Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)

Arkana

Anbefalte innlegg

Spennende dagbok du har. Nå som jeg har fått ferie har jeg bedre tid på kjøkkenet og her var det mye inspirasjon å hente.

Hva er det beste du har laget forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er det beste du har laget forresten?

Hmmmm..... det er vanskelig å si. Det er lett å trekke fram mine beste kaker (de står nevnt med oppskrift på første side i dagboken), men middager er vanskeligere. Det er ikke nødvendigvis det mest kompliserte gourmet-måltidet som er det beste. Jeg tror kanskje min hjemmelagede cottage pie er på delt førsteplass sammen med pepperbiff m/fløtegratinerte poteter og champignonstuing. (samboeren min nikker forøvrig ivrig i bakgrunnen :ler:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg høstet Pashminas tomater, hun er oppe i 26 flasker og 747 gram, flink jente. :-)

:Gjesp: Og nå er det på tide for meg å krype til sengs. Jobb i morgen, tidlig opp. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:Gjesp: Aaah, en ny dag kaller. Vet ikke helt hva jeg skal mene om været i dag, det er i allefall vindstille og litt blå himmel rundt hvite skyer, ikke så verst egentlig. Litt merkelig å ikke kunne ha God Morgen Norge på i bakgrunnen, jeg har liksom morgen-holdepunkter der. F.eks. når Wenche har laget maten sin i dag, da skulle jeg gjort meg klar og gått ut døra. Jaja, jeg får passe klokka selv, stor jente som jeg er. :)

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra at sola kommer da!

For meg så er det ingen ting som er bedre enn å våkne av sola i vinduet. Da er humøret på topp med en gang (nesten med en gang ihvertfall :oops: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen Arkana! :vinke:

Idag har jeg høstet masse modne tomater fra mylien, trikset er å la være å sende henne på ferie :wink:

Heldig som har sol du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mornings!

Tilbake fra skolen jeg.

Siste dagen.. Trist.

Skal på avslutning i kveld, blir nok en del tårer der ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mornings!

Tilbake fra skolen jeg.

Siste dagen.. Trist.

Skal på avslutning i kveld, blir nok en del tårer der ja.

Ja, det er spesielt å skulle slutte på en skole. Avslutningen blir sikkert fint, og koselig å få utdelt vitnemålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte å se til Pashmina i morges. :overrasket: Det betyr at hun har vært overlatt til seg selv siden 23.00 i går kveld....

*tar en forsiktig titt*

Som jeg trodde, hun var aldeles rasende. :forvirret: Den ene tomaten hun hadde i går kveld er heldigvis ikke overmoden, men hun har dessverre ikke produsert flere heller. :sad: Jaja, det er jo bare min egen skyld.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men Pashmina har i alle fall fått en omsorgsfull mor :wink:

Mylien er treig til å produsere hun også, er lei av å vente på at de gule tomatene blir oransje.. er vel en evighet til de blir rød! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Couscous-salat m/fetaost (4 pers.)

400 g couscous

salt/pepper

3 tomater

1 stor rød løk

2 hvitløksfedd

150 g fetaost

½ bunt mynte

3 ss hvitvinseddik

½ ts malt koriander

6 ss olivenolje

1 ss hakkede pistasjnøtter

2 ss usaltede peanøtter

Hell 4 dl kokende vann over couscousen og la trekke 5 minutter. Rør med en gaffel. Del tomatene i fire, fjern frøene, og del i terninger. Skjær løken i tynne båter, Fingakk hvitløk, Skjær fetaost i små terninger. Hakk myntebladene. Rør sammen eddik, korianderm salt og pepper, pisk inn oljen. Tilsett tomater, hvitløk og løk og bland med couscous. Bland inn fetaost, mynte, pistasjnøtter og peanøtter. Pynt med mynteblader. La trekke litt før servering.

Greske fetaost-smørbrød (4 pers.)

1 stor knust hvitløksfedd

1 ts hakket timian

1 ss sitronsaft

salt/pepper

1 liten aubergine, i skiver og så i biter

1 liten fennikel, i biter

1 liten rød paprika, ibiter

1 liten gul paprika, i biter

1 løk i tynne båter

4 store tykke skiver loff

100 g fetaost

8 sorte oliven i strimler

1 squash i biter

Visp 1,5 dl olivenolje med hvitløk, timian, sitronsaft, salt og pepper. Tilsett aubergine, squash, fennikel, paprika og løk. Dekk til og la stå 1 time, rør av og til. Fordel i en ildfast form og grill i ovnen ca 15 minutter, rør ofte. Pensle skivene med litt av væsken fra pannen og stek brødet gyllent på begge sider. Dekk hver skive med ost og så med grønnsaker. Grill noen minutter i ovnen til osten har smeltet, pynt med oliven.

Spinat- og fetaostboller (12 stk)

200 g fersk spinat, vasket og renset

50 g gjær

6 dl lunkent vann

1 ts sukker

1 ts salt

4 ss olivenolje

12-15 dl hvetemel

100 g fetaost i terninger

Damp spinaten i en kjele til den har falt sammen. Hakk spinaten. Rør gjæren ut i vannet og arbeid inn sukker, salt, mel og olje. Rør inn spinaten. La heve 30 minutter. Elt ut deigen og form til 12 boller. Press ned fetaterninger i bollene. Pensle med vann og stek ved 200 grader i 10-15 minutter.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hehe' date= joda, jeg tar vare på Pashmina som om hun var min egen datter. :ler:

:ler: Jeg og.

Våknet i armkroken til kjæresten på søndag og det første jeg sa var; tomaaaten min!

Da kan jeg love deg at han ble sur ja :wink::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våknet i armkroken til kjæresten på søndag og det første jeg sa var; tomaaaten min!

Da kan jeg love deg at han ble sur ja :wink::ler:

Såååå romantisk. :hjerte::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...