Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)

Arkana

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har du hatt en fin dag, Arkana? :)

Relativt fin, men veldig slitsom. Endelig hjemme 17.30 og jeg orket bare ikke lage mat. Så sambo sprang ned til pizzarestauranten rett under og kjøpte hamburgere og pommes frites. Nyyydelig og jeg ble skikkelig stappmett. Så har vi sett litt på film mens vi har spilt Geni. Nå er jeg stuptrøtt og skal bare sjekke Pashmina før jeg legger meg. Natta! :)

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:tunge1: Jeg ser tomatene begynner å ta overhånd ja. Tror typen min begynner å bli litt lei, jeg sjekker alltid en gang eller to når jeg er hos han. Stakkars. Ellers så har jeg ganske god kontroll på Tom-Anita, jeg vet når hun/han trenger meg. Har lært at når det er varmt blir det fort tomater, og motsatt når det er kaldt. Da kan man sjekke litt sjeldnere, og unngå å plage typen ;)

Må forresten fortelle om det nydelige været det var hos meg nå nettopp. Solen var kjempelav og knall oransje, med en himmel som var lysblå og rosa. Vakkert.

Sov godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rio! Godt du får sving på tomatene! Den solnedgangen hørtes aldeles nydelig ut.

Nå har jeg endelig kreket meg opp av sengen og det er faktisk SOL i dag! :hoppe: Skal bare sjekke nye meldinger og så må jeg vel spise litt frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippi, nå er skattepengene inne på konto! :hoppe: Nesten 6000 kroner, bare til meg. :sjarmor:

Og så var det å ha viljestyrke nok til å spare dem til London-turen i august......

I dag er det faktisk Sankthansaften, det hadde jeg helt glemt. Jeg er ikke vant til å feire den dagen, så det er ikke så nøye likevel. Endelig er det faktisk litt fint vær i Oslo, så vi skal grille i dag.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Omelett à la Mexico (2 porsj.)

300 g kjøttdeig

1 chili

1 løk

4 egg

4 ss vann

salt/pepper

1-2 dl revet ost

5 ss sterk tacosaus eller salsa

Brun kjøttdeigne i olje. Finhakk chili og skjær løk i skiver og brun i pannen. Pisk sammen egg, vann, salt og pepper og hell over kjøttblandingen. Slå ned varmen på platen og strø over revet ost før omeletten er helt stivnet. Fordel salsa på til slutt. Server med salat og brød.

Thai sjømat-omelett (4 pers.)

4 egg

3 ss melk

1 ss fiskesaus eller soyasaus

1 ss sesamolje

3 finsnittede sjalottløk

1 liten rød paprika, i fine skiver

1 liten purre, i fyrstikkstore staver

125 g blekksprutringer

125 g kokte rensede reker

1 ss hakket basilikum

1 ss smør

salt/pepper

basilikum til pynt

Visp egg, melk og fiskesaus sammen. Fres grønnsakene i sesamoljen noen minutter. Tilsett blekksprut, reker og hakket basilikum og stek videre 2-3 minutter. Smak til med salt og pepper og ta opp. Smelt smøret i en panne og hell i eggeblandingen, stek til overflaten er såvidt stivnet. Fordel grønnsaksblandingen langs en linje i midten av omeletten og brett den i to. Server med basilikumdryss.

Spansk langpanneomelett

1 løk i tynne skiver

1 knust hvitløksfedd

1 grovrevet squash

1 paprika

175 g kokte poteter i terninger

90 g kokte erter

2 tomater, flådde, uten frø, i strimler

2 ts hakkede urter

6 egg

60 g revet parmesan

salt/pepper

Fres løk og hvitløk mykt i litt olje. Tilsett squash og stek videre et par minutter, ta ut. Del paprika i to og grill i ovnen til den blir svart, ta av skinnet og skjær kjøttet i strimler. Ha i løken sammen med poteter, erter, tomat og urter. Visp eggene med et par ss vann, salt og pepper og bland med grønnsakene. Kle en liten langpanne med bakepapir og hell i eggeblandingen. Stek ved 180 grader i 15 minutter. Dryss på ost og stek videre 5-10 minutter. La avkjøles, ta ut av pannen og skjær i skiver.

Kesamomelett med friske bær

1 beger kesam

3 egg

revet skall av 1 sitron

100 g sukker

200 g friske bær, gjerne rips, bringebær, jordbær, bjørnebær

sukker etter smak

Skill eggene og rør eggeplommene sammen med kesam, revet sitronskall og halvparten av sukkeret. Stivpisk eggehvitene og visp inn resten av sukkeret. Vend eggehvitene forsiktig inn i kesamblandingen. Smelt 2 ss smør i en stor stekepanne og hell massen i. La stivne på svak varme i ca 10 minutter. Pensle et flatt grytelokk med smør/olje, legg det over stekepannen og snu omeletten raskt. La den gli tilbake i stekepannen og stek ferdig, 3-4 minutter. Legg på serveringsfat. Dryss bærene med sukker og fordel over omeletten.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg, og god morgen :):vinke:

Hørtes ut som du hadde en koselig kveld i går.

Vet du hvor ejg skal tilbringe st.hans hen? På jobbintervju :-? Fra klokken 16-21! Helt sykt. Telefonsalg..

HAr egentlig ikke noe lyst i det hele tatt, men vil gjerne tjene litt penger.

Så sånn er det :)

Hva spiste du til frokost? :tunge1::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg, og god morgen :):vinke:

Hørtes ut som du hadde en koselig kveld i går.

Vet du hvor ejg skal tilbringe st.hans hen? På jobbintervju :-? Fra klokken 16-21! Helt sykt. Telefonsalg..

HAr egentlig ikke noe lyst i det hele tatt, men vil gjerne tjene litt penger.

Så sånn er det :)

Hva spiste du til frokost? :tunge1::ler:

Håper du får jobben da! Har ikke spist frokost enda, faktisk. :roll: Men det kommer til å bli baguette med skinke og ost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :)

Nam, det er godt. Ekstra godt med tomat, agurk, paprika og masse sitronpepper! :sikle::ler:

Jeg liker den best med majones og purre, og varmet i mikro slik at osten smelter litt. :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse
Varm majones? :klø:

:Nikke::sikle:

De selger det på bakerier i min hjemby, har aldri sett det noe annet sted. Synes baguetter jeg får andre steder er så tørre og kjedelige, bare litt smør og ost/skinke. Majones er liksom "saus" og purren gir en ekstra piff. Vi kalte det forresten landgang. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tittei arkana :vinke:

Tenkte jeg skulle spørre deg litt om acess jeg, siden jeg ikke fikk helt grepet på det sist gang. er det en programvare? eventuell pris da i så fall?

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...