Arkana Skrevet 20. juni 2004 Forfatter #401 Del Skrevet 20. juni 2004 Ønsker deg en fortsatt fin kveld :-) Og en fortsatt fin kveld til deg også Fisken! Fikk ikke sett så mye av Erin Brockovich likevel, men vi spilte spill da og jeg tapte (så vidt). Vi vinner stort sett like mye da, noe jeg synes er imponerende med tanke på at han har hatt 9 års forsprang i å innhente kunnskaper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 20. juni 2004 Forfatter #402 Del Skrevet 20. juni 2004 Yes! Svarte rett både på dagens spørsmål og ukens gåte så jeg har høstet en hel flaske ketchup bare i kveld. Pashmina har nå produsert 25 flasker og 851 g, og jeg angrer som en hund på at jeg ikke sluttet å "misbruke" feriefunksjonen tidligere. Dette går jo strålende! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 20. juni 2004 #403 Del Skrevet 20. juni 2004 Natta Sove godt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 20. juni 2004 Forfatter #404 Del Skrevet 20. juni 2004 Natta Fisken! Sov godt du også! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kelsey Skrevet 21. juni 2004 #405 Del Skrevet 21. juni 2004 God morgen! Spiller dere mye spill Arkana? Jeg er så glad i å spille, men har somregel ingen å spille med, derfor blir jeg litt misunnelig når jeg hører om andre som har spillekvelder og lignende Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 21. juni 2004 #406 Del Skrevet 21. juni 2004 Jeg er skikkelig glad i å spille kort jeg, tro det eller ei :oops: Spill er kjempekoselig! En vennekveld med et brettspill - super Men spiller egentlig ikke så mye på dataen. Hadde en periode hvor jeg var hekta på The sims, spilte detr mange timer om dagen, men nå er det flere år siden. God morgen, Arkana Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 21. juni 2004 #407 Del Skrevet 21. juni 2004 God morgen Jeg er en såpass dårlig taper at jeg styrer unna mest mulig brettspill. spesielt av type "millionæren". kan ikke fordra å havne på gater hvor jeg må punge ut med flere ti-tusen.. :oops: Jeg svarte også riktig på ukens gåte og fikk masse modne tomater. er bare oppe i 6 flasker og 363 gram Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 21. juni 2004 Forfatter #408 Del Skrevet 21. juni 2004 God morgen! Spiller dere mye spill Arkana? Jeg er så glad i å spille, men har somregel ingen å spille med, derfor blir jeg litt misunnelig når jeg hører om andre som har spillekvelder og lignende God morgen Kelsey! Ja, vi elsker å spille. Har det nok med meg hjemmefra for foreldrene mine har alltid spilt masse meg meg og broren min, vi gjør det faktisk enda. Hver gang jeg er hjemme sitter vi oppe til sent på kveld og spiller spill. Samboeren min er ikke vant til det samme da, men han liker det han også. Både hos foreldrene mine og her går det mest i kunnskapsspill. Favorittene nå er Det store norske spillet og Passport. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 21. juni 2004 Forfatter #409 Del Skrevet 21. juni 2004 God morgen, Arkana God morgen Fisken! Håper du har en fin dag på skolen. Sims er jeg også hekta på, som tidligere nevnt har jeg alle expansion packs og klarer nesten ikke vente på Sims 2 til høsten. Akkurat nå er jeg litt lei Sims så da har jeg begynt å spille RCT2, men kommer alltid tilbake til Sims etterhvert. Samboeren min foretrekker spill man kan skyte og slåss, noe jeg ikke liker i det hele tatt, så vi finner aldri noe vi kan spille sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 21. juni 2004 #410 Del Skrevet 21. juni 2004 HVa skal du i dag da? :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 21. juni 2004 Forfatter #411 Del Skrevet 21. juni 2004 God morgen Jeg er en såpass dårlig taper at jeg styrer unna mest mulig brettspill. spesielt av type "millionæren". kan ikke fordra å havne på gater hvor jeg må punge ut med flere ti-tusen.. :oops: Samboeren min er også dårlig taper. Når han innser at han kommer til å tape så ser du bare med en gang at humøret og interessen daler. Han spiller kun for å vinne. Litt irriterende av og til, men han får bare venne seg til at jeg er like flink som ham. (Flinkere selvsagt, men det sier vi ikke høyt ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 21. juni 2004 Forfatter #412 Del Skrevet 21. juni 2004 (endret) Åh, jeg er så trøtt i dag. Jeg lå oppe til halv fire for jeg ble så betatt av boken min (Can you keep a secret?), jeg bare måtte vite hvordan den slutter. Og nå vet jeg det. Måtte dra meg opp av senga kl. 12 i dag. Siden jeg jobber i morgen, og dermed må legge meg tidlig og stå opp tidlig må jeg sørge for at jeg blir trøtt når sengetiden kommer. Nå må jeg ha meg litt frokost. Tror vi har rester av hjemmelaget pizza som frister veldig akkurat nå. Endret 28. august 2005 av Arkana Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 21. juni 2004 Forfatter #413 Del Skrevet 21. juni 2004 (endret) Kanin med aprikoser og bulgur (6 pers.) 200 g tørkede aprikoser 1,8 dl tørr hvitvin 2 kg kaninkjøtt i biter hvetemel 0,8 dl olivenolje 2 store skivede løk 2 knuste hvitløksfedd 1 ss hvetemel, ekstra 2 laurbærblader 3 hakkede selleristenger 6,25 dl hønsebuljong 2 ts honning 2 ts hakket timian 2 ts hakket rosmarin 2 ts knuste korianderfrø 1 ss brun eddik 2 ts hakket timian, ekstra 2 s hakket rosmarin, ekstra salt/pepper 2 ss olivenolje 5 dl vann 160 g bulgur 80 g skivede sorte oliven 2 ss hakket persille salt/pepper Bland aprikoser og vin i en bolle, dekk til og la stå 1 time. Rull kaninkjøttet i mel og stek brunt i olje. Legg over i en ildfast form. Fres løk og hvitløk mykt i olje, rør inn ekstra hvetemel. Rør gradvis inn laurbærblader, selleri, buljong, aprikoser m/vin, honning, timian, rosmarin, koriander og eddik. Kok opp og hell blandingen over kaninen og rør godt. Stek ved 200-210 grader i ca 2 timer. Rør inn ekstra timian og rosmarin og salt og pepper etter smak. Server med bulgur. Bland olje og vann i en kjele og kok opp. Tilsett bulgur og la småkoke under lokk i 15 minutter. Ta av varmen og la stå med lokket på i 10 minutter. Tilsett oliven, persille, salt og pepper og rør med en gaffel. Kanin med rosmarin og hvitvin (4 pers.) 1 stor kanin, minst 1,5 kg 30 g hvetemel med salt og pepper ½ dl olivenolje 2 løk i tynne skiver 1 stor kvist rosmarin 1 liten kvist salvie 2 knuste hvitløksfedd 5 dl tørr hvitvin 400 g hakkede hermetiske tomater 1 toppet krm cayennepepper 1,25 dl hønsebuljong 12 små sorte oliven 3 små rosmarinkvister, ekstra Skjær kaninen i store stykker og gni dem inn med melet. Brun kaninen på alle sider i oljen og ta dem opp. Fres løk, rosmarin og salvie i 10 minutter. Rør inn hvitløk og legg kaninstykkene tilbake. Tilsett vin og kok 1 minutt. Rør inn tomater, cayennepepper og halvparten av buljongen. Legg på lokk og la småkoke 1,5 timer. Kan evt tilsette litt mer vann om det blir for tørt. Kast urtekvistene, pynt med nye urter og oliven. Polenta er godt følge til denne retten. Kanin i rødvin (4 pers.) 1 kanin salt/pepper 1 finhakket løk 1 stort eple 3-4 rabarbrastilker 1 potte timian litt tørket rosmarin 1 laurbærblad 1¼ dl rødvin Del kaninen i 8 serveringsstykker og brun på alle sider 8-10 minutter. Salte og pepre. Skjær eplet i terninger og rabarbra i store biter. Tilsett løk, rosmarin, 2 ss timian og laurbærblad. La frese sammen noen minutter. Tilsett rabarbra og epler. Hell i vinen og legg på lokk, la trekke ca 30 minutter. Endret 27. august 2005 av Arkana Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 21. juni 2004 #414 Del Skrevet 21. juni 2004 Likte ikke dagens oppskrifter. *holder kaninene mine laaangt unna arkana* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 21. juni 2004 Forfatter #415 Del Skrevet 21. juni 2004 Likte ikke dagens oppskrifter. *holder kaninene mine laaangt unna arkana* Kanin er nyyyydelig. Jeg må nå innrømme at da jeg som 10-åring var hos mine besteforeldre i Frankrike og fikk servert kanin, som faktisk så ut som kanin selv ferdig tilberedt, da stakk det litt i hjertet. Men jeg smakte nå, og det var utrolig godt. Men kanin spiser jeg ikke daglig, og jeg har faktisk aldri laget det selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 21. juni 2004 Forfatter #416 Del Skrevet 21. juni 2004 (endret) At jeg er glad i å lage mat er ingen hemmelighet. Hva det kommer av er jeg ikke helt sikker på. Jeg har en Mamma som er veldig flink til og glad i lage mat og henne har jeg lært mye av. Og jeg har (hadde....) en Pappa som kanskje ikke var så flink til å lage maten, men som i aller høyeste grad satte pris på god og smakfull mat. Jeg har fra en tidlig alder fått prøve meg på kjøkkenet og alltid elsket å lese oppskrifter/kokebøker, se på matprogram o.l. Det har også inspirert meg. Matgleden starter nok allerede i butikken. Å få gå rundt i en velassortert butikk (her snakker vi ikke Rimi og Rema) og se på all maten som bugner, kjenne på de modne tomatene, lukte på frukten, se alt det ferske kjøttet som ligger på rekke og rad.... forestille seg hvordan alt dette skal passe sammen. Det er noe med å begynne med en kjedelig boks tomater, et stykke kjøtt, noen skitne poteter... hakke opp, surre i smør, blande, røre sammen, krydre, smake til..... og ende opp med noe velduftende og smakfullt. Forskjellige farger, liflige dufter, sprø, myk, mør konsistens, en harmoni av smaker.... Å lage og spise mat er en glede og en nytelse, det kan være dagens høydepunkt, det kan være helgas avslapning, det kan gjøre vennekvelden ekstra spesiell og sosial, det kan gjøre en kveld med kjæresten romantisk, det kan gjøre en alenekveld oppmuntrende..... Det er alltid noe nytt å smake på. Endret 28. august 2005 av Arkana Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 21. juni 2004 #417 Del Skrevet 21. juni 2004 Skal innrømme jeg aldri har smakt kanin, tviler ikke på at det er godt. men jeg får meg ikke til å spise det fordi jeg har hatt kaniner fra jeg var fire år gammel Har det på samme måte som deg når det gjelder matglede.. det starter allerede i butikken, jeg elsker å gå rundt i butikker og bare se. sist gang jeg var i oslo så gikk jeg rundt i flere timer i matbutikker, fordi utvalget er så mye større og bedre enn her nede :oops: Ha en fin kveld Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 21. juni 2004 Forfatter #418 Del Skrevet 21. juni 2004 Ha en fin kveld du også Mylian. Nå skal vi spise middag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 21. juni 2004 #419 Del Skrevet 21. juni 2004 Helt enig med deg, Arkana. Mamma og familien hadde alltid kaniner da hun var liten. Etterhvert havnet noen av dem på middagsboret. Min kjære søster, som elsket disse kaninene, nektet å spise kjøttet. (skjønner henne godt jeg!) Neste gang de skulle spise kanin, sa bestemor at det var kylling. Bedre kylling hadde tante aldri smakt, sa hun! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 21. juni 2004 Forfatter #420 Del Skrevet 21. juni 2004 Neste gang de skulle spise kanin, sa bestemor at det var kylling. Bedre kylling hadde tante aldri smakt, sa hun! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg