje med noen spesielle ingredienser du hadde tenkt deg, så må du bare si ifra. Tex-mex marinade til storfe 2 hvitløksfedd ¼ ts paprikapulver ¼ ts cayennepepper ¼ ts kanel ½ ts spisskummen ½ ts salt Sitronmarinade til fisk 4 ss olje 4 ss sitronsaft 2 finhakkede sjalottløk 10 omdreininger på pepperkvernen 5 dråper tabasco 2 ts salt Rødvinsmarinade til oksekjøtt, lam og kylling 1 ½ dl rødvin ¾ dl olivenolje 1 løk i biter 6 grovknuste pepperkorn 2 hvitløksbåter 2 ts timian Orientalsk marinade til svin 1 dl rødvin ½ dl olje ½ dl soyasaus saften av 1 sitron ½ dl sukker 1 ts sesamolje 1 fedd knust hvitløk 1 cm revet ingefær Marinade til fisk 1 finhakket løk 1 ts frisk basilikum 3 ss olje 1 ½ ss sennep 1 ½ ss sitronsaft eller hvitvin 2 dl tomatpuré 1 ts salt Marinade til kylling I 1 beger yoghurt naturell 3 fedd hvitløk 2 ss revet ingefær 2 ts salt 1 ts chilipulver 1 ts paprikapulver Marinade til kylling II 2,5 dl olje 1 dl finhakket persille ½ dl finhakket koriander 2 hvitløksbåter ½ dl finhakket ingefær Marinade til lam 1 dl olivenolje ½ dl worcestershiresaus ½ dl mild chilisaus 2 ss soyasaus 1 ss sitronsaft 3 ss frisk timian eller 1 ss tørket Marinade til svinekjøtt 4 ss olivenolje 2 ss sitronsaft, hvitvin eller sherry 2 grovknuste pepperkorn 2 stilker persille 1 ts lys sennep eller 2 ts soyasaus Honningmarinade til lam 5 fedd hvitløk 7-8 ss honning 1 dl rødvinseddik 2 dl rødvin 2 dl olivenolje 10 dråper peppersauce (tabasco e.l.) litt malt pepper Hawaii-marinade til svin 1 dl ananasjuice 3 ss honning 1 ss karri 3 ss olivenolje 1 hvitløksfedd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hilde Skrevet 24. juni 2004 #493 Del Skrevet 24. juni 2004 Om jeg ikke hadde lyst til å grille før, så har jeg det i alle fall nå.. :o Hvor blir det av sola?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 24. juni 2004 #494 Del Skrevet 24. juni 2004 Lyst til å sende meg noen kanelsnurrer som jeg kan varme opp i ovnen og spise i spiral? jeg har såååå lyst på nå, du din lille frister Hvordan har dagen din vært da? Har sittet her med kg-abstinenser i hele dag, og endelig fikk jeg litt tjuvlånt tid på mammas pc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 24. juni 2004 #495 Del Skrevet 24. juni 2004 Nam Nå ble jeg sulten. Hatt en fin dag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 24. juni 2004 Forfatter #496 Del Skrevet 24. juni 2004 Dagen min har vært ganske bra. Er litt trøtt av en eller annen grunn, kanskje sovet for lenge? Heldigvis regner det ikke lenger. Ble så fristet av Tinas kjøkken på NRK nå at vi må lage coq au vin i helga. Nam nam. Hvordan har din dag vært? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 24. juni 2004 #497 Del Skrevet 24. juni 2004 Uff da, så kjedelig. Har hatt det kjempefint jeg, gått lang tur i regnværet! 1 1/2 time i høy hastighet. *fornøyd* Også har mamma og jeg vært ute og spist Nå er jeg sammen med en venninne. Ønsker deg en fortsatt fin dag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 24. juni 2004 Forfatter #498 Del Skrevet 24. juni 2004 Fortsatt fin dag til deg også Fisken! Gå tur er vi dessverre ikke så flinke til. Men jeg har overtalt samboeren min til å love at vi skal gå fra Frognerseteren til Sognsvann minst én gang i sommer. Tror vi gjør det på kveldstid når det ikke er så varmt og forhåpentligvis ikke så mye folk, for det er vel en populær tur å gå. Da vi først bodde sammen bodde vi helt ved Bogstad Golfbane og da gikk vi ofte rundt Bogstadvannet, fin tur, men altfor mye folk der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 24. juni 2004 #499 Del Skrevet 24. juni 2004 Å, det er så deilig å gå lange turer :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 24. juni 2004 Forfatter #500 Del Skrevet 24. juni 2004 Ja, jeg liker å gå tur. Men problemet er at man går og går og så når man har blitt lei, da må man gå hele veien tilbake. Man skulle hatt en sånn liten dings som pep når man var halvt lei, slik at man rakk tilbake uten at det ble for mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg